Wachtwoord vergeten?

1 van de 7
1
Last van de “brom”. 
Gepost: 09 oktober 2007 05:59 PM   [ Negeer ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1524
Geregistreerd  2007-01-01

Al een jaar of tien heb ik hier last van de brom. Het is een geluid alsof er ergens een motor staat te draaien, een lage brom-toon die overal doorheen gaat. Binnen of buiten, de brom blijft even luid.

Het vervelende is, dat niemand anders het hoort. Al tien jaar lang zegt iedereen: Een brom? Doe niet zo gek, ik hoor helemaal niets.

Volgens een maatschappelijk werker zit die brom tussen mijn oren, een psychiater kan me wellicht met een pil van de brom verlosseen, etcetera. Een ander, een dame ditmaal, vond dat ik dan maar een muziekje op moest zetten. Maar dan hoor ik die brom nog steeds, want ik houd van Mozart en zo, niet te hard…

Een vriendin van 40 met een kind van 10 verzekerden mij dat het echt doodstil is in mijn huis. Maar wat ik hoor is een akelig en deprimerend lawaai. Het was hier ooit zo heerlijk stil…

Doordat Antagonizer laatst iets op de voorpagina plaatste over de Londense Metro waar het zou spoken, maar waar een geluidsmeting wees op infrasoon geluid, kwam ik op het idee om die brom te laten meten. En wat dacht je wat:

40 decibel, 25-35 hertz.

Nu weet ik dus eindelijk waarom ik al 10 jaar een slecht humeur heb…

Mijn vraag is echter: wat doet dit met mensen die de brom niet horen? Ik wordt er gestoord van, maar misschien zij ook wel. Wat doet een staande golf van 40 decibel met ons? Hij gaat dag en nacht door…

De gemeente zal informeren waar die brom vandaan kan komen. Ik denk van de pers-riolering…

Wie hoort die brom ook? Of ben ik de enige met nog echte oren aan het hoofd?

cool grin

Signature 

Inanna schrijft BOUblog rolleyes

Profiel

Gepost: 09 oktober 2007 07:03 PM   [ Negeer ]   [ # 1 ]  
Illuminatus
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  3043

Ik hoor al tijden een super lage vibratie in de ochtend. Misschien kan ik het ook wel omschrijven als een pulserende lage toon.
Alsof er mijnwerkers heel diep onder het huis bezig zijn met zo’n kongo, nee geen paranoide verhaal gewoon een omschrijving wink
Ik heb ook zo’n raar gehoor dat echt van alles kan oppikken.

Door wie heb je dat laten meten? De gouden gids erbij gepakt? LOL
Het is wel een bekend probleem bepaalde bromtonen die maar enkele mensen horen herkomst onbekend, ook als de gemeente zich ermee gaat bemoeien.

Signature 

- Democratie zou verboden zijn als het zou werken.
- We moeten vrijheid legaal maken.

Profiel

Gepost: 09 oktober 2007 07:54 PM   [ Negeer ]   [ # 2 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  1102
Geregistreerd  2006-12-30

Is het niet van het electriciteitsnet ? ( 50 Hz. )
Dat is de meest voor de hand liggende bron.

Dat dan de helft van de freq. wordt gemeten kan welvoorkomen.

Even alle stoppen eruit en je weet ‘t.

Signature 

“Wake up and smell the fascism.”

--Liberty stickers.

Profiel

Gepost: 09 oktober 2007 08:56 PM   [ Negeer ]   [ # 3 ]  
Alien Abductee
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  789
Geregistreerd  2007-02-27

Ik denk dat je last heb van oorsuizen

http://www.kno.nl/voorlichting/oorsuizen.php

Signature 

Amore, more, ore, re, nascuntur amicitiae

Profiel

Gepost: 09 oktober 2007 09:17 PM   [ Negeer ]   [ # 4 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank

P. uncia, dat heeft de hele goegemeente met ruim tien jaar lang gezegd… Het zal wel een mij liggen…

Een feit is echter dat er in dit overigens doodstille dorp een objectief meetbare bron van geluid zit van 40 decibel, tussen de 25 en 35 hertz.

Zijn jullie soms horende doof?

Dank je wel Antagonizer, voor die video. En mijn brom is wel degelijk objectief meetbaar.

40 decibel, 25-35 hertz… wie hoort hem ook????????????????????

Ik wel en ik word er helemaal gek van.... voortdurend onprettig gestoord..

Signature 

Profiel

Gepost: 09 oktober 2007 09:32 PM   [ Negeer ]   [ # 5 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  176

Door de lage frequentie gaat deze brom overal doorheen, juist beton is een prima drager en doorgever van een lage resonantie. Je kunt in ieder geval proberen de stoppen uit je meterkast te halen en luisteren hoe het dan is, maar ik denk dat je het dan ook bijft horen omdat je een laag recividerend geluid niet meteen wegkrijgt uit je hoofd. Je moet in ieder gaval nagaan wat er in je huis is veranderd ten tijde dat je die brom bent gaan horen, nieuwe koelkast of nieuwe cv of iets dergelijks. Koelkasten en cv’s hebben namelijk een continu-pomp die heel goed een brom kunnen veroorzaken. Ook via het riool kun je zo’n brom krijgen als er gebruik gemaakt wordt van een afzuigsysteem in het riool, ook hier draait continu een pomp en als je dan dicht bij die pomp woont heb je er zeker last van. Succes met het vinden van de bron verder.

Profiel

Gepost: 09 oktober 2007 09:39 PM   [ Negeer ]   [ # 6 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  140
Geregistreerd  2007-03-01

Kan makkelijk dat je dingen hoort die andere mensen missen of goed kunnen negeren. Weleens op vakantie geweest naar een amper bewoonde plek? Ik heb aan de grens met birma een paar nachten in de jungle doorgebracht. Je hoort daar veel, maar ook weer heel veel niet: geen geluid van mensen, machines, apparaten. Zo kun je weten of het in je oor zit of in de omgeving.

Profiel

Gepost: 09 oktober 2007 10:12 PM   [ Negeer ]   [ # 7 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank

@ Rik, de brom is buiten net zo luid als binnen.

Maar ik ga jullie nog iets ergers vertellen…
Vorig jaar winter hebben ze een stalen kotje gezet aan het water vlak bij mijn moestuin. Sindsdien hoor ik daar ook die brom…

Ik ben blij dat het objectief meetbaar is, want ik ben zo ongelukkig met die herrie…

Wie ook de brom hoort, ga even naar een geluidstechnicus en laat het meten.
Want zonder dat, verklaren ze je gek…
En dat is wel het ergste!

Signature 

Profiel

Gepost: 09 oktober 2007 10:23 PM   [ Negeer ]   [ # 8 ]  
Alien Abductee
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  789
Geregistreerd  2007-02-27

Als je het buiten ook hoort kan het de koelkast ect. niet zijn, maar de frequentie die je opgeeft “25-35 Hz” moet, redelijkerwijs, voor iedereen zonder gehoorschade te horen zijn

Signature 

Amore, more, ore, re, nascuntur amicitiae

Profiel

Gepost: 10 oktober 2007 12:15 AM   [ Negeer ]   [ # 9 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  176
P.uncia - 09 oktober 2007 10:23 PM

Als je het buiten ook hoort kan het de koelkast ect. niet zijn, maar de frequentie die je opgeeft “25-35 Hz” moet, redelijkerwijs, voor iedereen zonder gehoorschade te horen zijn

Is ook afhankelijk van volume en intentie.

Profiel

Gepost: 10 oktober 2007 12:36 AM   [ Negeer ]   [ # 10 ]  
Gatekeeper
RankRankRank
Totaal Aantal Posts  176
Inanna - 09 oktober 2007 10:12 PM

@ Rik, de brom is buiten net zo luid als binnen.

Binnen net zo hard als buiten, hoever moet je dan van je huis afzijn voordat je het niet meer hoort? Daar mag je dan niet gehinderd worden door andere geluidsdragers.

Maar ik ga jullie nog iets ergers vertellen…
Vorig jaar winter hebben ze een stalen kotje gezet aan het water vlak bij mijn moestuin. Sindsdien hoor ik daar ook die brom…

Op welke afstand staat dat kotje, een lage resonantie draagt, ook door de lucht. Dan krijg je het volgende: het stalen kotje gaat meedoen met de resonantie.

Ik ben blij dat het objectief meetbaar is, want ik ben zo ongelukkig met die herrie…

Is er ook op grotere afstand gemeten? Is daar het geluidsnivo dan minder?

Wie ook de brom hoort, ga even naar een geluidstechnicus en laat het meten.
Want zonder dat, verklaren ze je gek…
En dat is wel het ergste!

Is de hoofdzekering van je huis er wel uit geweest zodat je zeker weet dat het niet uit je huis komt? Als je zegt dat het binnen net zo hard is als buiten dan zou het zomaar kunnen dat er iets tegen een muur het geluid veroorzaakt.

Profiel

Gepost: 10 oktober 2007 01:24 AM   [ Negeer ]   [ # 11 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  948
Geregistreerd  2007-05-10

Ik heb ook een gevalletje oorsuizen. Naar wens kan ik in beide oren een geluid oproepen wat je het beste zou kunnen omschrijven als zwaar onweer. Ik voel echter ook iets, dus het is niet alleen geluid. Een vriendin van mij hoort een bandje spelen. Yeps! Een band met rockmuziek alsof De Dijk optreedt ofzo.

Anywayz, Inanna, je zou er toch vrij simpel achter moeten kunnen komen of het een brom is die optreedt op bepaalde locaties of alleen in je hoofd. Hoor je hem ook in het bos? Op het strand? Als dat niet het geval is, wanneer dan wel? Wellicht electriciteit? Een niet goed geaarde stereoset bromt ook.

Signature 

Het zijn gewoon allemaal ontiegelijke klootzakken.

Profiel

Gepost: 10 oktober 2007 01:39 AM   [ Negeer ]   [ # 12 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  948

Als je zoals ik op zoek gaat naar een tool om te horen hoe laag 25-35 Hz is.. gebruik dan niet de links naar hearing_sabotage.swf. In plaats daarvan kun je op Tucows een prima toongenerator downloaden. Let wel op! Verkloot niet je gehoor met een 10 KHz toon op volle sterkte wink

Signature 

Profiel

Gepost: 10 oktober 2007 07:25 AM   [ Negeer ]   [ # 13 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank

@ Rik, die brom heeft niets te maken met de elektriciteit. Hij zit overal, ook buiten. In mijn huis is die brom nu gemeten en hij is hier 40 decibel.

@ Renatus, die brom zit ook niet tussen mijn oren. Dat heeft de hele goegemeente me 10 jaar lang wijs gemaakt. Maar ik hoor die brom niet overal, al is hij in mijn huis altijd nadrukkelijk aanwezig. Andere mensen horen hem niet, maar met een microfoon en een laptop heeft een geluidstechnicus die brom zichtbaar gemaakt. Wat ik ervaar als lawaai, dat is inderdaad lawaai: 40 decibel.

@ Rik, die brom zit nu bijna overal, maar in mijn huis is hij luider dan in het Dorpshuis, waar ik meditatie en yoga doe. Ook daar hoor ik die brom, maar dan zachter. De moestuin ligt 5 km van mijn huis en daar was die brom tot voor kort niet, maar nu zit hij daar ook. Hij is er ongeveer net zo luid als een vliegtuig op 1000 meter…

Zijn er meer mensen die last hebben van de brom? Ik heb er wel eens iets over gehoord op de radio, maar dat ging over Limburg en ze maakten de brom alleen maar belachelijk… hij zou zijn uitgevonden door complotdenkers! Terwijl ik dacht: verdomme, ik heb ook een brom!

Nu ik weet dat die brom objectief meetbaar is, durf ik er ook over te praten. Ik wil straks even naar mijn huisarts, om te vragen wat die brom doet met mensen. Wat het met mij doet, dat weet ik: lusteloos, depri en prikkelbaar… Maar wat doet die brom met mensen die de brom niet horen, maar toch voortdurend zijn blootgesteld aan een geluidsniveau van 40 decibel?

De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe stop ik die brom? Want ik word er zo moe van… Hoe organiseer je een pressiegroep rond een brom die niemand hoort? Want men zal voor mij alleen die brom niet uitzetten…

Er zijn van die momenten dat ik wou dat ik Helen Keller was… blind en doofstom!

Signature 

Profiel

Gepost: 10 oktober 2007 12:15 PM   [ Negeer ]   [ # 14 ]  
Ramtha Lover
RankRankRankRank
Totaal Aantal Posts  948

Dude! (ben je wel een dude? tongue laugh) dat is inderdaad ruk. 40Db op die frequentie is lang niet voldoende voor gehoorschade maar je kunt er inderdaad behoorlijk depri van raken. Het doet wat met je gestel. In Amerika ontwikkelen ze ook wapens die met geluid werken. Bepaalde frequenties onder het menselijk hoorbare (<20Hz) maken je ter plekke misselijk. Maar ja, een wapen inzetten tegen een dorp? Of stad? Ik zou het dan nu eerder zoeken in ondergrondse shit, pijpinstallaties misschien?

Signature 

Profiel

Gepost: 10 oktober 2007 12:27 PM   [ Negeer ]   [ # 15 ]  
CIA Field-operative
RankRank
Totaal Aantal Posts  69

er bestaan bedrijven die oordopjes maken welke bepaalde vooraf gedefinieerde frequenties dempen. (bv om industrie doofheid te voorkomen, maar wel te kunnen blijven communiceren. spraakfrequenties worden dan wel gewoon doorgelaten.)
Dit is uiteraard alleen een hulp als er ook echt een externe geluidsbron IS.

Is dat niet het geval dan moet je dit ook eens lezen…
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus
Opvallend dat meerdere musici er ook last van hebben.

Profiel

1 van de 7
1