Jongens, ik ben blij dat ik eerst die meting heb laten verrichten en toen pas naar de dokter ben gegaan. Anders had ik nu een tinnitus-diagnose, gevolgd door een hoopje pillen van dokter Sickbock!
Arie, tegengeluid, dat is de oplossing! Dank je wel!
Ik weet waar het geluid vandaan komt, want overal waar zo’n kastje wordt geplaatst, ontstaat ook de brom. Het probleem is, dat hij minder luid wordt als je het kastje nadert. Het geluid ontstaat doordat de golf op het dorp botst en gaat resoneren.
Ik heb een muziekje op, maar de brom is drie maal zo luid!
De achtergrondruis, bestaande uit koelkast, keukenklok en eventuele straatgeluiden, was bij de meting nog geen 20 decibel, alleen de keukenklok kwam er iets bovenuit. Die tik was zichtbaar.
Ik wil dat de gemeente een tegengeluidsbron plaatst. Uiteraard kost dat de gemeente geld, maar deze overlast is uiterst hinderlijk voor mensen met oren. Ik wordt er hoornstapeldol van en ik vraag me ook af wat deze lage bromtoon doet met het humeur van de hardhorenden en doven. Want die geluidsgolven gaan wel overal doorheen!
Ik zal de gemeente de links sturen, jongens. En dank jullie wel!
Mocht iemand anders ooit last hebben van een onhoorbare brom, laat je dan niet met een pot met pillen een oor aannaaien, maar ga eerst op zoek naar een geluidstechnicus met een microfoon en een laptop. Als die de brom niet ziet, dan heb je waarschijnlijk tinnitus of hoe dat ook maar mag heten.
(ik ben absoluut niet thuis in ziektes)