Er zit me iets niet lekker. Gisteren sprak ik met een vriend over dit onderwerp. Hij vind complottheorieën per definitie verwerpelijk en ik hield het daarom kort. Wat ik te berde bracht was dat het onder dat verdrag mogelijk werd om mensen verplicht te vaccineren. Zo interpreteer ik althans het volgende:
[cite]Wat niet in de grondwet staat: het recht zelf te mogen beschikken over het eigen lichaam, hetgeen het mogelijk maakt dat medische behandelingen en medicatie op worden gelegd tegen de eigen wil. Wat wel in de grondwet staat: het is toegestaan mensen op te sluiten die vaccinatie weigeren (ook al zijn daar goede redenen voor). (23)[/cite]
Onder (23) vind ik dan weer:
[cite]23. VGE art. II-66; VGE Slotakte - A - Titel II - art. 6 – toel. nummer 1 e[/cite]
Terug naar het gesprek. De man in kwestie aarzelde en vroeg me om een verwijzing naar de betreffende tekst. Daar ben ik naar op zoek gegaan en ik meen dat ik het bedoelde document heb gevonden: http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/cv00850.nl03.pdf
Misschien is dat niet het bedoelde document, maar in elk geval vind ik in Artikel II-3 het volgende:
[cite]Artikel II-3: Het recht op menselijke integriteit
1. Eenieder heeft recht op lichamelijke en geestelijke integriteit.
2. In het kader van de geneeskunde en de biologie moeten met name worden nageleefd:
a) de vrije en geïnformeerde toestemming van de betrokkene, volgens de bij de wet bepaalde
regels,
b) het verbod van eugenetische praktijken, met name die welke selectie van personen tot
doel hebben,
c) het verbod om het menselijk lichaam en bestanddelen daarvan als zodanig als bron van
financieel voordeel aan te wenden,
d) het verbod van het reproductief klonen van mensen.[/cite]
Noem me naïef (wellicht terecht), maar dit lijkt niet te rijmen met het gestelde in de door Yoda overgenomen tekst.
Wat meer zij; in het door mij gevonden document komt in het geheel geen Artikel II-66 voor.
Iemand die hier enig licht op zou kunnen werpen? Bij voorbaat dank.