139 verlichte geesten, 1 doorgeslagen complotters en 8 trollen aanwezig, 3408 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

Dure benzine, duur voedsel? Bedank je bank / reageer

Door Donkerdoorn, gepubliceerd op 01-06-2008 10:38, 37 reacties, rubrieken: Corporatisme, Big Oil, Foodtech, Geopolitiek, Peakoil, Nieuwe Wereld Orde, Banking, Politiek, Cover-ups

image Het lijkt verdomme anno begin juni 2008 of de godvergeten ruiters van de apocalypse baantjes aan het trekken zijn over planeet aarde. Kredietcrisis, voedselcrisis, oliecrisis, frisse oorlogen. Is dit dan echt het einde? Zijn we echt aan het einde van onze ongekende welvaartsgroei gekomen? De gemiddelde automobilist die maandagmorgen zijn tank volgooit zou haast denken van wel. Maar wacht even. Voordat we achter al het geroepetoeter van crisis op crisis gaan aanlopen, laten we nog even naar de feiten kijken. Want iets klopt er niet aan het plaatje. Iets klopt absoluut niet. Als dit jaar recordoorgsten worden gehaald, meer olie dan ooit aan het aardoppervlakte wordt gebracht en de prognoses voor de economische groei in Europa goed zijn…..waarom betalen we opeens zoveel en creperen de minderbedeelden, letterlijk, op deze wereld? Simpel: er worden mensen afgemaakt, en u betaalt, voor de wereldwijde financiële maffia die een beetje in de problemen zit. 

Het is allemaal de schuld van China (en in mindere mate India). Chinezen eten meer, en hebben meer benzine nodig en omdat die Chinezen met nogal veel zijn, is er minder voor ons. Gevolg: duurder voedsel en dure olie.

Dat is de Mickey Mouse versie van de huidige voedsel- en oliecrisis. Het klinkt allemaal logisch maar stinkt erger dan een dooie rat achter de koelkast van je lokale Chinees.

Wie tot drie kan tellen zal ten eerste verbaast zijn over de wel erg plotselinge aard van de problemen. Opeens was het daar: dure rijst, oplopende graanprijzen en de sluipende gang van olie richting de 130$ per barrel (159 liter). Om dergelijke prijssprongen te maken moet er wel erg veel landbouwgrond binnen een jaar zijn omgezet in biobrandstofbouw, veel misoogsten en een gigantisch sprong in vraag hebben plaatsgevonden.

En dat is nu juist niet het geval.

Ten aanzien van de olieprijs wordt opeens het fenomeen „peak-oil“ uit de kast getrokken. De olieproductie kan de vraag naar olie niet meer aan en daarom zal de olie voortaan duur worden betaald. Hoewel het positief is dat de MSM opeens ook wakker is geworden voor dit bijzonder grote probleem, komt de huidige prijssprong juist niet overeen met de „peakoiltheorie“ van Hubbert. Volgens M. King Hubbert, oud Shell medewerker en grondlegger van de peak-theorie, zal namelijk zodra de „peak“ is bereikt vraag en productie op een zogenaamd „plateau“ terecht komen. De afname van olieproductie ten opzichte van de vraag is een geleidelijk proces tot het punt dat de wereldwijde oliebronnen echt uitgeput beginnen te raken. Dan is het keihard het ravijn in.

Herhaling: de huidige prijsexplosie komt dus niet overeen met „peak-oil“.

De tweede abnormaliteit als gevolg van de sprong in de olieprijs: de financiële markten blijken compleet ongevoelig. Hoewel begin dit jaar de markten een flinke correctie te verwerken kregen door de kredietcrisis lijkt nu de weg naar boven wederom te zijn gevonden. Vreemd, aangezien de prijs van olie altijd gekoppeld wordt aan economische groei en een hoge olieprijs wijst op een afname van economische activiteit. Dat niet alleen, de hoge olieprijs, naast de kredietcrisis, zou de economische motor op deze planeet, de Verenigde Staten, in erg diepe problemen kunnen brengen. De VS zijn voor een substantieel deel afhankelijk van energieimporten en souperen zo een flink deel van hun handelsbalans op.

Waar komt dit vertrouwen dan vandaan? Is de „kredietcrisis“ dan bezworen? Ja en nee. Voor het antwoord op deze vraag moeten we kijken naar de Centrale Banken.

De ECB en de Amerikaanse Fed besloten begin mei samen met de Zwitsere Centrale bank een kleine 82 miljard $ extra in het banksysteem te pompen. Daarnaast verlaagde de Fed een aantal malen de marktrente voor de dollar. Wat de Fed deed was niets minder dan haar eigen munt „vermoorden“, of beter gezegd, de intrinsieke waarde voor de houders van haar munt. Inflatie dus. Dollarinflatie. En commodities (graan, aardappelen, olie, goud), alles wordt genomineerd (oke, aardappelen niet) in dollars. Deze waardeval van de dollar is weer teruggekoppeld naar de prijs van deze goederen. Wat we dus zien is niet een prijsexplosie ten gevolge van schaarste, wat we zien is een prijsexplosie ten gevolge van inflatie. Het is dus niet verwonderlijk dat OPEC niet meer olie wil pompen; de waarde van diezelfde olie neemt in dollars namelijk schikbarend af.

En dan die 82$ miljard. Wat zullen banken die verschrikkelijk veel verlies hebben geleden in de hypotheekmarkt en alles derivaten daaromheen met hun vers geleende geld doen? Hoe worden de gaten op de balans weer gevuld?

Financieel onderzoeksjournalist Mike Whitney denkt het antwoord te hebben: speculatie in de commodities. Terwijl de ECB en de Fed miljarden aan verse tegoeden de markt in rammen, slaan de “leners” toe in olie- en voedselmarkten en pompen die prijs (en winst) omhoog. Er stroomt verdomd veel geld naar oliefutures toe op dit moment. Het enge: dit lijkt ook te worden onderschreven. Er wordt dus keihard geld verdiend aan het kapot maken van wereldwijde koopkracht. De truc is compleet, nu mag u linksom gaan betalen voor de „kredietcrisis“.

Als Bush, de Wereldbank, IMF (en opeens gm-crops het antwoord op alle problemen worden) en de VN opeens zich altruïstisch gaan gedragen, komt altijd dat vleugje dooie rat weer achter de koelkast vandaan. Maar goed, morgen staan we allemaal gewoon weer bij de pomp en tikken we die 1.60 of wat het zal zijn gretig af. Het gelach vanuit Wallstreet is via de City op het Damrak te horen. 

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
Anjalis | 01-06-2008 12:34
38451 Dat bedoelde ik eerder dus toen ik schreef:
Als er een wezen op aarde is die in staat is schaarste te creëren, is het de mens die winst wil maken. :(
Donkerdoorn | 01-06-2008 12:39
38452 Die schaarste valt dus mee....dat is stelling. We betalen voor inflatie en speculatie.
Patrick Savalle (Patman) | 01-06-2008 12:44
38453 Dit klinkt allemaal behoorlijk logisch moet ik zeggen. We produceren meer dan ooit, er is een kredietkrisis waardoor banken in de problemen komen, de Centrale banken proberen hun commrerciele vriendjes te redden door meer geld te maken en rara, ineens wordt alles heel duur.....

Waar is Ron Paul als je hem nodig hebt...
Anjalis | 01-06-2008 13:02
38455 Ja de schaarste valt 'in het echt' wel mee. Maar daar vallen geen centjes mee te verdienen.... Dus creëren we gewoon even schaarste toch?
Paul2 | 01-06-2008 13:03
38456
En dan die 82$ miljard. Wat zullen banken die verschrikkelijk veel verlies hebben geleden in de hypotheekmarkt en alles derivaten daaromheen met hun vers geleende geld doen? Hoe worden de gaten op de balans weer gevuld?
Financieel onderzoeksjournalist Mike Whitney denkt het antwoord te hebben: speculatie in de commodities. Terwijl de ECB en de Fed miljarden aan verse tegoeden de markt in rammen, slaan de “leners” toe in olie- en voedselmarkten en pompen die prijs (en winst) omhoog. Er stroomt verdomd veel geld naar oliefutures toe op dit moment. Het enge: dit lijkt ook te worden onderschreven. Er wordt dus keihard geld verdiend aan het kapot maken van wereldwijde koopkracht. De truc is compleet, nu mag u linksom gaan betalen voor de „kredietcrisis“.

Wij betalen ervoor met geld.
En elders in de wereld betalen hongerende armen met hun leven voor de speculatiedrang/schraapzucht van speculanten die de gaten van eerdere speculaties moeten afdekken.Tot deze zeepbel ook weer leegloopt.
Patrick Savalle (Patman) | 01-06-2008 13:09
38457
Ja de schaarste valt 'in het echt' wel mee. Maar daar vallen geen centjes mee te verdienen.... Dus creëren we gewoon even schaarste toch?


Nee. Dat staat er niet.
xaderp | 01-06-2008 13:14
38459 En dan binnenkort weer een Live Aid om die zielige hongerige mensen in Afrika te helpen.
Inanna | 01-06-2008 13:15
38460 Prima stukje, Donkerdoorn! Ik denk dat je gelijk hebt.

Volgens een artikel in Information Clearing House moet het ergste nog komen! Slechts 40% van de huizen-bubbel zou nu zijn verdwenen, er komen dus nog zeker zoveel gedwongen verkopen. Ook het verlies aan banen is nog lang niet op zijn hoogtepunt en de olieprijs zal blijven stijgen. Aldus dat artikel.

Ach, we zien wel...
Anjalis | 01-06-2008 13:17
38461 Ik schreef niet over wat er staat DD. Ik gaf gewoon mijn mening weer over hoe ik
'denk' dat het er al duizenden jaren onder mensen er aan toe gaat...
merethan | 01-06-2008 13:22
38462 "Say hello to my little friend!"

Conclusie is dus dat de stijgingen komen door speculatie met echte goederen als voedsel en brandstof, en bewust aangewakkerde inflatie?

Hoe gaan we dit noemen? Economische slavernij?
Anjalis | 01-06-2008 13:29
38463 Waarmee ik wil zeggen, dat wanneer het oogmerk 'winst willen maken' weg zou vallen er wel eens 'genoeg' voor iedereen zou kunnen zijn.
Is erg hypothetisch Zulk een omstandigheid, onder mensen. ik geef het toe...
JeroenG | 01-06-2008 16:56
38473 Niet dat het er veel toe doet, maar een "barrel" olie is volgens wikipedia 159 liter--niet 117 (laatst nog wat berekeningen gemaakt, vandaar dat het me opviel)
Hoewel het positief is dat de MSM opeens ook wakker is geworden voor dit bijzonder grote probleem, komt de huidige prijssprong juist niet overeen met de „peakoiltheorie“ van Hubbert.

Er is niet zoiets als een "wakker worden" in de MSM, wat duidelijk blijkt uit de berichtgeving over 9/11. Alles in de MSM is propaganda.
Volgens M. King Hubbert, oud Shell medewerker en grondlegger van de peak-theorie, zal namelijk zodra de „peak“ is bereikt vraag en productie op een zogenaamd „plateau“ terecht komen.

Toen het rond 1970 "Grote Olie" duidelijk werd dat er een vrijwel onuitputtelijke voorraad van het zwarte goud in het midden-oosten aanwezig was, achtten zij de tijd rijp voor een propagandaoffensief om hun winsten veilig te stellen. Het idee rees om de afgenomen productie in de VS te wijten aan oprakende olie ipv aan de stroom van spotgoedkope woestijnolie waarmee de Texaanse olieboeren niet konden concurreren. De exhibitionistische Shell-medewerker Marion King Hubbert werd verkozen als gezicht van dit verhaal...

Tja, 't is maar een gedachte. Duidelijk is wel dat Hubberts curve pseudowetenschap is.
Het gelach vanuit Wallstreet is via de City op het Damrak te horen.

Misschien worden we het nog wel een keer eens grin
Patrick Savalle (Patman) | 01-06-2008 17:50
38475 Wat een rampzalig gebeuren dat Zapruder eigenlijk.

AIDS-ontkenners, Peak-oil-ontkenners, Maanlanding-ontkenners, klimaat-ontkenners, what next? smile

*lacht zich rot en denkt aan Klaas*

Ik heb eerlijk gezegd ook mijn twijfels aan peak-oil als gevolg van oprakende biotische olie, maar ik durf het nog niet hardop te zeggen...
Anjalis | 01-06-2008 19:48
38480 You reach the point wink
Anjalis | 01-06-2008 19:50
38481 of no return;) Fasten your seatbelts wink
Gera | 01-06-2008 20:09
38482 Je bent niet de enige, Patman.
Als economische dummie vraag ik me echter af of de huidige situatie niet oncontroleerbaar zou kunnen worden. Met andere woorden: hyperinflatie.
Of meent iemand dat ook dit een beheerst proces is?
Anjalis | 01-06-2008 20:39
38483 Een proces is altijd beheerst....want anders was het immers geen proces, maar een normale loop van omstandigheden.......
Anjalis | 01-06-2008 21:12
38486 Voor degenen die van 'logica' houden. Er bestaan natuurlijk ook onbeheersbare processen. Maar vanwege die onbeheersbaarheid verzwijgen we die liever.
Dat benaderd min of meer de toestand zoals we die 'ervaren' vandaag de dag.
sxeptix | 01-06-2008 21:40
38488 Ben het geheel en al met dit stuk eens !
Maar dit is al veel langer aan de gang.
De sterk gestegen huizenprijzen zijn feitelijk ook een enorme inflatie, je krijgt gewoon minder voor hetzelfde geld.
Het grote verschil is dat de massa daar zelf mede aan verdiend (je eigen huis gaat mee in de waardestijging) en vandaar dat er nooit een grote protestbeweging op gang gekomen is.
Donkerdoorn | 01-06-2008 23:01
38490 .....alleen wordt nu een nieuwe bubbel geblazen.
@Jeroen. Gecorrigeerd. We hebben het inderdaad niet over vaten wijn.
Overigens, hoe kom je aan de wijsheid dat olie in het Midden Oosten niet eindig is? Iedereen heeft daar namelijk "gepeakt" ongeveer behalve de Saudies, maar die doen dan ook ultra geheimzinnig (en houden de productie in megavelden als Gwahar met waterinjecties in stand).
JeroenG | 01-06-2008 23:05
38491 Voor iemand anders mij er op wijst, wil ik nog even een denkfoutje rechtzetten. Ik schreef:
Toen het rond 1970 "Grote Olie" duidelijk werd dat er een vrijwel onuitputtelijke voorraad van het zwarte goud in het midden-oosten aanwezig was, achtten zij de tijd rijp voor een propagandaoffensief om hun winsten veilig te stellen.

Hubbert voorspelde al in 1956 dat de VS-productie zou pieken tussen de late jaren 60 en vroege jaren 70. "Grote Olie" zou volgens mijn scenario al daarvoor hebben moeten weten dat ze de Amerikaans productie gingen vermorzelen. Dit is heel goed mogelijk omdat het grootste olieveld ter wereld, Ghawar, in 1948 ontdekt werd. Wellicht hadden ze ook nog iemand die voorspelde dat de piek tussen de late jaren 70 en de vroege jaren 80 zou plaatsvinden. Zo die er was, is die uiteraard in de vergetelheid geraakt.

Als je denkt dat dit vergezocht is, overweeg dan het volgende bekende oplichtingsscenario. Stuur aan de helft van 256 mensen het advies dat een bepaalde beurskoers omhoog zal gaan, en aan de andere helft dat die omlaag zal gaan. Verdeel diegenen aan wie je het juiste advies heb gegeven in tweeen en herhaal dit procede. Na 5 keer, hou je dan 8 slachtoffers over die rijp zijn voor de pluk, omdat ze denken dat je een altruistisch genie bent dat altijd het juiste advies geeft.
JeroenG | 01-06-2008 23:24
38493
Overigens, hoe kom je aan de wijsheid dat olie in het Midden Oosten niet eindig is? Iedereen heeft daar namelijk "gepeakt" ongeveer behalve de Saudies, maar die doen dan ook ultra geheimzinnig (en houden de productie in megavelden als Gwahar met waterinjecties in stand).

Ik zei "vrijwel onuitputtelijk", DD, niet dat het "niet eindig" is. Als je iets beter gelezen had, had je de olifant kunnen corrigeren die ik zojuist zelf heb rechtgezet (pff, net op tijd!). Wie er al gepiekt heeft weet ik niet. Over die water-injecties heb ik toevallig iets gelezen:
A 30% water cut is nothing unusual; it is startling only to someone ignorant of reservoir operations. True, new oil fields often produce pure oil or oil and gas, but Ghawar is hardly new, so the comparison is invalid. [...] It is estimated that the global average water cut is 75%, meaning that Ghawar, far from being threatened, is performing well above average.
http://www.gasresources.net/LynchM%2006%20(Crop%20Circles).pdf

Tja, wat ik nou precies van die numerologie moet denken...
| 01-06-2008 23:53
38494 en toch, en toch, is dit samenzwerings geneuzel. Zoeken naar zondebokken is makkelijk en leuk, maar je moet niet dingen zo verdraaien dat A opeens B is. Of je wil marktwerking, of je wil socialisme; er is geen feitelijke middenweg. En uiteraard is de opeens schrikbarend toegenomen welvaart van de Chinezen en Indiers (hetgeen een absolute flagrante leugen is trouwens) niet de reden dat prijzen opeens oplopen.

Wat de voedselprijzen betreft, zag ik van de week allerlei boeren melk uitrijden terwijl er wereldwijd een schandelijk gebrek is aan melkpoeder. Dit zal niet zijn gebeurd omdat de melkprijs te hoog is. Dit komt door wijsneusjes in de europolitiek die nog steeds socialistisch of op z'n minst dirigistisch zijn opgevoed.


Waar zit de reden van de toename van de soft comm prijzen (en hard comm prijzen ook) dan wel?

In de toegneomen informatievoorziening en alle beleggers die investeren in allerlei exotische ETF's. Daar zit 't 'm in.

De open in interest in de olie futures is grotendeels eigendom van 8 ETF's. Idem voor Goud, Idem voor graan, idem voor rijst, idem voor zowat iedere commodity want iedereen probeert te diversificeren.

Dit zijn niet eens speculanten, maar papieren tijgers die met geld van 100.000'en beleggers, grote posities aannemen in goederen, waar voorheen zo goed als alleen physieke partijen een grote rol speelden.

Als je een commodity ETF in je portefeuille hebt, doe jij niets in de futures markt, maar zij wel. En als ze veel instroom hebben (en dat is sinds juli vorig jaar natuurlijk zo geweest, want iedereen weet inmiddels dat je dollars moet hedgen met commodities, evenals inflatie) MOETEN ze an de koopzijde opereren.

Dus, tel eens op, als je de info kunt krijgen, hoeveel trackers, ETF's, Turbo's en wat dies meer zij long zijn in de diverse goederen. Aangezien er altijd een "lever" (lees short) future tegenover een long moet staan, ontstaat papieren schaarste. Die wordt pas opgelost als de ETF's hun positie gaan draaien

Het zijn dus niet de banken die speculeren in de comms markt, maar alle beleggers die een comms georienteerd ETF in portefeuille hebben. En dat zijn er echt heeeel veel.
Renatus | 01-06-2008 23:57
38495 Niet dat het er veel toe doet, maar een "barrel" olie is volgens wikipedia 159 liter--niet 117 (laatst nog wat berekeningen gemaakt, vandaar dat het me opviel)

Helaas werd de 117 liter ook op Docs at the docks genoemd. Beetje jammer. Als je iets wilt presenteren, get your basic facts straight. We mogen er dan nog niet collectief uit zijn of Peak Oil al dan niet een hoax is, laten we in vredesnaam het dan eens zijn over die 159 liter.
Patrick Savalle (Patman) | 02-06-2008 00:09
38496
"Als je denkt dat dit vergezocht is, overweeg dan het volgende bekende oplichtingsscenario. Stuur aan de helft van 256 mensen het advies dat een bepaalde beurskoers omhoog zal gaan, en aan de andere helft dat die omlaag zal gaan. Verdeel diegenen aan wie je het juiste advies heb gegeven in tweeen en herhaal dit procede. Na 5 keer, hou je dan 8 slachtoffers over die rijp zijn voor de pluk, omdat ze denken dat je een altruistisch genie bent dat altijd het juiste advies geeft."


Kijk eens naar Derren Browns 'The System'... wink
Renatus | 02-06-2008 00:11
38497 Ten aanzien van de olieprijs wordt opeens het fenomeen „peak-oil“ uit de kast getrokken. De olieproductie kan de vraag naar olie niet meer aan en daarom zal de olie voortaan duur worden betaald. Hoewel het positief is dat de MSM opeens ook wakker is geworden voor dit bijzonder grote probleem, komt de huidige prijssprong juist niet overeen met de „peakoiltheorie“ van Hubbert. Volgens M. King Hubbert, oud Shell medewerker en grondlegger van de peak-theorie, zal namelijk zodra de „peak“ is bereikt vraag en productie op een zogenaamd „plateau“ terecht komen. De afname van olieproductie ten opzichte van de vraag is een geleidelijk proces tot het punt dat de wereldwijde oliebronnen echt uitgeput beginnen te raken. Dan is het keihard het ravijn in.

Herhaling: de huidige prijsexplosie komt dus niet overeen met „peak-oil“.


Ik moet zeggen dat ik het hier niet mee eens ben. De Hubbert-curve heeft enkel en alleen met de olieproductie te maken, niets met olieprijzen. Op het moment dat de vraag het aanbod overstijgt (de peak zelf) zal de prijs explosief stijgen. Hoezo plateau? Het hoeft geen plateau te zijn. We mogen dankbaar zijn als het een plateau is! Ik denk dat door de stijgende olieprijzen de vraag van arme landen afneemt (demand destruction) waardoor de vraag van rijke landen nu nog bevredigd kan worden, maar in essentie heeft de wereld in de afgelopen drie jaar 0,5% meer olie geproduceerd terwijl de wereldeconomie met procenten (10%? 12%?) in die tijd is gestegen. Verdomd moeilijk om die cijfers te vinden trouwens.

Dit effect van prijsstijgingen wordt alleen nog maar steeds groter als de productie nog verder afneemt en de vraag eigenlijk toe wil nemen (want steeds meer mensen willen toch een nieuwe auto, een likje verf op het huis, rosbief op brood) schieten de prijzen letterlijk door het dak.

Wat er nu gebeurd is wat mij betreft zeer logisch en zeer voorspelbaar. Omdat het al jaren duidelijk is dat er in 2008 bijna geen nieuwe olieproductie online kwam, was het logisch dat dit jaar de prijzen zouden stijgen. Ik snap niet dat mensen opeens gaan twijfelen aan Peak Oil, maar daar is het uiteraard een conspiracy site voor (NWO, NWO riepen zij in koor).

Peak Oil is verschrikkelijk complex. Neem 9/11 en vermenigvuldig dit met 100 en je krijgt een idee van de omvang. Natuurlijk zit er veel misinformatie en redenaties omheen. De hele wereld is afhankelijk van olie, er is dus niet één verklaring voor de hoogte van de olieprijzen, er zijn duizenden factoren die de olieprijzen bepalen, die het geopolitieke beleid bepalen.

Laat het me anders zeggen:

Zeggen dat Peak Oil een hoax is zodat Big Oil nog meer geld kan verdienen, is hetzelfde als zeggen dat 9/11 is georganiseerd om geld te verdienen aan de verzekeringspolis die Silverstein aannam op WTC1 en 2. Je loopt voorbij aan de zesendertigduizend andere dingen die zijn gebeurd door en sinds 9/11.
Donkerdoorn | 02-06-2008 00:30
38500 @Jeroen Die redenatie met Saudie Arabie en de peak in de USA volg ik niet. Stukje achtergrond, aan het einde van de tweede wereldoorlog kreeg Saudi Arabië Amerikaanse militaire bescherming tegen olie. Sindsdien altijd zo geweest.
@Illuminatie. Dat is ongeveer de strekking van mn stukje. Alleen er zijn nog veeeeel grotere spelers dan die 100.000 beleggers die "exotisch" doen. Nu de complete Amerikaanse hypotheekmarkt inclusief interbancaire en weet ik veel wat voor derivaten is vastgelopen, stroomt het geld ergens anders heen. De timing is wel toevallig. Maar vergeet de dollar niet. Dollar down, olie up. Altijd zo geweest.
@Renatus. Er is wel zeker een "plateau". De wereldeconomie zal vertragen, en daarmee de vraag. Tevens gaan Groenlinkers roepen om alternatieven. En je moet de nieuwe online gekomen bronnen optellen. Het is een slow blackout. Het licht gaat niet in een keer uit.
Renatus | 02-06-2008 00:36
38501 Ja, je hebt gelijk over het plateau.. we zitten nu op een plateau. Ik dacht dat je een prijsplateau bedoelde. My bad.
Anjalis | 02-06-2008 00:58
38502 "het wordt donker hier'
Het licht valt uit.
gaap....
Gaat slapen,
Meer nfo hier:
http://www.kwartjevankokterug.nu/index.php?app=done
JeroenG | 02-06-2008 16:04
38522
@Jeroen Die redenatie met Saudie Arabie en de peak in de USA volg ik niet.

Cruciaal voor begrip is deze quote van Engdahl die ik ook geplaatst heb bij "dinoplantenpap":
The only problem was, it peaked not because of resource depletion in the US fields. It “peaked” because Shell, Mobil, Texaco and the other partners of Saudi Aramco were flooding the US market with dirt cheap Middle East imports, tariff free, at prices so low California and many Texas domestic producers could not compete and were forced to shut their wells in.
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=6880

In ieder geval zegt Hubberts juiste voorspelling niet zoveel; ook mensen die niets van voetbal snappen winnen wel eens de pool.
Renatus | 02-06-2008 16:47
38526 Dat artikel is niet erg goed geschreven. Het begint met:

The Peak Oil school rests its theory on conventional Western geology textbooks, most by American or British geologists, which claim oil is a ‘fossil fuel,’ a biological residue or detritus of either fossilized dinosaur remains or perhaps algae, hence a product in finite supply. Biological origin is central to Peak Oil theory, used to explain why oil is only found in certain parts of the world where it was geologically trapped millions of years ago. That would mean that, say, dead dinosaur remains became compressed and over tens of millions of years fossilized and trapped in underground reservoirs perhaps 4-6,000 feet below the surface of the earth. In rare cases, so goes the theory, huge amounts of biological matter should have been trapped in rock formations in the shallower ocean offshore as in the Gulf of Mexico or North Sea or Gulf of Guinea. Geology should be only about figuring out where these pockets in the layers of the earth, called reservoirs, lie within certain sedimentary basins.


Nu ben ik wat huiverig voor het gebruiken van Wikipedia, maar toevallig hebben ze over Peak Oil een lang en grondig stuk geschreven. En er staat nergens iets over de "origin" van olie. Peak Oil = the point in time when the maximum rate of global petroleum production is reached, after which the rate of production enters its terminal decline.

De hele abiotische theorie is dus ook niet het tegenovergestelde van Peak Oil. Sterker nog, de abiotische theorie kan prima samengaan met Peak Oil.

Maar goed, ik begrijp dus dat mensen die Peak Oil een hoax vinden de weinige cijfers die wèl naar buiten komen over olievoorraden dus niet geloven en hun hele idee baseren op cijfers die niet bestaan?
| 02-06-2008 17:26
38530 Wel of geen peak-oil, ik weet niet meer wat ik er van moet denken.
Een paar dagen geleden was weer op het NOS nieuws te horen dat bepaalde landen delen van de Noordpool opeisen i.v.m. de olie.

Stel dat het klopt wat het NOS nieuws vertelt, dan krijg je het volgende; De aarde warmt op door de verhoogde CO2 uitstoot die het gevolg is van het verbranden van de fossielebrandstoffen.
Door het opwarmen smelten de poolkappen en daardoor wordt het in de toekomst mogelijk om daar naar olie te boren.

Toen ik dat voor het eerst hoorde dacht ik bijna dat het een grap was, want dat is toch niet te geloven, dat laat zien hoe ver heen we zijn met z'n allen, we zijn kompleet afhankelijk gemaakt van de olie.
Als de aarde idd opwarmt door de CO2 uitstoot dan zou peak-oil de redding kunnen zijn, vanuit onszelf zullen we niet stoppen want wat is het alternatief ?!

Maar gelukkig warmt de aarde niet op en bestaat er ook niet zoiets als 'peak-oil', toch ?!
Dan zeg ik; let's have a party, bring on the suv's en laat de fabrieken volgas draaien, we gaan gezellig consumeren, ik word van dat consumeren toch zo vrolijk, hahaha .........
Profeet | 02-06-2008 18:44
38533
Hoewel het positief is dat de MSM opeens ook wakker is geworden voor dit bijzonder grote probleem,

Dat zou je toch ook sceptisch moeten laten zijn tegenover peakoil, sindswaneer doet de MSM aan het behandelen van echte problemen?
Patrick Savalle (Patman) | 02-06-2008 18:50
38534 Ik zie een complot, zeg het maar niet tegen Klaas:

Big oil is al decennia aan het chemtrailen zodat de aarde opwarmt en ze straks ook in de Noorpool kunnen boren...
democraatus | 02-06-2008 21:09
38540 Interessante ontwikkelingen volgen zich op. De aangedragen theorie klinkt veelbelovend, maar is erg moeilijk te kwantificeren. Het is immers niet na te gaan hoezeer de prijs van, bijvoorbeeld, olie is veranderd door de factor inflatie. Er zal ongetwijfeld een factor inflatie in de afgelopen stijging van de olieprijs zitten, maar welk deel is vervolgens speculatie, welk deel schokken in aanvoer, en wat dan met vraag en aanbod? Het is niet na te gaan welk deel uit inflatie bestaat. Dat maakt de theorie ongrijpbaar, en daarmee zwakker.

Een vergelijkbare theorie, maar dan net even in het kielzog van het inflatieverhaal: stijgende olieprijs door speculatie, een gevolg van de money scam.

Voor zover nog niet langsgekomen, ik kwam deze nog tegen. Is er hoop?
Paul2 | 03-06-2008 01:44
38553
Financieel onderzoeksjournalist Mike Whitney denkt het antwoord te hebben: speculatie in de commodities. Terwijl de ECB en de Fed miljarden aan verse tegoeden de markt in rammen, slaan de “leners” toe in olie- en voedselmarkten en pompen die prijs (en winst) omhoog. Er stroomt verdomd veel geld naar oliefutures toe op dit moment.


Ook onze Mike Whitney heeft weer een zonnige maandagmorgen briefing

America's house prices are falling even faster than during the Great Depression. As house prices in America continue their rapid descent, market-watchers are having to cast back ever further for gloomy comparisons. The latest S&P;/Case-Shiller national house-price index, published this week, showed a slump of 14.1% in the year to the first quarter, the worst since the index began 20 years ago. Now Robert Shiller, an economist at Yale University and co-inventor of the index, has compiled a version that stretches back over a century. This shows that the latest fall in nominal prices is already much bigger than the 10.5% drop in 1932, the worst point of the Depression. And things are even worse than they look. In the deflationary 1930s house prices declined less in real terms. Today inflation is running at a brisk pace, so property prices have fallen by a staggering 18% in real terms over the past year." ("The Economist")

http://www.informationclearinghouse.info/article20027.htm
democraatus | 03-06-2008 08:34
38554 Goldie Locks economy neemt even vakantie
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux