Wachtwoord vergeten?

Reis met het OV en spek de oorlogsindustrie
Gepost: 09 augustus 2009 03:57 AM   [ Negeer ]  
CIA Field-operative
RankRank
Totaal Aantal Posts  89
Geregistreerd  2008-02-12

Ik heb al eens eerder iets gepost over wapenhandel maar ik vind t dan ook een item waar ik vaak mee zit.
Een paar jaar geleden was er redelijk groots in het nieuws dat banken en pensioenfondsen massaal investeren in wapenhandel. En toen nog s specifiek in landmijnen en clusterbommen!
Veel mensen verontwaardigd.. blabla behh. Je hoort er verder nix meer van.
Nu loop ik al n poos te verkondigen dat die kaartlezers voor de OV-chipkaart door de wapenfabriek Thales zijn geproduceerd. En het zijn er n hoop.
Het nare eraan is dat er weinig alternatief is.. Van bank kun je veranderen (je kunt helaas bijna niet zonder) en ga je naar n “ groene bank” of zoiets. Maar n alternatief voor het OV is dan n auto?
Omdat de overheid destijds de NS in de uitverkoop heeft gedaan krijg ik nu geen inzicht in het verloop van deze aanbesteding bij Thales. Bij n aanbesteding door de overheid is dit soort info openbaar en moet het Europees aanbesteedt worden. Wel is het zo dat er belastinggeld is gestopt in testfases van de OV-chip.
Ik heb vandaag nog eens een mail naar verschillende MSM programma’s zoals Radio 1, Netwerk, Nova, Zembla gestuurd die ik strax onderaan ff zal pasten.
Ook heb ik vandaag een gesprekje gevoerd met een vrindelijke conducteur. Ik vroeg hem beleefd of hij op de hoogte was van het Thalesverhaal en of daar bij het personeel geen discussie over bestond. Dit was dus allebei niet het geval en hij was wel wat verbaasd. Hij vertelde wel dat het hele systeem zo lek is als n mandje. En dat is ook zo!! Deze prullen zijn zo makkelijk te hacken zoals op Youtube te zien is.  http://www.youtube.com/watch?v=5KB6L3iWL-M
Ik blijf erbij dat als je, een ieder die t maar horen wil, dit soort informatie geeft en de ernst ervan laat inzien er n maatschappelijke discussie kan ontstaan.
Maar niet ik in mn eentje eej!! Jullie ook!

Hieronder nog ff de mail die ik heb gestuurd naar een aantal MSM programma’s waarbij dus ook weer naar een andere mail verwezen wordt:

Geachte meneer / mevrouw,
wat mij al enige tijd zorgen baart is het idee dat als ik nu met t OV reis, ik daarmee de Nederlandse oorlogsindustrie spek.
De kaartlezers voor de OV-chipkaart zijn gemaakt door het bedrijf Thales, voorheen Hollandse Signaal. Dit bedrijf zet zichzelf natuurlijk niet te boek als wapenfabriek maar als elektronicaproducent of iets dergelijks.
Omdat het project “ OV Chipkaart” niet door de overheid maar door een joint venture van vervoersbedrijven (o.a. NS, RET en Connexicon) wordt gerealiseerd, is het verloop van deze aanbesteding niet openbaar.
Echter, in 1992 reeds is er subsidiegeld in het project gestoken om tests te doen.
Waar het mij om gaat is dat, ondanks dat Nederland al in de top 5 staat van wapenleveranciers en daar geen haan naar kraait, de Nederlandse wapenindustrie met dit project diep is verweven in een van de grootste, maatschappelijke diensten.
Als pacifist is het al moeilijk genoeg om niet mee te doen met investeringen in landmijnen en clusterbommen door banken of pensioenfondsen. Maar voor het OV is er geen enkel alternatief waarmee ik de oorlogsindustrie niet spek. Ja n auto maar da’s nou net niet de bedoeling van het OV.

Hieronder wat correspondentie tussen mij en De projectmanager OV-Chipkaart:

Burgervraag 21-04-2009:
Zijn de kasten van de OV chipkaart allemaal gemaakt door het bedrijf Thales? Is dit de zelfde als de wapenfabrikant uit Hengelo? Kan ik inzicht krijgen in hoe de aanbesteding van deze opdracht is verlopen?

18-05-2009
Geachte heer Antkowiak,

Dank voor uw e-mail van 21 april jl. In antwoord op uw mail deel ik u het volgende mede.
Thales is één van de leveranciers van de OV-chipkaartapparatuur. Er is gekozen voor een open architectuur waardoor het mogelijk is dat meerdere leveranciers apparatuur leveren.
Het moederbedrijf van Thales zit in Frankrijk. Voor meer informatie over Thales kunt u kijken op de site http://www.thalesgroup.com
Ik kan u helaas geen inzicht verschaffen in hoe de aanbesteding van deze opdracht is verlopen. De informatie over de aanbesteding is namelijk niet openbaar.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Namens deze,

DE PROJECTMANAGER OV-CHIPKAART,
Mw. mr. Z. Gül

Hier mijn reactie in afwachting van n antwoord:

Geachte Mw. mr. Z. Gül,

ik ga er vanuit dat de informatie betreft de aanbesteding niet openbaar is omdat het project niet door de overheid maar door de joint venture Trans Link Systems in het leven is geroepen.
Toch is het zo dat er veel overheidsgeld gemoeid is met dit project. In 1992 bijvoorbeeld kregen de NS subsidie van ministerie economische zaken. Dit is toch overheidsgeld? Is er dan tenminste een overzicht hoeveel overheidsgeld erin is gepompt?
Duidelijk mag zijn dat mij zorgen baart dat het niet geinformeerde publiek onbewust de kas spekt van de Nederlandse oorlogsindustrie.

Met vriendelijke groeten,

Luuk

[ : 09 augustus 2009 02:50 PM Luuk]
Profiel

Gepost: 09 augustus 2009 02:25 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]  
CIA Field-operative
RankRank
Totaal Aantal Posts  89

Update: 
‘Hema-poortjes schrijven geld OV-chipkaart af’
(Novum) - Mensen met een ov-chipkaart klagen erover dat geld van hun kaart wordt afgeschreven als zij een detectiepoortje van de Hema passeren. Dit meldt de Amsterdamse omroep AT5. PvdA-gemeenteraadslid Myriam Bergervoet gaat het probleem aankaarten bij de Stadsregio, die verantwoordelijk is voor het invoeren van de pas.Vorige maand bleek dat de kartonnen wegwerp OV-chipkaarten in Amsterdam niet deugen. De kaartjes werken niet of gaan kort na aanschaf kapot. Vanaf 27 augustus kan er in de Amsterdamse metro alleen nog met de ov-chipkaart gereisd worden. In Rotterdam was dit al eerder het geval.

Update:
Hema schrijft geen geld van ov-chipkaart af
(Novum) - Het is uitgesloten dat detectiepoortjes van de Hema geld van de ov-chipkaart afschrijven. De ov-chipkaart werkt alleen bij kaartlezers in het openbaar vervoer, schrijven Hema en het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf GVB zondag in een gezamenlijke verklaring.De Amsterdamse omroep AT5 meldde zaterdag dat mensen met een ov-chipkaart klagen dat hun geld wordt afgeschreven als ze een poortje van de Hema passeren. PvdA-gemeenteraadslid Myriam Bergervoet kondigde aan het ‘probleem’ aan te kaarten bij de Stadsregio, die verantwoordelijk is voor het invoeren van de pas.Dat de poortjes van de Hema geld afschrijven is technisch echter niet mogelijk, leggen GVB en Hema uit. Het poortje van de Hema verandert nooit iets in een chip in de kleding die passeert en zeker niet in een onbekende chip. De poortjes gaan alleen na of de passerende kleding al verkocht is of niet.

[ : 09 augustus 2009 02:49 PM Luuk]
Profiel

Gepost: 12 augustus 2009 07:15 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]  
CIA Field-operative
RankRank
Totaal Aantal Posts  89

Reactie Zembla:

Geachte heer Luuk

Dank voor uw bericht van 8 augustus jl.
Uw suggestie om aandacht te besteden aan de OV chipkaart en het bedrijf Thales hebben wij met aandacht gelezen.
We gaan in de nabije toekomst bekijken of we hier een ZEMBLA over gaan maken.
We hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
Kees Driehuis

Eindredacteur ZEMBLA

Profiel

Gepost: 02 september 2009 11:36 AM   [ Negeer ]   [ # 3 ]  
CIA Field-operative
RankRank
Totaal Aantal Posts  89

Geachte heer Luuk,

In reactie op mijn eerdere mail vraagt u mij naar de overheidsbijdragen bij de introductie van de OV-chipkaart.

In Nederland wordt een OV-chipkaart-systeem ontwikkeld voor het hele openbaar vervoer. Eén kaart voor bus, tram, metro en trein. Deze verschillende soorten van openbaar vervoer worden in Nederland uitgevoerd door een groot aantal vervoerbedrijven. De ontwikkeling en invoering van het OV-chipkaart-systeem in Nederland is de verantwoordelijkheid van deze vervoerbedrijven. Hiertoe hebben zij Trans Link Systems (TLS) opgericht.

Het grootste deel van de kosten van de introductie van de OV-chipkaart komt voor rekening van de vervoerbedrijven. Zij betalen de kosten van het ontwikkelen en het aanschaffen van het systeem.

De aanbestedingsprocedure van de OV-chipkaartapparatuur is inderdaad niet openbaar omdat deze door Trans Link Systems is aangegaan.

Om ervoor te zorgen dat de overgang van de strippenkaart naar de OV-chipkaart zo soepel mogelijk verloopt zal de reiziger tijdens de introductieperiode gebruik kunnen maken van zowel de OV-chipkaart als de strippenkaart. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt in deze kosten bij voor een bedrag van ongeveer 130 miljoen euro.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Namens deze,

DE PROJECTMANAGER OV-CHIPKAART,

Mw. mr. Z. Gül

Profiel