Hoax - 29 december 2007 10:24 PM
Het is gedeeltelijk verzonnen. Sommige zaken lijken op wat er daadwerkelijk in de talmoed staat.
Om het even concreet te houden, welke van de citaten die ik heb neergezet zijn verzonnen en welke lijken erop?
Van de gene die erop lijken, wat staat er dan werkelijk?
Alles wat monkeyman in zijn eerste post zette klopte niet. Ben benieuwd wat zijn bronnen zijn. Ik heb de talmoed gelezen voor een schoolopdracht en het staat er gewoon niet in.
Als ik zo Monkeyman’s post en de citaten uit de Talmoed lees, komen ze toch inhoudelijk overeen al worden niet exact dezelfde woorden gebruikt.
Daarom nogmaals, om het even concreet te houden, welke van de citaten die ik heb neergezet zijn verzonnen en welke lijken erop?
Van de gene die erop lijken, wat staat er dan werkelijk?
De Talmoed is een verzameling van meer dan 60 boeken. Welke heb je gelezen?
Dit is geen haarkloverij en farizeëen [als ik zo vrij mag zijn om deze uitdrukking te gebruiken
] maar om het concreet en inhoudelijk te houden en zin van onzin te kunnen scheiden.
Het is inderdaad een mening van een rabbijn. Ken je de uitdrukking: ‘twee joden, drie meningen’? Inderdaad is de talmoed best belangrijk binnen het jodendom maar het is niet het boek van god. Dat is de Thora.
Door te stellen dat citaten uit de Talmoed ‘een mening van een rabbijn’ is lijk je me het belang van deze verzameling boeken in het Jodendom te baggetaliseren.
Zoals voorheen al ge-quote lijkt dit me niet overeenkomen met het standpunt van vele vooraanstaande rabbijnen waaronder rabijn Morris N. Kertzer.
“The Talmud consists of 63 books of legal, ethical and historical writings of the ancient rabbis. It was edited centuries after the birth of Jesus. It is a compendium of law and lore. IT IS THE LEGAL CODE WHICH FORMS THE BASIS OF JEWISH RELIGIOUS LAW AND IT IS THE TEXTBOOK USED IN THE TRAINING OF RABBIS:” (emphasis supplied).
Bron: Facts are Facts door Benjamin Freedman (http://www.biblebelievers.org.au/facts.htm)"
Inderdaad een interessnte discussie, alleen merk ik vaak dat mensen israeli’s en joden niet kunnen scheiden. Of het jodendom en de staat Israel enz.
Ik denk dat je je over het onderscheidend vermogen van het merendeel van de forumgebruikers hier geen zorgen hoeft te maken.