188 verlichte geesten, 0 doorgeslagen complotters en 5 trollen aanwezig, 5300 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

Het NRC doet aan AIDS-ontkenning / reageer

Door Patrick Savalle (Patman), gepubliceerd op 15-09-2008 17:26, 51 reacties, rubrieken: Wetenschap, AIDS

Nou, steek de brandstapels alvast maar aan. Zet de propaganda-machine nog maar tandje hoger. Pek en veren en wel snel. Het NRC geeft een zwengel aan de AIDS-discussie door zwaar in de ontkenning te gaan.

Even een korte samenvatting, niets wat we op Zapruder Inc. al niet jaren roepen, maar toch. De AIDS-epidemie is bedrog. In plaats van dat miljoenen Afrikanen dood gaan aan het virus, is er sprake van explosieve bevolkingsgroei. De cijfers zijn overdreven. Door de enorme belangenverstrengeling en winstgevendheid van het AIDS-verhaal zijn wetenschappers onbetrouwbaar. Zo maar een citaat:

“De strategie om opgeblazen cijfers te presenteren en herhaaldelijk te waarschuwen dat er een catastrofe ophanden was, heeft de mensen die met hiv/aids hun brood verdienen geen windeieren gelegd. Al in 1989 schreef het Deutsches Ärzteblatt dat de enige verklaring voor de „verwarrende” manier waarop de aidsstatistieken worden samengesteld is dat „reusachtig hoge cijfers, reusachtige hoeveelheden publieke fondsen” opleveren voor aidsresearch, en dus voor de zakken van de onderzoekers.”

“Het fundamentele uitgangspunt in het hiv/aidsparadigma – namelijk dat een positieve hiv-uitslag leidt tot aids en dus tot vroegtijdig overlijden – is door het voorbeeld van Oeganda weerlegd.”

Hier het hele verhaal van Dr. Christian Fiala, specialist obstetrie en gynaecologie. Onderzoeker aids in Oeganda en Thailand. Natuurlijk een nutcase, onbetrouwbaar, kreeg zijn opleiding bij een pakje boter en kent Oeganda alleen van verhalen. Waarom anders zou je AIDS gaan ontkennen?

P.S. Voor nuances, lees het hele artikel, die zijn aan mij niet meer besteed… Zie ook dit artikel.

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
Rebel without a Cure | 15-09-2008 18:42
43731 Joe aar wiccet...rasberry Aai luf joe!
ðe waan | 15-09-2008 18:49
43732 Hoe is het mogelijk...

Ik zit gewoon Zapruder te lezen in het NRC.
Pluto | 15-09-2008 18:51
43733 NRC is lekker bezig.
Rebel without a Cure | 15-09-2008 18:54
43734 Misschien is het een zelfmoordactie van het nrc?
Donkerdoorn | 15-09-2008 19:00
43735 Uhmmm, maar de NRC ontkent niet. Het stuk gaat over het opblazen van de epidemie cijfers.
Wel grappig trouwens. Ooit Oeganda in zon zinloze nujij discussie aangehaald als voorbeeld dat de cijfers voor geen meter kloppen.

Syndrome Imaginaire pour Decourager les Amoureux
monkeyman | 15-09-2008 19:03
43736 Straks even wat Merkcx aandeeltjes kopen nu ze lekker laag staan, schiet morgen weer de lucht in.
Hans | 15-09-2008 20:25
43738 Zoveel erkenning, daar krijg je vast een stijve van Patman.
Rebel without a Cure | 15-09-2008 20:31
43739 Altijd weer sex erbij halen he.
Patrick Savalle (Patman) | 15-09-2008 20:36
43740 @Donkerdoorn: niet mee eens. De auteur stelt letterlijk dat er geen basis meer is voor de aanname dat HIV de oorzaak is van AIDS. Dat heet AIDS-ontkenning bij het grote publiek... Trust me, zo noemen ze me al jaren... wink
| 15-09-2008 20:53
43743 Die durven.
Gera | 15-09-2008 21:08
43744 Nog maar enkele jaren geleden zou dit ondenkbaar zijn geweest. Het waren Hades en Iconoclaster die begin 2005 de knuppel in het hoenderhok gooiden met Andere Kijk. Niet lang daarna nam Zapruder het initiatief tot de Aids-special.
Beide initiatieven lijken resultaat te hebben. In 2005 was er in Nederland hooguit een handvol mensen die hun twijfel (durfden te) uitten.
Nu is het een belangrijk artikel in een toonaangevend dagblad.

En, nee. Het NRC stelt niet zo expliciet dat Hiv, Aids en de Dood elkaar logisch opvolgende stadia zijn, maar de meesten van ons weten inmiddels dat je de doorsnee lezer niet té hard moet confronteren met de waarheid. Dat kan heel averechts werken. Dit is een breuk. Niet een klein breukje, maar een forse breuk in het bestaande beeld.
Ik ben zeer benieuwd naar de reacties van lieden als Ab Osterhaus, Joep Lange en anderen van hun allooi.
| 15-09-2008 21:11
43745 Heel gek, maar ik begin nu toch een beetje in Jomanda te geloven. Die vertelde nl in de jaren '80/'90 al dat de aidspatiënt zijn medicijnen vooral niet moesten gebruiken...
Rebel without a Cure | 15-09-2008 21:14
43746 Een klein voorproefje van de Othordoxe woede kregen we al:
Heel vreemd verhaal. Gevaarlijk ook. Alsof de afrikanen NIET gebukt gaan onder een hoog sterftecijfer door AIDSdoden? Hou toch op! Dit soort artikelen moet je niet plaatsen.

http://www.nujij.nl/de-aidsepidemie-in-afrika-is-bedrog-velen.3553921.lynkx
| 15-09-2008 21:26
43747 Zichzelf herstellend Immuniteitssyndroom is dat, waarvan de oorzaken nog onbekend zijn omdat we zo graag de weg even kwijt waren omdat dat zo handig is soms. Maar er gaat een lampje branden dat het vergif elders zit?
Rebel without a Cure | 15-09-2008 21:28
43748 Anjalis zullen we afspreken dat we niet meer in raadselen gaan spreken? Zeg het gewoon.
| 15-09-2008 21:32
43749 Ah Jip en Janneketaal dus Rebel wink
Joe aar wiccet...rasberry Aai luf joe! wink
| 15-09-2008 21:36
43750 Of Jip en Jiptaal . Sorry geen discriminatie hier smile
Patrick Savalle (Patman) | 15-09-2008 21:40
43751 Geachte heer Lange,

Ik het NRC stond een artikel dat er niet om loog. Het was getiteld:
De aidsepidemie in Afrika is bedrog
Velen verdienen er hun brood mee
http://www.nrc.nl/opinie/article1982563.ece/De_aidsepidemie_in_Afrika_is_bedrog

Het artikel plaatst ernstige kanttekeningen bij de huidige AIDS-theorie. Enkele citaten:
Met andere woorden: in plaats van de aangekondigde dodelijke epidemie van historische afmetingen zien we hier een explosieve jaarlijkse bevolkingsgroei van 3,4 procent, wat betekent dat de bevolking van Oeganda in 21 jaar verdubbelt.

Dat is natuurlijk nogal paradoxaal. Maar de contradictie tussen een voorspelde dodelijke epidemie en een spectaculaire bevolkingsgroei valt gemakkelijk te verklaren: de meeste mensen die vijftien jaar geleden hiv-positief waren zijn niet, zoals verwacht, vroegtijdig overleden, maar zijn een normaal leven blijven leiden.

Het fundamentele uitgangspunt in het hiv/aidsparadigma – namelijk dat een positieve hiv-uitslag leidt tot aids en dus tot vroegtijdig overlijden – is door het voorbeeld van Oeganda weerlegd. De overduidelijk – zoals men nu ook toegeeft – te hoge cijfers waren gebaseerd op verkeerde aannames, ongefundeerde ramingen en elementaire epidemiologische fouten.

En:
Om te beginnen – dat hebben ettelijke onderzoeken uitgewezen – zijn hiv-tests in Afrika zeer onnauwkeurig.

En:
Ons wordt nog steeds voorgehouden dat Afrika gebukt gaat onder een ernstige aidsepidemie. Die reusachtig hoge cijfers leveren reusachtige hoeveelheden publieke fondsen op voor aidsresearch en dus voor onderzoekers. Maar wat voor wetenschappelijk oordeel mogen we verwachten van experts die opkomen voor een breed gedragen overtuiging die borg staat voor hun inkomen?

Wij zouden het zeer op prijs stellen als u een reactie geeft op het artikel dat wij dan kunnen plaatsen zodat onze 100.000 unieke bezoekers per maand het ook kunnen lezen. Als belastingbetaler betalen wij allemaal mee aan de enorme budgetten voor AIDS-research, waarvan een niet onaanzienlijk deel uw kant op verdwijnt. Het lijkt me daarom geen onredelijke vraag.

Zie ook: http://zapruder.nl/AIDS en http://anderekijk.net

--
Met vriendelijke groeten,
Rebel without a Cure | 15-09-2008 21:44
43752 Oeps die laatste twee zinnen moest dat nou ...rasberry Joe aar wiccet...
| 15-09-2008 21:55
43753 Gefeliciteerd aan iedereen die positief kritisch durft te kijken naar de propaganda van de Pharma (en banken, "democratie" en olie)
NRC is zeker niet de minste en bereikt direct het hoger segment, erg positief. Hoop dat niet de redactie de zak krijgt, als ze durven zijn er genoeg topics en ruimte voor echte journalistiek ipv die eenheidsworst van AP ANP Reuters.
Brasschektv had weer een goede video over de propaganda, uit de pijplijn van de Freud derivaten.
Here's a little history that few are aware of...
but if you know it, it explains much about
how we got to where we are today.

When the Rockefeller group was under
widespread popular attack in the early part
of the 20th century, they hired a man named
Ivy Lee to help them rehabilitate their public
image. He was very successful at his task.

The Rockefellers loaned Lee to the Nazis
to help them with their 1930s PR problems
in the US. While, it may be hard to believe
now, US press accounts of Hitler's rise to
power in Germany were mostly positive.

Edward Bernays, a close colleague of Lee's,
was another master of public manipulation.

One of Bernays' biggest fans was none other
than Joseph Goebbels, the director of
internal propaganda for the Nazi government.

Goebbels was the man who "sold" the Germans
on the Nazis (much the way Roger Ailes has
sold the US on Bush-style (i.e. criminal)
Republicanism.

I recommend you read more, but if you want
to go straight to the video, it's here:

video
Rebel without a Cure | 15-09-2008 21:58
43754 Les1 briefwisseling met de vijand. Hou het vriendelijk en beleeft met een schalks compliment. In de brief na het antwoord kun je em dan inkoppen en eventueel de melkpoeder verstoppen.
| 15-09-2008 22:07
43755 Maar Rebel, vrij vertaad ,ik bedoelde gewoon te zeggen dat het opmerkelijk is dat in de laatste tijd meer berichten beginnen door te dringen in de MSM ook over diverse andere omstreden onderwerpen.Hetgeen ik zie als het doorbreken van een syndroom.
D.w.z. dus een complex van verschijnselen die kenmerkend zijn voor een bepaalde' ziektetoestand' waarvan de oorzaken nog 'even' onbekend waren.
Rebel without a Cure | 15-09-2008 22:08
43756 Doe toch maa Jip en Janneketaal.
Hans | 15-09-2008 22:47
43758 Effe twee vraagjes.
Hoe duur is een AIDS-test ?
Hoeveel van die 33 miljoen Afrikanen hebben er echt een AIDS-test gedaan ?

Volgens mij is er maar een heel klein deel van de bevolking getest en vervolgens wordt er maar wat in het wilde weg geextrapoleerd. En natuurlijk een beetje overdrijven en naar boven afronden, anders is het niet zielig genoeg.

En dan wil ik ook nog graag weten hoe betrouwbaar die AIDS / HIV-testen zijn onder "Afrikaanse" omstandigheden.
busje | 15-09-2008 23:03
43759 Nu nog diverse andere moneymakers aan de kaak stellen, zoals bv migraine, suïcide-hoofdpijn en ander zeer simpel te verhelpen klachten waar heul veul geld wordt verdiend met onderzoek waar schijnbaar nooit een eind aan komt. Kielhalen die witte jassen. Losgeslagen grootverdieners die sinds het verlaten van het middelbare onderwijs volledig geïsoleerd worden van de werkelijkheid. Gehersenspoelde, farmaceutisch georiënteerde gedrochten waarvan onomstotelijk bewezen kan worden dat die gasten in deze beroepsgroep, een bijzonder groot aantal synapsen niet functioneert. De rechter hersenhelft van een gepensioneerd arts zal waarschijnlijk de omvang hebben van een spliterwt. Uitzonderingen daar gelaten.
Donkerdoorn | 15-09-2008 23:32
43762 Ik lees het stuk toch echt anders. De insteek is dat cijfers worden overdreven, los van het aid$ vraagstuk, omdat het meer poen oplevert voor de welwillende ngo's. Het meest schokkende is de quote waarin wordt geponeerd dat zoveel belangen en reputaties verstrikt zijn geraakt in "de leugen" dat we eigenlijk niet meer terug kunnen. Iets wat met veel meer bull op deze planeet het geval is.

Tsja, zoals gezegd als een 100% maffiaman als George Bush met geld richting Afrika gaat smijten, weet je hoe laat het is.

Nog een goed stuk over ngo's, hun tegenwoordige politieke functie (je ziet die gasten steeds meer van ngo naar politiek gaan, overigens) en het "recht" of "plicht" tot interventie. C'est Duits.
| 16-09-2008 09:33
43780 Is men vergeten dat een maand of 2 geleden in de MSM stond dat AIDS buiten Afrika geen epidemie is. Nu is daar dan het bericht van de NRC dat ook IN Afrika geen epidemie is. Het orthodoxie-verhaaltje begint langzamerhand af te brokkelen.

In ene alle beschikbare info verkondigen, dat werkt niet. Too much input. Wat NRC nu heeft gedaan is goed.

Eerst de idiote geldbedragen aankaarten voor een mineur-aandoening.
Renatus | 16-09-2008 10:02
43784
Heel gek, maar ik begin nu toch een beetje in Jomanda te geloven. Die vertelde nl in de jaren '80/'90 al dat de aidspatiënt zijn medicijnen vooral niet moesten gebruiken...


Ik zet meteen een fles water voor de speaker zodat zij die kan inzingen! Je hebt gelijk hoor, Jomanda had een goed punten, maar volgens mij ging het bij haar voornamelijk om de centen toch? Toch?
Ellen Ripley | 16-09-2008 10:26
43787 Allemaal inhaken en meezingen:

Wie ar ool toegedder nauw
toe get de pauwer ov de niiiiiight...
ent feel die energieee
toe go insiiiiide

Let us ool hold hents
ent wiel get intoe de moed
open up joor maint
its riel ent goeeeed
| 16-09-2008 11:06
43795 @Renatus ,

Instralen was het niet?. Al is haar geneeskrachtige stemgeluid nooit echt commercieel aangeslagen geloof ik.
Maar (gezien de alg. consensus hier) haar advies sloeg de spijker op z'n kop, dat mag dan ook wel wat centen kosten toch? Hoe zou het met die medicijnen weigerende vermeende aidslijders nu gaan?
Patrick Savalle (Patman) | 16-09-2008 11:46
43804 Als mensen echt inhoudelijk geinteresseerd zijn, kan ik dit aanbevelen:

http://zaplog.nl/zaplog/article/aids_nieuwe_onthulling_aangaande_originele_publicaties_van_robert_gallo

Op 1 uur 10 komt Etienne DeHarven aan het woord, wat hij vertelt is duidelijk en kan maar tot één conclusie leiden......
Patrick Savalle (Patman) | 16-09-2008 11:48
43806 Hij maakt ook heel erg duidelijk dat virussen géén kanker kunnen veroorzaken (denk aan HPV). Hij noemt dat flauwekul en legt uit op biochemisch niveau waarom dat zo is. Hij legt ook de onlogica erachter uit. Kan iedereen begrijpen.

Hetzelfde verhaal gaat op voor HTLV1 (HIV)
Patrick Savalle (Patman) | 16-09-2008 16:00
43822 http://www.nujij.nl/aids-epidemie-debunked.3557245.lynkx
JeroenG | 17-09-2008 00:33
43844
@Hans: Effe twee vraagjes.
Hoe duur is een AIDS-test ?
Hoeveel van die 33 miljoen Afrikanen hebben er echt een AIDS-test gedaan ?

Amerika 1993: $50 voor ELISA en $100 voor Western Blot. Afrika 1990: $1 voor ELISA. In het westen is iemand hiv-positief bij 2 positieve ELISA's en 1 positieve WB, in Afrika vaak na 1 positieve ELISA.

In Zuid-Afrika zijn de cijfers waarschijnlijk op de meest betrouwbare manier tot stand gekomen. Zo'n 16000 mensen op een bevolking van 45 miljoen, dwz 0,04% werden daarvoor getest.
@Hans: En dan wil ik ook nog graag weten hoe betrouwbaar die AIDS / HIV-testen zijn onder "Afrikaanse" omstandigheden.

Hiv-tests in Afrika zijn natuurlijk niet slechts onnauwkeurig, maar net als overal elders onzinnig. [...]
Pregnancy is consistently listed as a cause of positive test results, even by the test manufacturers. [...] This is significant in Africa, because HIV estimates for African nations are drawn almost exclusively from testing done on groups of pregnant women. [...] There’s no concern for cross-reactivity or false-positives in this group, and no repeat testing. One ELISA on one girl, and 32.5% of the population is suddenly HIV positive.
http://www.gnn.tv/articles/article.php?id=1035

http://z9.invisionfree.com/Andere_Kijk/index.php?showtopic=1451&view=findpost&p=1308662
Dawkins | 17-09-2008 18:44
43887
De auteur stelt letterlijk dat er geen basis meer is voor de aanname dat HIV de oorzaak is van AIDS.


Waar dan?
Chenko | 17-09-2008 19:24
43890 Het is een begin, dit bericht. Maar moeten we dit als een incident zien of kunnen we meer echte journalistiek van het NRC verwachten? Als ze het left hebben om dit door te voeren en de HIV = AIDS hoax bespreekbaar te maken in de MSM neem ik een abbonement uit steun.
Paul2 | 17-09-2008 20:55
43897
Patman | 15-09-2008 20:36
43740
@Donkerdoorn: niet mee eens. De auteur stelt letterlijk dat er geen basis meer is voor de aanname dat HIV de oorzaak is van AIDS. Dat heet AIDS-ontkenning bij het grote publiek... Trust me, zo noemen ze me al jaren..


Welk deel van het artikel baseer je die uitspraak op Patman.Is het op dit deel ?
Het fundamentele uitgangspunt in het hiv/aidsparadigma – namelijk dat een positieve hiv-uitslag leidt tot aids en dus tot vroegtijdig overlijden – is door het voorbeeld van Oeganda weerlegd. De overduidelijk – zoals men nu ook toegeeft – te hoge cijfers waren gebaseerd op verkeerde aannames, ongefundeerde ramingen en elementaire epidemiologische fouten.

Dan klopt je aanname niet ,maar misschien zie ik wat over het hoofd?
Het gaat hier alleen over fout diagnostiek,op zich al erg en manipulatief genoeg en goed dat dit eens aan de grote MSM klok wordt gehangen.
Rebel without a Cure | 17-09-2008 22:01
43901
Dawkins | 17-09-2008 18:44
43887
De auteur stelt letterlijk dat er geen basis meer is voor de aanname dat HIV de oorzaak is van AIDS.


Waar dan?

Als je zo in biologische wiskunde geinterresseerd bent dan hoef je zo'n vraag toch niet te stellen.
Rebel without a Cure | 17-09-2008 22:03
43903 Ach, voor de zwijnen: http://zapruder.nl/portal/artikel/wiskunde_verliest_geloof_in_hiv/
Patrick Savalle (Patman) | 17-09-2008 23:20
43919
Patman | 15-09-2008 20:36
43740
@Donkerdoorn: niet mee eens. De auteur stelt letterlijk dat er geen basis meer is voor de aanname dat HIV de oorzaak is van AIDS. Dat heet AIDS-ontkenning bij het grote publiek... Trust me, zo noemen ze me al jaren..




Welk deel van het artikel baseer je die uitspraak op Patman.Is het op dit deel ?

Het fundamentele uitgangspunt in het hiv/aidsparadigma – namelijk dat een positieve hiv-uitslag leidt tot aids en dus tot vroegtijdig overlijden – is door het voorbeeld van Oeganda weerlegd. De overduidelijk – zoals men nu ook toegeeft – te hoge cijfers waren gebaseerd op verkeerde aannames, ongefundeerde ramingen en elementaire epidemiologische fouten.



Dan klopt je aanname niet ,maar misschien zie ik wat over het hoofd?
Het gaat hier alleen over fout diagnostiek,op zich al erg en manipulatief genoeg en goed dat dit eens aan de grote MSM klok wordt gehangen.


Uhhhm, ben ik woordblind ofzo? Ik zie het letterlijk staan. Als je andere publicaties van deze auteur bekijkt:

http://www.virusmyth.com/aids/hiv/chrfafrica.htm
http://www.rethinkingaids.de/allg/epidem-d.htm

Dan denk ik ook dat die Fiala dat gewoon bedoelt. Sterker nog Fiala is een uitgesproken dissident:

http://www.ocnus.net/cgi-bin/exec/view.cgi?archive=104&num=26535&printer=1

Amongst them the German physician Claus KOEHNLEIN and the Austrain gynaecologist Christian FIALA.
Both are well known for their dissident opinion about HIV-Aids.

In summary:
- HIV virus does not exist
- If it exists, it does not cause AIDS
- AIDS is a lifestyle disease. In the US and Europe caused by "immunsuppressive" lifestyle drugs, and/or "immunosuppressive" antiretrovirals, in Africa caused by the immunosuppression of malnutrition.
-Furthermore they claim, that in Africa HIV- tests are practically not available and the diagnosis of HIV/AIDS describes diseases, that have always been there before like TB, Malaria, Diarrhea, Leprosy.
Patrick Savalle (Patman) | 17-09-2008 23:22
43920 Hij staat ook gewoon op de Rethinkers-lijst.

http://aras.ab.ca/rethinkers.php
Donkerdoorn | 18-09-2008 08:27
43929 Sorry, maar blijft staan dat het niet in het artikel van de NRC staat. Daar is de strekking dat aids niet tot dood leidt omdat de cijfers niet kloppen. De discussie over wat aids is staat daar buiten.
Patrick Savalle (Patman) | 18-09-2008 09:23
43932 Haha, laatste poging.

"Het fundamentele uitgangspunt in het hiv/aidsparadigma – namelijk dat een positieve hiv-uitslag leidt tot aids en dus tot vroegtijdig overlijden – is door het voorbeeld van Oeganda weerlegd."


Wat is nu de fundamentele aanname in het HIV/AIDS paradigma? Dat is:

HIV → AIDS → dood


Een soort logisch propositie (implicatie). En dat wordt door het voorbeeld van Oeganda weerlegt.

Ik zal het hierbij laten, maar er staat dus letterlijk in dit artikel dat basisaanname in het paradigma niet klopt.
Patrick Savalle (Patman) | 18-09-2008 09:24
43933 Maar beter pak je het originele artikel erbij (kan het zo snel niet vinden) maar ik weet zeker dat het daar duidelijker staat.
Paul2 | 18-09-2008 13:24
43944
Donkerdoorn | 18-09-2008 08:27

Sorry, maar blijft staan dat het niet in het artikel van de NRC staat. Daar is de strekking dat aids niet tot dood leidt omdat de cijfers niet kloppen. De discussie over wat aids is staat daar buiten.


Mee eens ,misschien heeft Fiala het wel gezegd in die andere artikelen ,zal ze eens lezen.Maar uit het NRC artikel kan ik het niet opmaken.
Rebel without a Cure | 19-09-2008 21:52
44027 Joep Lange reageert op NRC artikel podcast.
In 1 klik via: http://zaplog.nl/zaplog/article/joep_lange_reageert_op_nrc_artikel_podcast
Vrijwel direct na het nieuws begint het telefoongesprek met Lange. Een verbinding met Botswana (goeie handel, die aidsremmers).
Hij klinkt minder zeker van zichzelf dan we van hem gewend zijn. Hij brengt wel het onderwerp ‘testgroep zwangere vrouwen’ ter sprake, maar ontwijkt de achtergronden door te verwijzen naar verbeterde statistische technieken.
Idd. holocaust en Oostenrijk, dan denk ik: "De koopman en de dominee."
Is Lange een Jewisch name?
| 20-09-2008 07:36
44034 De ziekte AIDS is ongeveer even lang bekend als de maximum incubatietijd, de tijd die het duurt na besmetting voordat je ziek wordt.
Besmetting is een feit als in het bloed antistoffen worden aangetroffen die het afweersysteem aanmaakt om zich tegen het virus proberen te beschermen.

Als de besmetting is geconstateerd wordt om de drie of zes maanden bloed afgenomen om het verloop van de besmetting vast te stellen.


Dat gebeurt op twee manieren.

Aanvankelijk kon dat alleen door het aantal cellen per vierkante millimeter te tellen die verantwoordelijk zijn voor het afweersysteem. Zijn dat er meer dan 500, dan is de afweer goed; zijn het er minder dan 200, dan wordt gesproken over AIDS en ben je vatbaar voor alle mogelijke infectieziekten.

Sinds een jaar of tien wordt ook het aantal virusjes per vierkante millimeter tellen. Des te meer virusjes, des te meer kans op besmetting.

Het kan lang duren voordat de afweer is gedaald tot onder de 200, het moment waarop medicatie wordt gestart en ook zeker nodig is omdat je anders gegarandeerd ziek wordt. De eerste ziekteverschijnselen doen zich dan vaak al voor.

Aanvankelijk neemt de afweer iedere drie maanden met zo'n tien punten af, maar als die onder de 400/300 komt maakt de afweer opeens een vrije val.

De medicijnen die dan worden voorgeschreven en in de meeste gevallen geen onmiddellijke bijwerkingen hebben, zorgen voor een wonderbaarlijke ommekeer. Binnen enkele weken is de afweer op het niveau zoals dat tien jaar eerder was en is het aantal virusjes per vierkante millimeter zo klein geworden (<50) dat het niet meer meetbaar is.
Rebel without a Cure | 20-09-2008 11:55
44037 @Lucas,
Vertel nu nog een keer van Kleinduimpje.
george orwell | 20-09-2008 13:08
44044 image002.jpg
Gera | 20-09-2008 19:14
44071
De medicijnen die dan worden voorgeschreven en in de meeste gevallen geen onmiddellijke bijwerkingen hebben, zorgen voor een wonderbaarlijke ommekeer. Binnen enkele weken is de afweer op het niveau zoals dat tien jaar eerder was...


Waar haal je die onzin vandaan? Van die Lange gehoord of zo?
Een vriend van ons heeft dat gif vele jaren lang geslikt met een startwaarde CD4 zo rond de 120. Hij kwam al die tijd niet of nauwelijks zelfs maar in de búúrt van de 150. Meestal tussen de 20 en de 80, mind you!
Zijn CD4-waarde steeg in enkele maanden tijd tot 270, toen zijn internist verzuimde (!) hem Stocrin voor te schrijven. We hadden er in één klap twee dissidenten bij: onze vriend en diens huisarts. De laatste piekert er overigens niet over hieraan ruchtbaarheid te geven, tot ons verdriet.
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux