131 verlichte geesten, 1 doorgeslagen complotters en 7 trollen aanwezig, 2842 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

De Tell Sell wetenschappers komen eraan! / reageer

Na de deceptie die Nassim Haramein heet live meegemaakt te hebben (althans, een deceptie voor de helft van de aanwezige Zapruderredactie), lijkt het wel dat het ‘vakgebied’ van alternatieve wetenschap – en dan met name van natuurkunde en wiskunde – steeds meer wordt bevolkt door een zonderlinge groep mensen. Het zijn doorgaans lieden die claimen autodidactisch te zijn en hun kennis buiten de geijkte wetenschappelijk kringen te hebben opgebouwd. De reden waarom ze geen formele scholing hebben genoten doen ze steevast af met de motivatie dat de orthodoxe wetenschappelijke wereld het vrijdenken beknot en dat de conservatieve wetenschappers simpelweg niets van hun revolutionaire ontdekkingen begrijpen, of willen begrijpen. Maar nu maakt het ene feit de andere claim nog niet waar. Ja, de wetenschappelijke wereld heeft zeker veel last van kokervisie en inteelt, door haar incestueuze peer review-systeem en enorme afhankelijkheid van onderzoeksgeld van de grote corporaties. Maar dit blote feit bewijst niet dat wat de alternatieve wetenschappers zeggen dan ook meteen waar is. Het beschrijft hooguit een mogelijk scenario waarbij de alternatieve wetenschappers tegengewerkt zouden kunnen worden áls hun claims desondanks bewezen waar blijken te zijn. En laat het nu juist bijna altijd aan dat laatste schorten als er weer een hippie in zijn joggingbroek claimt dat hij het geheim van het universum heeft opgelost. Marko Rodin lijkt ook weer zo’n onbegrepen orakel te zijn. It’s The Revenge of the Tell Sell Scientists!

Ja, dit is ongetwijfeld tegen het zere been van veel zelfverklaarde vrijdenkers en “mensen-die-voor-alles-open-staan”, maar feit is dat het “willen geloven”-gehalte van dit soort materie altijd veel hoger is dan het “doen geloven”-gehalte. Kritiek op deze relaxte, vrije geesten staat gelijk aan het zelfaangebracht stigma van debunker en kokerkijker. De lezing van de eerder genoemde Nassim liet dit al duidelijk zien: zodra je kritiek levert op wat de beste man zegt zijn er vaak vier opties op je van toepassing:
• Je moet je meer verdiepen in de materie en dus 70 uur aan onbegrijpelijk geraaskal gaan bekijken op youtube plus 800 pagina’s aan PDF’s lezen, tot die tijd moet je je muil houden
• Je begrijpt het gewoon niet omdat je te dom bent, dus moet je je muil houden
• Je wil/kan het niet begrijpen omdat je een kokerkijker bent, net zoals al die andere wetenschappers waarmee je ongetwijfeld heult en moet dus ook je muil houden
• Je moet gewoon je muil houden

Kritiek staat dus gelijk aan het heulen met de vijand; if you’re not with us… je weet wel. Maar los van de inhoud en het proberen wijs te worden uit de verbale Gordiaanse diarree, kun je ook zonder meteen in te gaan op de zogenaamde wetenschap door de hete lucht heen prikken. De ellenlange spreekbeurten en verhandelingen spelen zich namelijk altijd volgens een vast stramien af. Zoals een Tell Sell presentator maar telkens hetzelfde blijft herhalen en eigenlijk niks anders zegt dan “je leven is (niet) compleet als je deze meuk (niet) koopt” doen deze hennepdragende zeepkistwetenschappers hetzelfde. Wel, bijna hetzelfde dan, want uiteindelijk komt het pratende Tell Sell-hoofd wel ter zake en zal de prijs van het artikel uiteindelijk noemen, netjes ‘gesandwiched’ tussen twee onweerstaanbare proposities. Zoals dat hoort in hardcore sales. Maar de prijs of de clou in de vorm van sluitend bewijs komt bij de alternatieve vorsers nooit duidelijk ter sprake. Er wordt zorgvuldig omheen gepraat, getraineerd, wat gegooid met moeilijke termen en halfzacht pseudowetenschappelijk jargon om het allemaal wetenschappelijk aannemelijk te maken. Maar nooit kan men het onomstotelijke bewijs leveren dat nodig is om het wetenschappelijk te borgen. Aangezien wetenschap hier het verkozen speelterrein is van deze vrijdenkers en niet esoterie, zal iedere zelfverklaarde wetenschapper met onomstotelijk wetenschappelijk bewijs moeten komen, voordat hij/zij kan beweren de geheimen van het universum ontsloten te hebben. Dat is één van de weinige regels waar iedereen het over eens is. De wetenschappelijke methode – mits correct toegepast – is voor iedereen gelijk en doorgaans een consequente scherprechter.

Als je vooral kijkt naar het publiek dat op deze lezingen afkomt of ze online bekijkt, dan begrijp je dat al die wetenschappelijk klinkende mumbo-jumbo geen zin heeft. Het is simpelweg niet besteed aan het publiek dat in de zalen zit, wat niet wil zeggen dat er geen slimme mensen tussen zitten. Echter, iedere goede spreker weet dat hij zijn verhaal aan het publiek moet aanpassen om te appelleren aan hun referentiekader om zo de boodschap helder over te brengen. Allerlei wetenschappelijk klinkende spaghetti opdienen is domweg niet besteed aan een publiek dat niet uit wetenschappers bestaat. Vrijwel niemand in het publiek is wetenschappelijk voldoende onderlegd om de termen te kunnen begrijpen of te weerleggen. Het lijkt dan ook alsof de terminologie voornamelijk bedoeld is om afleiding te creëren, niet om zaken duidelijker te maken. Afleiding van het feit dat er geen clou is of een sluitend bewijs dat ook door orthodoxe wetenschappers geverifieerd kan worden. Wat dus overblijft is veel vorm en schokkend weinig inhoud. De reden dat het allemaal toch zo aannemelijk klinkt en een zekere logica in zich lijkt te dragen, komt omdat men gebruik maakt van enkele bekende dan wel bewezen feiten en verschijnselen, die vervolgens onbegrijpelijk worden verbonden aan datgene wat de goochelaar lijkt te willen vertellen. Het gaat dan ook typisch altijd om iets wat de orthodoxe wetenschap niet weet, niet wil onderzoeken *insert complot over boze kongsi* of niet durft te onderzoeken. Neem daarbij het feit dat ze zichzelf altijd in een nederige Calimerorol duwen met de conservatieve wetenschap als de Grote Boze Wolf en het alternatieve publiek is al snel op hun hand. Vaak durven toeschouwers ook niet toe te geven dat ze niets begrijpen van de technische Wortsalat, omdat men niet voor dom versleten wil worden. Een emergent fenomeen dat je in iedere groep mensen aantreft. In andere vorm ook wel bekend als Peter’s Principle.

Na de mannen van Steorn en hun Onzichtbare En Ongrijpbare Vrije Energiemachine en Nassim “blablabla – kassa!” Haramein, begint Marko Rodin op internet steeds meer aan populariteit te winnen. Hij timmert al enige jaren aan de weg en claimt met “vortex wiskunde” een allesverklarende universele constante gevonden te hebben. Hij heeft ook een leuk spoeltje gebouwd dat de belofte van vrije energie in zich lijkt te dragen. Voor de rest verbindt hij wat numerologie, esoterische kennis en “kennis ontcijferd uit oude geschriften” aan elkaar om aan te tonen dat toch echt alles met elkaar verbonden is en dat het nummer 9 het God-getal is. De vage claims worden onderbouwd met een verwijzing naar het onderzoekslaboratorium van Hewlett-Packard en wat quotes van mainstream wetenschappers. Dit is overigens een ander terugkerend fenomeen als het gaat om de wilde claims meer geloofwaardigheid te geven: men citeert zogenaamde ‘endorsements’ van mainstream wetenschappers om te bewijzen dat hun werk bonafide is, maar men zet zich net zo hard tegen diezelfde mainstream wetenschap af als het gaat om aan te tonen hoezeer ze de alternatieve wetenschap tegenwerken. Precies zoals Tell Sell de onderzoeken en ‘testimonials’ in haar voordeel gebruikt: met mannen in witte jassen die gewichtig kijken en zeggen dat “wetenschappelijk onderzocht” is tot intens gelukkige gebruikers wiens leven voor altijd veranderd is. Een interessante maar niet bepaald consequente paradox.


Marko Rodin en zijn magnetiserende Rodin spoel

Wat zoekwerk op Rodin komt dus steevast bij de geijkte websites en fora terecht waar dit soort pseudogebabbel altijd langskomt en wordt becommentarieerd op de wijze zoals eerder omschreven. Maar geen enkele bekende/erkende bron of mainstream aandacht voor dit fenomeen; wat op niets anders dan een complot duidt, uiteraard… Als je goed luistert naar de verhalen van Rodin, dan hoor je dat hij niets zegt. Hij wil maar niet ter zake komen door te beginnen met wat hij daadwerkelijk heeft (stel de clou zolang mogelijk uit) en hoe haar daar precies aan gekomen is. Hij beschrijft voornamelijk in halve bewoordingen wat de implicaties kunnen zijn van ‘de vinding’ en dat er nog veel geld nodig is voor allerlei kostbare mainstream(!) research. De aansluiting bij andere erkende wetenschappers is er niet of nauwelijks en de demonstratie van zijn spoel is weinigzeggend. Het wordt helemaal een “Battle Royal” van de Tell Sell wetenschappers als Rodin met onze vriend Haramein voor de camera zogenaamd spontaan in discussie gaat. Complete onzin die nergens over gaat. Haramein legt ongevraagd het concept van phi uit (de Gulden Snede) en praat het richting zijn resonantie en Unified Field Theory. Rodin gooit er vervolgens wat termen tegenaan die ergens verband moeten houden met zijn eigen (verdacht gelijksoortige) verhaal. Beiden gebruiken allerlei wetenschappelijke termen door elkaar en begrijpen van elkaar niet eens wat ze zeggen, maar duidelijk is wel dat ze beiden een (stilzwijgende) afspraak hebben in de trant van “if you don’t tell them about me, I won’t tell them about you”. Twee circuscharlatans die elkaar in bescherming nemen om zichzelf niet in de voet te schieten.

Wanneer het gaat om deze mensen te ontmaskeren, dan zou daar een schone taak liggen voor de orthdoxe wetenschap, zou je denken. Maar de kokerkijkers kunnen alleen maar verliezen in deze. Want door de alternatieve wetenschappers aan een onderzoek te onderwerpen, geef je ze impliciet legitimiteit. Onder het motto “als het waard is om te onderzoeken, zal er toch wel iets achter moeten zitten” zullen de zolderkamerwetenschappers zich op de borst kloppen en ongeacht de uitslag victorie kraaien. In de meer voor de hand liggende uitkomst van falen kunnen ze altijd nog terugvallen op ondeugdelijke onderzoeksmethoden ("want men snapt het niet"), botte pech of het op samenzweringen binnen de wetenschappelijke goegemeente gooien. En het spel begint dan weer van voren af aan. Als je je aluhoedje op zou zetten, zou je zelfs kunnen betogen dat deze Tell Sell wetenschappers de bonafide alternatieve wetenschap in de verdomhoek zetten, door deze steeds maar te linken aan esoterie en kwakzalverij; de hologramvliegtuigen van 9/11, om maar in complottertermen te blijven. Alternatieve wetenschap heeft zeer zeker bestaansrecht, al was het maar om de orthodoxe wetenschap op een onderbouwde manier een schop onder de kont te geven. Maar ik denk dat je het ‘alternatieve’ hier eerder moet zoeken in onafhankelijk onderzoek door wetenschappers dat verwijderd is van de politiek beladen megabudgetten en commerciële belangen die er vaak mee samenhangen. Kennis om de kennis, en niet om naar een product met verdienmodel uit te werken.

Het grote probleem van deze ‘nieuwe wetenschap’ is dat de wens de moeder van de gedachte is: je wil het zo graag geloven, met heel je hart. Je wil geloven dat vrije energie onze energiecrisis gaat oplossen en alle ellende die er mee samenhangt. Je wil geloven dat we hiermee naar de sterren kunnen reizen waar we ooit uit voortkwamen. Je wil geloven dat alle ziekte, honger en ongelijkheid uit de wereld gebannen kan worden en we een hoger niveau van beschaving gaan bereiken. Maar hoe hard je ook je best doet, het blijft een geloof en is dus niet veel anders dan welke religie die tegenwoordig kennen. Je kunt het (misplaatst) positivisme noemen dat zoekt naar kanalisatie, maar positivisme gebaseerd op gemankeerde aannames en vaagheden leidt tot niets. Mensen als Rodin, Haramein en de lui achter What The Bleep?! en The Secret maken handig gebruik van deze hartenwens van mensen om er zelf beter van te worden. Ze verpakken hun boodschap in een new age pseudo-wetenschappelijke vorm die aanspreekt bij mensen voor wie de standaard religies hebben afgedaan en die teleurgesteld zijn in de wijze waarop de mensheid zich ontwikkelt. Tot op heden moeten al hun wilde claims nog bewaarheid worden en tot die tijd verkopen ze rustig hun DVD’s en kaartjes voor optredens.

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
Drs. Vlimmen | 17-11-2009 02:18
61869 Het gaat om het out of the box denken wat belangrijk is.

Het boek van Lynn McTaggert over het Veld laat duidelijk zien dat dit soort grenswetenschappers hun tijd ver vooruit zijn en nadien postuum nog een uitvinding toegewezen krijgen die dan besmuikt wordt geaccepteerd door de beherende stichting.

Was deze zomer in het Nicolas Tesla museum in Belgrado en alle oorkondes die daar hingen waren na 1950 toegekend en worden nog steeds toegekend door uitvindingen die nu pas bewezen worden geacht.

Kortom als je de tijdslijn wat langer trekt zullen delen of gedeeltes van deze meneer ook hun waarde gaan bewijzen in de nabije toekomst.
jruijs | 17-11-2009 02:24
61870 Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee met die pseudowetenschappers, ze kunnen over het algemeen heel boeiend vertellen, maar aan de andere kant heb ik ook geen moeite met de term dat het een nieuw geloof betreft ... wat dat betreft ben ik het met je eens, ... maar ... wat is het wezenlijke verschil met de "echte" wetenschap met de verzonnen inflatie-theorie om berekeningen kloppend te krijgen, of de zuiver op geloof gebaseerde onzichtbare materie, of de puur op afspraak gebaseerde Kopenhaagse interpretatie, of de puur verzonnen elementaire deeltjes, of een zwakke kernkracht die niemand begrijpt, of onvoorstelbaar kleine trillende snaren in de tiende dimensie, enz, enz.. ...?

Uiteraard zie ik wel degelijk verschillen, maar die verschillen zijn in de diepste zin van wat geloof is, helemaal niet zo groot ... Hoe dan ook, ik zie werkelijk geen enkel verschil tussen partijen die nog geen drie dagen vooruit het weer kunnen voorspellen, maar die wel met de grootste eenvoud en arrogantie praten over iets wat 13 tot 15 miljard jaar geleden gebeurd MOET zijn en dan verschillen kunnen aantonen tussen moment t=0.000000000000000001 sec en t=0.00000000000000000000000000000001 sec en aan de andere kant personen die met de grootste fantasie met geometische figuren proberen verbanden in het heelal aan te kunnen tonen ...

Wat is het wezenlijke verschil en waar ligt de grens tussen Tell Sell en niet Tell Sell ...?
Antagonizer | 17-11-2009 02:38
61871 Ben ik helemaal met je eens, jruijs. De orhodoxe wetenschap maakt ook enorm veel gebruik van geloof en aanname.

Maar het het punt is dat deze gasten niet het broodnodige tegenwicht bieden dat de huidige wetenschap kan gebruiken.
JosDaBoSS | 17-11-2009 02:48
61872 Goed artikel, die Rodin is overduidelijk fake natuurlijk met op elke pagina van zijn site een paypal buttontje. Die Haramein heeft het iets beter aangepakt met ook publicaties die wetenschappelijk lijken maar echte wetenschappers zien meteen dat ook dit niet klopt. Het zijn dus inderdaad slecht een soort tell-sell verkooppraatjes wat deze lui houden, en voor een wetenschappelijk publiek zouden ze meteen door de mand vallen.
jruijs | 17-11-2009 02:54
61873 Inderdaad, en ik deel uiteraard ook je kritiek dat er in deze gevallen, veel verbanden genoemd worden die elk op zich al een onderzoek waard zijn, maar waar geen enkele argumentatie voor gegeven wordt (zie ook mijn opmerkingen in de Haramein draad).

Maar zoals gezegd, ik zie er geen kwaad in, zo heeft de reguliere wetenschap bestaansrecht (economische voordelen) en de dissidenten binnen die wereld die echte wetenschap bedrijven (wetenschappelijke voortgang), maar aan de andere kant hebben de alternatieve wetenschappers ook hun nut, want ook daaronder zitten af en toe uitzonderingen (dissidenten die wel wetenschappelijk bezig zijn) die ook wetenschappelijke vooruitgang kunnen boeken ...

We zullen echter moeten leren leven met de grote gemene deler tussen deze twee groepen, te weten de meerderheid die geen enkel wetenschappelijk nut heeft ... wink
Lugtigheid | 17-11-2009 03:43
61874 och zo'n huisdokter heb ik ook gehad, maar hij kon mij geen goede medicijnen geven, dus heb ik mijn ziektenkostenverzekering opgezegd en voortaan ga ik naar een gebedsgenezer. zo jaag je dus je eigen klanten weg. Oh ja,hij heet Hansen en zit op de bergweg in Rotterdam en hij wilde niet geloven dat ik een ongeluk heb gehad. op grond van geruchten laat hij het eigen volk uitsterven, in plaats van te ijveren voor de continuiteit, en hij vindt ook dat je voor zijn onkunde moet betalen, maar daarom heb ik mijn ziektekostenverzekering opgezegd..
peter v | 17-11-2009 09:40
61875 Een ding weten we wel , we leven hier in een materiële constante die zich manifesteerd volgens bepaalde wiskundige en geometrische patronen , de gulden snede en de fractalen .
Rodin lijkt in de video's meer verstand van zaken te hebben dan Haramein want hij geeft immers toe alleen natuurkunde te doen op de vraag of hij natuurkundige is .
Nee ik zie ook nog niet dat ze het ei van columbus hebben gevonden , we moeten het denk ik meer zien als richting dan als uitkomst .
Als je rechtsom de deur uit gaat zit je volgens de windrichting op weg naar China maar het zal nog ff duren voordat je er daadwerkelijk bent .
Kortom ook de nieuwe theorieën zijn onvolledig net zogoed als de klasieke dat zijn en de werkelijke uitslag zal een soort fusion zijn .
Leon Fictoor | 17-11-2009 11:46
61879 Brilliant artikel, goed geschreven!

Klasse!

Eigenlijk staat er in dit artikel: "Neem niet zo maar aan"
Geloven is prima, het zijn de handvatten die iedereen in het leven nodig heeft.
Wetenschap is echter niet zo'n handvat, dat noem je feiten.
Van handvatten moet je nog wel eens terugkomen, feiten (over het algemeen) niet.

Er is maar 1 link tussen de handvatten en feiten en dat is het gevoel, iets wat geen feit is maar niemand bij iemand kan ontkennen. Daar ligt dan ook de wens, die inderdaad de moeder is van de gedachte. Verder, de wetenschap kan er ook naast zitten. Dat heet 'mens' zijn.
Greetzz..
jumbojet | 17-11-2009 13:51
61880 Bedankt voor dit artikel. Na 2 maal het verhaal van Rodin bekeken te hebben. Zet dit artikel me weer stevig met beide benen op de grond. Ik wil het zo graag geloven, maar de beste meneer komt gewoon niet met bewijs. Zijn spoel toon helemaal niks aan.

Wat denk men hier van de geet processor? Op www.geet.nl zijn video's te zien van Robert Boerman met een werkende geet processor, een hoax of niet? Misschien een artikel waard...

groet, Jan
DIck | 17-11-2009 14:07
61881 Het wordt door de industrieen zelf bevestigd dat doorslaggevende ontdekkingen vaak niet door de industrieen zelf gedaan worden maar door mensen die verder niet betrokken zijn bij die industrie maar thuis hebben zitten puzzelen of in de garage hebben zitten sleutelen, en een groot deel van de "ontdekkingen" die gedaan worden zullen onzin of niet bruikbaar zijn maar een heel klein percentge is bingo.

Met afzeiken wordt nooit iets ontdekt, ik wil niet zeggen dat het artikel afzeikt maar het maakt een beetje een zure en misschien wel een teleurgestelde indruk.
Bv Haramein vertelt echt wel zinnige dingen maar hij weet het uiteindelijk ook niet, netzo als dat de mainstream wetenschap het ook niet weet.
Ik vind het prijzenswaardig dat Haramein op een andere cq zijn eigen manier bepaalde zaken benadert want daardoor kan je bepaalde zaken waar de mainstream wetenschap ook het antwoord niet op weet vanuit een andere invalshoek belichten.

Ik heb het idee dat sommige mensen die bv een lezing van Haramein bezoeken of bekijken zwaar teleurgeseld zijn omdat ook hij het alomvattende antwoord niet weet en daardoor hem een charlatan of zoiets dergelijks noemen, terwijl de mainstream wetenschap daar ook geen antwoord op weet en zichzelf ook onderdompelt in aannames en hypotheses, misschien doen ze dat op een wat meer 'verantwoordelijke' manier hoewel je je kan afvragen hoe verantwoordelijk bv 'donkere energie' is, of wat dacht je van de big bang theorie, de big bang is bedacht door een dominee of iets in die geest, de big bang maakt de weg vrij voor een schepper wat de mainstream wetenschap alles behalve rationeel vindt.

Ik denk dat wij teveel in een soort 'rationeel stramien' terecht zijn gekomen maar dat dat stramien niet zo rationeel is als dat wij denken dat het is, sterker nog wat wij als rationeel ervaren zal uiteindelijk irrationeel blijken want met die 'rationaliteit' kunnen we slechts 5% van de komsos verklaren, en dat noemen we (baryonische) materie.

IK had een keer een oud boek gekocht uit 1949 van ene Dr. Fred. Schuh, dat boek heet het 'De macht van het Getal' en vertelt veel over de Kabalah en Pythagoras cq de Pythagoreers, en zoals wij nu naar de dingen kijken waren zij alles behalve rationeel, maar waar waren we zonder die mensen geweest ?!

Ik zal een voorbeeld geven;

' Het getal 4 werd door de Pythagoreers het grootste wonder genoemd. Zij zagen in dit getal de zogenaamde Tetractys, die voor hen zo heilig was, dat zij een beroemde eed hadden, die luidde "Neen, bij hem (Pythagoras), die de Tetractys aan onze zielen bekend maakte".
In de Kabalah staat het getal 4 in verband met het Tetragrammoton of de naam Jehovah. Deze naam was bij de joden bij uitstek heilig. Hij mocht niet uitgesproken worden, behalve door de Hoge priester van de Tempel, die dit éénmaal per jaar, op Grote Verzoendag mocht doen. De naam Jehovah werd door de Kabalitische Rabbijnen gebruikt om hun geheime leerstellingen over de Goddelijke aard van de Schepper de verbergen.
De Kabalisten schreven vaak de naam Jehovah in een vorm van een Tetractys.
Het getal 4, dat de voltooiing is van de viervoudige groep van punt, lijn, oppervlak en lichaam, heeft ook de eigenschap, dat haar elementen 1,2,3 en 4 opgeteld het getal 10 geven, welk getal zo volmaakt is, dat men zonder meer niet verder kan; om hoger te komen, moet men tot de monade terugkeren. De Tetractys dankt aan dit feit zijn belangrijkheid, daar hij immers ook uit 10 stippen of letters bestaat.'

Toen ik dit boek aan het lezen was bedacht ik me opeens dat de Davidster/Hexagram twee maal een Tetractys is die tegenovergesteld op elkaar liggen waardoor je in totaal 13 stippen hebt waarvan de 13e stip niet geraakt wordt door een lijn en dus in het 'luchtledige' hangt, waardoor ik dacht dat het me niet zou verbazen waarom 13 het ongeluksgetal zou kunnen zijn, maar dat terzijde.

Wat ik wil zeggen is, het feit dat wij, het leven en de kosmos bestaat is een regelrecht wonder die iedere fantasie te boven gaat, tot nu toe.
Om tot de conclusie te komen dat bv ene Haramein er ook naast zit na aandachtig naar hem geluisterd te hebben is ook een pluspunt, je hebt erover nagedacht, en met vallen en opstaan leer je lopen.
merethan | 17-11-2009 15:37
61882 Jumbo (Jan), voor zover ik die GEET "fuel processor" begrijp processed het helemaal niks en veranderd het je benzinemotor gewoon deels in een stoommachine.

Komt er op neer dat de verbrandingshitte niet alleen gebruikt wordt voor gas expansie (zoals normaal) maar dat je er ook heel goed water bij kunt mengen voor nog meer expansie (en dus minder verspilde warmte) per verbrandde energie eenheid.

Geen idee waarom ze er ook koffieprut in gooien enzo.
Narchya | 17-11-2009 16:17
61883 Antagonizer

Bewust of onbewust doe je precies hetzelfde als deze mensen.

Je buigt enkele leuke en opvallende inconsistenties naar je eigen waarheid, gooit er een zooitje linkjes tegenaan, betrekt er leuk meteen compleet irrelevant een referentie naar What the Bleep tegenaan, en voila.

Daarnaast leg je uit dat als deze mensen gebruik maken van main stream wetenschap dat dit niet logisch is, omdat deze zelfde mensen de main stream wetenschap bekritiseren. Je vervalt hiermee in een generalisatie van mega-proporties. Je kan de ene wetenschapper en zijn conclusies niet vergelijken met de andere wetenschapper en zijn/haar conclusies, omdat het beide met behulp van hetzelfde model tot stand is gekomen.

Dat is hetzelfde als zeggen dat mensen die tegen het huidig politiek beleid zijn van de (ik noem maar wat) PvdA ook niet mogen refereren aan een toevallig op waarheid gestoelde uitspraak van een PvdAer, omdat het een PvdAer is. Slaat kant nog wal als je het mij vraagt.

Niet dat ik het geheel oneens met je ben hoor, je hebt zeker een goed punt, maar dezelfde ongenuanceerde blabla Tell Sell technieken gebruik je hier zelf in je eigen artikel om je eigen waarheid te verkondigen. Jammer, gezien je kritiek volgens mij zeer relevant is.
Icaro | 17-11-2009 17:52
61884 Er is nu eenmaal het in het menselijke brein ingestanste conflict dat enerzijds inhoudt dat geloven in iets een niet begrepen werkelijkheid vermeend te kunnen ondersteunen als soort van equivalente aanname van een over het hoofd geziene werkelijkheid, waar wetenschap zich op de zelfde manier wil verhouden tot feiten en zich daarmee net zo van de werkelijkheid verwijdert.
Want de werkelijkheid is immers een nog niet bewezen feit??? Althans we betwisten elkaar al eeuwen daarover. wink
Maar op het individuele vlak was die altijd al benaderbaar maar als je je mond daarover open doet moet dat weer bewezen willen zijn :(
De beste remedie is wellicht alles met een korreltje zout te nemen en af te gaan
op ERVARINGEN. Je zult je er nog over verwonderen hoe intensief die kunnen zijn zonder in iets te geloven of als 'feit' te hoeven waarnemen.
Icaro | 17-11-2009 18:12
61885 Want de vraag naar de feiten wordt voor de alerte waarnemer altijd van BUITEN aangedragen zonder die ervaringen te willen leren kennen.
Hoofdzaak is steeds het te kunnen staven door het brein.
Maar das de werkelijheid dus nie. :(
Icaro | 17-11-2009 18:24
61886 De werkelijkheid is zo vloeibaar dat je die in feiten niet kunt bijhouden en met in iets te geloven echt helemaal achterop raakt.
De werkelijkheid vereist gewoon aandacht. Meer niet. En die hebben we niet omdat we in iets geloven of op zoek zijn naar feiten.
tot zover.
" Gaat erwtensoep maken"
Guderian | 17-11-2009 18:37
61887 @dick
"Het wordt door de industrieen zelf bevestigd dat doorslaggevende ontdekkingen vaak niet door de industrieen zelf gedaan worden maar door mensen die verder niet betrokken zijn bij die industrie maar thuis hebben zitten puzzelen of in de garage hebben zitten sleutelen, en een groot deel van de "ontdekkingen" die gedaan worden zullen onzin of niet bruikbaar zijn maar een heel klein percentge is bingo."

Geef eens drie voorbeelden voor de gein ?
DIck | 17-11-2009 19:15
61888 @ guderian

Om eerlijk te zijn vind ik het een misselijke vraag die je voor de gein stelt want wat nu als ik er geen drie weet te bedenken, en het is ook niet relevant want als ik je drie voorbeedlen geef wat ga dan zeggen behalve 'oh' ?

Het feit dat dit jou niet bekend is zegt wat over jou want dit is algemeen bekend, waarom denk je dat er in bv zo'n beetje alle europese landen via tv gezocht wordt naar uitvindingen die gedaan worden door gewone burgers !

Maar goed drie voorbeelden, ik er weet er soewieso effe snel twee te bedenken als je daar tevevreden mee kan zijn ;

A] De verfmixer waardoor wij bij de doehetzelfer onze kleurtinten kunnen bepalen.
Die is niet bedacht cq ontdekt door de industrie maar door een balie mederwerker die daar schathemelrijk van is geworden.

B] De wegrijder voor je caravan als je caravan een lekkeband heeft.
Die is bedacht door iemand die een keer een lekkeband had met zijn caravan en nogal handig was en van knutselen hield.
Deze vinding zit nu standaard in ieder geleverde caravan, ook deze man is schathemerijk geworden door deze vinding.

En zo zijn er nog tig, en nu ?
jruijs | 17-11-2009 21:33
61889 paperclip - boerenzoon
plaattectoniek - meteoroloog
attractor (choas theorie) - meteoroloog
...

Maar dergelijke voorbeelden hoeft men toch niet te noemen, wereldbekende wetenschappelijke genieen als Edison, Einstein, Leonardo Davinci, Tesla, etc.. waren allemaal hobbyisten en zeker geen zware wetenschappers met kokervisies toen ze hun belangrijkste werk produceerden (althans de ideeen daarvoor) ...

Stel je voor dat die personen op een universiteit hadden gewerkt met een budget en een vastgelegd onderzoeksrichting ... wink
busje | 17-11-2009 22:37
61891 De aarde is een kubus. Jammer dat het nog 300 jaar duurt eer men ontdekt dat ik gelijk heb. Nu nog een passende theorie bedenken waar ik geld aan kan verdienen. Iets met dimensies en geometrie of zo. Doen Rodin en Haramein ook. Alleen jammer dat op termijn een redacteur van een blog, de verkondiger van een theorie (net als toen de aarde nog rond was) voortijdig het vuur aan de schenen legt in plaats van een inhoudelijke dialoog aan te gaan.
DIck | 17-11-2009 23:34
61893 De aarde is niet rond, de aarde is ovaal, en deze info is kompleet gratis wink
DIck | 17-11-2009 23:59
61894 En als je echt vet geld wil verdienen dan moet je een medicijn of een vaccin ontwikkelen tegen .... eeuuhh .... ach je bedenkt gewoon wat grin

Dat die Haramein het voor het geld zou doen dat heb ik weleens vaker gehoord, vooral uit de hoek van de debunkers, zo zou die Icke het ook voor het geld doen.

Ik vraag me dan af of zo'n Haramein of Icke zelf geloven wat ze verkondigen, als dat het geval is dan zijn het iig geen oplichters, weten ze dat het onzin is wat ze verkondigen m.a.w. ze geloven er zelf geen moer van, tsja dan zijn het oplichters.

Dan ben ik er zeker geen voorstander van wat ze doen maar aan de andere kant kan ik er ook niet van wakker liggen want je hoeft hun lezingen niet te bezoeken of hun dvd's enz te kopen (als die uberhaupt te koop zijn), ze dwingen niemand wat op.

Als ze bewust de boel besodemieteren dan ben ik het er zeker niet mee eens, maar om eerlijk te zijn geloof ik niet dat ze bewust onzin verkondigen, zelfs Icke niet met zijn shape shiftende reptielen want zoiets verzin je niet, daar moet je in geloven want anders ga je zoiets niet verkondigen, het is te extreem.
Ondanks dat bv Icke zeer vreemde en onwaarschijnlijke dingen verkondigt, zegt hij ook zinnige dingen en in het boek wat ik ooit eens van hem gelezen heb staan veel feiten die te verifieeren zijn, en voor die Haramein geldt hetzelfde, en die is sowieso een stuk minder extreem dan Icke.

En ik blijf erbij dat het niet verkeerd is om over de dingen na te denken die door bv Haramein of Icke verteld worden, want als je tot de conclusie komt dat iets niet correct is wat door hun verkondigd wordt dan heb je ook wat geleerd, zo kan het ook wink
Staart | 18-11-2009 00:53
61895 Wat Marko Rodin betreft moet je je echt wat meer verdiepen in de materie, misschien begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen omdat je nu eenmaal debunkstukjes moet schrijven maar tis wel een leuk stuk.
Er zijn natuurlijk steeds meer tell sell wetenschapprs vandaag de dag met een prachtmedium om op los te gaan genaamd internet.

En toch... Marko Rodin heeft inderdaad een numerologisch rekenmodel maar dit snijdt wel hout. Waar Haramein doorgaat naar aliens houdt Rodin het bij electriciteit en machines die op het rekenkundige model zijn gebaseerd. Het enige wat ik bij Rodin aan verkoop kan ontdekken is een onderliggende reclame voor een godsdienst waar hij naar eigen zeggen zijn wiskundig model uit heeft gehaald. (Bahai geloof)
Het company-logo van Bahai is een negenpuntige ster wat overeenkomt met die Rodin modellen. De davidsster is de zespuntige ster waar Haramein over losgaat.
Dus nieuws is het niet maar wel reuze interessant.
Antagonizer | 18-11-2009 01:24
61896
Wat Marko Rodin betreft moet je je echt wat meer verdiepen in de materie, misschien begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen

LOL @ exact voorspelde reactie
democraatus | 18-11-2009 09:13
61897 Het komt op mij over als verkopers van wonderolie.
Als ik het niet snap, heeft de wetenschapper het niet goed uitgelegd. Het werkt niet andersom wink
Staart | 18-11-2009 12:07
61899
LOL @ exact voorspelde reactie


leuk wassie he?
Maar zo kunnen we dus aan de gang blijven. Los van dat het de geijkte verdedigingen zijn van wonderolieverkopers, zijn het natuurlijk ook echte redenen dat iemand een verhaal niet geloofd. Vandaar mijn opening.
(Ik heb in dit geval de 70 uur filmmateriaal bekeken en 800 pdf-pagina's, zit op blogs de thuistests mee te volgen van anderen en zelf te experimenteren.)
Icaro | 18-11-2009 14:47
61901 Ik zei het al Staart, er gaat niets boven de eigen ervaring. wink
Antagonizer | 18-11-2009 14:55
61902 Ik vind dat wanneer je echt iets ontdekt denkt te hebben, je ervoor moet zorgen dat dit zoveel mogelijk exposure en draaggvlak krijgt. Zoals die Rodin ook aangeeft ontbreekt het hem aan middelen om onderzoek te doen (laten we even net doen alsof hij daar het geld voor wil gebruiken) en dus zul je hulp moeten zoeken. Waarom vinden ze dan geen aansluiting bij andere wetenschappers? Ga me nu niet vertellen dat iedere mainstream wetenschapper nergens voor open staat. Als hij denk iets ontdekt te hebben dan is het een kwestie van een universiteit of klein onderzoekslab zo ver te krijgen om zijn stellingen te toetsen.

Maar nee, ze blijven liever roepende in de woestijn en zonderlinge eenlingen zodat ze met de vinger kunnen wijzen naar de orthodoxe wetenschap. Het is ook opvallend dat die dame die achter Haramein's theorieën zit (en zij komt wel uit de mainstream) zich verre houdt van de meer zweverige elementen in Haramein's verhaal. Zij beseft kennelijk ook dat als het te weird wordt ze de aansluiting mist met de 'normale' wetenschap en dus laat ze kwakzalver Haramein met dit soort zaken naar buiten treden.
Staart | 18-11-2009 15:15
61903
en dus laat ze kwakzalver Haramein met dit soort zaken naar buiten treden.


Zoals ook hier op Zapruder eerder is gezegd is het eerste deel van Harameins verhaal wel degelijk interessant en ook te reproduceren. Dat meneer dan doorgaat naar aliens is voor sommige mensen een brug te ver maar ook dat hoort weer bij deeltje een als je het ver genoeg doortrekt.
Volgens mij is het dan gewoon een weigering om deze info te accepteren.

Ook Rodin heeft bij zijn nummerkunde een ondertitel wat naar het Bahai-geloof verwijst. In het algemeen wil dat geloof ook een kosmisch bewustzijn propageren en daar horen dan ook weer aliens bij.

Eigenlijk ontkom je er niet aan om in de meest vage hoek te gaan staan als je afwijkt van het standaard-beeld over onze wereld. Het beeld dat God onze aarde schiep of dat er een maximaal kleinste deeltje is met een big bang als startpunt. Deze mensen hebben een alternatief. Trouwens ook alle andere geloven en overtuigingen hebben het over engelen en energieën dus echt nieuw is het concept dan ook weer niet.
Icaro | 18-11-2009 15:26
61906 "Eigenlijk ontkom je er niet aan om in de meest vage hoek te gaan staan als je afwijkt van het standaard-beeld over onze wereld."

Schitterende zin is dat !!! Qua ontdekking. Zeker in relatie tot deze:

"Ik vind dat wanneer je echt iets ontdekt denkt te hebben, je ervoor moet zorgen dat dit zoveel mogelijk exposure en draagvlak krijgt.".
DIck | 18-11-2009 15:50
61907 @ Antagonizer, dat die Rodin zijn stellingen niet laat toetsen door een universiteit of door een onderzoekslab, zou dat niet te maken kunnen hebben met het gegeven dat ideen enz nog weleens gestolen worden ?

Ik ga die Rodin niet verdedigen of zo, om eerlijk te zijn kende ik die Rodin helemaal niet, of hij is me ontschoten, dankzij het artikel weet ik wie Rodin is, dus dankzij zapruder ben ik in contact gebracht met een 'charlatan', mooi is dat .. hahaha ..

En @Staart, zoals ik al aangaf weet ik niets van die Rodin dus ik weet niet wat hij bedoelt met kosmisch bewustzijn, maar ik heb weleens wat over het kosmisch bewustzijn gelezen en daar doelde ze op het bewustzijn van de kosmos, m.a.w. de kosmos zou een bewustzijn hebben, zeg maar HET bewustzijn, en daar heb je geen aliens voor nodig.

Maar ik twijfel er niet aan dat er ergens in de kosmos aliens bestaan, want stel dat dat niet het geval zou zijn, dan zijn wij wel hééééúúúúl bijzonder .. hahaha .. wink
Icaro | 18-11-2009 16:03
61908 Nou Dick Ik kende die Rodin ook niet maar wel het idee er achter.
Staart | 18-11-2009 17:01
61910 Ja dat kosmisch bewustzijn was misschien niet het juiste woord dan. Misschien beter te omschrijven als een esotherische bewustzijnsverandering.
God had zijn engelen hiërarchie die allemaal druk met de aarde bezig waren maar dat stamt nog uit een tijd dat mensen enkel het bestaan van de aarde zelf konden bevatten.
Tegenswoordigs kan het wat uitgebreider dus zie aan; uw eigentijdse 'profeten' op uw stoepje met een update.
Icaro | 18-11-2009 17:58
61913 In gods naam Staart vermijdt vooral het woord esotherisch want daar zijn al veel te veel begrippen aan verbonden.
peter v | 18-11-2009 21:16
61917 Ik zie het niet die weerstand tegen de term kosmisch bewustzijn .
Het is toch zo dat de hedendaagse mens de princiepes en de cyclie van de kosmos pas kort weer heeft (her) ontdekt .
Men heeft lang gedacht dat de omstandigheden hier op aarde uniek zijn , de meesten weten tegenwoordig beter en snappen dat het overal in het heelal volgens dezelfde princiepes verloopt . Dus als we over belangrijke grote vraagstukken denken zoals bv het klimaat ontkom je er niet meer aan om ook buiten de dampkring te denken , en dan ben je met je bewustzijn in de kosmos toch ?
wink
busje | 18-11-2009 21:38
61918 zo'n spoel in elkaar flansen à la Rodin moet toch te verifiëren zijn? Net als George Green met zijn magneetmotor. Vleugje Einstein en beetje Tesla en voilá, Lijkt mij dat we volgend jaar Jetsons-achtige vliegdingen hebben. Kunnen we gelijk aan de achterkant van de maan kijken en dat allemaal gratis.
Heb ook nog ergens gelezen dat de spoelen van Rodin in de vril-schijven zitten en dat Haramein eigenlijk een anunaki is.
Kortom, het maakt toch geen reet uit wat de heren verkondigen. Ze proberen toch geen nieuw geloof te stichten en daarmee tere (ongeïnformeerde) zieltjes te winnen. Ze willen centen of erkenning of beide of gewoon resultaat. Nóg een paar van die wazige gasten met dito theorieën erbij en misschien valt het kwartje dan een keer.
jruijs | 18-11-2009 21:38
61919 Antagonizer: Ga me nu niet vertellen dat iedere mainstream wetenschapper nergens voor open staat.

En wat als ik dat nu wel beweer? wink Uiteraard zijn er die nog wel open staan, maar om die te vinden van buiten een universiteit, is niet zo eenvoudig! Je moet ook weten dat wetenschappers om de haverklap lastig gevallen worden door home made Willie Wortels en dat het hen veel tijd kan kosten als men overal serieus op in zou gaan.

Aan de ene kant heb ik zelf jarenlang gewerkt op een universiteit (niet als wetenschapper) en aan de andere kant heb ik zelf heb ook ooit geprobeerd van buiten af contact te zoeken met bepaalde universiteiten of personen daarbinnen omtrent een idee (officieel via brieven en via persoonlijke emails), en ik wacht eerlijk gezegd nog steeds op een eerste reactie. Alhoewel, eerlijkheidshalve moet gemeld, dat toen ik het lef had een van de grotere der aarde aan te schrijven, die wel het fastoen had om te reageren ... voor mij in ieder geval een teken om de middenklasse niet eens serieus meer te nemen ... (of beter gezegd, niet eens meer de moeite neem om door die middenmoot arrogantie heen te worstelen)

Maar verder ben ik het wel eens dat als men een goed idee heeft, dat geld eigenlijk geen probleem zou moeten zijn. Niet dat men dan direct geldschieters zal kunnen vinden, maar kleine experimenten kan men vrijwel altijd zelf wel financieren en verder uitbouwen. Maar ja, iemand die verwacht direct miljoenen te krijgen met een vaag idee, die zal inderdaad bot vangen ...
Antagonizer | 18-11-2009 22:47
61922
@ Antagonizer, dat die Rodin zijn stellingen niet laat toetsen door een universiteit of door een onderzoekslab, zou dat niet te maken kunnen hebben met het gegeven dat ideen enz nog weleens gestolen worden ?

Wanneer zou je de meeste kans hebben dat je ideëen gestolen worden?
Door de andere partij juridisch te binden door ze een non-disclosure contract te laten tekenen, of door je hele hebben en houden gratis op Youtube te zetten..?

Wetenschappers als emergente gemeenschap zijn dom en volgzaam, maar dat wil niet zeggen dat ze als individu of kleine groep ook zo zijn. Veel van hen eten er hun boterham van en kunnen vaak niks anders. De truuk is juist om tussen de twee werelden te laveren. Dat is ook de reden waarom Einstein zo succesvol was; misschien niet zo briljant als Tesla, maar wel succesvoller omdat hij beter de aansluiting wist te vinden bij de mainstream.
DIck | 18-11-2009 23:16
61923 @ Antagonizer, ik dacht hardop, je zal wel gelijk hebben, en ik wist niet dat hij zijn vindingen met tekst en uitleg op youtube heeft staan, dat filmpje wat bij het artikel geplaatst is vertelt niet van de hoed en de rand, althans die indruk heb ik.
Het is trouwens wel grappig wat er getoond wordt, ze hebben het over een monopool, dus geen twee polen, ik weet eerlijk gezegd niet wat dat verder voor doel heeft, ik ben niet zo technisch, maar ik vind het wel apart.

@ peter v, stel dat er niet zoiets als 'hét bewustzijn van de kosmos' zou bestaan, en dat wij het enige bewustzijn in de kosmos zouden zijn, dan zijn wij hét bewustzijn van de kosmos, sterker nog; omdat wij de kosmos kunnen waarnemen zijn we het zelfbewustzijn van de kosmos, de kosmos en dus ook wij zijn immers voortgekomen uit hetzelfde oer-atoom, hoe vind je die dan wink
Staart | 18-11-2009 23:30
61925 @DIck: Ik vind 'm geweldig!
Stalin | 18-11-2009 23:44
61927 Misschien es kijken en luisteren naar Rupert Sheldrake, een gerenomeerd en ook omstreden wetenschapper die toch echt niet tot de TellSell-club behoort...

http://www.sheldrake.org/homepage.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake
jruijs | 19-11-2009 00:05
61928 Of de voorheen omstreden theorie dat het leven uit de ruimte komt, die steeds meer geaccepteerd lijkt te gaan worden:

http://www.panspermia.org/

Kernzinnen:

- Te weinig tijd in de evolutie van de aarde om leven te laten ontstaan via evolutie. (Let wel, de ECHTE evolutie vond plaats van niets tot de eukaryoten, de evolutie daarna, daar waar Darwin met name op focust, is veel minder interessant, vrijwel alle biologische processen/systemen die nu bestaan, zijn lang daarvoor al ontwikkeld).
- De geheimzinnige overlevingskracht van bacterieen. Waarom zijn die zo sterk? In de natuur hebben de meeste zaken die bestaan meestal ook echt nut.
Staart | 19-11-2009 00:14
61929 nou dan gooi ik deze er ook nog even bij, jruijs:
Aarde was vroegah stukken kleiner (10min)
Profeet | 19-11-2009 00:52
61930 Eigenlijk wou ik een mooie onderbouwde reactie voorbereiden, maar dat komt er toch niet van, of wanneer het topic 3 weken oud is, dus dan maar cheap and dirty

Ik kende die Rodin helemaal nog niet, onbewust heb je meer mensen bewust gemaakt van zijn bestaan dan je wou Anta rasberry

Ik vind het te gemakkelijk om dit alles af te doen als kwakzalverij. De naam Einstein is al vaak gevallen, dus dat verhaal ga ik niet herhalen.
Wat mij wel erg opvalt bij Rodin is dit:
Hij zegt dat hij vanaf een hele andere invalshoek inkomt, en niet geïnteresseerd is in de praktische toepassingen. Maar lult daar vervolgens wel heel veel over smile. Overigens ook vaak omdat het hem gevraagd word.
Als je de hele serie gezien hebt, weet je dat hij een leuk huis schijnt te hebben, maar geen geld om jamie een fatsoenlijke meter te sponsoren? Dat soort dingen blijft vreemd, en dat is inderdaad kwakzalverij.
Zijn perfect gebalanceerde numerologie torus en cirkel, zijn op zich best mooi. Praktisch toepassing is 0 op dit moment, maar je kan nooit weten waar het goed voor is in de toekomst.

Rodin smijt overigens met namen, en aanbevelingen, heeft iemand die wel is gecheckt?

Overigens leek Nassim de enige die probeerde na te denken in die kamer. En al vrij snel tot de conclusie kwam dat je niet met zekerheid kon zeggen waarom je wel een Noordpool, en geen Zuidpool meet en het vrij logisch vond dat een wisselend magnetisch veld, magneten laat roteren.

Ik denk dat de kern van het verhaal is, dat zij geen concrete wetenschap bedrijven, maar grotendeels de filosofen club zijn, als beschreven in The Hitchhiker's Guide to the Galaxy smile
Dit zijn denk experimenten, en die kunnen erg nuttig zijn.

De etherische invloed en wetenschapsreligie
Dit is misschien wel het lastigste stuk van allemaal. Ik denk dat de eerste fout is dat je aanneemt dat er een verschil is tussen wetenschap en religie. Niet alleen op het gebied van mindset. Indoctrinatie en de creatie van machtsstructuren die vooruitgang tegen gaan bestaan in beide, maar ook vernieuwde en creërende krachten komen uit beiden voort.
Maar ik denk zelfs dat ze grotendeels hetzelfde nastreven/beschrijven, en constant beïnvloed worden door elkaar, kijk naar z'n figuur als Robert Oppenheimer. Wetenschap put al eeuwenlang kennis uit de oude mythologische / religieuzen verhalen.

PS
Heeft iemand die sideshow zin van Nassim gehoord
"If you gonna smoke something, atleast is should be green" smile
Staart | 19-11-2009 01:17
61931
Wetenschap put al eeuwenlang kennis uit de oude mythologische / religieuzen verhalen.

Dit is inderdaad wat Haramein en Rodin beiden o.a. doen en op die manier kun je met een beetje talent een goede tell sell verkoper zijn. Het stuk van antagonizer is dan ook naar mijn mening zeker een interessante omdat de claims van deze mensen je heel zweverig kan meevoeren.

Je zegt ook dat het een filosofen club is, hier zijn ze het dan zelf ook weer over eens. Marko Rodin zegt ook constant dat anderen met zijn ontdekking aan de slag moeten/mogen gaan omdat hij puur en alleen de theorie heeft uitgewerkt uit religieuze teksten. De daadwerkelijke toepassingen zijn voor de mensheid vrij om te vinden en te gebruiken, hij zegt zelfs dat hij geen verstand van zaken heeft om het zelf te doen. (de praktische kant dan, theoretisch heeft hij zich mijns inziens wel bewezen)

Korte opsomming van de Rodin numerologie:
<a href="http://rodin.freelancepartnership.com/content/view/7/26/">mod 9<a>
Antagonizer | 19-11-2009 02:40
61932 Oppenheimer kon Sanskriet lezen en wist dan ook heel veel van de (Rig) Vedas. Ook Tesla was bekend met de Vedas. Beiden waren briljante wetenschappers. Dus kennis van religieuze/mythologische kennis en wereldlijke kennis gaat wel zeker samen. Maar daar kwalificeren zich Haramein en Rodin op beide gebieden niet voor. Veel te licht, veel te zweverig.

Rupert Sheldrake zweeft voor mij daar tussenin. Ik vind zijn uitgangspunt van morfogenetische velden enorm sexy en het zou veel wetenschappelijke mysteries kunnen verklaren. Het spreekt me wel aan, maar veel bewijs anders dan indirect is er volgens mij niet voor.

Daarbij moeten we niet vergeten dat kwantumtheorie ook van veel zweverigheid en aannames aan elkaar hangt. Maar dat is al bij momenten zo vaag dat daar niet nog meer vaagheid bij hoeft.
peter v | 19-11-2009 09:32
61933 'Daarbij moeten we niet vergeten dat kwantumtheorie ook van veel zweverigheid en aannames aan elkaar hangt. Maar dat is al bij momenten zo vaag dat daar niet nog meer vaagheid bij hoeft.'

Precies de spijker op de kop

@ Dick
Als je in oorzaak en gevolg gaat denken denk dan door ... en dan zie je een soort visieuse cirkel ; niets in onze werkelijkheid in HEEL DE KOSMOS is los van de rest .
Dat oer=atoom waar je het over hebt is ook een produskt van de mogelijkheden , het zeg maar bewustzijn van de kosmos .
Atomen binden ook enkel met de atomen waar ze dat mee kunnen en wat hun goed schikt .Atomen hebben constant die neiging met elkaar interactie aan te gaan en zo een andere vorm en functie zullen krijgen . Zet dat is af tegen het menselijk bewustzijn en het denkern wat we doen en je ziet een vergelijking . Denken heeft ook als doel toch verschillende ´dingen´met elkaar verbinden .De neiging tot een hogere orde zit al in het kleine opgesloten net zoals de simpele ziel graag hogerop komt en dat probeert de doen met zijn omgeving te binden (politiek) .
Alle cyclie in het heelal zijn elkaars gelijke om Siegfried Bok maar eens te citeren .
Dus ja we zullen bewust moeten zijn over de kosmos en nee het is niet dat er gedachtegoed tussen de sterren zweeft .
Ik vind het ook heel arrogant te denken dat leven alleen op aarde is ontstaan , daar de aarde pas laat op de kosmische kalender klaar was voor leven , zie jruis 61928
Het geen wij allemaal mogen ervaren zit al opgesloten in de princiepes die er voor zorgen dat de kosmos er is zoals hij is .
Ik denk ook dat we alleen de vraag kunnen stellen hoe het allemaal werkt en niet waarom het er is , of wij er zijn .
Het energie princiepe kosmos zal niet aan tijd onderhevig zijn , het moet altijd overal zijn geweest , het kan nooit leeg geweest zijn , alleen de mens kan de gedachte van oneindigheid nu eenmaal niet plaatsen in zijn eindige bestaan .
Ik beweer overigens niet dat de kosmos altijd deze vorm heeft gehad
De big bang is volgens mij ook niet de geboorte van het heelal zoals wij hem kennen maar een herorganisatie door de wetmatige krachten en princiepes van de kosmos
Patrick Savalle (Patman) | 19-11-2009 09:57
61935
Wat mij wel erg opvalt bij Rodin is dit:


Hij alleen maar onsamenghangend gewauwel uitslaat? wink
Staart | 19-11-2009 10:48
61940 @Patman
Ik ben het er mee eens dat Marko Rodin erg onsamenhangend overkomt. Pas na me in zijn theorie te hebben verdiept worden de uitspraken begrijpelijker.
Eerder een onhandigheid van hem dan een bewijs voor charlatanerie.
Icaro | 19-11-2009 13:06
61943 Geinspireerd door de quotes van Staart en Antagonizer als herhaald in
Icaro | 18-11-2009 14:26 wil ik dan toch een poging doen mijn 'standpunt' en ervaring daadwerkelijk te beschrijven.
Waar Antagonizer zegt dat kennis van religieuze/mythologische kennis en wereldlijke kennis zeker samen gaat wordt dat in het algemeen niet als zodanig ervaren omdat de standaard helaas is dat religie als een geloof opgevat en 'beoefent' wordt.
Zijn verwijzing naar de Vedas en Einstein zijn een goed voorbeeld van waar dit niet het geval is. Ik ken een recenter voorbeeld van deze interactie zoals plaatsvond tussen Bohm en Krishnamurtie welke laatste ik ook heb mogen ontmoeten.
Maar het gaat hier over vrije energie.
Al eerder elders legde ik een verband tussen die kracht die men in het Taoisme 'Chi' noemt en de hier besproken 'vrije energie'
De frictie tussen (moderne) wetenschap en de inhoudelijkheid van wat men religie pleegt te noemen komt vooral voort uit de verschillen onder welke die inhoudelijk in het brein tot stand komt en ervaren wordt
Het belangrijkste kenmerk is dat het frequentiegebied van het werkende brein tijdens beoefening van meditatie technieken aanmerkelijk lager ligt.
Zo treedt er ook de scheiding op tussen het niet rationeel benaderbare en het 'objectief' ervarene. Athans in één richting. Het rationele kan het 'niet-rationele'
niet benaderen maar in omgekeerde richting wel.
Tijdens de beoefening van bv T'ai Chi Ch'üan (De yang stijl) komt de beoefenaar in aanraking met een energie die voelbaar
en richtbaar is. Parralel met andere technieken is dat er telkens sprake van diezelfde energie in hetzelfde niveau die op verschillende manieren 'gebruikt' kan worden.Men kan er in verwijlen om abstracte denkbeelden te doorvorsen in beelden als zowel op het lichaam richtten gewoon in rust. De uitwerking er van op wat men 'gezondheid' noemt is fenomenaal en bovendien strekt de uitwerking er van zich nadien naar buiten uit.
Het is niet mogelijk deze 'energie' verder rationeel te beschrijven maar omgekeerd is het heel goed mogelijk daarmeee de beperkingen van de ratio te doorzien.
Ziedaar het schitterende dilemma tussen:

"Eigenlijk ontkom je er niet aan om in de meest vage hoek te gaan staan als je afwijkt van het standaard-beeld over onze wereld."
en
"Ik vind dat wanneer je echt iets ontdekt denkt te hebben, je ervoor moet zorgen dat dit zoveel mogelijk exposure en draagvlak krijgt.".
en
"Wie weet spreekt niet.

En schrijft het woord god met een kleine letter want waarom groot?
Want 'het' is gewoon in 'alles'
Icaro | 19-11-2009 13:15
61944 Maar we bewegen ons als homo Sapiens hoofdzakelijk er buiten.
Vanwege een klein 'defect' wink
Icaro | 19-11-2009 14:25
61945 wat met oscillatie van doen heeft....
Profeet | 19-11-2009 18:02
61947
Rupert Sheldrake zweeft voor mij daar tussenin....Het spreekt me wel aan, maar veel bewijs anders dan indirect is er volgens mij niet voor.


Zweeft, leuke woordkeuze smile
Waar ik op een gegeven moment tegen aan liep toen ik over Holographic universe zat te denken is: Als dit soort velden er zijn, wat is dan de invloed van onze gedachten/vibratie. En als onze gedachte invloed heeft op de materiële realiteit of waarneming daarvan , hoe kan je dan ooit objectief wetenschappelijk onderzoek doen.

Daarbij moeten we niet vergeten dat kwantumtheorie ook van veel zweverigheid en aannames aan elkaar hangt. Maar dat is al bij momenten zo vaag dat daar niet nog meer vaagheid bij hoeft.


Dat is inderdaad een aardig voorbeeld. Duidelijk een theorie die ontstaan is uit/met onwetendheid. Wat dat betreft zie ik inderdaad niet veel verschil tussen kwantum theorie en de basis van sommige new age “shit”.

@patman
Hij alleen maar onsamenghangend gewauwel uitslaat?

Haha!, zoals ik al zei, die torus is best aardig, maar sommige stukken kon ik ook niet anders doen dan mijn schouders ophalen.
Staart | 19-11-2009 18:28
61948 Haramein en Rodin hebben beiden een geometrisch model 'ontdekt' en beiden zijn ervan overtuigd dat dit de werkelijkheid omvat.
Nassim haalt er piramides en graancirkels bij om dat als bewijs aan te dragen, Rodin gaat zelfs zo ver om the greatest name of god als bron voor zijn werk aan te halen en daarom is wat hij verkondigt een waarheid als een (heilige) koe.

Voor beiden is wat mij betreft geen bewijs geleverd en moet er dus gekeken worden naar het werk/ de theorie. Stel dat het allemaal goed toepasbaar is dan hebben we er weer een mooi werkend modelletje bij om bestaande machines of theorieën mee uit te breiden, op z'n minst.
Icaro | 19-11-2009 19:10
61950 Krijg net een e-mail van god. zegt ie verdomme ik schiep de aarde in zes dagen
en in 2009 zitten ze op Zapruder nog het algoritme te ontcijferen wink
atmosphere | 19-11-2009 20:17
61951 Heerlijk artikel !

Een stukje geloof is natuurlijk wel noodzakelijk om vooruitgang in de wetenschap te bewerkstelligen. Een hypothese is gebaseerd op een stukje geloof.

Daarbij moeten we niet vergeten dat kwantumtheorie ook van veel zweverigheid en aannames aan elkaar hangt. Maar dat is al bij momenten zo vaag dat daar niet nog meer vaagheid bij hoeft.


Dat is inderdaad een aardig voorbeeld. Duidelijk een theorie die ontstaan is uit/met onwetendheid. Wat dat betreft zie ik inderdaad niet veel verschil tussen kwantum theorie en de basis van sommige new age “shit”.


Uit de kwantum theorie is echter heel wat concreets voortgekomen, dus van zweverig kun je niet meer spreken vind ik .
Profeet | 19-11-2009 20:36
61952
Uit de kwantum theorie is echter heel wat concreets voortgekomen, dus van zweverig kun je niet meer spreken vind ik .


Vertel? smile
Antagonizer | 19-11-2009 21:04
61953
Waar ik op een gegeven moment tegen aan liep toen ik over Holographic universe zat te denken is: Als dit soort velden er zijn, wat is dan de invloed van onze gedachten/vibratie. En als onze gedachte invloed heeft op de materiële realiteit of waarneming daarvan , hoe kan je dan ooit objectief wetenschappelijk onderzoek doen.

Precies ditzelfde principe geldt voor kwantumtheorie.
Het is ook al beschreven in o.a. Schrödinger's kat: de observatie van een experiment beïnvloedt de uitkomst van het experiment. Pure objectiviteit bestaat dus nooit, omdat je altijd zult moeten observeren.

Je ziet, soms herontdekken mensen dingen die er (allang) zijn wink
Staart | 19-11-2009 21:09
61955 maar dat geldt dus alleen op kwantum-niveau, daarboven heeft observatie niet die invloed.
Icaro | 19-11-2009 21:17
61956 oftewel, het gaat hier over de waarnemer en het waargenomene.

Maar er is er misschien een 'vluchtweggetje' Is het mogelijk iets te zien zonder één enkele gedachte?
Icaro | 19-11-2009 21:30
61958 Laat ik het dáár nu over gehad hebben in | 19-11-2009 12:06 smile
DIck | 19-11-2009 21:51
61959 Zonet op DWDD was een blinde man te gast die kan "zien" d.m.v. echo-locatie zoals bv vleermuizen en dolfijnen dat kunnen, dit is niet zo heel bijzonder want er zijn meerdere mensen die dat kunnen en iedereen kan het leren, en daar wordt dan ook les in gegeven.
Maar wat deze man ook kan, en dat is wel heel bijzonder, hij kan kleuren "zien", hij begrijpt zelf niet hoe dat kan en "ziet" dan ook niet altijd de kleur, maar ze gingen het toch testen en hij "zag" de juiste kleur.

Aangezien niet alleen de 'believers' paranoia zijn maar ook de debunkers heeft hij die test voorheen diverse keren geblindoekt gedaan want de debunkers - de zogenaamde rationalisten - dachten dat hij stiekum toch kon zien.

Dit is wat ik bedoelde met dat wat wij nu als rationeel ervaren uiteindelijk helemaal niet zo rationeel zal blijken, omdat we met deze 'rationaliteit' nog geen 5% van de kosmos kunnen verklaren.

Hoe gaat de wetenschap verklaren dat een blinde man kleuren kan "zien", de wetenschap kan niet eens bewijzen dat ik bv de kleur rood hetzelfde zie als dat bv Pietje de kleur rood ziet.

Het enige wat je nog kan zeggen is dat het fake is, ik vind het prima maar zeg dan niet meer dat de 'believers' paranoia zijn.

En over de kwantunfysica, dat is pas de waanzin, en dat zal iedere kwantumfysici erkennen, want ze bergrijpen er uiteindelijk helemaal niets van.
atmosphere | 20-11-2009 13:41
61962
vertel?



De kwantummechanica is een van de succesvolle natuurkundige theorieën aller tijden!. Ze heeft dan ook veel toepassingen; de werking van veel technologieën berust op eigenschappen van de materie die niet op klassieke wijze te beschrijven zijn: de kernenergie, radioactiviteit, alle halfgeleidertechnologie en dus de transistor, de MRI-scan, supergeleiding en de laser. Voorts is geen enkele chemische reactie verklaarbaar zonder kwantummechanica.

Verder kraak ik de alternatieve wetenschappers helemaal niet af .
Zelfs Einstein werd eerst als halve gare beschouwd door de gevestigde wetenschappers uit die tijd . Tot hij zijn beweringen aantoonde !
DIck | 20-11-2009 15:33
61963 Volgens Einstein zijn eigen woorden bleken 99 van de 100 ideeen die hij had achteraf foutief.

En wat hij zelf zijn grootste fout noemde - de kosmologische constante - werd in 1998 nieuw leven ingeblazen, m.a.w. dat wat hij zelf zijn grootste fout noemde blijkt hoogstwaarschijnlijk toch niet fout te zijn, en dat noemen ze nu donkere energie, alleen het werkt iets anders dan dat Einstein dacht, maar toch.
Profeet | 20-11-2009 16:14
61964
maar dat geldt dus alleen op kwantum-niveau, daarboven heeft observatie niet die invloed.

Is dat mogelijk, dat je wel de stenen veranderd, maar het huis niet veranderd?

De kwantummechanica is een van de succesvolle natuurkundige theorieën aller tijden!......Voorts is geen enkele chemische reactie verklaarbaar zonder kwantummechanica.

Het is zeker zo dat het als model voor, elektron/proton, een hoop nut heeft gehad. Maar om nou te zeggen dat het verklaard waarom het gebeurt, kweet niet smile
Maar goed, misschien snap ik er gewoon te weinig van.
Profeet | 20-11-2009 16:16
61965
Je ziet, soms herontdekken mensen dingen die er (allang) zijn

Soms? Heb soms het idee dat 90% van wat we doen herontdekkingen zijn smile
Staart | 20-11-2009 16:32
61966
Is dat mogelijk, dat je wel de stenen veranderd, maar het huis niet veranderd?

Atomen zijn de stenen, kwantummechanica is een theorie
Antagonizer | 20-11-2009 16:48
61969 Nee, atomen bezien we op dit moment als de kleinst mogelijke stenen, omdat we nog niet goed hebben kunnen waarnemen wat zich op de kleiner aggregatieniveau's plaatsvindt (anders dan theoretisch).

Dat is het enige wat ik wel aannemelijk vind dat deze Tell Sell (en andere) wetenschappers melden en dat is dat het allemaal niveau's van aggregatie zijn: hoe beter de techniek, hoe dieper we kunnen kijken en hoe meer kleinere deeltjes we kunnen waarnemen waarui de kleine deeltjes opgebouwd zijn. The Power of Ten, maar dan oneindig. In beide richtingen. Zo zal blijken dat de Higgs Boson - als ze hem al vinden - ook uit allerlei kleine deeltjes bestaat. Enz. Niveau's van aggregatie dus.
Staart | 20-11-2009 17:39
61971 Hoe groot moet de machine worden om kleiner dan het Higgs-Boson deeltje te gaan kijken dan? Ik vrees dat het bij theorie moet gaan blijven. Dat was toch ook de hele reden dat kwantummechanica theorie is opgesteld? Iets kunnen zeggen over iets wat nooit te meten zal zijn.
Antagonizer | 20-11-2009 18:58
61975 Nee, theorieën worden ontwikkeld omdat men bepaalde samenhang vermoedt maar zullen altijd emperisch bewezen moeten worden. Zwarte gaten en donkere materie zijn leuk, maar zolang ze nog niet direct waargenomen zijn blijven het verzinsels op papier.

Dat is ook mijn grootste probleem met de wetenschap op dit vlak: men verzint een (sexy) theorie en stelt dan alles in het werk die theorie te gaan bewijzen. Gevaarlijk, want de kans dat men naar de theorie toeredeneert is groot. Een soort reverse engineering op basis van een aanname.
DIck | 20-11-2009 20:05
61976 Als ik me niet vergis is het bestaan van de zwarte gaten ondertussen geen theorie meer maar een feit, maar nu twijfel ik toch een beetje.

En het probleem met de donkere materie is hetzelfde als die met de donkere energie, het is geen materie, ook al noemen ze het donkere materie het is geen materie.

We kunnen enkel materie detecteren, en dat is dus het probleem, onze vijf zintuigen kunnen enkel materie waarnemen ook al gebruiken we een high tech device, dat zou dus betekenen dat we het niet-materieele enkel zouden kunnen waarnemen met het zesde zintuig, als we die tenminste hebben.

Ik denk dat we daadwerkelijk dat zesde zintuig hebben, alleen weten we niet wat het is dus laat staan dat we weten hoe we ermee om moeten gaan, als ons niet geleerd wordt hoe je moet praten dan kan je ook niet praten.

Dat zou bv kunnen verklaren waarom die blinde man kleuren van objecten kan "zien", en ik denk dat iedereen weleens per ongeluk gebruik maakt van dat zesde zintuig, de ene persoon meer dan de andere, dat zou bv deja vu's of bepaalde ingevingen en datsoort zaken kunnen verklaren.

Het is een feit dat er meer is tussen hemel en aarde, en daarmee bedoel ik te zeggen dat er meer is dan enkel materie.
Patrick Savalle (Patman) | 20-11-2009 21:06
61977
Gevaarlijk, want de kans dat men naar de theorie toeredeneert is groot. Een soort reverse engineering op basis van een aanname.


Heel sterk punt. Ik durf te wedden dat de meeste wetenschappers bezig zijn hun eigen wereldbeeld te bevestigen. Zeker moderne universitaire opleidingen zijn heel erg belemmerend in dat opzicht omdat je een bepaald 'wetenschappelijk' wereldbeeld wordt aangepraat als zijn 'de waarheid'.
drecul68 | 20-11-2009 21:57
61980 Ons DNA heeft invloed op de rangschikking van de atomen om ons heen en onze emoties hebben weer invloed op ons DNA in zekere zin kun je dus stellen dat we invloed hebben op onze eigen werkelijkheid als we die al niet zelf creëren.

Vandaar dat de uitkomst van ieder experiment door de observant beïnvloed wordt.
Profeet | 20-11-2009 22:07
61981
Nee, theorieën worden ontwikkeld omdat men bepaalde samenhang vermoedt maar zullen altijd emperisch bewezen moeten worden.

Het grappigste vind ik nog wel dat dit vaak nog eens verklaard waarom het gebeurt. Voor zwaartekracht worden de modellen steeds accurater maar tot nu toe is altijd gebleken dat de achterliggende theorie niet (helemaal) juist was.

Zeker moderne universitaire opleidingen zijn heel erg belemmerend in dat opzicht omdat je een bepaald 'wetenschappelijk' wereldbeeld wordt aangepraat als zijn 'de waarheid'.

Zou het liever een systeem/model noemen. Taal is misschien nog wel de beste vergelijking, ze verstaan elkaar soms gewoon niet.

We kunnen enkel materie detecteren, en dat is dus het probleem, onze vijf zintuigen kunnen enkel materie waarnemen ook al gebruiken we een high tech device, dat zou dus betekenen dat we het niet-materiële enkel zouden kunnen waarnemen met het zesde zintuig, als we die tenminste hebben.

Nou hier vond ik Nassim dus erg aardig, met zijn radiatie/contractie. Als alles energie is, nemen wij met onze 5 zintuigen alleen die dingen waar, die energie uitstralen. Ofwel niet in balans zijn. Dat noemen we materie, de 99% die overblijft zien we niet, maar is potentieel ook materie, als je de balans zou weten te verstoren.
Icaro | 21-11-2009 10:35
61982 Theorieën die ontwikkeld worden omdat men een samenhang vermoedt zijn hele andere als waar men een samenhang ziet.
Met de ratio als block filter ertussen.
Het zesde zintuig, is ook maar een benaming voor velen nog onontgonnen terrein vandaar die werkzame relatie met religieuze en mythologische kennis.
en die wordt nu juist ook geblokkeerd met dat zelfde filter.
Als je er zo niet bijkomt probeer het dan maar eens met een paddo smiley.
Dan begrijp je ook waarom er zoveel nep-wetenschappers bestaan.
atmosphere | 21-11-2009 11:23
61983
Heel sterk punt. Ik durf te wedden dat de meeste wetenschappers bezig zijn hun eigen wereldbeeld te bevestigen. Zeker moderne universitaire opleidingen zijn heel erg belemmerend in dat opzicht omdat je een bepaald 'wetenschappelijk' wereldbeeld wordt aangepraat als zijn 'de waarheid'.


Dat 'probleem' bestaat zo wie zo zodra er sprake is van kennisoverdracht .
Staart | 22-11-2009 18:43
62012 Net zoiets als OOPArts dus. Men zegt dat iets niet kan en daar dient men zich maar aan te houden.
Icaro | 22-11-2009 22:10
62016 " The entire intended world is really a "dead man's tomb," a treasure hunter's paradise. As we pry open the coffin, suspense builds. Slowly we're lifting the lid on a lost technology which almost smacks of science fiction."

auteur - unknown.
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux