130 verlichte geesten, 0 doorgeslagen complotters en 8 trollen aanwezig, 3388 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

De Maandagmorgen-briefing (week 11) / reageer

Door Donkerdoorn, gepubliceerd op 19-03-2007 01:23, 38 reacties, rubrieken: Politiek, Weekbriefing

Stel. Je bent de 43ste president van de Verenigde Staten en een aantal opper-officieren van justitie zitten jou en een aantal van je vriendjes dwars. Wat doe je? Je schopt ze eruit natuurlijk!! En stelt een paar nieuwe aan die jou wel mogen en die niet zo moeilijk doen. Dat doe je niet zelf. Hey, je bent de president. Dat doet je opper-opper-officier van justitie. Heb je een mannetje voor. Wat nu als uitlekt dat je eigenlijk al je officieren eruit had willen gooien? En dat de nieuwe wel erg pro-president zijn? De pers smult, je toch al niet bijster hoge populariteit zakt met procenten tegelijk. Je hebt iets nodig dat de aandacht van het publiek van deze zaak afleidt. Wat doe je..? Nu beslissen....!

9/11

Khalid Shaikh Mohammed. De eenmans The A-team van Al Quada. 

Economie

Zagen we veertien dagen geleden nog hoe aandelenindices wereldwijd klappen kregen door renteverhogingen in Japan, Zwitserland en dreiging in China (cq, met een schok verdwijnen van goedkoop speculatief krediet), nu is het de Amerikaanse huizenmarkt en met name de stabiliteit van hypotheekbanken die koersen naar beneden trekken. Al maanden wordt gespeculeerd op een uiteenspatten van de Amerikaanse “vastgoedbubbel”, de onrealistische overwaardering van de waarde van huizen en daaraan gekoppelde hypotheken, maar nu heeft het er alles van dat het ook werkelijk gaat gebeuren.

De grootste Amerikaanse hypotheekverstrekker New Century Financial kampt met ernstige liquiditeitsproblemen en schandalen en is al op het strafbankje gezet door de New York Stock Exchange. En New Century is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg nu meer en meer Amerikanen niet in staat blijken op tijd hun aflossingen te voldoen. De eerste stemmen gaan al op om de regering een “bail out” te laten voorbereiden. Of anders het IMF, met alle draconische maatregelen van dien.

Bovendien bestaat er een reëel gevaar op domino-effect als ook andersoortige leningen niet meer afgelost kunnen worden. Linksom of rechtsom: voor een economie die zwaar wordt voortgedreven door schuld als de Amerikaanse betekent dit maar een ding: recessie

Irak

Zowel in de straten van Bagdad als over de gehele wereld protest tegen de oorlog in Irak. In de Verenigde Staten trokken duizenden demonstranten richting het Pentagon nadat de avond daarvoor zeker 100 mensen gearresteerd werden. Dit weekend werden door vrijwel de gehele Verenigde Staten protestmarsen georganiseerd.

Hoewel tot op heden door de verschillende sjiietische milities werd meegewerkt aan de pacificering van Bagdad, riep sjiietisch leider Al Sadr dit weekend op tot protest tegen de Amerikaanse bezetting. Aan zijn oproep werd vervolgens massaal gehoor gegeven.

De pacificering van Bagdad in het kader van de zogenoemde “surge” is volgens minister van defensie Gates een succes. Desondanks zullen er meer troepen richting Irak gestuurd moeten worden. Kortom, wederom weinig geloofwaardige verhalen vanuit het Pentagon. De autobommen campagne houdt nog steeds aan, inclusief het gebruik van gas. Ook lijkt het geweld zich meer richting de Irakese provincies te bewegen. 

Teken aan de wand is de zelfmoord van een hoge Amerikaanse officier die in zijn afscheidsbrief keihard uithaalt naar zijn meerderen. Corruptie en schending van mensenrechten vieren hoogtij in Irak.

Zal het nu al vaststaande mislukken van de “surge” de huidige “democratische” regering de kop kosten? Een nieuwe Saddam (Malawi) in aantocht?

Iran

Terwijl een nieuw pakket sancties tegen Iran aan de UN-veiligheidsraad wordt voorgelegd, blijft het land bij haar standpunt dat het alle recht heeft om uranium te verrijken. De nieuwe resolutie zal waarschijnlijk vragen om een verbod op Iraanse wapens, het leveren van nucleair materiaal en het bemoeilijken van reizen van bepaalde Iraanse diplomaten. Opvallend is dat president Ahmadinejad wederom naar New York wil afreizen om het Iraanse standpunt aan de UN uit te leggen.

Ook opvallend is de houding van Rusland, de belangrijkste partner van Iran in het ontwikkelen van nucleaire techniek. Iran’s eerste kerncentrale is gebouwd met behulp van Russische techniek en technici, maar Rusland heeft deze hulp voorlopig opgeschort op grond van wanbetaling. Iran beweert echter 90% van de uitstaande rekeningen te hebben betaald.

En helemaal opvallend is het feit dat nu open op bloot duidelijk is dat Amerika soennietische opstandelingen in Iran steunt. Opvallend omdat er dus weer met Al Quada wordt samengewerkt.

Onder druk van de Israëlische lobbybeweging AIPAC heeft het Amerikaanse congres gekozen geen restricties aan Bush op te leggen ten aanzien van een eventuele aanval op Iran. Met andere woorden: Bush heeft carte blanche gekregen. De restrictie zou opgenomen worden in de goedkeuring voor budgetten voor de oorlog in Irak.

Om een deel van de sancties te omzeilen gaat Iran olie en oliegerelateerde zaken in verschillende munteenheden kopen en verkopen. 

Pakistan

Niet alleen een doorgeslagen ISI officier die 9/11 en 9682673 andere misdaden bekent brengt Pakistan en president Musharraf in verlegenheid, na het ontslag van een hoofd justitie zijn door het gehele land protesten uitgebroken. Pakistan heeft al enige tijd moeite haar radicaal georiënteerde gebieden in bedwang te houden en laveert als belangrijke bondgenoot in Amerika’s oorlog tegen terreur tussen steun aan radicale groepen en onderdrukking van deze partijen. De strakke militaire hand van Musharraf en de Amerikaanse inmenging leidde al vaker tot onrust in het land.

De positie van de militaire machthebbers lijkt ernstig verzwakt nu en de oppositie en het justitieel apparaat (Pakistaanse advocaten) de handen ineen hebben geslagen. Daarnaast lijken de radicale partijen binnen Pakistan het geweld op te voeren. Toevalligerwijs valt alles samen met de grote internationale druk om de situatie rond de grens met Afghanistan in bedwang te krijgen. Naar verwachting zal de Taliban deze lente een flink offensief inzetten, daarbij logistiek en anders geholpen door partijen vanuit Pakistan. Al dan niet gelieerd met de regering. Waarschijnlijk zijn de Verenigde Staten zelfs uit op vervanging van Musharraf. De belegerde president vreest daarom ook een coup

Israël

Zaterdag werd dan uiteindelijk de nieuwe Palestijnse regering ingehuldigd door het Palestijnse parlement. Na lang onderhandelen tussen de Fatah partij van huidig president Abbas en de Hamas beweging is nu een ministersploeg samengesteld waarvan gehoopt wordt dat deze internationaal geaccepteerd zal worden. Het eensgezinde beeld toonde dezelfde dag al scheuren als premier Ismail Haniya van Hamas verklaart dat verzet tegen bezetting gerechtvaardigd is. Eenderde van de ministers van de vorige Palestijnse regering zitten op dit moment nog in Israëlische gevangenissen. 

De Verenigde Staten hebben al aangegeven hun boycot niet op te heffen, maar dat er wel eventuele diplomatieke contacten mogelijk zijn. Van Israëlische zijde blijft de boycot in zijn geheel van kracht. In Europa zijn de meningen (uiteraard) verdeeld.

Rusland/EU

2007 en de EU uitgebreid met Roemenië en Bulgarije. Goed voor Europa en de Europese economie of……..Amerikaanse bases

Zimbabwe

Zijn de dagen van dictator Mugabe geteld? Na het moedige optreden van oppositieleiders tegen de brute dictator en het aanhoudende schokkende geweld, lijkt het omslagpunt te zijn bereikt. Onder Mugabe is Zimbabwe afgegleden tot een van de absoluut armste landen ter wereld.

De Zaak Plame

In haar verklaring voor tegenover een comité op verzoek van het Amerikaanse congres verklaarde ex-spion Valarie Plame dat het Witte Huis bijzonder onzorgvuldig heeft gehandeld door haar betrekking bij de CIA te onthullen. Plame komt met deze uitspraken mild over. Tijdens de hoorzittingen werd tevens onthuld dat naar de zaak nooit een intern onderzoek door het Witte Huis heeft plaatsgevonden. Dit in tegenstelling tot uitspraken van president Bush. Krijgt nog een staartje….??

Te bizar om niet te laten zien, maar niet voor de zwakke maag (beelden uit Irak). Misschien wel erg creatieve propaganda. Irakees blaast in zijn eentje sneaky een Amerikaanse tank op.

Vorige week op Zapruder:

AIDS: De exit-poll

Zapruder AIDS-special: retrospectief

AIDS: Out of Control

AIDS: de consensus genoom

AIDS: AZT, AIDS op doktersrecept

AIDS: we gaan je dood maken

AIDS: Waarom Dr. Gallo HIV uitvond

AIDS: de orthodoxie spreekt

De ultieme patsy

Iran’s Nucleaire Programma

Terminator Technology

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
democraatus | 19-03-2007 08:35
13491 Mooi, ik ben weer goed bijgepraat smile Wat de onduidelijke propaganda met de opgeblazen tank in het stukje moet zal vast onduidelijk blijven, doch de hoofdlijnen zijn weer voldoende om iets te kunnen maken van onze crazy crazy wereld.
princescut | 19-03-2007 10:00
13493 De verzetter die zijn handen vuil lijkt te maken met zijn werk lijkt dit te willen zeggen...
http://www.stopusa.be/contributions/images/evil.jpg
http://www.stopusa.be/contributions/images/BULUT1111.jpg
Veritas Incognitas | 19-03-2007 12:56
13499 Regelmatig als ik de Maandagmorgen briefings lees, heb ik de neiging om te reageren omdat ik dingen genoemd zie worden die helemaal niet waar zijn, half waar zijn, verdraaid zijn, etc. Hoe serieus zijn de Maandagmorgen briefings eigenlijk? Gaat het om een ludieke, semi-serieuze tegenhanger van mainstream-media nieuws of worden de briefings beschouwd als volledig serieus?
_GB_ | 19-03-2007 13:02
13500 @ Veritas Incognitas | 19-03-2007 11:56

Ik neem de briefing van Donkerdoorn volledig serieus. Ik surf ook nog al wat rond en denk dat Donkerdoorn keer op keer een aardige samenvatting geeft wat er (achter de schermen) speelt.
Mijn complimenten voor de briefing!
Donkerdoorn | 19-03-2007 13:05
13501 [cite]omdat ik dingen genoemd zie worden die helemaal niet waar zijn, half waar zijn, verdraaid zijn, etc. Hoe serieus zijn de Maandagmorgen briefings eigenlijk?[/cite]

Knap. Ik zou zeggen, benoem die onjuistheden. Hou je niet in...
Patrick Savalle (Patman) | 19-03-2007 13:26
13504 @Veritas, en jij neemt het NRC of de Volkskrant wél serieus? Even een serieuze vraag dus.
Profeet | 19-03-2007 13:29
13506 Wat betreft de economie. Deepjournal had laatst (weer) een interview met Willem Middelkoop. Probleem met het leeglopen van de huizen bubbel is meer dan alleen hypotheken die niet betaald kunnen worden. Volgens Willem gebruiken veel amerikanen de overwaarde van hun huis om andere zaken te coonsumeren. Dus daling van de huizen prijs zal ook daling in het besteedbaar inkomen van de Amerikanen betekenen.
Dawkins | 19-03-2007 14:25
13508 Regelmatig als ik de reacties van Veritas lees, heb ik de neiging om te reageren omdat ik dingen genoemd zie worden die ontzettend vaag, niet benoemd of onduidelijk, etc. Hoe serieus zijn zijn reacties eigenlijk? Gaat het om een ludieke, semi-serieuze tegenhanger van duidelijk communiceren of worden zijn reacties beschouwd als volledig serieus?
Veritas Incognitas | 19-03-2007 14:43
13509 Duidelijk. Misschien dat mijn bericht wat te kort door de bocht overkwam, gezien de reacties van sommigen, dat was echter niet mijn bedoeling. Sommige zinsnedes en sommige bronvermeldingen kwamen op mij als ludiek over, vandaar mijn oprechte vraag.

@Patman
Volkskrant en NRC zijn gelukkig niet de enige bronnen naast de Maandagmorgen-briefing, maar om je vraag te beantwoorden, de stukken uit bijvoorbeeld het NRC die met eigen ervaringen stroken en die ik kan verifieren middels andere bronnen, neem ik wel degelijk serieus, ja. Misschien dat dat een schaap of een ander volgzaam dier van me maakt, dat moet dan maar grin

@Dawkins
Imitation is the sincerest form of flattery grin
Inanna | 19-03-2007 15:52
13513 @ Veritas,
als je dingen genoemd ziet die helemaal niet waar zijn, dan zeg je er toch hopelijk wel iets van? Ik vind het namelijk niet prettig om verkeerd geïnformeerd te worden, zelfs (of zelfs: vooral!) als dat gebeurt door Donkerdoorn.

Het ironische toontje van de Zapruder-schrijvers vind ik zelf wel prettig. De waarheid is bitter, dus een snufje humor maakt het iets beter te verteren. De politiek van dit moment is zowel wreed als volkomen absurd!
VII | 19-03-2007 15:57
13514 @ Veritas Incognitas:
[cite] ... neiging om te reageren omdat ik dingen genoemd zie worden die helemaal niet waar zijn, half waar zijn, verdraaid zijn, etc.[/cite]

Worden de onwaarheden, halve waarheden en verdraaingen nog toegelicht door je? Welke andere bronnen heb je ter verificatie?

Maak er wel een aannemelijk verhaal van want we zullen je op je woord als ervaringsdeskundige moeten geloven.

Net zoals dat je niet op de hoogte scheen te zijn van de banden van de Amerikanen en Israelies met de PKK (Comment #13279).
Maar later ons met verfrist geheugen kon vertellen over je ervaringen tijdens je twee-jarig verblijf onder een aantal Koerdische stammen in Irak en Turkije. Waar je hebt ervaren dat er wel sprake is van militaire training van Koerdische milities door o.a. Israelische instructeurs, maar de nadruk lag daar bij natuurlijk meer op de kwaliteit van de instructie en de instructeurs dan op de nationaliteit of de politieke affiliatie (comment #13352).

Deze veer is helemaal voor jou Veritas wink.
Patrick Savalle (Patman) | 19-03-2007 16:43
13517 [cite]ls je dingen genoemd ziet die helemaal niet waar zijn, dan zeg je er toch hopelijk wel iets van? [/cite]

Dat lijkt mij nogal de bedoeling. Daarvoor kan je comments geven toch? Alleen verschillen sommigen nogal eens van mening over de manier waarop dat moet gebeuren (niet Veritas overigens). wink
Veritas Incognitas | 19-03-2007 16:55
13518 Leuke poging tot ironie, VII. Als je mij niet op mijn woord wilt geloven, dan is dat je goed recht en zal ik de laatste zijn om je van bepaald gedrag te beschuldigen. Mocht jij ervaringen hebben die anders zijn, dan ben ik daar zeker in geinteresseerd. Mijn ervaringen in twijfel trekken door een sterk ironische toon te gebruiken, is een beetje flauw. Ik maak melding van die ervaringen omdat ze in mijn ogen relevant zijn voor de discussie; misschien zit ik er volledig naast omdat ik er destijds te dicht op zat en zijn er wel grondige verslagen van het tegendeel. Daar ben ik dan zeker geinteresseerd in.

Wat betreft de onwaarheden en verdraaiingen waar ik over sprak, die zal ik inderdaad aan de kaak blijven stellen, zoals ik dat in het verleden ook al heb gedaan. Niet om Zapruder of bepaalde commentators dwars te zitten, maar om daar waar nodig is nuance aan te brengen en bijvoorbeeld melding te maken van dubieuze bronnen. Niet geheel onbelangrijk te vermelden: ik zeg niet zozeer dat Zapruder onwaarheden verkondigt, maar dat de bronnen die Zapruder gebruikt niet altijd de hele/halve waarheid verkondigen.

Seymour Hersh bijvoorbeeld is in mijn ogen vrij riskant om als betrouwbare referentie op te nemen (http://en.wikipedia.org/wiki/Seymour_Hersh#Criticisms en http://nymag.com/nymetro/news/people/features/11719/).
Patrick Savalle (Patman) | 19-03-2007 16:58
13519 [cite]ik zeg niet zozeer dat Zapruder onwaarheden verkondigt, maar dat de bronnen die Zapruder gebruikt niet altijd de hele/halve waarheid verkondigen.[/cite]

Wij zijn er volledig van op de hoogte dat AP, ANP, Reuters enz. alles compleet bij elkaar liegen, maar helaas ontkomen ook wij er niet aan hier en daar de mainstream-media te citeren omdat dat nou eenmaal het referentiekader van de meesten is wink

We zullen een disclaimer overwegen smile
VII | 19-03-2007 17:21
13522 @ Veritas Incognitas:

Het blijft een poging natuurlijk wink.

Wijzen op een mogelijk onbetrouwbare referentie is m.i. nog steeds niet een toelichting op de onwaarheden, halve waarheden en verdraaingen die je zegt te zien. Ga je dit nog uit de doeken doen?

Ook heb je nog steeds niet verteld welke bronnen jij gebruikt ter verificatie. Als deze bronnen ter verificatie dienen dan moeten ze wel erg betrouwbaar zijn denk ik. Als je het met ons deelt dan kunnen wij ook ons voordeel daarmee doen.
Patrick Savalle (Patman) | 19-03-2007 17:31
13524 Wij gebruiken http://essentialnews.org voor een belangrijk deel voor onze informatie. Dat hebben we speciaal daarvoor opgezet.
ayaanwatcher | 19-03-2007 18:28
13527 v incognitas: herrinner je je haar nog? wil je niet als moppersmurf(in) te boek staan, dan moet je vooral niet te veel laten doorschemeren dat je in alleen het belang van je poppenspelers handelt door niet in te gaan op waar je je bronnen vandaan haalt?

http://www.youtube.com/watch?v=Jpk7SNVlagQ&mode=related&search;=
x | 19-03-2007 18:37
13528 Hoe komt iemand met het wereldbeeld van Verentas toch op Zapruder terecht?

Verdwaald? Ja dat kan. Maar om dan vervolgens de weg niet meer terug te kunnen vinden vind ik wel erg bijzonder.

Je zou toch verwachten dat een leugen-en-bedrog-pr-adept heil zou zoeken bij soortgenoten en andere nono's....

Wat is toch je missie Verentas?
Patrick Savalle (Patman) | 19-03-2007 18:38
13529 Eenkennig volkje die Zapruders... wink
democraatus | 19-03-2007 19:33
13531 Ik lees graag wat Veritas ons kan bijbrengen. Wat de maandagmorgen-briefing betreft: of het nou allemaal waar is of niet, dat weet ik net zo min als ik de Volkskrant op waarheid kan doorgronden.

Wat ik wel weet: maandagmorgenbriefing sluit aan bij wat je ziet, in plaats van wat je zou moeten zien volgens meer officiele media en politiek.

Kijk, daar zit nou de bereidheid om lekker met de maandagmorgen-briefing mee te denken in plaats van de gedachte dat we bv terrorisme bestrijden in Afghanistan.

Het ging, gaat en zal altijd gaan om wereldlijke belangen. Dat gel*l over vrede, democratie en vooruitgang houden ze maar voor het NOS journaal. Daar kan je niets mee verklaren anders dan het wezen van propaganda-uitingen. Geef mij dan maar maandagmorgen-briefings, met of zonder fouten smile

Nou Veritas, waar blijft nu die schrobbering van Donkerdoorn?
xaderp | 20-03-2007 02:03
13554 Hé, nou niet ineens de Afghanistan missie gaan afvallen, hè? Wij zijn daar nu wel bezig met reddingswerk hoor!

Kuifje en de Taliban.
Piratesgirl | 20-03-2007 02:18
13555 <En helemaal opvallend is het feit dat nu open op bloot duidelijk is dat Amerika soennietische opstandelingen in Iran steunt>

They fucked up Afghanistan forever and a day financing and supporting Sunnis -at the beginning still with their anti-socialist-domino-theory in mind - and now the same useless (and whats moreover lethal) strategy against the Iranian people.
Let's hope at least they won't try to tell us afterwards they did it to liberate the women there or having to bear once again Laura Bushs "havn't seen a single woman wearing a burqa." Afhanistan 2005...
http://www.tomdispatch.com/index.mhtml?pid=163092
Veritas Incognitas | 20-03-2007 02:40
13558 Nou, daar gaan we. Eerst maar even de kritiek dat ik beweer dat Zapruder onwaarheden verkondigt of bronnen citeer die onwaar zijn, onderbouwen:

[cite]Onder Mugabe is Zimbabwe afgegleden tot een van de absoluut armste landen ter wereld. [/cite]
http://www.infoplease.com/ipa/A0908763.html

[cite]Eenderde van de ministers van de vorige Palestijnse regering zitten op dit moment nog in Israëlische gevangenissen.[/cite]
Dit klopt niet, het gaat hier om eenderde van de PLC, dat is niet de regering. Zie uit de IHT dit citaat:
[cite]In their speeches to the Palestinian Legislative Council, a third of whose members, most of them Hamas, are in Israeli jails[/cite]

[cite]Waarschijnlijk zijn de Verenigde Staten zelfs uit op vervanging van Musharraf. De belegerde president vreest daarom ook een coup. [/cite]
Dit is misleidend. De coup waar Musharraf voor vreest heeft geen enkel verband met de Verenigde Staten, tenminste het bronartikel rept daar met geen woord over. Toch wordt dit verband door de woordkeuze en de zinsopbouw gelegd.

[cite]En helemaal opvallend is het feit dat nu open op bloot duidelijk is dat Amerika soennietische opstandelingen in Iran steunt.[/cite]
Uit het bronartikel:
[cite]special-operations teams have increased their activities inside Iran, entering from Iraq to gather intelligence and to pursue Iranians who operate inside Iraq[/cite]
Bovendien citeert Hersh 'unnamed sources'. Dan gaat het bij mij altijd een beetje kriebelen, ongeacht in wiens voordeel de uitspraken van deze 'unnamed sources' vallen...

Deze punten kwamen bij mij op na het lezen van de bronartikelen en het vergelijken met de toon die deze Maandagmorgen-briefing zet. Ik heb nog niet eens grondig gekeken naar de integriteit en objectiviteit van de organisaties waar deze bronartikelen vandaan komen. Ook heb ik de verschillende artikelen nog niet geverifieerd door ze te vergelijken met andere bronnen.
Veritas Incognitas | 20-03-2007 02:50
13559 @VII
[cite]Ook heb je nog steeds niet verteld welke bronnen jij gebruikt ter verificatie.[/cite]
Ik gebruik een combinatie van mainstream media, niet-mainstream media (zoals bijvoorbeeld essentialnews.org) en, waar mogelijk, contacten 'on the ground'. Dat zijn mensen die ik persoonlijk ken en die woonachtig zijn in de gebieden waar veel van het genoemde nieuws zich voordoet.

@ZapCoat
[cite]Je zou toch verwachten dat een leugen-en-bedrog-pr-adept heil zou zoeken bij soortgenoten en andere nono’s....

Wat is toch je missie Verentas?[/cite]
Impliceren dat ik een missie zou hebben zegt meer over jouw insteek in deze discussie dan over mijn deelname. Wil je het hebben over de inhoud of wil je proberen de verkondigers van dissidente meningen de mond te snoeren door sinistere doeleinden voor te stellen?
xaderp | 20-03-2007 10:20
13561 "waar mogelijk, contacten ‘on the ground’."

Je bedoelt Israeli's?
Veritas Incognitas | 20-03-2007 11:24
13565 @xaderp
[cite]Dat zijn mensen die ik persoonlijk ken en die woonachtig zijn in de gebieden waar veel van het genoemde nieuws zich voordoet.[/cite]
Speelt al het nieuws zich af in Israel? En voordat je begint over Israelische instructeurs, kijk even aandachtig naar het woord "woonachtig".
Donkerdoorn | 20-03-2007 12:01
13571 Vertitas. De tendentieuze opbouw van je betoog daargelaten (en laten we elkaar geen mietje noemen), heb ik eigenlijk weinig trek in een wellus-nietus spelletje. Ik neem aan dat je je tijd ook meer nuttig kan besteden....dus....

Je informatie over Zimbabwe is op zijn zachst gezegd achterhaald.

1000% jaarlijkse inflatie.

Zo ver ik kan zien waren er in maart 2006 28 ministersposten te vergeven. Acht nog in de jail is ongeveer eenderde.

Musharraf: met de onderliggende artikelen erbij is het niet vreemd dat Ome Musharraf van alle kanten gevaar ziet.

De operaties en steun aan soennieten of Koerden in Iran hebben we vorige week al behandeld. Daar verschillen we van mening. Soit....

Iedereen is hier welkom. Van mijn part loopt het halve hoofdkantoor van de Mossad hier te slowchatten over de Hezbollah of omgekeerd. Als het maar on-topic is. Maar om in je eerste post te gaan stellen dat het onzin is wat hier iedere week wordt verkondigd gaat me te ver, Put you money where you mouth is. Zeker als je nog verder gaat en stelt dat je deze "onwaarheden" die iedere keer op Zapruder langs komen aan de kaak zal blijven stellen. Tot op heden hebben we daar dan nog bitter weinig van mogen zien, behalve wat opmerkingen over het trainen van Koerden.
Donkerdoorn | 20-03-2007 12:08
13572 Overigens zit er een groot verschil tussen ludiek en keihard beweren dat iets foutief is.....
VOER | 20-03-2007 12:13
13573 [cite]Onder Mugabe is Zimbabwe afgegleden tot een van de absoluut armste landen ter wereld. [/cite]

Ik denk dat dit wel klopt, het ligt er maar net aan hoe je het een en ander meet, echte armoede is meer dan enkel een positief saldo op je bankrekening er zijn plenty meer indicatoren. Denk bijvoorbeeld aan gezondheidszorg, onderwijs en schoon drinkwater voor de bevolking. In de Human Development Index van 2006 staat Zimbabwe op plaats 151 van de 177 landen, daarmee hoort Zimbabwe bij de 30 minst ontwikkelde landen ter wereld. Bovendien is uit dat raport op te maken dat de ontwikkeling van Zimbabwe onder Mugabe, die in 1987 aan de macht kwam, achteruit is gegaan. De figuur hieronder spreekt boekdelen:

zwe_2.gif
Bron: The Human Development Index - Zimbabwe
x | 20-03-2007 12:26
13576 Veritas schreef:
Impliceren dat ik een missie zou hebben zegt meer over jouw insteek in deze discussie dan over mijn deelname.
Wil je het hebben over de inhoud of wil je proberen de verkondigers van dissidente meningen de mond te snoeren door sinistere doeleinden voor te stellen?


Ik wil niemand de mond snoeren, maar ik zeg wel gewoon wat ik over je denk.
Dat zegt inderdaad alles over mijn insteek! Of het minder zegt over jouw deelname weet ik zo net niet...
Ik ga af op mijn intuïtie...ik ben een eenvoudig mens, sterk verbonden met mijn zijnsbron. Wat ik inhoud vind bepaal ik natuurlijk geheel zelf... Weten wie iets zegt en wat z'n belang erin is, is ook inhoud.
Natuurlijk is het heel logisch om te vermoeden dat jij als verkondiger van grotendeels orthodoxe mainstream propaganda hier wel een missie moet hebben. Zo kijk ik nu eenmaal tegen jou aan... Als ik behoefte zou hebben aan overheidspropaganda (dissidente meningen in jouw visie) luister ik wel naar radio of tv. grin
Veritas Incognitas | 20-03-2007 13:34
13579 @Donkerdoorn

Ik begrijp je opmerking over tendentieuze opbouw niet helemaal. Wat is er tendentieus aan de punten die ik noem?

Zimbabwe
Je kunt mijn informatie wel achterhaald noemen, maar met een bericht dat er sprake is van 1000% jaarlijkse inflatie kan ik niet veel. In de briefing heb je het over "...tot een van de absoluut armste landen ter wereld". Dat is op dit moment eenvoudigweg niet waar. Daar kun je dan een hele discussie aan wijden, maar dat verandert de situatie niet dat Zimbabwe op dit moment nog niet een van de absoluut armste landen ter wereld is.

Palestijnse regering
De bron waar je nu mee komt bevestigt inderdaad dat eenderde van de ministers van de vorige Hamas regering nog vast zit. Je oorspronkelijke bron had het echter over de PLC. Dit is wat mij betreft opgeklaard.

Musharraf
Dat Musharraf van alle kanten gevaar ziet is jouw interpretatie. Je bronartikel spreekt niet van de Verenigde Staten als mogelijk couppleger in Musharraf's ogen.

[cite]Maar om in je eerste post te gaan stellen dat het onzin is wat hier iedere week wordt verkondigd gaat me te ver...[/cite]
Dit is de flauw taktiek van het leggen van woorden in mijn mond. Ik stelde in mijn eerste post een vraag omdat ik een constatering deed. Die constatering heb ik geprobeerd te onderbouwen. Claimen dat ik alles wat hier iedere week wordt verkondigd onzin is, slaat de plank nogal mis. Ik constateerde immers dat ik "dingen genoemd zie worden die helemaal niet waar zijn, half waar zijn, verdraaid zijn, etc".

[cite]Tot op heden hebben we daar dan nog bitter weinig van mogen zien, behalve wat opmerkingen over het trainen van Koerden. [/cite]
Was je deze post vergeten?
http://www.zapruder.nl/portal/artikel/cheyenne_mountain_complex_ontruimd/#n11216
Donkerdoorn | 20-03-2007 14:46
13593 Veritas. Ook omdraaiing is hier bekend. Ga je nu werkelijk beweren dat je een eerlijke onderbouwing geeft? Nee, je maakt eerst een subjectieve constatering en trekt dit door naar twijfel aan waarheidsgehalte. Ridiculisering. Pas veel later komt er een vorm nuancering en pas veel en veel later kom je eindelijk met (niet bijster sterke) onderbouwing. Ik leg je geen enkel woord in de mond. Het zijn je eigen posts.

Dus niet eerst vier of wat postings met algemeenheden en dan plots je eigen zienspunt gaan verduidelijken.

Wat betreft de aangehaalde punten lijkt het me dat we eruit zijn. Data en feiten worden geinterpeteerd. Leef ermee. Je geeft zelf het antwoord:
[cite]Volkskrant en NRC zijn gelukkig niet de enige bronnen naast de Maandagmorgen-briefing, maar om je vraag te beantwoorden, de stukken uit bijvoorbeeld het NRC die met eigen ervaringen stroken en die ik kan verifieren middels andere bronnen, neem ik wel degelijk serieus, ja.[/cite]

Eureka!
En daaruit kan verschil van inzicht ontstaan. Maar noem het dan verschil van inzicht en niet "onwaarheden, halve waarheden" etc.... of is je standpunt ook dagelijks op de ingezondenbrievenpagina van de Volkskrant te wonderen?

Gewoon aangeven waar je het niet mee eens bent. Zo moeilijk is het niet.
Veritas Incognitas | 20-03-2007 16:29
13600 @Donkerdoorn
Tja, dit begint toch op het welles-nietes spelletje te lijken waar je eerder aan referereerde.

Nogmaals de tijdlijn van deze discussie. Ik doe een constatering, stel vervolgens een vraag. Deze vraag wordt beantwoord, tegelijkertijd wordt mijn constatering in twijfel getrokken en gevraagd om onderbouwing. Na onderbouwing van deze constatering wordt mij omdraaiing, tendentieuze opbouw, subjectieve constatering, ridiculisering en niet bijster sterke onderbouwing verwijt. In mijn ogen niet de sterkste manier om op de inhoud in te gaan.

Maar goed, wat mij betreft zijn we eruit en ik zal in het vervolg dan ook opnieuw aangeven waar het mijns inziens spaak loopt tussen berichtgeving en interpretatie. Ik hoop wel dat ook dan de inhoud prioriteit krijgt.
xaderp | 20-03-2007 22:45
13654 @Veritas : "woonachtig"

Maar zijn dat Israeli's? (als in "Israelische staatsburgers")
democraatus | 21-03-2007 00:55
13662 Veritas, hoe steekt volgens jou de oorlog in afghanistan in elkaar?
Veritas Incognitas | 21-03-2007 01:27
13663 @xaderp
Je lijkt een specifieker antwoord te willen hebben, dat kan ik dan ook geven ook. De mensen waar ik over sprak hebben de volgende nationaliteiten:
- Palestijns
- Libanees
- Israelisch
- Pakistaans
- Turks
- Egyptisch
- Jordaans
- Syrisch
- Irakees
- Iraans
- Koeweiti
- Saudisch

Om de lijst enigszins beknopt te houden, laat ik het hier bij. Ik ken ook nog een aantal mensen uit de kleinere Arabische staten (inclusief de Golfstaten).

@democraatus
Huh? Waarom stel je die vraag aan mij?
democraatus | 21-03-2007 10:16
13666 Ik ben benieuwd naar je mening, niet naar het in twijfel trekken van een van de vele bronnen in het leven anders dan een vage redenering.
okra | 22-03-2007 02:20
13740 *latertje*
allereerst vooraf:
mannen, gelijk krijg je. en dat doorgaans door de gangbare verdeling van hullie en zullie. tis maar net waar je blij mee bent.

@veritas: ik vind wel aardig dat je vraagtekens plaatst. dat houdt scherp.
verder heb ik een zwak voor dodo's, ook in gistende vorm. noem het een genetisch gemanipuleerde afwijking. ik ben dan ook zwaar geneigd om zijn stukken zeer serieus te nemen. temeer ik weet dat de gast niet uit zijn nek lult. (geen verspilling van woorden, zoals bij mij vaak wel het geval is, zeg maar). maarrrr.. ik ben een nitwit. dus ik vind het vooral leuk om wat afwijkende geluiden te horen en mijn eigen brein weer eens wat aan het werk te zetten.

@voer: armoede is m.i. relatief. we kunnen overal wel een westerse maatstaf tegenan gooien, maar dat werkt toch niet helemaal. even een voorbeeld van westerse stupiditeit (beetje off-topic, maar de lading dekt wel het importeren van ons administratieve systeem. want dat doen we... onder de noemer 'ontwikkelingssamenwerking' notabene.)
voorbeeld: toeristen zijn geneigd om niet echt hard-op-hard prijzen naar benee te handelen. immers, de mensen zijn arm. echter, daarmee maken zij locale prijzen kapot. (zelfs met keihard handelen zal een toerist ruim eenderde meer neertellen dan iemand die locaal koopt). resultaat: de verkoper verkoopt alleen nog maar aan toeristen, 'producenten' produceren voor toeristen, et cetera. (natuurlijk volgens de mentaliteit: how bad is still good enough) de locale klant kan het product niet meer kopen. voor dat locale product kun je vanalles invullen, zelfs het bedelen.
mijn pointe is, dat je nooit goed met een westers perspectief maatstaven aan een 'derdewereldland' kunt opleggen. zelfs met globalisering zal ieder land zijn eigen weg moeten gaan.... mijn mening.

@dodo: essentiele vraag-> wat vind je van 16down??

baithewee: ik wacht op het inkakken van de nl-huizenmarkt. enige aanwijzing dat dat er binnen afzienbare tijd zit aan te komen? wink
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux