Al een jaar of tien heb ik hier last van de brom. Het is een geluid alsof er ergens een motor staat te draaien, een lage brom-toon die overal doorheen gaat. Binnen of buiten, de brom blijft even luid.
Het vervelende is, dat niemand anders het hoort. Al tien jaar lang zegt iedereen: Een brom? Doe niet zo gek, ik hoor helemaal niets.
Volgens een maatschappelijk werker zit die brom tussen mijn oren, een psychiater kan me wellicht met een pil van de brom verlosseen, etcetera. Een ander, een dame ditmaal, vond dat ik dan maar een muziekje op moest zetten. Maar dan hoor ik die brom nog steeds, want ik houd van Mozart en zo, niet te hard…
Een vriendin van 40 met een kind van 10 verzekerden mij dat het echt doodstil is in mijn huis. Maar wat ik hoor is een akelig en deprimerend lawaai. Het was hier ooit zo heerlijk stil…
Doordat Antagonizer laatst iets op de voorpagina plaatste over de Londense Metro waar het zou spoken, maar waar een geluidsmeting wees op infrasoon geluid, kwam ik op het idee om die brom te laten meten. En wat dacht je wat:
40 decibel, 25-35 hertz.
Nu weet ik dus eindelijk waarom ik al 10 jaar een slecht humeur heb…
Mijn vraag is echter: wat doet dit met mensen die de brom niet horen? Ik wordt er gestoord van, maar misschien zij ook wel. Wat doet een staande golf van 40 decibel met ons? Hij gaat dag en nacht door…
De gemeente zal informeren waar die brom vandaan kan komen. Ik denk van de pers-riolering…
Wie hoort die brom ook? Of ben ik de enige met nog echte oren aan het hoofd?