184 verlichte geesten, 3 doorgeslagen complotters en 9 trollen aanwezig, 8283 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

De Maandagmorgen-briefing (week 48) / reageer

Door Donkerdoorn, gepubliceerd op 27-11-2006 00:35, 41 reacties, rubrieken: Politiek, Weekbriefing

Who cares about James Bond? De realiteit is soms veel maffer dan een filmscenario. Twee spectaculaire aanslagen deze week die Ian Flemming himself niet verzonnen zou kunnen hebben. Alsof de koude oorlog nooit is afgelopen wordt een Russische overloper op mysterieuze wijze omgebracht. Moordwapen: zeldzaam gif. Motief: dubbelagent dreigt zijn mond open te doen over zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Zijn het de Russen geweest? Alles duidt erop. Maar zoals in een goed spionage verhaal is niets wat het lijkt. 

Irak

Bagdad brandt. Met afgelopen week en maand als absoluut dieptepunt, waarin een nieuw record aantal slachtoffers viel, lijkt het land te zijn overgenomen door de verschillende elkaar bestrijdende partijen. Bagdad is omsingeld, militanten van rebellenleider Al Sadr nemen een tv station over en de “groene zone” ligt onder vuur. Terwijl in Washington nog wordt gepraat over het wel of niet betrekken van buurlanden Iran en Syrië bij een eventueel vredesproces, doen hardnekkig geruchten de ronde dat het Amerikaanse leger de oud-legertop van Saddam Hoessein heeft gepolst om de huidige Irakese premier Maliki af te zetten (!). Maliki is diep impopulair

Het show-proces tegen Saddam is nu officieel onder vuur komen te liggen na publicatie van een vernietigend rapport door Human Rights Watch. De mensenrechtenorganisatie spreekt van “een klant die betaalt voor een product”. 

Hoewel Donald Rumsfeld met pensioen is gestuurd, lijkt de oud legerleider vervolging voor schending van mensenrechten niet te kunnen ontlopen. In een stuk van El Pais komt een van Donnie’s generaals met de beschuldiging dat Rumsfeld persoonlijk de order gegeven zou hebben voor martelingen in Abu Ghaib. De generaal zal meewerken aan het proces dat op dit moment tegen Rumsfeld wordt voorbereid in Duitsland. Daarnaast gaat een Iraans filmmaker Rumsfeld aanklagen voor zijn onrechtmatige gevangenschap in de beruchte gevangenis. Ontwikkelingen die sinds een week ook erg interessant zijn voor de Nederlandse politiek. 

Libanon/Syrië

Verdachte moord nummer 1. Terwijl de Hezbollah uit de Libanese regering stapt, wordt de pro-westerse en anti-Syrië minister Pierre Gemayel vermoord. Alle vingers wijzen richting Syrië. Het Syrië dat ook al de hoofdverdachte is in de dubieuze moordzaak van Libanees politicus Hariri. Gevolg van de moord is dat Libanon op het randje van burgeroorlog is komen te staan en dat de politieke rol van Hezbollah na de overwinning op Israël deze zomer wederom wordt gemarginaliseerd. Qui Bono?

WIII

Wie vermoordde Alexander Litvinenko? Geen twijfel mogelijk: Poetin. De oud KGB-er wees zelf op zijn sterfbed de Russische president aan als zijn moordenaar. Het motief voor de moord: Litvinenko deed onderzoek naar de moord op Anna Politkovskaya. En natuurlijk was Litvinenko whistleblower over de bomaanslagen op Russische appartementen in 1999, die door de Russische geheime dienst zijn uitgevoerd en niet door Tjetenen.

Toch klopt het verhaal ergens niet. Litvinenko werd vergiftigd met het radioactieve polonium 210, zeldzaam spul waar niet makkelijk aan te komen is. Het materiaal moet zeker uit een nucleair laboratorium komen. Vergiftiging met polonium betekent een langzame, pijnlijke dood. Waarom moeilijk doen? De man waarmee Litvinenko afsprak in de nu befaamde Sushi-bar, Mario Scaramella, blijkt een expert te zijn op het gebied van nucleair afval. Litvinenko zelf was ook niet brandschoon nu blijkt dat hij een dubbelagent was voor Israël.

De opzichtige moord heeft het imago Putin en de relatie tussen Groot-Brittannië en Rusland in ieder geval geen goed gedaan. Om de woorden van Litvinenko’s vader aan te halen: “Alexander is vermoord door een mini atoombom.” Qui Bono ? 

Rusland

In een officiële reactie noemt het Kremlin de dood tragisch, maar ontkent iets met de moord te maken te hebben. Ook de forse diplomatieke taal vanuit London lijkt de Russen niet te raken. De Russen zullen meewerken aan onderzoek naar de dood, maar merken tevens op dat de tragedie wordt aangegrepen voor ouderwets Rusland-bashen. En de EU staat niet sterk tegenover Rusland.

Toevalligerwijs staan Engeland’s grootste oliemaatschappijen op het punt grote investeringen in Rusland te verliezen als gevolg van Poetin’s nationaliseringplannen in de Russische energiesector. Rusland begrijpt heel goed dat controle over Europa binnen handbereik ligt nu het continent in steeds grotere mate van Rusland afhankelijk wordt voor haar energievoorziening. Iets wat in Europa met leden ogen wordt aangezien (en stilgehouden voor het publiek). Gebonden door de NATO is Europa voorlopig nog gedwongen mee te doen in Amerika’s olie-oorlogen in het Midden Oosten, maar is in dit spel veruit de zwakste partij. Met de opkomst van China en India is Rusland is niet meer afhankelijk van Europa als bulkafnemer. Tel daarbij op de verregaande plannen om Russische energie in Roebels af te gaan rekenen (een effectieve aanval op de Dollar). Qui Bono? 

NATO

Volgende week zullen de NATO-landen bijeenkomen om zich te beraden over de toekomst van het bondgenootschap. Duidelijk is dat de NATO meer offensief zal worden ingezet, met een grotere rol in de war-on-terror en de jacht op massavernietigingswapens. Het overleg wordt gehouden in het nabij Rusland gelegen Letland. Qui Bono?

Peak oil

Het wordt meer en meer duidelijk dat grote oliemaatschappijen moedwillig hun raffinage capaciteit laag houden of afbouwen om de olieprijs kunstmatig hoog te houden. Qui Bono?

Dollar

Met de congres-verkiezingen achter de rug, zakt de dollar langzaam maar zeker weg. Slimme financieel onderzoekers hebben dan ook ontdekt dat M3 (totale geldhoeveelheid) dat sinds maart dit jaar niet meer publiek wordt gemaakt door de Fed (Amerikaanse centrale bank) schrikbarend is toegenomen en veel groter blijkt te zijn dan wordt voorgehouden. Eventuele munten uitgegeven ter vervanging van de door de Fed uitgegeven dollar worden als niet-wettig beschouwd. Argument: deze munten worden door een private instelling uitgegeven. Qui Bono?

Afrika

In de slipstream van het conflict in Soedan verslechtert in snel tempo de situatie in buurland Tsjaad. Ook hier staan rebellen en regeringstroepen tegenover elkaar. Pikant is dat beide landen grote oliereserves bezitten die in Tsjaad door Amerikaanse oliemaatschappijen worden geëxploiteerd en in Soedan door Chinese. Tijdens vredesbesprekingen kwam oud plaaggeest Gadaffi met de opmerkelijke uitspraak dat Soedan geen UN troepen in haar land moet toelaten. Volgens de Afrikaanse dictator wil het westen niet de bevolking beschermen maar heeft het alleen oog voor Soedan’s olie.

Opmerkelijk zijn ook de verdere onthullingen over de rol van Frankrijk in de genocide in Rwanda. Het land heeft sinds deze week alle diplomatieke banden met Frankrijk verbroken

Vorige week op Zapruder:

Weer vier jaar lang blaren zitten
Big big brother
Het belang van exit polls
De Godschalk-test
De verkiezingen moeten opnieuw (persbericht)
Free energy, Steorn daagt wetenschappers uit

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
democraatus | 27-11-2006 09:54
8487 Goed dat de Russische rol in de moordzaak van Alexander Litvinenko tegen het licht wordt gehouden. De krant vanochtend: 7 scenarios voor zijn dood, waaronder geen enkele waar een Westerse macht een rol speelt.
.
Disinfo-wars gaan gewoon door, ook op deze maandagmorgen.
Patman | 27-11-2006 12:17
8489 "Eventuele munten uitgegeven ter vervanging van de door de Fed uitgegeven dollar worden als niet-wettig beschouwd. Argument: deze munten worden door een private instelling uitgegeven."
.
Die is best leuk als je weet dat de FED ook een private instelling is...
democraatus | 27-11-2006 12:48
8490 Je wordt bedrogen waar je bijstaat wink
| 27-11-2006 13:17
8491 http://www.stelling.nl/kleintje/
| 27-11-2006 13:20
8492 klerintje/actuele berichten..de dood van een spion
JackP | 27-11-2006 13:21
8493 Wat mij pas echt opviel in de uitschakeling van Litvinenko is het feit dat alle commerciele media hier in Nederland meteen allen met de vinger naar de KGB wezen. Dit in schril contrast met de moord op Louis Sévèke nu ruim een jaar geleden. Een hoofdverdachte daar was vanzelfsprekend de AIVD, maar nagenoeg niemand die daar op wees, hetzij ver weg in de kantlijn. Bovendien kon politie/AIVD ongestraft meteen na de liquidatie het complete archief van Louis confisceren...
-
Henk Ruyssenaars schrijft er wel over...
http://forpressfound.blogspot.com/2006/11/louis-svke-one-year-after-update-new.html
freedomfiles | 27-11-2006 13:42
8494 Je noemt al-Sadr een rebellenleider. Echter zou hij inmiddels aan de kant van de regering in Irak staan :

==
Baker-Hamilton Traps Pelosi and Hadley
November 16, 2006 01:00 PM EST
http://www.theconservativevoice.com/article/20237.html

Iran now faces certain defeat at the hands of Iraq. The Iraqi government under Prime Minister Nouri al-Maliki has sidelined Iraq’s main pro-Iran political party the SCIRI and its militia the Badr Brigades, in a direct rebuff to US Ambassador Khalilzad, who has long supported SCIRI.

Instead, PM Minister al-Maliki, with backing from US National Security Advisor Stephen Hadley and National Security Director John Negroponte, has gone into coalition with the Iraqi nationalist Shia leader Muqtada al-Sadr.
==
Donkerdoorn | 27-11-2006 14:18
8496 @freedomfiles
Behoorlijk tendentieus stuk waarin de auteur voor het het gemak ervan uitgaat dat de Sjiietische politieke fracties in dienst staan van Iran. Dat nota bene volgens de auteur ambities heeft om Irak te annexeren (!). Ook behoorlijk wat boogabooga over de Baker-commissie en Pelosi die wel eens met aardsvijand Iran in zee kunnen gaan.
Bovendien is dit stukje arm-chair-general al weer flink door de actualiteit ingehaald.
freedomfiles | 27-11-2006 14:42
8498 De groep van al-Sadr maakt deel uit van de regering van nationale eenheid van premier Maliki, neemt momenteel 30 van de 275 zetels in in het parlement, en levert 6 ministers in de regering :

Agriculture - Yaroub al-Abodi
Education - Khodair al-Khozaei
Health - Ali al-Shemari
Trade - Abdul Falah al-Sudany
Transport - Karim Mahdi Salih
Tourism & Antiquities - Liwa Sumaysim

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sadrist_Movement
Donkerdoorn | 27-11-2006 15:36
8502 Sadr heeft zijn eigen militie die op dit moment weer erg actief is. Het Mahdi leger. Dat maakt hem een rebellenleider naar mijn mening. Toegegeven dat mensen van zijn "partij" bij de regering betrokken werden, maar dit is een compromis geboren uit de opstand.
Patman | 27-11-2006 15:40
8503 Nog meer links tussen die spion en Isreal:
.
http://www.axisglobe.com/news.asp?news=9904
| 27-11-2006 15:48
8505 sorry voor de oppervlakkige commentaren hoor maar *zucht...* Qui Bono, mensen. Qui Bono. lijkt me wel belangrijk als dat het terugkerende element van de tekst is.
democraatus | 27-11-2006 15:57
8506 Waarom die *zucht*? Dan mail je ze toch gewoon even? wink
Audie | 27-11-2006 17:20
8508 Niet om te zeuren hoor, maar het is inderdaad QUI BONO.

Op wikipedia spellen ze het "cui bono" maar volgens mij is het toch echt met een Q en dan UI.
Donkerdoorn | 27-11-2006 17:39
8509 Jullie zien het allemaal verkeerd wink
thnx Cicero !
freedomfiles | 27-11-2006 18:01
8510 "sorry voor de oppervlakkige commentaren hoor maar *zucht...* Qui Bono, mensen. Qui Bono. lijkt me wel belangrijk als dat het terugkerende element van de tekst is."

Weinig boeiend verder, maar Cui Bono is de correcte spelling, Qui Bono niet wink
| 27-11-2006 18:10
8511 Ik ken alleen bonobo, en dat is een sexlustige apensoort
_GB_ | 27-11-2006 18:25
8514 Het is cui bono!
Verder weer een kernachtige samenvatting van Donkerdoorn. Mijn dank!
Mijn inschatting is dat Putin niets te maken heeft met de moord op die KGB-er.
False flag in het kader beschadiging President Putin.
Heb je die Berezovski zien schreeuwen om Putin zwart te maken?? Moest hij niet vluchten uit Rusland wegen criminele praktijken samen met die andere oligarchen? Wanneer er ergens iets gebeurt en er volgt een explosie van media-aandacht,denk dan maar gerust aan een false flag.
De NWO zit met Rusland in de maag dat is duidelijk.
Het duurt niet lang meer of Rusland wordt in Washington gewoon weer het Rijk van het Kwaad genoemd.
Het lijkt er verder op dat jullie het artikel over de petro-dollar weer van stal kunnen halen.
Het gaat bergaf met de dollar.
democraatus | 27-11-2006 19:12
8517 Dollar ligt inderdaad onder vuur. Echter, de kritieke grens ligt rond de 81-80. Op dat moment zie je de kranten pas echt losbarsten over de hamvraag: wat doen we nog in godsnaam met dollars in onze schatkist .... wink
| 27-11-2006 19:29
8518 cuius anima requiescat in pace


moge zijn ziel rusten in vrede
Audie | 27-11-2006 22:51
8521 Heeft iemand hier eindexamen Latijn gedaan (VWO of Gymnasium)? Wanneer gebruik je de dativus?

Qui is inderdaad CUI in dativus. Maar ik heb geen flauw idee waar de dativus ookweer voor staat.

Bij voorbaat dank!
Audie | 27-11-2006 22:52
8522 Sorry Donkerdoorn, aargh!
_GB_ | 28-11-2006 01:08
8524 Nog een aardig artikel over de dood van die Russische spion:

http://www.thetruthseeker.co.uk/article.asp?ID=5579

Mijn conclusie: Mossad!
_GB_ | 28-11-2006 01:20
8525 Nog wat:
-
Polonium gevonden in Berezovski's kantoor.
Mossad dus!
-
http://www.nasdaq.com/aspxcontent/NewsStory.aspx?cpath=20061127\ACQDJON200611271650DOWJONESDJONLINE000522.htm&selected=9999&selecteddisplaysymbol=9999
_GB_ | 28-11-2006 02:09
8526 Nog meer Mossad!

http://www.rense.com/general74/plot.htm
freedomfiles | 28-11-2006 10:37
8527 "Polonium gevonden in Berezovski’s kantoor. Mossad dus!"

Beetje vreemde conclusie, Berezovski heeft problemen met de Russen, niet met de Israeli's, tenzij ik wat heb gemist.
_GB_ | 28-11-2006 10:44
8528 @ freedomfiles | 28/11 | 09:37 AM
Berezovski is een Israëli

Wayne Madson doet ook een duit in het zakje:
http://www.iraq-war.ru/article/110480
_GB_ | 28-11-2006 12:32
8531 Pat Buchanan doet er een schepje bovenop:
Cui bono: niet Putin.
http://www.iraq-war.ru/article/110512
Profeet | 28-11-2006 12:52
8532 "Het wordt meer en meer duidelijk dat grote oliemaatschappijen moedwillig hun raffinage capaciteit laag houden of afbouwen om de olieprijs kunstmatig hoog te houden."
.
Huh? Wat is dit? Was jij niet altijd "voor" peakoil? :D
Donkerdoorn | 28-11-2006 13:14
8535 @Profeet
"voor" peakoil?? wink
Zoals ik al eens ergens hier heb uitgelegd, peakoil is geen theorie. De meeste olie-producerende landen hebben domweg "gepiekt". Zijn rapporten van, iedereen weet het (met bijvoorbeeld "onze" Noordzee als goed voorbeeld), niets wazigs aan. Aan de andere kant hebben we oliemaatschappijen die moedwillig "tekorten" bewerkstelligen. Hetzij voor winst, hetzij om de dollar een opsteker te geven.
.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat het gebruik van alternatieve energie moedwillig wordt tegengewerkt. Dat we nu nog steeds als idioten olie lopen te verbranden heeft alles met het fucking dollar-systeem te maken. Zonder olie is de dollar niets en gaat de US tegen de vlakte. Dus moeten we braaf olie stoken in onze karretjes.
Patman | 28-11-2006 13:16
8536 Dat is ook niet wederzijds uitsluitend.
Profeet | 28-11-2006 13:29
8541 oooh gelukig, we zijn er nog niet helemaal uit! smile. Moest laatst weer aan die peakoil discussies denken toen de discussie met een niet nader te noemen persoon ;P weer oplaaide omdat hij de mond "gesnoerd" werd. Toen moest ik meteen aan de peakoil debatten denken. Daar waren we het ook "allemaal" oneens, en daar is nooit een lelijk woord aan gespendeerd, of iemand de mond "gesnoerd".
.
Peakoil is geen theorie.
Ik blijf zeggen dat peakoil inderdaad realteit is/word als je olie blijft gebruiken.
Mijn vraag blijft echter, hoe we kunnen weten of dit echte peaken zijn, als er aan de andere kant duidelijke aanwijzingen zijn, dat productie express laag gehouden wordt. Dan heb ik nog niet eens over de russen die rapporten hebben gemaakt waarin de fosiele geschiedenis van olie wordt tegengesproken.
.
Veranderd verder niks aan de urgentie voor alternatieven. Sterker nog, het spreekt alleen maar voor een nog snellere overstap naar een alternatief.
Patman | 28-11-2006 14:48
8549 Hier een leuk artikel over peak-oil.
.
http://www.kurzweilai.net/news/frame.html?main=news_single.html?id=6095
.
Dit is het origineel:
.
http://www.cera.com/aspx/cda/public1/news/pressReleases/pressReleaseDetails.aspx?CID=8444
Patman | 28-11-2006 15:17
8550 En er zijn natuurlijk ook weer mensen die het daar niet mee eens zijn:
.
http://www.theoildrum.com/story/2006/11/15/83857/186
Donkerdoorn | 28-11-2006 15:36
8552 *stond al op het punt*
Dat CERA ding is van voor naar achter gefileerd...
@profeet
De echte productie wordt laag gehouden door de OPEC, maar in dit verband hebben we het over het laag houden van raffinage capaciteit. Daar hebben de oliemaatschappijen invloed op..
Profeet | 28-11-2006 15:44
8553 lol, voor elk persoon is zijn er minstens drie met een andere mening smile.
.
Inderdaad donkerdoorn, goed dat je aanhaalt daar zit een verschil in. capaciteit van ruwe olie of de eindproducten.
.
Ik was zelf erg onder de indruk van het werk dat Greg Pallast gedaan heeft over peak oil etc.
Antagonizer | 28-11-2006 15:53
8554 Denk eens na: waarom zou je zo'n exotische substantie als Polonium gebruiken om iemand te vergiftigen? Er zijn talloze andere stoffen -die niet te detecteren zijn- die je kunt gebruiken om iemand naar de andere wereld te helpen. Hadden ze voor Arafat ook niet zo'n handig goedje gebruikt..?
.
Dit heeft gewoon false flag written all over it. Met een dergelijke substantie maak je het des te makkelijker om de zogenaamde dader aan te wijzen. Hadden ze rattengif gebruikt dan moet je de halve wereld verdenken omdat het zo'n veel voorkomend middel is. Ze hadden hem ook de schedel in kunnen slaan met een hamer, de keel door kunnen snijden met een sikkel en dood kunnen slaan met de verzamelde werken van Marx. Bijna net zo dramatisch als terroristenpaspoorten die gevonden worden bij ingestorte wolkenkrabbers...
Johnito | 28-11-2006 17:09
8557 De aanslag op Litvinenko kan natuurlijk ook gewoon een vingeroefening voor een soort vuile bom-aanslag met radioactief materiaal zijn...maar dan zonder explosie.
Profeet | 28-11-2006 17:18
8558 "Denk eens na: waarom zou je zo’n exotische substantie als Polonium gebruiken om iemand te vergiftigen? ..... Dit heeft gewoon false flag written all over it. "
.
Dat is inderdaad een goed punt. Dat vind ik ook zo wonderbaarlijk aan de situatie in libanon. Alsof Syrie ze eigen doodvonnis zou tekenen.
26 | 28-11-2006 20:18
8566 ik las ergens over een verband tussen iran en polonium...
-
nou dan heb ik alweer gegeten en gedronken, en laat de volgende stap zo goed als niets te raden over confused
Johnito | 29-11-2006 01:39
8571 @26: dat polonium zou dan waarschijnlijk door Rusland aan Iran geleverd moeten zijn? Zou dat een manier kunnen zijn om tegen Rusland te kunnen zeggen: "Either you're with us, or you're with Iran? Who, in fact, are about to get their asses kicked big time?"

http://tinyurl.com/yxrt96
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux