TwoAce - 02 augustus 2007 12:05 PM
Mijn plan is om over een jaar of tien “self sufficient” te zijn.
HOAX - 02 augustus 2007 12:39 PM
mooi streven.. geen idee om daar een artikel of een topic over te doen?
Hier is die dan, het self sufficiency topic.
Inmiddels leef ik al enkele jaren met het verlangen om ooit volledig in mijn eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. Daarmee bedoel ik dat ik beschik over mijn eigen eten en het liefst ook nog eigen energie vanuit mijn eigen toekomstige tuin en woning.
Het topic komt misschien wat vroeg, omdat ik op dit moment nog mijlenver van mijn ideaal af ben.
Omdat anderen er misschien net zo over denken er graag over het een en ander discussieren heb ik toch maar besloten het topic te openen zodat we mekaar wat op weg kunnen helpen.
Waar ben ik nu?
- Ik woon twee hoog in een appartement midden in het centrum van Maastricht.
Waar wil ik naartoe?
- Naar een huis ( hoeft niet groot ) met een flinke tuin ( groter dan 2000m2 ), het liefst grenzend aan stromend water ( beek/riviertje ).
Waarom wil ik dit?
Er zijn heel wat factoren die ervoor gezorgd hebben dat ik “self sufficient” wil worden. Het is puur “back to basics” gaan. Weg van verpakkingsmateriaal, weg van allerlei conserveringsmiddelen en smaakstoffen en wat allemaal meer. Weg van “bewerkt” vlees en “monsanto” groenten.
Het is niet zo zeer het mezelf afzetten tegen veranderingen in onze maatschappij waar ik niet blij mee ben vanwege het tegendraadse element. Het is meer vanuit de overtuiging dat het mij een gezonder en voller leven zal brengen. ( Maak jullie geen zorgen, ik ben nu ook al een gelukkig mens )
Ik ben vrij creatief en expirementeer graag. Mij lijkt er niets mooiers dan te koken met ingredienten uit je eigen tuin. Je eigen groente, fruit en vlees. “Eerlijk eten”.
Ik heb een hoop inspiratie gehaald uit de zogenaamde “River Cottage” serie van Hugh Fearnly Whittingstall. Hij heeft ongeveer gedaan wat ik wil gaan doen.
Download de eerste en andere series van zijn “journey towards self sufficiency” hier:
http://www2.digitaldistractions.org:8080/torrents2.php
Search op “River Cottage” en begin met “Escape to River Cottage” en ga dan naar de volgende delen. Op dit moment zijn er voldoende seeders. Mocht er nu eens iets misgaan, laat het hier weten. Ik heb zelf alle afleveringen zelf op dvd, die zou ik ergens kunnen uploaden. Het is niet de originele dvd, maar een die ik zelf heb samengesteld.
Een andere serie die de moeite waard is heet “It’s not easy being green”. Ik ben juist begonnen met het bekijken van de eerste afleveringen.
Hoe wil ik dit gaan bereiken? Nou… als alles goed gaat studeer ik deze maand af. Als het mee zit wordt ik aangenomen waar ik gesolliciteerd heb. Mijn plan is om met mijn Duitse vriendin net over de grens te gaan wonen en daar in het onroerend goed te gaan naast onze banen. Na een jaar of vijf tot tien is het misschien mogelijk om een oude boerderij met wat land op de kop te tikken.
Tot die tijd mag ik blij zijn als ik ergens een kleine achtertuin heb waar ik met de eerste stappen kan experimenteren. Het zal me nog moeite genoeg kosten om haar over te halen
.
Op dit moment kom ik niet veel verder dan afval scheiden en af en toe op de markt mijn inkopen te doen. En ik probeer verder wel zuinig te zijn en neem zo goed als nooit een plastic zak in de winkel.
Zijn er meer mensen met gedachten die hier in de buurt komen? Hoe ver zijn jullie al?
Van mijn part mag deze tread tien jaar duren, en zijn we tegen die tijd geswitched van theorie naar praktijk.