Als Niburu zou bestaan en eens in de 3.600 jaar voorbij zou komen, dan is zijn baan die van een komeet, ongeveer de vorm van een langgerekt elastiekje. Ik heb een keer voor het forum berekend waar zijn aphelium lag. Ik kwam ergens halverwege de Oortwolk uit! Zijn perihelium ligt in elk geval vlak bij de zon.
Dat wil zeggen dat deze planeet/komeet de zon nadert met een steeds hogere versnelling. Zo ongeveer voorbij Jupiter begint hij zich op te warmen aan de zon. De oppervlakte verdampt en wordt door de zonnewind weggeblazen, Niburu wordt dan zichtbaar en krijgt een staart. Voorbij de baan van Venus kan die staart heel lang worden, alles wat maar verdampen kan wordt weggeblazen door de zonnewind. Voorbij de baan van Mercurius is Niburu zo heet dat ook onder de oppervlakte gassen tot ontploffing komen. Stenen spuiten omhoog en ook het gruis wordt door de zonnewind weggeblazen. Behalve zijn lange rechte staart, krijgt hij nu ook een kortere kromme staart. Dan maakt Nuburu een scherpe bocht rond de zon, waarbij hij met zijn staart zwiept, en begint dan aan de terugweg. Hij verdwijnt in de zelfde richting als waar hij vandaan kwam. Voorbij de baan van Jupiter is hij al weer zo ver afgekoeld dat zijn staart verdwenen is. Het oppervlak is dan al weer stijf bevroren. Zijn snelheid neemt langzaam af tot hij over 1800 jaar al zijn snelheid is verloren. Dan begint hij weer naar de zon toe te vallen, eerst langzaam, maar dan steeds sneller.
Zijn verschijning kan hoogstens een paar weken duren. Daarna verdwijnt hij weer voor 3600 jaar in het duistere en zeer koude deel van ons zonnestelsel.
Er zijn mensen die denken dat Niburu bewoond wordt door een hoge beschaving. Ik deel die mening niet. Het lijkt me een onherbergzaam biotoop.
Niburu berust op een vergissing, een foute en reeds weerlegde hypothese die is ontstaan doordat de baan van Puto niet helemaal klopte met de berekeningen. Er moest voorbij Pluto dus nog meer materie in het zonnestelsel zijn. Dat klopt, het wemelt er van de Pluto-achtige planeten! Er zijn er intussen een aantal in kaart gebracht, maar er zijn er nog veel meer. Men noemt dat de Kuiper-gordel, naar de ontdekker, een Nederlandse astronoom. Het jaartal van de ontdekking moet ik opzoeken. Een paar jaar geleden heeft men besloten dat Pluto niet langer een planeet wordt genoemd, maar in het vervolg zal worden beschouwd als een lid van de Kuiper-familie.
Als Niburu berust op een “vergissing” in de berekeningen, dan zal dat van de Reptilians ook wel niet waar zijn…
Of toch wel?