Wachtwoord vergeten?

1 van de 2
1
Self Sufficiency
Gepost: 02 augustus 2007 03:28 PM   [ Negeer ]  
CIA Field-operative
RankRank
Totaal Aantal Posts  68
Geregistreerd  2007-03-01

TwoAce - 02 augustus 2007 12:05 PM

Mijn plan is om over een jaar of tien “self sufficient” te zijn.

HOAX - 02 augustus 2007 12:39 PM

mooi streven.. geen idee om daar een artikel of een topic over te doen?

Hier is die dan, het self sufficiency topic.

Inmiddels leef ik al enkele jaren met het verlangen om ooit volledig in mijn eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. Daarmee bedoel ik dat ik beschik over mijn eigen eten en het liefst ook nog eigen energie vanuit mijn eigen toekomstige tuin en woning.

Het topic komt misschien wat vroeg, omdat ik op dit moment nog mijlenver van mijn ideaal af ben.
Omdat anderen er misschien net zo over denken er graag over het een en ander discussieren heb ik toch maar besloten het topic te openen zodat we mekaar wat op weg kunnen helpen.

Waar ben ik nu?
- Ik woon twee hoog in een appartement midden in het centrum van Maastricht.

Waar wil ik naartoe?
- Naar een huis ( hoeft niet groot ) met een flinke tuin ( groter dan 2000m2 ), het liefst grenzend aan stromend water ( beek/riviertje ).

Waarom wil ik dit?
Er zijn heel wat factoren die ervoor gezorgd hebben dat ik “self sufficient” wil worden. Het is puur “back to basics” gaan. Weg van verpakkingsmateriaal, weg van allerlei conserveringsmiddelen en smaakstoffen en wat allemaal meer. Weg van “bewerkt” vlees en “monsanto” groenten.
Het is niet zo zeer het mezelf afzetten tegen veranderingen in onze maatschappij waar ik niet blij mee ben vanwege het tegendraadse element. Het is meer vanuit de overtuiging dat het mij een gezonder en voller leven zal brengen. ( Maak jullie geen zorgen, ik ben nu ook al een gelukkig mens )
Ik ben vrij creatief en expirementeer graag. Mij lijkt er niets mooiers dan te koken met ingredienten uit je eigen tuin. Je eigen groente, fruit en vlees. “Eerlijk eten”.

Ik heb een hoop inspiratie gehaald uit de zogenaamde “River Cottage” serie van Hugh Fearnly Whittingstall. Hij heeft ongeveer gedaan wat ik wil gaan doen.
Download de eerste en andere series van zijn “journey towards self sufficiency” hier:

http://www2.digitaldistractions.org:8080/torrents2.php

Search op “River Cottage” en begin met “Escape to River Cottage” en ga dan naar de volgende delen. Op dit moment zijn er voldoende seeders. Mocht er nu eens iets misgaan, laat het hier weten. Ik heb zelf alle afleveringen zelf op dvd, die zou ik ergens kunnen uploaden. Het is niet de originele dvd, maar een die ik zelf heb samengesteld.

Een andere serie die de moeite waard is heet “It’s not easy being green”. Ik ben juist begonnen met het bekijken van de eerste afleveringen.

Hoe wil ik dit gaan bereiken? Nou… als alles goed gaat studeer ik deze maand af. Als het mee zit wordt ik aangenomen waar ik gesolliciteerd heb. Mijn plan is om met mijn Duitse vriendin net over de grens te gaan wonen en daar in het onroerend goed te gaan naast onze banen. Na een jaar of vijf tot tien is het misschien mogelijk om een oude boerderij met wat land op de kop te tikken.
Tot die tijd mag ik blij zijn als ik ergens een kleine achtertuin heb waar ik met de eerste stappen kan experimenteren. Het zal me nog moeite genoeg kosten om haar over te halen wink.

Op dit moment kom ik niet veel verder dan afval scheiden en af en toe op de markt mijn inkopen te doen. En ik probeer verder wel zuinig te zijn en neem zo goed als nooit een plastic zak in de winkel.

Zijn er meer mensen met gedachten die hier in de buurt komen? Hoe ver zijn jullie al?
Van mijn part mag deze tread tien jaar duren, en zijn we tegen die tijd geswitched van theorie naar praktijk.

Signature 

“Then I saw his face. Now I’m a believer.”

Profiel

Gepost: 02 augustus 2007 04:15 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  285
Geregistreerd  2006-12-30

Geweldig mooie topic dit!
Sinds een aantal jaar loop ik ook met dit idee rond, volledig ‘self-sufficiënt’ zijn.
Ik ga die ‘River Cottage’ serie ens downloaden voor wat ideeën.

Signature 

De gevaarlijkste leugen is de leugen die het dichtst bij de waarheid ligt.
- Bron: Jan Groenveld -

Profiel

Gepost: 02 augustus 2007 04:45 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  948
Geregistreerd  2007-05-10

Ik hou met al jaren bezig met dit onderwerp. Ik geloof dat Peak Oil onze maatschappij drastisch en snel zal veranderen in een soort Mad Max-achtige wereld. De jaarlijks oplopende tekorten aan beschikbare energie en grondstoffen zal de economie compleet verpulveren en wij als mensheid zullen geconfronteerd worden met oorlog, ziekte, honger, dorst en (natuur)geweld. Ik heb veel gelezen op websites over dit onderwerp, waar mensen samenkomen om hierover te discussieren, zoals LATOC, Idleworm of Deconsumption, Cryptogon en Ran Prieur. Deze mensen hebben allemaal besloten om hun leven in bepaalde mate aan te passen aan het toekomstbeeld.

Zo wil de ene persoon graag qua voedsel onafhankelijk zijn. Dit is op zich vrij makkelijk te bereiken met een (volks)tuintje al moet je er rekening mee houden dat het zwaar werk is vergeleken met 5 minuten iets opwarmen in de magnetron. Dan zijn er mensen die energie technisch zelf sufficient willen zijn. Het sleutelwoord hierbij is Autarkie en ik weet dat er in Nederland autarke woningen gebouwd worden die energie neutraal zijn. Je kunt sowieso al je energie behoefte veel kleiner maken door er bewust mee om te gaan: timers, schakelaars, een steen in je toilet reservoir, korter douchen, een trui aan, vaker buiten zijn/deur open, beter gebruik maken van de zon. Je kunt ook net als mijn vader alles aanschaffen wat er is op het gebied van zonnepanelen, zonnecollectoren en isolatie. Dan zijn er ook nog mensen die bang zijn dat als financiële systemen instorten de werkloosheid omhoog zal gaan, de supermarkten steeds sporadischer bevoorraad worden en de landbouw niet meer kan werken door de absurde prijzen van kunstmest en pesticiden (als hun zaden het al doen, zie Monsanto thread) en het sociaal gezellig Nederland zal afglijden in een maatschappij waar je niet meer zonder wapen over straat kunt. Met andere woorden, deze mensen wonen het liefst in een bos ver weg van andere mensen. Dan zijn er mensen die geloven dat het helemaal niet verstandig is om onder de zeewaterspiegel te leven en dat het veel beter is om in kleine gemeenschappen (30-200 mensen) te gaan leven en op dorpsniveau de boel met elkaar te regelen. Dit is in feite de toekomst zoals ik die zie: je zult alleen kunnen overleven door samenwerking met een groep mensen die je vertrouwd.

Welnu, op basis hiervan kún je dus een toekomst plannen. Ik zat zelf te denken aan verhuizen naar Noorwegen en daar voor een habbekrats in een dorp te gaan wonen met een onuitspreekbare naam op een plek zo afgelegen dat ik geen last zal hebben van belastingen, razia’s, politiegeweld, ziektes, etc. Mijn waarheid is echter dat ik eigenlijk niet weg kan. Ik kan niet mijn vrienden en familie achter laten (laat staan dat ik een vriendin heb die met me naar Noorwegen wil emigreren). Dus totdat ik zeker weet dat het echt echt beroerd zal worden, denk ik niet dat ik wat zal doen. En tegen die tijd is het waarschijnlijk al te laat om ergens anders een bestaan op te bouwen.

Als je in Limburg woont, is Duitsland (aan de westelijke grens) geen gek plan. De prijzen daar zijn peanuts vergeleken bij hier. Voor 180.000 euro koop je hier amper een rijtjes woning maar heb je daar een boerderij met genoeg land! Echt waar. Dus dat is goed te doen met zijn tweëen. Het nadeel is wel dat een boerderij ook een verschrikkelijk onderhoudsintensief object kan zijn (wij huren bedrijfsruimte in een boerderij dus ik zie het één en ander.. zoals het jaarlijks schoonmaken en onderhouden van 109m dakgoot om maar wat te noemen). Ik weet niet waar je staat in de wereld, dus echt concreet advies kan ik je niet geven. Ik heb zelf besloten om de komende paar jaar nog te genieten van de luxe die we (nu nog) hebben.. want tegen 2010 aan is deze wereld grondig anders kan ik je beloven. Vergeet die CO2 reducties, want this baby is going down. Carpe Diem!

Signature 

Het zijn gewoon allemaal ontiegelijke klootzakken.

Profiel

Gepost: 02 augustus 2007 05:12 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  948

Bij de weg: hier vind je een hele HELE grote berg met titels over zo goed als elk onderwerp met betrekking tot voedsel verbouwen.

Signature 

Profiel

Gepost: 02 augustus 2007 06:01 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]  
Illuminatus
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  3043
Geregistreerd  2007-01-01

Waarom niet gewoon biologische boer worden ipv sparen en over 15 jaar een achtertuin kopen smile
Biologische braadworsten maken om haar over te halen, gekke Duitsers wink

Signature 

- Democratie zou verboden zijn als het zou werken.
- We moeten vrijheid legaal maken.

Profiel

Gepost: 02 augustus 2007 06:46 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  400
Geregistreerd  2007-03-05

Het wordt tijd dat we van Tachyon energie gaan leren en leven of zonnepanelen regelen voor onszelf. Oja en een overdekte tuin want anders komen er Monsanto genen in je voedsel wink

Ik speel met een groep vrienden met het idee in een soort comune te gaan leven met ze allen. Ook leuk.

Signature 

Handen omhoog! Dit is een hypotheek!

Profiel

Gepost: 03 augustus 2007 12:19 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  357
Geregistreerd  2007-06-15

Prachtig Topic dit waarvoor dank twoace. Ik zag pas toevallig op RTL dat prgramma waarin mensen alles achter laten om opnieuw te beginnen. Die hadden alles verkocht. Een krot gekocht ergens in schotland en waren na 19 keiharde maanden met veel hulp volledig zelfvoorzienend echt geweldig.

Ik zal hier later mijn ideeën op los laten. Misschien moet ik nu maar weer aan de arbeid. Mensen vertellen hoe ‘verstandig lenen’ werkt! (zie avatar wink)

Signature 

“Banking establishments are more dangerous than standing armies” Thomas Jefferson

Lanyard

Profiel

Gepost: 04 augustus 2007 08:51 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  948

End of Suburbia is een Amerikaanse docu over de gevolgen voor Amerika als Peak Oil gaat inslaan: een groot deel van de bevolking woont in enorme houten woningen in de zogenaamde Suburbs, zeg maar wat Almere voor Amsterdam is. Echter, deze miljoenen mensen die dagelijks honderden kilometers afleggen in hun dikke SUVs kunnen deze levensstijl nooit volhouden als de prijs voor benzine opeens drastisch omhoog gaat. Het vervolg op deze docu ”Escape from Suburbia” gaat in op mensen die daadwerkelijk proberen te ontsnappen aan het aankomende drama.

Signature 

Profiel

Gepost: 04 augustus 2007 08:57 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  357
Geregistreerd  2007-06-15
Renatus - 04 augustus 2007 08:51 PM

[url=http://www.endofsuburbia.com/]Echter, deze miljoenen mensen die dagelijks honderden kilometers afleggen in hun dikke SUVs kunnen deze levensstijl nooit volhouden als de prijs voor benzine opeens drastisch omhoog gaat.

hmmm.. kleine zuinige auto’s?

Signature 

“Banking establishments are more dangerous than standing armies” Thomas Jefferson

Lanyard

Profiel

Gepost: 16 augustus 2007 03:18 PM   [ Negeer ]   [ # 9 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1120
Geregistreerd  2006-12-29
TwoAce - 02 augustus 2007 03:28 PM

TwoAce - 02 augustus 2007 12:05 PM

Mijn plan is om over een jaar of tien “self sufficient” te zijn.

Zijn er meer mensen met gedachten die hier in de buurt komen? Hoe ver zijn jullie al?
Van mijn part mag deze tread tien jaar duren, en zijn we tegen die tijd geswitched van theorie naar praktijk.

We wonen weliswaar niet in jouw buurt maar aan de kust, maar mijn vriendin en ik spelen met hetzelfde idee.

Na haar studie (daarnaast werken we allebei) willen, nee, gáán we iets dergelijks op poten zetten, en we zijn er nog niet over uit of het in Nederland of het buitenland zal zijn. Mogelijk zal het zelfs beiden worden; een duurzaam woon-werkbedrijfje in Nederland op eigen grond, gecombineerd met een kleinschalig duurzaam toerisme-project in het buitenland, waar we een deel van het jaar ook zelf hopen te verblijven.

Hoe het precies zal uitpakken weten we nog niet. We hebben uit eerdere, door externe omstandigheden vastgelopen plannen nog wel onze ondernemingsplannen klaarliggen, al zullen deze wel aangepast moeten worden.

In ieder geval zijn we aan het sparen (via Triodos) om tegen die tijd de nodige investeringen te kunnen doen, en gebruiken we onze vrije tijd en vakanties om ideeën en inspiratie op te doen. Overigens is Limburg één van de mogelijke locaties voor ons. Ons doel is om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn, op een zo duurzaam mogelijke manier.

Het wordt tijd dat we van Tachyon energie gaan leren en leven of zonnepanelen regelen voor onszelf.

Over zonnepanelen gesproken: hoe kun je de gewonnen energie zo milieuvriendelijk mogelijk opslaan? Accu’s zijn toch ook niet echt schoon te noemen, volgens mij, maar misschien kan iemand daar iets over vertellen?

Zie ook hier ( al zijn ze daar wel helemaal into CO2; mij gaat het om het restafval van accu’s)

[ : 16 augustus 2007 03:23 PM Johnito]
 Signature 

De speech van Wilders

Profiel

Gepost: 16 augustus 2007 07:42 PM   [ Negeer ]   [ # 10 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  165
Geregistreerd  2007-02-16

Het idee om zelfvoorzienend te leven trekt me wel, met ruimte voor kunst en cultuur en het voordeel van permacultuur, land dat onderhoudsvrij de vruchten levert als een paradijs.
Er is wel een gemeenschapje voor nodig waar de neuzen dezelfde kant op staan.
Kun je energie niet opslaan als gecomprimeerde lucht ofzo?

Profiel

Gepost: 16 augustus 2007 07:49 PM   [ Negeer ]   [ # 11 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  165

In die film over peakoil wordt de optie van waterstof-opslag neergezet als iets dat te explosief is voor auto’s.
Er zijn daar heel verdeelde opvattingen over. Maar een auto op perslucht kan ook heel goed.
In de negentiende eeuw draaiden hele steden op perslucht!
Volgens mij ( technische nitwit ) heb je daarbij geen accu’s nodig.

Profiel

Gepost: 16 augustus 2007 07:53 PM   [ Negeer ]   [ # 12 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  350
Geregistreerd  2007-01-02

Zie ik hier de eerste Zapruder comune groeien?

Ik stel voor dat we dan een tempel voor antagonizer en patman bouwen en daar elke dag een neocon offeren zodat ze de site niet uit de lucht halen.

Signature 

Politics is the art of looking for trouble, finding it, misdiagnosing it and then misapplying the wrong remedies.”

Profiel

Gepost: 16 augustus 2007 08:01 PM   [ Negeer ]   [ # 13 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  165

http://green.yahoo.com/index.php?q=node/315

De aircar is klaar voor productie.

Profiel

Gepost: 16 augustus 2007 08:02 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  165

rooksignalen oefenen voordat het internet crasht.

Profiel

Gepost: 16 augustus 2007 08:53 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]  
Illuminatus
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  3043
Geregistreerd  2007-01-01

Geen chips en nootjes meer voor Johnito door deze self sufficient wens, ik geloof er niks van wink

[ : 16 augustus 2007 08:55 PM monkeyman]
 Signature 

- Democratie zou verboden zijn als het zou werken.
- We moeten vrijheid legaal maken.

Profiel

1 van de 2
1