jf65 - 10 oktober 2007 12:27 PM
er bestaan bedrijven die oordopjes maken welke bepaalde vooraf gedefinieerde frequenties dempen. (bv om industrie doofheid te voorkomen, maar wel te kunnen blijven communiceren. spraakfrequenties worden dan wel gewoon doorgelaten.)
Dit is uiteraard alleen een hulp als er ook echt een externe geluidsbron IS.
Is dat niet het geval dan moet je dit ook eens lezen…
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus
Opvallend dat meerdere musici er ook last van hebben.
Kijk, dat krijg ik nu al 10 jaar te horen: er is geen brom, dus die brom zit tussen uw oren… Mar dat geloofde ik niet, want dan zou ik hem overal horen. Dat is niet het geval, hoewel ik hem op veel plekken hoor (maar dan meestal zachter).
Pas kort geleden besefte ik dat die brom te meten viel met een microfoon en een laptop. Een geluidstechnicus kwam even langs en mat 40 decibel, 25-35 hertz. Die zit dus niet in mijn kop, maar wel in mijn huis!
De dokter, dat is vandaag niet gelukt, want het is woensdag…
Morgen is hij er wel weer. Benieuwd wat hij er van vindt.
Rik, de hoofdstop er uitdraaien helpt niet. Resultaat is dat de brom nog harder klinkt! Want dan valt het geluid weg van koelkast en CV. Deze geluiden hoor ik ook, maar ze zijn zachter dan de brom en veel hoger. Ze zijn meer een soort suizen en daar heb ik weinig last van.
Die brom is echt naar… alsof er een vloedgolf nadert… grommend en kwaad…
@ Zappeter, dank voor je post en als jij ook de brom hebt, laat hem dan een keer meten. Een geluidstechnicus doet dat in een kwartier!