152 verlichte geesten, 0 doorgeslagen complotters en 4 trollen aanwezig, 3384 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

Blackberry-sletjes en iPhone-paupers / reageer

Door Patrick Savalle (Patman), gepubliceerd op 22-07-2010 13:14, 35 reacties, rubrieken: Maatschappij, PR en marketing, Politiestaat, Mind Control

Iedereen kent ze wel. De Paris Hilton wannabee’s (m/v). Voetbalvrouwtjes (m/v) by design. Vleesgeworden conformiteit. Gestolde peer-pressure. Pavlov-in-a-box. Moeiteloos manipuleerbaar door fabrikanten die duurbetaalde idolen inzetten als prikpoppetjes waarmee Voodoo-queens hun slachtoffers op afstand in hun greep houden. Het liefste zouden ze allemaal in een Skinner-box wonen, of het woonbare equivalent daarvan: de Vinex-woning. Hun bezittingen vormen een belangrijk deel van hun non-verbale communicatie. Gesproken in een taal die reclamebureaus voor ze heeft bedacht. Hun geveinsde superleventjes worden geëtaleerd op Hyves-paginaatjes als ware het de realiteit. En als je je afvraagt waar komen die Solomon-Asch en Milgram sukkels toch vandaan, wat denken zulke losers, dan heb je hier je antwoord: they want to belong. Een ieder die nog niet begrijpt hoe grondig en onweerstaanbaar de social engineering (PR) van Edward Bernays onze wereld heeft veranderd, hoeft maar om zich heen te kijken naar al die iPhone- en Blackberry drones. PR = mindcontrol. Hoe anders kun je verklaren dat er een markt bestaat voor een peperdure maar waardeloze telefoon – want kan niet bellen – die bovendien niets toevoegt aan het bestaande model? Hoe anders kun je verklaren dat je kleine meiden en infantiele volwassenen kunt verleiden tot te dure abonnementen vanwege de bijbehorende prehistorisch telefoon alleen maar door deze te plaatsen in hun favoriete etalage: Sex and the city. Deze mensen zijn gelifestyled. Het zijn de rasconsumenten onder ons. De evolutionaire stap na homo sapiens. Het voorstadium van breindood.

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
Vuerro | 22-07-2010 17:31
64574
Iedereen kent ze wel.

dat denk ik ook, waarom word er hier dan aandacht aan besteed?
Antagonizer | 22-07-2010 20:29
64575 "Gestolde peer-presure"
Prachtig smile
democraatus | 22-07-2010 23:47
64576 Nu snap je ook de weerstand destijds tegen algemeen kiesrecht.
freedomfiles | 23-07-2010 09:17
64577 @ democraatus : Wat maakte diegenen die wel kiesrecht hadden dan zo ''verheven'' boven diegenen die dat niet hadden ? Immers moet die weerstand dan wel gebaseerd zijn op vermeende kwaliteiten bij diegenen die wel mochten stemmen in vergelijking met de rest ?
Baziel | 23-07-2010 11:13
64578 @ Freedomfiles: je hebt gelijk dat je dit soort redeneringen bekritiseerd, maar ze zijn nog steeds talrijk aanwezig en worden nog vaak toegepast.

Te denken valt bijvoorbeeld aan al het overheidspaternalisme of gerichte reclameboodschappen. In essentie vertellen beiden ons dat we niet kunnen leven zonder hun of datgene wat zij ons aanbieden...
DIck | 23-07-2010 12:19
64579 Ik ben het eens met het artikel maar tegelijkertijd besef ik ook dat deze mensen hier blijkbaar vogelvrij verklaard zijn want een tekst als deze; 'En als je je afvraagt waar komen die Solomon-Asch en Milgram sukkels toch vandaan, wat denken zulke losers, dan heb je hier je antwoord: they want to belong', daar struikelt hier niemand over. Maar wanneer ik zeg dat dit bv ook voor moslims geldt want hoe geconditioneerd, gemanipuleerd en wat voor een loser moet je wel niet zijn om te blaten dat allah de grootste is etc etc omdat they want to belong, dan stuit ik hier op weerstand want dat kan je niet zeggen. Onlangs was er een uitzending op netwerk en daar schrok ik van.

En nu komt de vraag waar ik voor zou kiezen als ik moest kiezen tussen de Solomon-Asch en Milgram sukkels en de moslims/religie sukkels.

Daar moet ik nog even over nadenken.
Antagonizer | 23-07-2010 13:04
64580 Je mag die kenschetsing gerust doortrekken naar iedereen die zich door dogma's en conformerend Gutempfinden laat leiden, of dit nu religie, wetenschap, commercie of welke ideologie ook is.

Daar bovenop is het ook niet per se fout om je te laten leiden door zulke zaken, als je je er maar wel van bewust bent en niet denkt dat het de enige zaligmakende waarheid is.
Dr. No | 23-07-2010 13:05
64581 Allereerst een democratie werkt pas als iedereen stemrecht heeft. Ja ik twijfel ook als ik zie hoeveel stemmen een Wilders krijgt.. maar dat hoort erbij. Dat duidt slechts op een achterliggende probleem. Desinteresse, gebrek aan resultaat en voornamelijk misinformatie. Veel mensen begrijpen het niet; maar wat doe jij er aan om het ze te doen begrijpen?

Dan over het aangesneden thema.. Wat maakt DIck DICK? wat maakt jou wie je bent? Zijn dat je overtuigingen? is het je geld? Zijn het je vrienden? Is het je iphone die je iets laat zijn of bij een bepaalde groep laat horen? Is het het land waar je woont en hoe je woont (iemand in een woonwagen wordt anders benaderd dan een villa eigenaar) Creeëren we niet allemaal onze eigen persoon? Vaak opgebouwd uit tal van dingen,activiteiten,etc. die ons imago/persoon vormgeven. Waarom draag je een bepaald soort kleren, luister je naar een bepaald soort muziek?

Waar wil je bij horen DIck, wat doe je om daar bij te horen? Wat draag jij uit? Wat is jouw allemaal niet cultureel opgelegd? Waar zet jij je tegen af om er juist niet bij te horen?

Oordeel niet zo snel; denk eerst eens na over jezelf en zoek naar redenen in plaats van te wijzen op de gevolgen.. Bewust en/of onbewust ben je zelf ook een speelbal.....
DIck | 23-07-2010 13:27
64583 Antagonizer, dat is wat ik bedoel, alleen ik legde in dit geval de nadruk op de moslims omdat dat heden ten dagen nogal gevoelig ligt, kijk maar naar de reactie van Dr.No.
Als Dr.No had opgelet dan had ie gezien dat ik niet oordeelde maar dat het artikel oordeelde; 'En als je je afvraagt waar komen die Solomon-Asch en Milgram sukkels toch vandaan, wat denken zulke losers, dan heb je hier je antwoord: they want to belong', alleen ik trok het door naar de moslims om te laten zien hoe geconditioneerd daar op gereageerd wordt terwijl het netzo achterlijk is als waar het artikel het over heeft, alleen die mensen zijn hier blijkbaar vogelvrij want daar hoor ik bv Dr.No niet over.

En natuurlijk ben ik ook op diverse manieren geconditioneerd etc want wie is daar vrij van, daarom reageerde ik op de volgende uitspraak; 'En als je je afvraagt waar komen die Solomon-Asch en Milgram sukkels toch vandaan, wat denken zulke losers, dan heb je hier je antwoord: they want to belong', hoewel ik het er wel mee eens ben.
DIck | 23-07-2010 13:36
64584 Btw Antagonizer, ik wil je toch wat vragen, ik weet bij god niet niet hoe ik erbij kom maar er staat me iets van bij dat jij van arabische komaf bent, klopt dat?
Nogmaals, ik weet echt niet meer hoe ik daarbij kom, ik zou er dus ook compleet naast kunnen zitten.
Patrick Savalle (Patman) | 23-07-2010 13:53
64585 Antagonizer is van de Crimson jihad. cel zuid, derde echelon...
Narchya | 23-07-2010 13:58
64586 http://www.youtube.com/watch?v=Lgqdn5_y7mE
DIck | 23-07-2010 14:04
64587 "Antagonizer is van de Crimson jihad. cel zuid, derde echelon... "

Is het zo een vreemde vraag dan, of heb je wat tegen arabieren?
EnToen | 23-07-2010 16:39
64588 "Daar bovenop is het ook niet per se fout om je te laten leiden door zulke zaken, als je je er maar wel van bewust bent en niet denkt dat het de enige zaligmakende waarheid is. "

De vraag is waar dat bewustzijn vandaan komt en of dat zetelt in het bedachte
of in een andere plek en dat malversaties in deze mogelijk zijn bij het ontbreken van die kennis. Hersenspoeling vindt voedingsbodem bij gebrek aan bewustzijn
of de verstoring daar van.
Shit happens. (laat god er maar buiten) Die hebben we ook bedacht. De beste PR stunt (mind control) ever.
Frank911 | 23-07-2010 19:27
64589 Ha, die Patman. Scherpe bocht dit keer,

ik vloog er bijna uit toen ik op m'n iPhone je bijdrage las, die via Twitter mijn aandacht trok. Want sinds ik twee jaar geleden mijn eerste iPhone aanschafte is mijn geluksmeter flink omhoog geschoten. Ja, natuurlijk weet ik dat ik ben gemindcontrolled. Maar ik vind het wel lekker. En deden ze dat jaren geleden ook al niet met auto's? Vond jij toch ook lekker? Soms moet je jezelf gewoon wat gunnen.

Je zegt dat de iPhone niet kan bellen. Daar heb ik nooit wat van gemerkt. Ik ging ook pas serieus mobiel met de iPhone. Kon eindelijk eens een sms'je sturen zonder vingerkramp en RSI tussen m'n oren. Behalve bellen kan ie ook heel veel ander moois. Jij klinkt zo zuur dat je misschien wel bang bent om jezelf zo'n incorrectheid te gunnen. Als je bang bent voor de AIVD, kun je de positiebepaling ook gewoon uitzetten. Als geen Appz will kopen dan neem je ze gewoon gratis, kan ook. Iets minder keuze maar toch, alles is er.

Tenslotte kun je lid worden, gratis uiteraard, van de iphoneclub.nl. Hele leuke en vrij goede besprekingen over o.m. hoesjes, bumpers, appz, de concurrentie, bugs, Steve Jobs, enzovoort. Je raakt er niet uitgekeken. Echt een toffe groep. Denk er eens over na, want je bent het waard wink
EnToen | 23-07-2010 20:19
64594 Zapruder is zo ontzettend mind-blowing. Het tocht zo lekker tussen mijn oren smile
Patrick Savalle (Patman) | 23-07-2010 20:41
64595 @Frank, nouja, die nieuwe iPhone 4 is toch niet zo'n hele goeie beller met die ontwerpfout erin.

En het is meer mijn eigen interne tweestrijd die ik van me afschrijf hier. Serieus...

Aan de ene kant vind ik mooie spullen leuk, aan de andere kant vind ik wat al die zooi met mijn leven doet heel irritant. Ik voel me steeds mee ontkoppeld van dingen die echt belangrijk zijn, normaal menselijk contact zonder moeilijkdoenerij is zeldzaam aan het worden en tegelijkertijd voel (ook) ik de druk / behoefte om toch tot een bepaalde mate mee te doen in het circus. Al was het maar om niet nog zonderlinger te worden, nog geisoleerder. En die ergenis, die lees je hier. Pure cognitieve dissonantie is leesbare vorm gegoten.
Bozo | 23-07-2010 21:19
64596 PR is om een gevoel te koppelen aan een product en als je dat product bezit hebben ze weer een ander product dat je wil hebben om bij de cult wil blijven horen... Ze spreken je aan door je oergevoelens. Ik blijf er bij dat het de schuld is van vrouwen, je doet er immers alles voor om je voor hun op te doffen...

@Patman, mooi omschreven en zo waar
Frank911 | 23-07-2010 22:10
64597 @Patman

De hele maatschappelijke structuur is in toenemende mate gebaseerd op de balans tussen schuld/angst en hebzucht/genot. "Vrije" markten maken de wereld in rap tempo steeds onvrijer.

De volledige bandbreedte, waarin ook menselijke waardigheid, enige genegenheid ontdaan van koehandel + een visie op het bestaan die verder reikt dan brood en gas op de plank, is zo'n beetje weggevaagd.

Ik begrijp dus je punt. Niettemin blijft de iphone een zeldzaam veelzijdig apparaat dat ondanks dat gruwelijke itunes heel simpel is in gebruik. Die antenneproblemen zijn tot onwaarschijnlijke proporties opgeblazen. De PR-zijde van Apple is toch niet zo sterk als gedacht.

Wat dat normale menselijke contact betreft: als je in een relatie maar één iPhone hebt gaat je relatie kapot. Dat kan niet anders. Dat dan weer wel....
Patrick Savalle (Patman) | 23-07-2010 23:31
64598 Ik ben niet van de iPhone. Heb een Android 2.2 dingetje, een Desire, 1000x beter wink (Is nog echt zo ook)
Frank911 | 23-07-2010 23:41
64599 Dat je niet van de iPhone was heb je goed duidelijk gemaakt wink

Maar mijn dingetje is geen android. Maten zet ik er liever niet bij en wensen heb ik niet meer. Mijn kelk is gevuld...
Drs. Vlimmen | 24-07-2010 02:14
64600 deze wil ik jullie niet onthouden Zap Friends

http://www.cartoons.be/you-have-0-friends-south-park/
noknok | 24-07-2010 10:53
64601
Ik ben niet van de iPhone. Heb een Android 2.2 dingetje, een Desire, 1000x beter wink (Is nog echt zo ook)


Uhm je loopt (terecht) een hele groep schapende consumenten af te kraken maar vervolgens vermeld je dat je zelf ook meegaat in het circus van nieuwe telefoon nieuwe telefoon, wat maakt jou dan beter dan die iphone en blackberrie schapen?
Patrick Savalle (Patman) | 24-07-2010 11:02
64602 @noknok

We zijn natuurlijk allemaal schapen. wink
Bounty | 24-07-2010 23:15
64616 @Patman

Misschien is de iPhone echt wel wat voor je trouwens.. speciaal voor die gebruikers onder ons die al moeite hebben om een batterij te kunnen opladen rasberry
Hendrik | 25-07-2010 11:53
64638 Goed geschreven. Dit mag van mij nog wel een keer een deel twee krijgen.

Smartphone is trouwens synoniem van spyphone.
Bramsan | 25-07-2010 23:41
64686 Verklaring van al die hype/lifestyle meelopers wordt o.a. op een prettige en filosofische manier verklaard in het boek van Rob Wijnberg; Dus ik ben

http://www.robwijnberg.nl/boeken/dus-ik-ben/

al heb ik nog steeds een oude mobieltje, als die stuk is ga ik waarschijnlijk toch uiteindelijk ook voor de bijl voor zo'n multi-phone...

http://weblogs.hollanddoc.nl/dusikben/
Hendrik | 26-07-2010 19:47
64730 @Bramsan als ik jou was zou ik sowieso nog even een paar jaar wachten met het kopen van een smartphone want dan zijn de meeste kinderziektes er wel uit.
Patrick Savalle (Patman) | 27-07-2010 11:57
64736 Het zijn niet zozeer kinderziektes (die zijn er wel uit) alswel technologische beperkingen die de smart-phone parten spelen. Vooral accu-technologie.
Bramsan | 27-07-2010 15:14
64742 ok iig bedankt! al weet ik niet of mn ouwe nokia-accu nog een paar jaar zal overbruggen... verder zal die accu niet zo snel opgaan, ben niet zo'n wandelend geval met constant een mob. in de hand...

p.s. ach ik kom wel eerder een afgedankte I-phone(versie 1,2) tegen...
Bounty | 27-07-2010 22:01
64749 Mja volgende verbetering is straks de accu, weer een reden om een nieuwe aan te schafffen rasberry
Hendrik | 27-07-2010 22:30
64750 @patman kinderziektes zijn er niet uit, maar de accu is ook een kinderziekte. Het is toch eigenlijk krankzinnig als je zo'n krakkemikkige spyphone koopt.

De marketing is trouwens wel geniaal gedaan, dat blijkt wel weer wink want als de mensen hier al in stinken.... :-D Oh my god!
Bramsan | 27-07-2010 22:43
64752 haha wel typisch eigenlijk, niemand oppert hier nog over de mogelijke gevaren van mobiele straling, of het BigBrother gehalte van zo'n apparaat...op de woordspeling van Hendrik na, maar het gaat vooral over kinderziektes en zwakke accu's...
EnToen | 31-07-2010 16:49
64810 En dan gebeurt er via achterdeurtjes dit en geheel gratis:

" 29% van de gratis Android apps heeft toegang tot de locatie van de gebruiker bij de iP hone 33%.
Daarnaast blijken gratis applicaties op de iPhone (14%) twee keer zo vaak toegang tot contactgegevens van de gebruiker te hebben dan met Android apps (8%) het geval is.

Verder bleek dat een groot gedeelte van de applicaties third-party code bevat, die dingen met gevoelige gegevens kan doen zonder dat dit voor gebruikers en ontwikkelaars duidelijk is. De code is vooral bedoeld voor adverteren en analytics. Bij 47% van de Adroid apps werd deze third-party code aangetroffen, terwijl dit bij de iPhone 23% bedroeg. "Code van derden is lastig te updaten en vormt een potentieel cross-platform lek."

http://security.nl/artikel/34018/1/Veel_spyware_in_Android_en_iPhone_apps.html

En zo wordt het cirkeltjes steeds ronder en de gebruikers gekanaliseerd in patronen van pseudo 'individualisme' die in marketing gewoon als een doelgroep gekenschetst wordt.

Zit nog heel ouderwets op de HTC touch HD van vorig jaar te vingeren overigens met gegevensverbinding op off behalve dan om mijn mail te checken en of er een bui boven mijn hoofd hangt op weg naar huis.
En bellen dat ie kan dat oudje... Met classic ringtones natuurlijk.
Patrick Savalle (Patman) | 01-08-2010 17:34
64862 Oh zo lekker: zojuist kwam de Froyo update binnen op mijn Desire/Android binnen...

http://www.androidworld.nl/27588/google-io-froyo-het-hele-verhaal/

* schaamt zich dood voor zijn oneigenlijke behoeftes wink *
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux