133 verlichte geesten, 2 doorgeslagen complotters en 9 trollen aanwezig, 3403 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

Irak: De nep-sjeik, het Al Quada-spook, ethnische zuiveringen en de leugens van Bush / reageer

Door Donkerdoorn, gepubliceerd op 18-09-2007 13:59, 34 reacties, rubrieken: Geopolitiek, Irak

imageHij was de wandelende reclamezuil voor het succes van het Amerikaanse leger in Irak: sjeik Abdul Sattar Abu Risha. Woordvoerder van de verenigde soennietische stammen in de Iraakse provincie Anbar en belangrijkste onderhandelingspartner voor de Amerikanen in hun “counter-insurgency” strategie in de provincie. Tijdens zijn derde bezoek aan Irak, sprak president George Bush uitgebreid met de sjeik en werden de nodige handen geschud om de succesvolle samenwerking te onderstrepen. Generaal Petraeus, de opperbevelhebber van de Amerikaanse troepen in Irak, haalde het bondgenootschap met de sjeik aan in zijn voortgangsrapportage aan het Amerikaanse congres. Maar slechts enkele uren voordat George Bush zijn nu fameuze televisietoespraak hield over zijn “surge“ en het eventuele terugtrekken van Amerikaanse troepen, werd de sjeik vermoord. Opgeblazen door “Al Quada“ volgens de officiële lezing. Een slag voor de Amerikaanse strategie.

Nieuwsgierig geworden door het Amerikaanse succes in de Anbar trok cameraman Rick Rowley richting de Iraakse provincie. En zijn bevinden zijn schokkend en staan haaks op het verhaal van het Pentagon en Bush. Zijn rapportage is een verhaal van stammen-maffia, ethnische zuiveringen en het ongrijpbare spook “Al Quada“.

Want de, zoals de New York Times omschrijft: “charismatisch symbool van het success in de soennietische gebieden en de belangrijkste reden voor verlenging van de Amerikaanse aanwezigheid in Irak”, Abu Risha, blijkt niet een enorm invloedrijk sjeik te zijn. En de door het Pentagon aan soennietische stammen uitgedeelde wapens en geld blijken vooral gebruikt te worden voor het ethnische zuiveren van sjiieten uit het gebied. De Amerikaanse troepen worden met rust gelaten, zeker. Maar het is meer een soort maffioos protectiegeld dat betaald wordt, in plaats van actieve soennietische strijd tegen Al Quada. Een Al Quada dat opeens uit de provincie is verdwenen. Is Al Quada in Irak dan echt een verzinsel van het Pentagon?

Check Rowley’s schokkende reportage voor Aljazeera: 

Deel II:

Youtubes via Greg Palast.

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
John | 18-09-2007 17:07
24964 "Helaas krijgen we in de MSM niet te horen dat het paradepaardje van Bush, slecht heel even kon genieten van zijn roem...."

Even gecheckt bij Google News: 870 berichten over de dood van Abdul Sattar Abu Risha in de Engelstalige pers en 15 berichten in de Nederlandse kranten, van de Spits tot de VK. Dus hoe kom je nou toch weer tot deze conclusie?
Paul2 | 18-09-2007 17:10
24965 The Wallstreet Journal weet nu van een nieuwe regeringssmoes om toch geen troepen terug te hoeven trekken

http://rawstory.com//news/2007/Iraq_Blackwater_incident_could_complicate_planned_0918.html
Assi | 18-09-2007 17:31
24967 Typische propaganda, niets nieuws onder de zon.
Evie | 18-09-2007 18:02
24969 ronduit zeer schokkend te noemen onderstaand filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=SaiWCS10C5s

Andrew Meyer stelde senator Kerry een vraag over de verloren presidentsrace van 2004: ,,Waarom heeft u Bush niet geprobeerd af te laten treden als er bewijs is dat er met de stemmen is gesjoemeld?" Hierop werd de microfoon van de jongen uitgeschakeld en werd hij hardhandig meegenomen en met een tazer bewerkt.

Woorden schieten me gewoon tekort.
x | 18-09-2007 18:03
24970 Nederland: De nep-koningin, het terreurspook, economie-, oorlog- en wetenschapsprookjes en de troonleugen.

De nep-koningin, het terreurspook, de troonrede en de sprookjes over economie, oorlog en wetenschap...

"Ons land heeft veel dat hoop geeft en vertrouwen. De economische vooruitzichten zijn gunstig. Ondernemers en consumenten zijn optimistisch. Jongeren vinden snel een baan."

"Te veel mensen voelen zich onveilig. Het voorkomen en bestrijden van terrorisme, criminaliteit en geweld blijven volop aandacht vragen."

"Daar waar Nederland zich inzet voor vredesoperaties, vervult onze krijgsmacht een verantwoordelijke taak. De regering zal nadere voorstellen indienen over onze bijdrage aan de internationale missie in Afghanistan. Nederlandse militairen doen hun zware werk met moed en volharding. Wij allen delen het leed van hen die een dierbare in een missie hebben verloren."

"Op vele plaatsen in de wereld worden de rechten van de mens niet geëerbiedigd. Nederland zal zijn lidmaatschap van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties benutten om de bescherming van deze rechten te bevorderen."

"Aan de universiteiten krijgen de beste wetenschappers voorrang bij de verdeling van onderzoeksgeld."


http://www.nos.nl/nosjournaal/dossiers/prinsjesdag2007/troonrede.html

Etc, etc, etc... enfin, een andere nepkoningin zou zeggen "de leugen regeert..."
x | 18-09-2007 18:06
24971 sorry er is bij het knippen en plakken vanuit mn notepad iets misgegaan, 2e alinea moet geskipt... smile
John | 18-09-2007 18:39
24972 Over de te hete soep en de automatische piloot van Klaas zullen we het maar weer eens niet hebben:

Diezelfde NRC schrijft bijv. ook: "En zo populair kan Abu Risha’s alliantie met de VS ook niet zijn geweest bij de bevolking. Volgens een BBC-peiling steunt slechts 1 procent van de sunnieten de Amerikaanse aanwezigheid in Irak."

Nog een kritisch verhaal hier: http://www.nrc.nl/opinie/hoofdartikelen/article768456.ece/Schijnsucces_van_Bush

Allemaal propaganda? Waar is de nuance, Klaas?
Donkerdoorn | 18-09-2007 18:44
24974
"En zo populair kan Abu Risha’s alliantie met de VS ook niet zijn geweest bij de bevolking"


Nee, anders deed ie ook geen boem!....
Assi | 18-09-2007 19:11
24978 Sarcastisch zijn kunnen we allemaal wel, daar hebben we hier geen bal aan. Inhoudelijke reacties hebben we nodig, kom dus daar eens mee. Zijn we hier nou op een volwassen manier aan het discussieren, of als een stelletje kleuters aan het gal spuwen?
democraatus | 18-09-2007 19:22
24980 Waar staat dag in dag uit op de voorpagina van de NRC dat de oorlog in Afghanistan een farce is, een mislukking, een narcistiche belangenbehartiging voor een select gezelschap?

Pagina 8 is een doekje voor het bloeden.
freedomfiles | 18-09-2007 19:36
24983 Etc, etc, etc... enfin, een andere nepkoningin zou zeggen "de leugen regeert..."

Behoorlijk. Balkenende was op 11 September op TV tijdens een bliksembezoek aan Afghanistan. Hier stelde hij tijdens een toespraak voor de Nederlandse troepen daar, dat men in Afghanistan zit ten gevolge van de gebeurtenissen van 9/11.

Ik zou dan slechts 1 vraag hebben aan Balkenende :

Hoe komt het dat de campagne tegen de Taliban en de wereldwijde oorlog tegen het terrorisme in de 24 uur voorafgaande aan de aanslagen formeel werd goedgekeurd door het Witte Huis ?

Immers geeft dat klip en klaar aan dat het besluit om de oorlog te lanceren aan 9/11 vooraf ging, en dat -tenzij Bush helderziend was- de aanslagen dus nimmer gepresenteert kunnen worden als de reden achter de Afghanistan campagne.

U.S. OK’d plan to topple Taliban a day before 9/11
http://www.msnbc.msn.com/id/4585010/

U.S. sought attack on al-Qaida, White House given plan days before Sept. 11
http://www.msnbc.msn.com/id/4587368/

Is het volgens Balkenende normaal dat de beslissing om een oorlog te lanceren vooraf gaat aan de gebeurtenis waarmee diezelfde oorlog wordt gerechtvaardigd ?
John | 18-09-2007 20:08
24986 "Net doen alsof je kritisch bent is een onderdeel van propaganda"

Nu er toch weer ergens wat kritiek op duikt, weet Klaas daar wel weer een mooie draai aan te geven.

"Waar staat dag in dag uit op de voorpagina van de NRC dat de oorlog in Afghanistan een farce is, een mislukking, een narcistiche belangenbehartiging voor een select gezelschap?"

Ik zie het al staan: Oorlog is Irak een narcistiche belangenbehartiging voor een select gezelschap. Ik lees trouwens liever een krant die mij de feiten vertelt, dan mij een mening opdringt. Die kan ik zelf wel vormen.
Inanna | 18-09-2007 21:05
24989 Goed nieuws leek me vandaag dit wel:
Irak wijst Blackwater de deur...

Laten we stoppen met de oorlog te verliezen!!!!
mysterix | 18-09-2007 21:10
24990 Een krant vertelt jou niet de feiten, slecht een interpretatie van de feiten ingekleurd door de journalist en redactie. We weten allemaal dat de de oorlogen in Afganistan en Irak illegaal zijn, wie ik ook spreek is het daarover eens. Alleen durft geen enkele krant dat op de voorpagina te zetten. Dat is wat steekt, vooral omdat we medeplichtig zijn aan beide oorlogen door de steun van onze regering.

Als een journalist of een krant zich niet kritisch op durft te stellen verliezen de feiten die ons, door hem, gepresenteerd worden meteen hun waarde. Is "de journalist" bang zijn hypotheek te verliezen, of is de krant bang abonnees te verliezen? Het gedrag van de kranten lijkt tegenwoordig meer op dat van de TV zenders: alles om de gunst van de kijker. Vrijwel geen kritische noot te bekennen...
Dinosaur | 18-09-2007 21:45
24995
Ik lees trouwens liever een krant die mij de feiten vertelt, dan mij een mening opdringt. Die kan ik zelf wel vormen.


Juist. Maar dan wel één die door de keuze van feiten het vizier niet dermate vernauwt dat het beklemmend wordt.
FotonX | 18-09-2007 22:08
24998 The Strange Death Of Todd Blue

At the time of Todd's death, he was under investigation for his possible role in the nuclear weapons that were loaded into a B52 aircraft.

There is only ONE man commanding all of the military, at the very top, who would be desperate enough to try to do something like this. He is the only man who has the actual authority to deploy ANY nuclear weapons. Even though about one week has passed since the incident, it is most likely that any investigation into this event has already confirmed who that treasonous individual is. If America is already under secret martial law which the events of the past 6 years seem to suggest, then there will never be an investigation. And this may be why he thought he could do it

http://rense.com/general78/strange.htm
Liberty | 18-09-2007 23:28
25005 http://www.youtube.com/watch?v=SaiWCS10C5s

Hier ben ik echt erg van geschrokken. Mag een student geen vraag stellen in een "democratisch en vrij" land. Is dit de manier om het volk monddood te maken. Schandalig, ik heb er geen woorden voor. Politie agenten gedragen zich inderdaad als kampbeulen. Zouden zij beseffen wat ze eigenlijk doen? Of zijn deze mensen van een zo minderwaardig soort dat ze zich op deze manier "iemand" voelen.

Als Niet komt tot "iet",
kent Iet zichzelve niet.

Liberty
lanoe | 19-09-2007 06:56
25015 Hier een mooi initiatief om dr wat aan te doen.
Deze organisatie is mede verantwoordelijk voor het ontslag van Dhr. Wolfowitz bij de wereldbank en dus effectief:

http://www.avaaz.org/blog/en/iraq/

Carpe diem homo universalis
John | 19-09-2007 08:35
25017 @Klaas: en jij gaat mij nu weer vertellen dat NRC of iedere andere kranten geen aandacht aan die toestanden in Guantanamo Bay hebben besteed? Ik dacht dat ze er vol mee hebben gestaan, inclusief foto's, reden waarom je ook deze foto op de kop hebt kunnen tikken. Zelfs Amerikaanse kranten hebben er voluit over geschreven.

En dan nog: wat wil je hiermee zeggen: dat een stelletje militairen die de regels niet heeft begrepen model staat voor de aanpak van Amerikanen? Beetje vreemd dan dat de betrokkenen discplinair gestraft zijn.
democraatus | 19-09-2007 08:42
25018 "Ik lees trouwens liever een krant die mij de feiten vertelt,"

Stop dan met de NRC lezen.
lanoe | 19-09-2007 10:18
25026 Psst, zie hoe het allemaal gestuurd werd van boven af, incl een brief ondertekend door Dhr. Rumsfeld.

Zeer goede documentaire waarin alle kanten belicht worden.
Na het zien van deze docu denk je nog wel 2x na voordat je het leger ingaat.
Moet eigenlijk verplichte kost worden voor eenieder die het leger in wil en hoeveel eigen wil je daar hebt;)

http://video.google.nl/videoplay?docid=-1079717350232790520&q;=ghost+of+abu+graib&total;=87&start;=0#=10&so;=0&type;=search&plindex;=2

Carpe diem homo universalis
Assi | 19-09-2007 12:34
25041
En dan nog: wat wil je hiermee zeggen: dat een stelletje militairen die de regels niet heeft begrepen model staat voor de aanpak van Amerikanen?

Sterker nog, de meeste incidenten komen van huurlingen. Vanochtend nog in De Pers: de Iraakse regering wenst de huurlingen van Blackwater niet meer in het land, iedereen krijgt ruzie met die gasten (Amerikaanse, Britse en Irakese soldaten en burgers). De grootste problemen komen van het feit dat de coorperaties er ruimschoots binnen zijn gelaten, toestemming hebben om als bloedzuigers op het land te storten.
freedomfiles | 19-09-2007 12:57
25042 @ John:

en jij gaat mij nu weer vertellen dat NRC of iedere andere kranten geen aandacht aan die toestanden in Guantanamo Bay hebben besteed?

Heb je gelijk in.

En dan nog: wat wil je hiermee zeggen: dat een stelletje militairen die de regels niet heeft begrepen model staat voor de aanpak van Amerikanen?

Absolute onzin, zie bijvoorbeeld onderstaande artikelen (inderdaad gewoon uit de mainstream media).

The Truth About Abu Ghraib
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/07/28/AR2005072801745.html

Ex-general at Abu Ghraib says Rumsfeld OK'd abuse
http://www.boston.com/news/world/europe/articles/2006/11/26/ex_general_at_abu_ghraib_says_rumsfeld_okd_abuse/

Betrokkenheid van mensen als Rumsfeld werd overigens expliciet niet meegenomen in het onderzoek naar Abu Ghraib

Even more controversially, the role of the Secretary of Defence, Donald Rumsfeld, has been judged to be outside the investigation's remit, despite allegations that extreme treatment of prisoners was authorised at the highest levels. Last month, Brig-Gen Janis Karpinski, the commander formerly in charge of Abu Ghraib, alleged that Mr Rumsfeld had authorised the use of "dogs, food deprivation and sleep deprivation".

Zie :

Rumsfeld escapes blame in 'whitewash' Abu Ghraib report
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2004/08/15/wrum15.xml&sSheet;=/news/2004/08/15/ixworld.html

Dus als je stelt dat je hierover in mainstream media kunt lezen, dan heb je gelijk. Als je daaraan toevoegt dat dit een geisoleerd incident is, en slechts te wijten aan een klein groepje soldaten, dan vraag ik me toch erg af of je ook de moeite hebt genomen om die artikelen daadwerkelijk te lezen.
x | 19-09-2007 13:02
25043 kijk eerst die documentaire assi. De militairen valt niks te verwijten. Ze zijn nog nooit buiten Amerika geweest. Als de top satanistisch is, maar toch de legitimiteit van een overheid/leger heeft, kunnen ze onder extreme omstandigheden iedereen dehumaniseren. befehl ist befehl, niks meer, niks minder
John | 19-09-2007 13:44
25048 @Freedomfiles: Betrokkenheid van Rumsfeld wordt maar door 1 persoon genoemd: namelijk door Janet Karpinski, die zelf uit het leger is gezet, en merkwaardig genoeg eerst nadrukkelijk verklaarde dat ze niet van het misbruik wist, en dus later weer met een ander verhaal kwam aanzetten. Je moet altijd heel erg uitkijken met mensen die na ontslag een scapegoat zoeken om het eigen falen te verbloemen. Van Karpinkski is bekend dat ze nauwelijks de celblokken bezocht en dus feitelijk geen toezicht hield, terwijl ze hoofdverantwoordelijke was. Gezien het feit dat haar beweringen links- of rechtsom niet bevestigd zijn, vind ik niet dat je een sterke zaak naar voren brengt. En dan nog gaan al je voorbeelden over Abu Ghraib.
Profeet | 19-09-2007 14:42
25055
http://www.youtube.com/watch?v=SaiWCS10C5s

Ouch, het einde van de vrijheid in the US komt nu echt in zicht.
Antagonizer | 19-09-2007 15:38
25061 De eerstvolgende nitwit die dit filmpje nog een keer post gaat een weekje op ip-vakantie!!

Het is hier al 30x langsgekomen.
John | 19-09-2007 16:36
25069 Walcheren ligt in Zeeland.

Nee, ik ben niet geinteresseerd in vooringenomen posities zoals die door jou naar voren worden gebracht zonder overtuigende feiten. Die CIA vluchten lijken me een ander chapiter.

Eerst suggereer je dat kranten alleen maar overheidspropaganda afdrukken, terwijl je met je Abu Graib voorbeeld dat weer onderuit haalt. En als ik daar iets van zeg ben ik volgens Klaas een beroepsontkenner.

Nee, Klaas, ik huil alleen niet zo makkelijk meteen mee met de wolven in het bos. Ligt aan mijn kritische geest, blijkbaar.
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux