133 verlichte geesten, 0 doorgeslagen complotters en 7 trollen aanwezig, 3388 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

Gentech, een zelfvermenigvuldigende ramp / reageer

Door Patrick Savalle (Patman), gepubliceerd op 22-09-2009 22:57, 46 reacties, rubrieken: Corporatisme, Foodtech, Monsanto

Tijdens steekproeven in Duitsland is ontdekt dat in 59% van de monsters gentechnisch-veranderd lijnzaad opduikt tussen normaal lijnzaad. Opvallend aangezien “veranderd” lijnzaad verboden is in Europa. De Duitsers gaan ervan uit dat het handelt om een Europawijd probleem.” Zo viel laatst te lezen op ons ZapLog.  “In wat nu al de grootste financiele en publicitaire ramp in de Amerikaanse rijstindustrie wordt genoemd, heeft men ontdekt dat een lokale rijstsoort besmet was met genetisch gemanipuleerde (Genetically Modified Organism; GMO) rijstsoorten die uit de laboratoria van Bayer CropScience -de biotech-tak van chemiereus Bayer- kwam.” Was er al eerder te lezen. Onder het mom van innovatie en nobele doelen als armoedebestrijding hebben monsterbedrijven als Bayer, Dow, Cargill, Monsanto technologie ontwikkeld waarmee ze natuurlijk soorten gewassen kunnen ‘verbeteren’ op genetisch niveau. Verbeteren van organismen waar evolutie miljoenen jaren aan gewerkt heeft, is op z’n minst pretentieus, maar zulke grote doelen, heiligen voor velen vaak onorthodoxe middelen. De belofte is voornamelijk die van een verhoogde opbrengst voor boeren die de veranderde katoen, aardappelen, mais, soja, granen, lijnzaad of vergelijkbare gewassen verbouwen in plaats van de natuurlijke, biologische varianten. Maar met die belofte komt dus kennelijk een extreem groot, verborgen gevaar: de gewassen zijn in rap tempo de biologische varianten aan het besmetten. En laten er nu ook nog eens heel erg veel aanwijzingen zijn dat er zowel met de betreffende wetenschap als met gentech als met de gentech bedrijven zelf heel erg veel mis is…

Wat is gentech?

Gentech is het veranderen van gewassen door genetische eigenschappen te veranderen. Het DNA van de gentech gewassen wordt voorzien van genen van bacteriën of virussen. Zo wordt maïs giftig gemaakt voor bepaalde insecten door het bestrijdingsmiddel in het gewas ‘in te bouwen’. Of kunnen gewassen immuun gemaakt worden voor de bestrijdingsmiddelen van dezelfde fabrikant. Gentech heeft niets met traditionele plantveredeling door selectieve kweek, kruising en selectie te maken. Gentech is een wezenlijk ander proces, de cellen van de organismen verzetten zich er zelfs tegen zodat er behoorlijk ‘gewelddadige’ kunstgrepen moeten uitgehaald om de celprocessen die moeten leiden tot genetische modificatie op gang te brengen. De organisme heeft diverse mechanismen die juist dienen om de bij gentech aangebrachte genetische verontreiniging van de cel en zijn kern tegen te gaan en die mechanismen moeten op zeer onnatuurlijk wijze worden omzeild. Voor hen die geloven in het gelijk en de impliciete perfectie van de natuur en evolutie, zou dit al een belangrijke indicatie kunnen zijn tegen het gebruik van gentech. Het idee dat gentech gewoon een geavanceerde of versnelde vorm van traditionele gewassenverdeling is, is pertinent incorrect.

Wetenschap begrijpt niets van gentech

Gentech, genetische modificatie van gewassen is gebaseerd, zoals de naam al impliceert, op het manipuleren van genen. Van deze genen, die tezamen het zogenaamde genoom van een organisme vormen, werd oorspronkelijk gedacht dat ze de vorming en eigenschappen van die organisme controleren. Deze aanname is echter onjuist gebleken. De hopeloze mislukking van het ‘human genome project’ maakte duidelijk dat er geen direct verband is tussen de eigenschappen van een organisme en zijn genen. Zelfs niet tussen die eigenschappen en een patroon van genen. De door biomedische bedrijven zo winstgevend gedachte genetische mapping bestaat niet. Slechts heel weinig eigenschappen (of ziekten) zijn tot een bepaald gen of genpatroon te herleiden. Dit besef is twintig jaar na het ‘human genome project’ nog steeds niet echt doorgedrongen tot wetenschap of opleiding, maar in het wakkere deel van het vakgebied wordt het vele onderzoek dat nog steeds is gebaseerd op die aanname die het dogma van het DNA wordt genoemd, al afgedaan als ‘recreational genomics’. Hobbyisme.

Naast een genetische mapping is er ook een zogenaamde epigenetische mapping, die staat voor de externe invloeden op celgenetische processen.  Epigenetica staat nog in de kinderschoenen. Daarnaast is er bij veel organismen sprake van beïnvloeding van genetische processen door de in symbiose met de organisme levende bacteriën, de zogenaamde microbioom van de organisme. Een woord zo nieuw dat de Nederlandse Wikipedia er nog niet één vermelding van heeft. Een mens bestaat bijvoorbeeld uit vele malen meer bacterieel DNA dan menselijk DNA. Als bacteriën de genetische processen kunnen beïnvloeden, is het niet onlogisch te veronderstellen dat ook virussen dat kunnen. Virussen bestaan zelf uit genetische informatie. Naast kennis van genetica is dus nog veel, veel meer kennis nodig om ontwikkeling en vorming van organismen te kunnen begrijpen, kennis waarover op dit moment nog geen enkel bedrijf beschikt. Het idee dat wetenschap vergevorderd is in genetische manipulatie is niet een klein beetje incorrect, het is volledig incorrect. Met de huidige stand der techniek is gentech nog gewoon een zeer primitief experiment, te vergelijken met het uitvoeren van hamertje-tik-lobotomie op mensen die een abnormale psyche wordt verweten.

Huidige wetenschap zal misschien nooit iets van gentech begrijpen

Onze huidige soort wetenschap zou wel eens ongeschikt kunnen zijn om dit soort technologie ooit succesvol te kunnen beheersen. De natuur en levende organismen zijn namelijk zogenaamde holistische systemen. Een holistisch systeem is een systeem waarvan de delen niet of slechts heel beperkt in isolatie kunnen worden geanalyseerd of gemanipuleerd, omdat er extreem veel koppelingen zijn met de omgeving en omdat de gehelen waarvan ze deel uitmaken, invloed hebben op die delen. Holistische systemen zijn chaotisch, emergent en complex, in wiskundige termen. Plus nog wat.

Holisme valt ver buiten het bereik van huidige wetenschap, dat wordt gedomineerd door 17e eeuwse concepten als reductionisme, materialisme, determinisme, wat heel geschikt is om dingen die zijn gemaakt van moertjes en boutjes mee te bestuderen, maar veel meer ook niet. Er bestaan weliswaar holistische theorieën, zoals de Gaia-theorie van James Lovelock en de morphogenetische velden van Rupert Sheldrake, en in kwantummechanica is holisme tot op zekere hoogte een geaccepteerd feit, maar wetenschap in het algemeen ziet organismen gewoon als mechanieken, als machines, waar met Newtoniaanse regels aan kan worden ‘gerekend’. In werkelijkheid is het reëler te veronderstellen dat organismen onderdeel zijn van een extreem complex en extreem zorgvuldig gebalanceerd holistisch (eco-)systeem, waarin geen enkel deel op zichzelf staat of los van het geheel kan worden beschouwd.

De reductionistische aanpak van de moderne wetenschap is volkomen ongeschikt om te worden toegepast in dergelijke systemen. Om alle bijwerking en uitwerkingen van een bepaalde manipulatie te kunnen zien, moet het hele systeem worden geanalyseerd, maar nooit zal er in zo’n onderzoek voldoende afstand kunnen worden genomen om dat mogelijk te maken omdat de grenzen van het systeem onduidelijk zijn en in het meest extreme geval ook onderzoekers en onderzoek onderdeel uitmaken van het te onderzoeken systeem en de uitkomsten beïnvloeden. Alleen al de hoeveelheid informatie en het aantal variaties zijn onanalyseerbaar groot, om van de conceptuele problematiek nog maar niet te spreken.

De fysieke opbouw van een cel laat direct al zien dat er veel meer interactie is met de omgeving dan alleen maar de door biomedische wetenschap onderkende materiële. Een cel heeft aan zijn oppervlak receptoren die niet alleen gevoelig zijn voor moleculen van chemicaliën, bacteriën of virussen maar ook voor elektromagnetische invloeden, zoals geluid, licht en straling. En dan gaan we er voor het gemak maar vanuit dat de door huidige kwantumtheorie gedefinieerde interacties de enige zijn. Al deze invloeden en de holistisch aard van leven, maken het vrijwel onmogelijk herhaalbare en controleerbare experimenten te bedenken. Vrijwel nooit zal een wetenschapper alle uitwerkingen of bijwerkingen kunnen overzien. Dit in grote tegenstelling tot de natuur zelf. De natuur houdt bij al zijn modificaties aan organismen wél rekening met al deze factoren, evolutie van organismen gebeurt namelijk per definitie onder invloed van de omgeving en in samenspel met de omgeving. Evolutie is een holistisch proces van nature.

Het is te vergelijken met een programmeur die moet werken aan heel groot systeem waarvan geen documentatie bestaat en waarover niemand het complete overzicht heeft. Zulke inferieure systemen zijn de facto standaard in de software-engineering en iedere programmeur zal de situatie herkennen. Elke wijziging in de code van zulke systemen, heeft de potentie onvoorspelbaar gedrag op te roepen in andere delen van het systeem en het is onvoldoende alleen de gewijzigde component te testen, het gehele systeem moet elke keer weer opnieuw worden getest. Zulke breekbare, onhandelbare systemen zijn in elk bedrijf aanwezig en dat zijn dan nog maar softwareystemen, die al bij 500.000 – 1.000.000 regels code al als extreem complex worden ervaren. Biologische systemen zijn oneindig veel complexer. Het is onmogelijk voor wetenschappers dat ooit te overzien zoals evolutie dat wel kan. Het hele systeem is namelijk een compleet ecosysteem. Hoe test je dat?

Gentech werkt niet

Is er van al deze theoretische bezwaren tegen gentech iets terug te vinden in de praktijk? Heel veel. Het blijkt dat gentech gewassen minder presteren dan natuurlijke gewassen en bovendien een schadelijke invloed hebben op de omgeving. Er blijken allerlei onvermoede bijwerkingen te zijn, van het optreden van allergische reacties, het veroorzaken van onvruchtbaarheid en zelfs dood in gentech etende dieren. De ongevoeligheid tegen het éne insect maakt weer plaats voor overgevoeligheid tegen een ander insect, enzovoort. De belofte van gentech is een mythe.

Het is niet onder controle, geheel in lijn met bovenstaande redenering. De fabrikanten van al de gentech zullen dit allemaal ontkennen en zullen schermen met onderzoeksresultaten die hun gelijk bevestigen. Onderzoek dat natuurlijk door gesponsorde wetenschappers is gedaan. Het is namelijk vrijwel onmogelijk serieus onderzoek te doen aan gentech gewassen omdat de licenties van die gewassen dat verbieden. Gentech bedrijven staan geen onafhankelijk onderzoek toe aan hun gewassen, wetenschapper die dat wel doen komen in juridische problemen en worden voortaan afgeknepen van fondsen.

Gentech bedrijven zijn onbetrouwbaar

Wanneer grote corporaties praten over nobele zaken als armoedebestrijding of duurzame landbouw, dan is dat een PR-verhaal, niet meer dan dat. Bedrijven hebben geleerd de consument en pers naar hun mond te praten. Het zit niet in de bedrijfsstructuur van beursgenoteerde bedrijven om rekening te houden met maatschappelijke wensen. Dit soort bedrijven zijn gebouwd als een zogenaamde ‘machinebureaucratie’ en worden op geen enkel punt in het bedrijf gestuurd op performance indicatoren die staan voor ‘verminderde honger in de wereld’ of ‘beter milieu’. Zo’n bedrijf moet aandeelhouderswaarde, dividend, winst en bonussen genereren. Daar is het voor bedoeld, daar is het voor gebouwd en daar wordt het op afgerekend.

Goed doen, of rekening houden met hogere moraal kan het niet, tenzij externe factoren het daartoe dwingen. Die factoren ontbreken. Een factor zou kunnen zijn wetgeving, maar uitgekristalliseerde wetgeving en jurisprudentie rondom gentech, vooral patentering en licensering van genen en organismen is onduidelijk tot onbestaand. Gentech bedrijven zijn dan ook compleet losgeslagen.

Zo dienen gentech gewassen weliswaar om de honger te stillen, maar niet die van arme Afrikanen. Meer die van de geldhongeringe aandeelhouders en directies. En bedrijven als Monsanto gaan daarin heel erg ver. Door misbruik te maken van wetgeving die nooit rekening heeft gehouden met het kunnen isoleren patenteren van genen en genetische eigenschappen, zijn deze bedrijven zich het alleenrecht op ‘hun’ organismen aan het toeeigenen. Alles waar ‘hun gepatenteerde gen’ in voorkomt, is in principe eigendom van het bedrijf. Boeren mogen er gebruik van maken, als er maar betaald wordt. Maar sommige boeren maken zonder dat ze dat bedoeld hebben of willen inbreuk op die licenties, simpelweg omdat die gentech troep zich uitzelf zonder enige beheersbaarheid aan het verspreiden is. De wind, insecten, wegtransport, hoe het ook gebeurt, gebeurt het en op dat moment moet ook zo’n boer gaan betalen. Wederom dankzij wetgeving die nooit met dit soort technologie heeft rekening gehouden en nu dus door gentech wordt misbruikt. In Noord-Amerika wordt het éne na het andere boerenbedrijf zo op de knieën en aan het gentech infuus van Monsanto en co. gedwongen en dankzij onze media volkomen onzichtbaar is aan de andere kant van de wereld de complete Irakeze landbouw overgenomen door Westerse multinationals. Ten koste van de Irakeze boertjes én de biodiversiteit en –zuiverheid van de hele regio. India stelt dat de gentech uit Irak nu ook al hun gewassen aan het besmetten is.

Wie stop de onzin?

Al met al is gentech een complete ramp. Maar niet een ramp zoals we die tot nu kende in de wereld. Het is niet een ramp die weer voorbij gaat. De ramp plant zichzelf namelijk voort. Genetisch gemanipuleerde organismen planten zichzelf voort en besmetten de natuurlijk soorten. Niet alleen zullen kritische consumenten en boeren straks geen keuze meer hebben, noch wetenschap, noch de fabrikanten kunnen de garantie afgeven dat gentech ongevaarlijk is of dat we niet onze ecosystemen permanente schade aanbrengen. Permanent als in voor eeuwig.  Wat op het spel staat is, de wereld at large, uiteindelijk zou het ecosystemen wereldwijd kunnen aantasten. Zou u dat risico durven nemen? Voor dat beetje extra winst? Met als enige garantie het woord van bedrijven als Monsanto?

Wij zeggen, stop met gentech. Direct, het risico is te groot.

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
peter v | 23-09-2009 08:20
60478 Honderd punten Patman

Ik denk zelfs dat je holisme universeel ( het hele universum ) moet bekijken immers zijn we zoals je zegt ook 'antennes' voor licht en gelukkig komt het meeste licht nog van buiten de aarde . Al zou een figuurlijke verlichting van de mens niet weg zijn wink
Saljoet | 23-09-2009 08:44
60480 Heb je dit schrijfsel ook even naar alle politieke partijen gestuurd?

Als we niet naar de verdommenis gaan door climate change, vergiftigde vaccins of een inslag van een brok steen uit de ruimte is het wel het criminele geknoei met voedsel.
Een leerzaam boek over onder andere epigenetica: 'Hoe de stof de geest kreeg' van Arie Bos (Christofoor ISBN978 90 6238 8547). Ook de zwakke punten van de op fundamentalistische wijze ingeramde evolutieleer komt ter sprake.
Hendrik | 23-09-2009 09:41
60481 @ Saljoet, wel grappig dat jullie het nu op eens "klimate change" noemen ipv het goude oude "global warming".

Dat komt waarschijnlijk omdat men door heeft dat de aarde kouder wordt ipv warmer en een aarde die kouder wordt kan niet meer uitgemolken worden met "global warming" maar met "klimate change" kan dat wel.

Ik zeg kassa!
merethan | 23-09-2009 09:52
60482 Scherp, Hendrik!

Patman, ik ben onder de indruk van je verhaal. Het meeste wist ik al maar hoe je het verbind met elkaar is tamelijk uniek en treffend.

Het is alleen erg lang. Wat was de gemiddelde concentratieboog van de Nederlander ook alweer..? En wat is daar nog van over nadat de prozac er in zit?
Player | 23-09-2009 10:04
60483 Knap artikeltje. Thx Patman !
Axeman | 23-09-2009 10:17
60484 Als die gentechgewassen een schadelijke invloed hebben op hun omgeving, worden deze dan door het systeem niet weggeselecteerd? Als dieren er van doodgaan en insecten zijn er niet tuk op, worden hun zaden ook niet verspreid.

Of is gentech eerder een kortsluiting die het hele systeem tot de ondergang kan brengen?

Mijn idee is dat de meeste van die soorten op den duur naar hun oorspronkelijke soort gaan terugevolueren, net zoal bij traditionele gewassenveredeling. Misschien duurt het wat langer, misschien dat er toch soorten blijven bestaan. In ieder geval zal er terug gestreefd worden naar evenwicht in het systeem.


Het is spijtig genoeg wel zo dat je die hele industrietak niet zo maar eventjes kunt afschaffen, we zullen er nog wel een tijd mee geconfronteerd blijven.
Patrick Savalle (Patman) | 23-09-2009 10:17
60485
"Het is alleen erg lang. Wat was de gemiddelde concentratieboog van de Nederlander ook alweer..? En wat is daar nog van over nadat de prozac er in zit? "


Daarom hebben we voor jou een zaplog gemaakt, voor de killer-samenvattingen wink Gogogooooo!
Saljoet | 23-09-2009 10:21
60486 @ Hendrik, laten we hopen dat het kouder wordt zodat de permafrost gebieden weer gaan bevriezen (methaan), gletsjers gaan groeien en noord Kenia een buitje regen mag verwachten.
wingload | 23-09-2009 10:37
60487 Goed geschreven. Het is inderdaad het beste om dit Frankenstein experiment te stoppen. Maar ik geloof dat zelfs deze vorm van vervuiling een halt kan worden toegeroepen. Dat is niet op rationele wijze uit te leggen. Ik houd ruimte voor de mogelijkheid dat gedachtekracht genetica kan beïnvloeden. Daarvoor moet je natuurlijk wel 'zweven'.
Inanna | 23-09-2009 10:46
60488 Prima artikel, Patman!

Er was ooit op de VPRO een serie: "Beter dan God". Wetenschappers bogen zich over de problemen die de moderne wetenschap oproept. Ruim 20 jaar geleden, maar de serie staat nu volgens de VPRO op YouTube. Helaas kan ik hem niet vinden. Wie helpt?

Gentech is volgens mij een typisch voorbeeld van dit "Beter dan God"-gedrag. Wie ook maar iets begrijpt van de evolutie, zal aarzelen om dit proces zo diepgaand te verstoren. En de gevolgen zijn inderdaad beangstigend.

Ik moest ook denken aan de lezing van Bruce Lipton over de evolutie.

Gedurende de hele geschiedenis van de aarde is het een komen en gaan geweest van soorten. Ook nam de soortenrijkdom bij vlagen drastisch af. Dat de laatste ingrijpende klimaatverandering al meer dan 11.000 jaar geleden plaats vond, betekent niet dat dit slechts een mythe is, al lijkt de herinnering aan deze gebeurtenis in mythen nog te leven. Maar de mensheid heeft deze klimaat-catastrofe overleefd!

Als blijkt dat de gentech soorten geen bestaansrecht hebben binnen de evolutie, dan sterven ze vanzelf weer uit. Maar er bestaat ook een kans dat juist deze soorten het overnemen. Geen idee wat dat gaat betekenen voor de toekomst, maar dit lijkt inderdaad niet in het belang van de mensheid en andere (hogere) soorten. Het is dan slechts het zoveelste destructieve gevolg van een economie die gebaseerd is op winst.

Irak is in deze wel erg slecht af: eerst een lading DU-munitie, daarna gentech-gewassen. En dan te weten dat tarwe en gerst van oorsprong uit dit gebied afkomstig zijn! FOEI !!!
Mozes | 23-09-2009 10:52
60489 Ergens had ik eens gelezen dat genetisch materiaal weer door de natuur zou worden afgebroken.
Oftewel, men moet blijven manipuleren.
Hendrik | 23-09-2009 11:08
60490 @ saljoet

sheep_tv.jpg


volgens mij ben jij op de verkeerde site beland.
Saljoet | 23-09-2009 11:44
60491 @Hendrik, nee, bèèèèh, hoor.
Kritiek mag je naar beide zijden hebben wat mij betreft.
Dat een klein deel van de 6,5 mld mensen zich geen ruk interesseert voor wat er met deze planeet, en alles wat erop leeft, gaat gebeuren, baart mij wat zorgen. Ik heb sterk het gevoel dat dit volk heel blij is met global-warming-ontkenners. Dit geeft hen de legitimiteit om lekker door te gaan met hun rooftochten.
Maargoed, misschien heb je wel gelijk. Toch houd ik een slag om de arm.
Hendrik | 23-09-2009 12:21
60492 @ Saljoet, zelfs al zou Global Warming bestaan, dan nog moet je van uit humanitair oogpunt niet willen dat de aarde blijft doordraaien vanwege al die ellende, drama en leed dat zich afspeelt op de aarde.

Eigenlijk kan je stellen dat de mens die ten kosten van alles de aarde in stand wilt houden, een stelletje sadisten zijn.
Inanna | 23-09-2009 12:51
60493 Hendrik, volgens mij heeft Saljoet gelijk. Maar Saljoet, de wal zal het schip wel keren! Want grote klimaatveranderingen komen voorbij met een zekere regelmaat en dan sterven er soorten uit.

De mens is ook een soort en als een groot deel van de mensheid sterft, dan neemt de natuur het weer over. Zo bijvoorbeeld ook tijdens en na de Grote Pest rond 1350. Hele dorpen stierven uit en het dorp zelf verdween daarna ook, overwoekerd door onkruid, struiken en bos, bewoond door vogels en herten...

Maar met genetische manipulatie zijn er soorten ontstaan die niet zijn ontworpen door de natuur, maar door mensen. Wat dat gaat betekenen voor de toekomst van de aarde, dat weet ik niet. Maar ik ben bang dat Irak, ooit de bakermat van tarwe, gerst en vlas (?), voorgoed verziekt is door DU en door genetisch gemanipuleerde gewassen.

Ook wat mij betreft mag de volgende ijstijd snel komen. Een ijskap die tot voorbij New York en Londen reikt, zal deze steden dan vermorzelen tot de aarde daar weer glad is. Voor de mensen zit er niets anders op, dan deze gebieden te verlaten, want op een ijskap kan men niet leven. In de morenen vindt men dan later de restanten van wolkenkrabbers. Interessante kost voor de archeologen die zich na die tijd zullen afvragen hoe de vorige beschaving er uit zag.

Nee, ik denk niet dat de mensheid zal uitsterven. Maar aan deze beschaving komt wel een einde. En dan liefst niet in december 2012, met een dwaze atoomoorlog en een krankzinnig Armageddon, maar gewoon omdat we beland zijn aan het einde van een Interglaciaal.
DIck | 23-09-2009 13:41
60495 Soms neig ik te denken dat de mens zich onnatuurlijk gedraagt en onnatuurlijk handelt, wat eigenlijk een vreemde gedachte is want we zijn een product en een onderdeel van de natuur, m.a.w. is het eigenlijk wel mogelijk dat de mens zich onnatuurlijk gedraagt en onnatuurlijk handelt, bestaat zoiets als 'onnatuurlijk' uberhaupt ?

De mens - en dan voornamelijk de atheisten - stelt weleens dat de natuur niet perfect is, dat er fouten in zitten en dat het dus efficienter kan of moet kunnen, vandaar dus bv die gentech producten, m.a.w. wij weten het beter.
Maar zoals het artikel al aangaf is de natuur holistisch en de imperfectie die wij denken te signaleren komt voort uit het gebrek aan kennis die we hebben, dat durf ik wel te stellen, want wat weten we nou ?

Ik ben ervan overtuigd dat naarmate onze kennis toeneemt en we tegelijkertijd steeds meer verpest hebben dankzij onze arrogantie en hebzucht dat we tot de conclusie gaan en moeten komen dat de natuur cq de schepping niet beter in elkaar kan steken dan dat het doet, en laten we hopen dat het dan niet te laat is.

Lang geleden kwam een keer spontaan een tekst bij me op die dit verwoordt, en aangezien ik toch anoniem ben wil ik het wel met jullie delen ... hahaha .. wink

De mens in een notendop ;

' Ver weg, verloren en verdwaald in de verdwaasdheid van de verwaandheid zagen ze in de verte het lichtpuntje, maar daar kwamen ze toch vandaan ?!
Ja, en dan kan het niet goed zijn, ze moeten verder, ver weg, verloren en verdwaald in de verdwaasdheid van de verwaandheid.'
merethan | 23-09-2009 13:57
60496
Patman: Daarom hebben we voor jou een zaplog gemaakt, voor de killer-samenvattingen. Gogogooooo!
oh yes, wil ik wel proberen hoor, maar mijn schrijfstijl is juist ook heel volledig. Samenvattingen doe ik niet zo best..

Het was ook lichtelijk sarcastisch bedoeld die uitspraak. Ik krijg van school uit namelijk de hele tijd gejammer dat ze mijn documenten niet kunnen volgen omdat het zo volledig is... Lezen is blijkbaar te moeilijk.

(Op me werk vinden ze ze prima overigens. "Zulke heldere verhalen zien we zelden" zeiden ze.)
Inanna | 23-09-2009 20:26
60497
Ver weg

Verloren en verdwaald
in de verdwaasdheid van de verwaandheid
zagen ze in de verte het licht.

Maar daar kwamen ze toch vandaan... ???!!!
Ja en dan kan het niet goed zijn...

Ze moeten verder
ver weg
verloren en verdwaald
in de verdwaasdheid van de verwaandheid.


Mooi gedicht! Dank je wel, DIck.
Lammertime | 23-09-2009 20:47
60498 Mooi Patman. Holistische systemen en reductionisme die wetenschappers toepassen is zo waar. Alleen je moet ergens beginnen om iets te leren begrijpen. Helaas gaan ze op een gegeven moment volledig in hun reductionistische systeem geloven en de rest als onzin afschuiven, het zij om meer onderzoeksgeld binnen te krijgen, het zij als protectionisme van hun 'geloofsovertuiging'. Dan heb je weinig meer met wetenschap te doen. Dan worden dit soort fouten gemaakt in het geval gentech. Daarom probeer ik me zoveel mogelijk in te lezen in de psychologie, biologie, natuurkunde, politiek, economie en alles wat er tussen zit en vel mijn eigen oordeel wel. ZapLog/Zapruder is het perfecte nieuwsmedium daarbij, waarvoor hulde!
Inanna | 23-09-2009 20:50
60499 DIck, mag ik de laatste regels wijzigen?

Ze moeten verder ...
... ver weg.
Verloren en verdwaald
in de verwaandheid van de verdwaasdheid.


Subtiel verschil...
Leuk om met jouw woorden te spelen!
Patrick Savalle (Patman) | 23-09-2009 21:07
60500 @lammertime, ik denk dat er een andere belangrijke reden is om zo vast te houden aan reductionisme. In holostische wetenschap is nog maar heel weinig te licenseren of patenteren.

Het 'handige' aan reductionistische (biomedische) wetenschap is dat je kan gaan zoeken naar kapotte onderdelen, zoals een gen, een stof, een neurotransmitter, enz. enz. en dan daar een specifieke reparatie voor bedenken, zoals een medicijn. In een meer holistische benadering is zoiets onmogelijk, dan praat je meer over therapieën en veranderingen van levenstijl of voeding.

Zonder reductionisme valt de helft van de medische industrie gewoon om. Natuurlijk wel precies dat deel waar we toch al niets aan hebben. Dat dan weer wel wink
Inanna | 23-09-2009 21:20
60501 @ Patman,
Helemaal mee eens!
DIck | 23-09-2009 22:33
60502 Inanna, bedankt voor de vriendelijke woorden grin
Narchya | 24-09-2009 01:12
60503 Top artikel!
karel | 24-09-2009 01:47
60504 Patman: één van de aller- allerbeste bijdragen die ik ooit heb gelezen hier op Zapruder!

Biedt dit artikel aan , aan een krant of zo, ik bedoel: het is echt goed genoeg om er fors mee naar buiten proberen te treden.

In ieder geval: dank!
Karel
parliament | 24-09-2009 01:58
60505 Even een miskloonde inteeltspreuk: Om liefde te vermenigvuldigen moet je haar delen.

/pythagoras

*vermomt zich snel als burger*
peter v | 24-09-2009 09:18
60506 ondanks dat de mens er een zooitje van maakt is hij nog niet geëlimineerd door het systeem . Holistisch gezien gaan we wel die kant op met ziekte en onderlinge strijd , hmm holistisch oorlog voeren ... . Ik denk ook dat het sleutelen van de mens aan de fundamenten van de natuur , de zelfregulering , het 'holistische' signaal is dat het over is met de mens zoals hij is .
Mooi dat een ogenschijlijke stommiteit van de mens zo goed samenvalt met de universele evolutie .
Als je dan het financiele systeem met dezelfde ogen bekijkt wordt het duidelijk , de mens is zelf de moeder natuur die hem doet vernietigen , het hoort bij het proces van de universele evolutie .
De natuur is niet in balans maar neigt daar altijd naar wat betekent dat er altijd wel iets scheef loopt wat recht getrokken moet worden ; holisme
Profeet | 24-09-2009 17:18
60516 Hulde Pat!

@Patman
Vraagje, heb jij wel eens over genetische manipulatie in combi met "holografisch universum" / "sheldrake fields" nagedacht?
Volgens mij zou dat dicteren dat deze kunstmatige vormen enorm onstabiel zijn. Er is immers geen inteferetie patroon / morphogenic field gevormd.
Profeet | 24-09-2009 17:19
60517 *heb jij*, moet zijn, jij hebt
Icaro | 24-09-2009 21:50
60524 Ahum.....

"Vraagje, heb jij wel eens over genetische manipulatie in combi met "holografisch universum" / "sheldrake fields" nagedacht?
Volgens mij zou dat dicteren dat deze kunstmatige vormen enorm onstabiel zijn. Er is immers geen inteferetie patroon / morphogenic field gevormd. "

"Schakelt over op hydrogeen uiterst etherisch aangestuurd besturingssysteem" (erg holistisch datte)

Met hier en daar een schroefje los
memoreerde men over en
al sleutelende aldus vlijtig aan gewassen.

Met het retorieke bezinksel van het bedachte, versus de heelheid van een al onbedacht bestaan schiep men (z)onder willekeur de beredeneerde chaos.
En dit alles terwijl ze (waarschijnlijk) niets eens meer wisten van wat nu precies nu het geheel nog was.
Narchya | 25-09-2009 02:07
60527 www.vrijheidsparade.nl
Ik heb er een goed gevoel bij. The more the merrier.

Tot zaterdag
peter v | 25-09-2009 07:54
60531 @ profeet
Wat lijkt en deels al blijkt is dat het systeem wel grotendeels intact blijft maar het gemanipuleerde niet wordt opgenomen in het veld , het wordt verstoten .
Dawkins | 25-09-2009 11:22
60534 Wat een gebabbel van een slcht geinformeerde leek. Ga eerst eens biologie studeren of tenminste een echt boek over evolutie en/of genetica lezen.

Het is trouwens "het" of "dat" of "dit" organisme, niet "de" of "die" organisme. Je bent toch geen allochtoon?
Dawkins | 25-09-2009 11:22
60535 oeps: slcht = slecht
Player | 25-09-2009 11:37
60536 Dawkins, jouw hautein gewauwel is hier niet welkom. Ofwel breng je iets zinnigs aan ofwel hou je je klep. Blijkbaar zit je nog met je neus tussen de boeken en sta je nog niet ver in het leven.
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Profeet | 25-09-2009 11:43
60537 @peter v
Je bedoelt dat het eruit verdwijnt met de generaties?
Dat zou opzich nog het minste probleem zijn. Waar ik "bang" voor ben is dat je die nieuwe vormen "dwingt" een stabiele vorm te creeeren, wat zou kunnen leiden tot ongewenste door mutering. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Saljoet | 25-09-2009 11:46
60538 @Dawkins,
"...echt boek over evolutie en/of genetica lezen."
Je bedoelt toch niet een boek van jou naam genoot? Die fundamentalistische vakidioot met tunnel visie.
Grote wetenschappers zijn degenen die het aandurven buiten de vastgelegde paradigma's te kijken zoals o.a. Darwin deed. Maar die is al een tijdje dood.
Drs. Vlimmen | 25-09-2009 12:44
60539 Moet bij gentech altijd aan die uitzending van Keuringsdienst van Waarden denken waarin ze naar Argentinie gaan. Pampa's vol met gentech soya. Geen insect meer te bespeuren en bij de vraag van de interviewer wat de mensen daar zelf eten of aan hun dieren voeden; Mais. Soya is de laatste in lijn.

Topsamenvatting Patman. Beetje nulpunt revo, beetje quantum fysi, beetje brein als medicijn en heelveel Bruce.

Maar dat Mon en Bayer dit gaan uitmelken staat wel vast. De wetten liggen met hun bedoelingen in lijn :-(
Patrick Savalle (Patman) | 25-09-2009 13:11
60540 Dawkins, het feit dat je zelf alle inhoudelijk vermijd, geeft wat mij betreft al aan dat je of geen argumenten uit eigen onwetendheid of omdat het artikel misschien toch wel hout snijdt.

Het fundamentistische gewauwel van jouw naamgenoot, ik heb bv. The Selfish gene gelezen, wordt in het vakgebied inmiddels niet erg serieus genomen. Destijds was het misschien nog enigszins houdbaar, maar met alle nieuwe inzichten allang niet meer. Het is hetzelfde bekrompen genetics-only gedoe. Genetica alleen blijkt niet voldoende voor het verklaren van de vorming en ontwikkeling van organismen, net zo min als het verklarend is voor evolutie.

Als je jezelf echt wilt informeren, wat ik afmetende aan je religeiuze toon betwijfel, heb ik op mijn delicious wat leuke bookmarks voor je.

Http://del.icio.us/Paramatman

Dan even kiezen voor de tag 'evolution' of 'darwin' of 'genetics'.

Je zult zien dat de schijnbare consensus die er aan de buitenkant van het vakgebied lijkt te heersen over genetica en evolutie e.d. intern allang niet meer gedeeld wordt. Science has moved on. publieke opinie ijlt nog wat na.
Patrick Savalle (Patman) | 25-09-2009 13:16
60541 en deze typefouten en kromme zinnen krijg je gratis omdat ik op een prutsmobiel zit te typen... wink
Patrick Savalle (Patman) | 25-09-2009 13:42
60542 Zo, ik heb maar even een computer opgezocht. wink

@Dawkins: deze is wel leuk:

http://www.evolutionnews.org/2009/07/the_frailty_of_the_darwinian_h.html
http://www.evolutionnews.org/2009/07/the_frailty_of_the_darwinian_h_1.html

Meer van dit soort leuke troepjes vind je hier:
http://delicious.com/Paramatman/evolution

Hetzelfde gaat op voor het ' dogma van het DNA' gebeuren, dat is al zo achterhaald, dat heeft een baard nog langer dan Sinterklaas...
http://delicious.com/Paramatman/evolution+genetics
Saljoet | 25-09-2009 14:42
60548 Het lijkt erop dat de weg die de huidige wetenschap ingeslagen is een doodlopende is. Dit duidt op een aanstaande paradigma shift in de wetenschap, zoals dat ook gebeurde toen Copernicus de aarde uit het centrum van het universum haalde en natuurlijk ook Darwin die de bijbelse scheppingsleer opzij zette.
Kenmerkend voor een fase als deze is dat verklaringen voor zaken die men waarneemt soms absurde vormen aan moeten nemen om ze in te kunnen passen in het gangbare wetenschappelijke denken. Paradigma's zijn (para-) dogma's geworden, religies blijken daar heel sterk in te zijn. De 'meme' van Dawkins is zoiets. Een veel simpeler oplossing voor deze vorm van informatie overdracht is de morphic fields hypothese van Sheldrake.
Metafysica serieus nemen is geen stap terug naar de middeleeuwen zoals vaak wordt geroepen maar een stap vooruit.
peter v | 02-10-2009 22:19
60804 @ profeet
wat ik eigenlijk bedoel is of die klein menselijke veranderingen op den duur wel het universele zouden kunnen overschrijven . Ik denk van niet want als wij die mogelijkheid tot ingrijpen in de aard van de natuur in zicht krijgen zal dat samenlopen met een zelfde soort piek in de evolutie van ons zonnestelsel .
Ik heb moeite met het idee dat een schepsel van diezelfde natuur ( zich gecreëerd over miljoenen jaren )die natuur in zijn hoedanigheid kan veranderen ...althans niet op deze plaats in deze tijd . Ok een kernoorlog ...maar denk ook niet dat dat het doel zal veranderen al was er al een doel en in hoevere is dat al bepaald .
Oe een oneidig heelal dus oneindig veel mogelijkheden dus lastig voor ons te zeggen wat wel en niet goed zal blijken ... toch ? we lopen vaak achter de feiten aan
hendo | 03-10-2009 00:20
60809 Patman......

Mooi artikel in vorm...Ik ben niet bedeeld met voldoende kennis om het artikel inhoudelijk te beoordelen.

Ik denk de reacties lezende niet de enige te zijn.

Daarom mijn vraag, begeef jij je in het veld van wetenschappelijke kringen waarbinnen dit onderwerp inhoudelijk gestaafd, bekritiseerd en bediscussieerd wordt?

En zo ja zijn er publicaties over deze gedachtenwisselingen?
Patrick Savalle (Patman) | 03-10-2009 00:33
60810 Hoi, je kan beginnen met de linkjes te volgen. En de discussie 'holisme' vs 'reductionisme' is een hele heftige. Uiteindelijk komt het op gezond verstand aan.

Hier wat volslagen onbegrijpelijk leeswerk wink

http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/fil/1998/r.c.looijen/

Ik begeef me niet in wetenschappelijke kringen, dan zou ik veel dogmatischer en kokerkijkerig zijn smile

Ik ben bezig dit artikel tegen wat 'experts' aan te houden...

Daarom mijn vraag, begeef jij je in het veld van wetenschappelijke kringen waarbinnen dit onderwerp inhoudelijk gestaafd, bekritiseerd en bediscussieerd wordt?


Ik herken hier trouwens absoluut NIET 'wetenschappelijke kringen' in.
peter v | 06-10-2009 06:30
60894 ZLTO gaat investeren in gentech . Ze trekt hier 8 ton voor uit net zoals 4 partners , de Rabobank de Bosche Investerings Maatschappij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en de Westertoren Innovation Centre .
Het ministerie van ecomomische zaken verdubbelt het bedrag van 4 miljoen .

Wie gaat er mee een potje golven , lees met vw golfjes , op die velden ?
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux