167 verlichte geesten, 0 doorgeslagen complotters en 2 trollen aanwezig, 3863 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

Run the bank! 7 December! / reageer

Door Patrick Savalle (Patman), gepubliceerd op 24-11-2010 14:57, 34 reacties, rubrieken: Nieuwe Wereld Orde, Banking, Zapruder, Actie!

Het huidige systeem is aan het falen maar overheden grijpen niet goed in: ze vergroten de problemen door nog meer geld te creëren en nog meer schulden aan te gaan. Daarom moeten burgers nu zelf ingrijpen. Ingrijpen is extreem eenvoudig: haal in de de dagen vlak voor 7 december zoveel mogelijk spaargeld en contant geld van de bank. Doe het echt en denk niet dat jouw individuele bijdrage niet telt, het tipping-point is eerder bereikt dan veel mensen denken en banken zijn veel kwetsbaarder dan ze toegeven.  Zorg wel dat je voor een week cash-geld, voedsel en drinken in huis hebt om te overleven. Mocht het systeem namelijk daadwerkelijk klappen, dan zal dat zeker chaos geven. Tegelijkertijd zal herstel daarna veel sneller en veel grootschaliger optreden dan wanneer we de huidige crisis laten door etteren Herstel is namelijk momenteel nog niet in zicht. De ernst van de problemen blijkt uit de enorme terrorisme-dreiging die Westerse overheden inmiddels op ons loslaten, een bekend instrument om bevolkingen dociel te houden. Een crash is nodig. Lokale economieën zullen ook veel eerder en beter opbloeien dan globale economieën en dat heeft veel voordelen. Niet in de laatste plaats op duurzaamheid (groenheid). Uit de initiële ruilhandel zal al heel snel een nieuw financieel systeem ontstaan op basis waarvan een veel eerlijkere en welvarender samenleving kan groeien.

Wat is er mis met het huidige financiële systeem?

• Het huidige systeem is exponentieel en daarom per definitie niet duurzaam

Modern geld is niet gedekt door goud maar door ‘schuld’. Banken mogen geld maken als ze er een lening (schuld) aan kunnen koppelen. Het geld dat zo ontstaat, heeft als dekking de belofte van een schuldenaar het in de toekomst terug te betalen. De bank heeft er niets voor hoeven doen maar de schuldenaar moet de lening met hard werken proberen terug te betalen. Met rente. Om die rente te kunnen betalen moet het geld voor die rente eerst gemaakt worden en daarvoor heeft de bank een andere schuldenaar nodig die belooft dat extra geld terug te betalen. Zonder lening namelijk geen geldcreatie. Ook weer met rente. Enzovoort. Het systeem kan daarom alleen blijven werken zolang mensen steeds meer schulden op zich nemen. Hoe meer geld er gemaakt wordt, hoe meer schuld er weer nodig is.

Mensen kunnen alleen maar leningen blijven nemen als de economie en hun salarissen blijven groeien. Economische groei is echter afhankelijk van (fysieke) productiviteit en goedkope energie zoals olie, en die zijn beide - zoals alle dingen in de echte wereld - aan limieten gebonden. Het huidige geldsysteem is daarom per definitie eindig. In 2008 liep het systeem vast zonder hoop op structureel herstel. Peak-debt. Nu mensen zelf geen schulden meer nemen, doen overheden dat voor hen, om het systeem draaiende te houden. Deze truc is binnenkort uitgewerkt.

Het huidige systeem opnieuw opstarten zal elke keer weer tot een crash leiden, dat is een eigenschap van het systeem.

• Het huidige systeem is de bron van grote armoede en inkomensongelijkheid

Het huidige geldsysteem is er de reden van dat ‘geld omhoog valt’. Elke keer als een bank geld creëert en de maatschappij de waarde daarvan accepteert, heeft de bank zich een deel van de totale welvaart kunnen toe-eigenen. Zonder daarvoor enige tegenprestatie te leveren. Dit soort geldcreatie zorgt automatisch voor ongewenste welvaartherverdeling. 

Sinds de invoering van het systeem in zijn huidige vorm (Bretton Woods II) is de ongelijke verdeling van welvaart in een stroomversnelling gekomen. Naarmate de geldhoeveelheid op aarde groter werd, werd de inkomensongelijkheid op aarde dat ook. En het aandeel van mensen die leven in armoede ook. Steeds meer mensen worden relatief steeds armer. Het zal niet lang meer duren of ook uw kinderen horen tot die groep. Op dit moment verdient slechts één procent van de rijkste mensen al bijna een kwart van al het inkomen. Inkomensongelijkheid loopt gelijk op met de toename van de geldhoeveelheid op aarde. Die op zijn beurt weer ongeveer gelijk op loopt met de toename van de hoeveelheid schuld. Het is niet onlogisch te denken dat het geldsysteem daarom een belangrijke oorzaak is.

Voorstanders van het systeem zeggen dat het systeem ons welvaart heeft gegeven. Dat is onzin, welvaart ontstaat niet door het drukken van geld. Het systeem heeft ons geen welvaart gebracht, maar ongelijkheid en schuld. Onze welvaart verkregen we door de enorme toename in productiviteit in de 20e eeuw en de uitbundige beschikbaarheid van goedkope olie.

• Het huidige systeem zorgt voor inflatie

Elke keer als een bank de geldhoeveelheid vergroot, wordt het bestaande geld minder waard. Dat heet (monetaire) inflatie. Geld dat u nu verdient en op een spaarrekening zet, is in de toekomst niet meer hetzelfde waard, zelfs niet met de rente die u krijgt op een spaarrekening.

• Het huidige systeem zorgt voor instabiele banken

Een bank hoeft maar een paar procent van al het direct opeisbare geld daadwerkelijk in kas te hebben.  De rest van het geld is slechts de belofte van de bank aan de spaarder of schuldeiser het te betalen. Ze gaan er vanuit dat nooit iedereen tegelijk zijn geld opneemt, maar als veel mensen dat toch doen (dat heet een ‘bankrun’) kan een bank omvallen omdat ze al dat geld helemaal niet kunnen uitbetalen. Banken zijn in het huidige systeem daarom per definitie instabiel. Een veilige bank bestaat in het huidige systeem niet.

• Het systeem is per definitie kwetsbaar

Het globale banksysteem is per definitie niet-robuust en bijvoorbeeld niet eens bestand tegen forse maar in principe lokale bankruns. Daarom dat de Eurolanden zich nu in alle bochten wringen om de Griekse en Ierse banken overeind te houden, als die vallen, valt een groot deel van het hele systeem. Het hele systeem is een ketting van afhankelijkheden met de zwakste schakels als bepalende factoren. Het is verkeerd ontworpen.

Een bankrun klinkt trouwens als iets misdadigs, maar wat er eigenlijk gebeurt, is dat veel mensen tegelijkertijd hun eigen geld weer opnemen. Als de bank dat geld niet kan betalen, is dat dan de fout van die mensen?

• Het huidige systeem is in handen van onbetrouwbare figuren

Doordat het huidige systeem een gecentraliseerd systeem is, is het mogelijk dat de meeste macht en invloed bij slechts een paar spelers worden belegd: ‘de elite’. Slechts een paar mensen hebben het hele monetaire systeem in handen. Deze mensen hebben bewezen niet alleen onkundig maar ook extreem gierig en volledig onbetrouwbaar te zijn. Terwijl de wereld de grootste economische crisis in zijn geschiedenis doormaakt, betalen de banken zichzelf grotere bonussen dan ooit tevoren. De oplichting en fraude in het financiële systeem is vrijwel totaal. Het ontbreken van moreel en ethisch besef is vrijwel totaal. De invloed van deze lui op onze politiek is misschien niet goed zichtbaar maar wel vrijwel totaal.

Waarom waarschuw(d)en economen ons niet?

De meeste economen begrijpen niets van een echte economie, hun modellen zijn niet representatief. Tot voor kort begrepen de meeste economen en financieel analisten niet eens hoe geld ontstaat of hoe ons fractional reserve banking systeem werkt. Met de crisis is die bewustwording wat gegroeid, maar het overgrote deel weet het nog steeds niet. Ik vroeg het persoonlijk aan de toezichthouders van de DNB en die wisten het niet. Ik vroeg het persoonlijk aan Prof. Heertje en die wist het niet. Mijn broer is afgestudeerd econoom en die wist het niet. Hoe moeilijk dit ook is voor te stellen, economen leren in hun studie niet waar modern geld vandaan komt.

Economie is ook geen exacte wetenschap maar meer een verzameling relevant geachte anekdotes die vervolgens door de verschillende stromingen worden aanbeden of juist niet. Geen enkele economische theorie heeft zich ooit staande kunnen houden in de praktijk.  Economie verschilt in fundamenteel opzicht gek genoeg niet eens heel veel van klimatologie of meteorologie, en we weten allemaal hoe goed onze weersvoorspellingen zijn. We zullen zo zien waarom dat is.

Waarom bescherm(d)en politici ons niet?

Als het huidige systeem zo instabiel en oneerlijk is, waarom zorgen politici dan niet voor betere alternatieven? Politici begrijpen in principe ook niets van geld of bankieren, dat is ook niet hun taak. Politici zijn bovendien gewend te denken in het dogma dat geld en bankieren centraal geregeld moeten zijn. Ze denken dat dat stabieler en veiliger is, terwijl het tegendeel waar is volgens moderne systeemleer. Politici zijn piramidedenkers en kunnen zich niet voorstellen dat de economie (of een maatschappij) in werkelijkheid een zelf-organiserend systeem is. Ze weten net als de meeste mensen waarschijnlijk niet wat dat inhoudt. Ze zijn gewend te denken in bureaucratische structuren, zoals dat voor het organiseren van dingen besturing nodig is en dat voor die besturing een plan nodig is. Ze zien zichzelf als de plannenmakers. Dit is typisch menselijk denken dat in de complexe wereld om ons heen maar hele beperkte gelding heeft. Politici handelen dus vanuit een verkeerd begrip van datgene waarvoor ze zichzelf verantwoordelijk achten.

Een economie is net als het weer of het klimaat of een immuunsysteem, of het spel Sim-city een ‘chaotisch en complex systeem’. Wetenschap weet nog niet goed hoe ze moet omgaan met dergelijke systemen, zeker systeemkundige complexiteit (CAS) valt buiten het bereik van moderne wetenschap. De enige bekende strategie om met zulke systemen om te gaan is ‘explore / exploit’, een soort trial-and-error. Hoe onvoorstelbaar het voor mensen die er nog nooit naar gekeken hebben ook klinkt, in dergelijke systemen heeft niet elke actie een voorspelbare reactie en heeft niet elk gevolg een directe oorzaak.  Voor deze klasse van systemen kunnen geen plannen worden gemaakt en geen voorspellingen worden gedaan. Ze organiseren zichzelf op een manier die we niet begrijpen. Zelf-organisatie is de onzichtbare intelligentie van de kosmos, de hand van god.

De wereldeconomie is dus niet te besturen. Ook niet door centrale banken of overheden. Het is niet zo dat met rentestanden, inflatie en deflatie een economie is af te remmen of juist te versnellen, dat is een hardnekkig misverstand dat veel economen nog steeds als waarheid hanteren. Dat het een misverstand is, blijkt ook uit het telkens weer falen van de door overheden en centrale banken ondernomen pogingen om de economie te redden. Elke keer blijkt de uitwerking van zo’n plan niet aan de verwachtingen te voldoen. Ingrepen hebben wel invloed, maar van tevoren is niet te voorspellen welke invloed het zal hebben. Het systeem zal een nieuw evenwicht zoeken, maar het is onvoorspelbaar hoe het dat doet, wanneer het dat doet en waar dat nieuwe evenwicht zal liggen.

Wat is het alternatief?

In het huidige systeem zijn het boven alles de fractional reserve banking en renteheffing die maken dat het systeem onhoudbaar is. Daarnaast zijn de aanwezigheid van centrale banken en het alleenrecht op geldcreatie zeer ongunstig voor de eerlijkheid en stabiliteit.

Een nog groter probleem dan de corrupte en instabiele aard van het huidige monetaire systeem, is het feit dat onze economieën zo afhankelijk zijn van banken. Banken zijn in de basis slechts faciliteiten. Geen fundamenten. Zo kon het dus gebeuren dat zonder dat er enige fysieke reden voor was onze productiviteit toch verminderde en economieën toch instortten. Alle machines zijn er nog, alle fabrieken zijn er nog, alle mensen zijn er nog, en toch draait het allemaal niet zo goed meer.  Hieruit blijkt dat de invloed van de banken veel te groot is.

Er zijn echter goede alternatieven. Het huidige systeem is een klassiek centraal bestuurd systeem, een zogenaamd bureaucratisch systeem. Aan het andere uiterste van het spectrum is een systeem denkbaar waarin iedereen geld mag maken en iedereen een bank mag beginnen. Een volledig decentraal systeem. Decentrale systemen hebben de eigenschap extreem robuust te zijn. En dus zichzelf te organiseren, net als economieën. Een decentraal geld systeem zou de perfecte match zijn met de reële economie, die ook verregaand decentraal is. Alleen een decentraal systeem kan meegroeien met een ander decentraal systeem.

Als iedereen geld mag maken en iedereen een bank mag beginnen, zal er eerst chaos zijn, maar al snel zal er orde ontstaan. Mensen zullen banken oprichten. Andere mensen zullen gaan lenen bij die soort banken die geen rente vragen en zullen gaan sparen bij full-reserve banken die niet de instabiliteit hebben die onze huidige banken hebben. De ongewenste soort bank en het geld waar zij in handelen zullen uitsterven. Mensen zullen gaan betalen met de munt die hun levens en business het beste faciliteert. Het systeem zou zeker werken maar niet veel mensen zullen het aandurven. Daarvoor zit de mensheid nog te vast in het oude paradigma.

Een betere oplossing is daarom waarschijnlijk dat politici en regeringen een transitie gaan faciliteren. Om te beginnen zouden ze het veel gemakkelijker kunnen maken om officiële full-reserve banken en peer-2-peer banken op te richten en deze ook moeten ondersteunen met een juridisch raamwerk. Deze zouden kunnen gaan bestaan binnen het huidige systeem. Overheden zouden meteen daarna moeten stoppen met het garant staan voor spaartegoeden van geklapte banken. Als mensen zo graag hun geld bij een riskante bank willen onderbrengen, is dat hun probleem. Dan moeten ze niet huilen als een bankrun hun geld doet verdampen. Op dit moment verhindert het globale bankkartel, ‘de elite’, dat deze concurrentie mag ontstaan: ze beïnvloeden de wetgeving. Slechts een grote crisis, zoals een opstand, kan deze macht doorbreken.

Uiteindelijk, op de hele lange termijn, is er toch maar één mogelijkheid. De wereld is zo verbonden en divers geworden (de kenmerken van een complex adaptief systeem), dat een nieuw monetair systeem niet meer te engineeren of bedenken is. Dat is te complex voor menselijke intelligentie. Er is niemand op aarde die dat kan overzien bovendien bestaat de benodigde wetenschap (nog) niet. Uiteindelijk zullen we daarvoor moeten terugvallen op de enige universele intelligentie die wel alle overzicht heeft: zelf-organisatie. Evolutie. De markt. De markt is de enige entiteit die weet wat voor financiële faciliteiten het nodig heeft… En de markt, dat is alles zonder bankkartels, politiek of centrale munten en banken.

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
drecul68 | 24-11-2010 16:55
66387 Je geld van de bank halen en in een ouwe sok stoppen is niet genoeg.
Als het systeem klapt en daar heeft het met de situatie in Ierland alle schijn van, nog los van deze georganiseerde bank-run , dan krijgen we hyperinflatie en is je geld in een ouwe sok geen donder meer waard.

Beter is om het geld wat je van je spaarrekening haalt te investeren in iets waarde vast. Zoals Zilver, goud of vast goed.

In ieder geval iets wat zijn waarde blijft behouden als het papiergeld geen donder meer waard is.

Zilveren munten lijkt mij de beste oplossing. Over zilveren munten hoef je geen vermogensbelasting te betalen.

Ook help je mee aan de ondergang van J.P. Morgan die 4 miljard short is gegaan op zilver en de zilverprijs manipuleert.

Er gaan geruchten dat de huidige zilverprijs eigenlijk met 45 vermenigvuldigt dient te worden om zo tot de echte zilverprijs te komen.

Daarbij is zilver ook nog schaars en wordt het in toenemende mate gebruikt in tal van productieprocessen.

Dus geld van de bank prima , maar niet alles in een oude sok, maar investeren in waardevaste middelen.
Profeet | 24-11-2010 17:44
66388
De wereldeconomie is dus niet te besturen. Ook niet door centrale banken. Het is niet zo dat met rentestanden, inflatie en deflatie een economie is af te remmen of juist te versnellen, zoals veel economen hebben geleerd. Dit blijkt ook uit het telkens weer falen van de door overheden en centrale banken ondernomen pogingen om de economie te redden.



Dit is volgens mij iets complexer, wat je heel begrijpelijk buiten deze beschouwing hebt gehouden.
Deels werkt het wel. Economie is wat dat betreft een selffulfilling prophecy geworden. Omdat men het zo geleerd heeft, acteert iedereen naar een verwacht effect, deze anticipatie is uiteindelijk wat het verwachte effect veroorzaakt. Dit werkt natuurlijk alleen binnen bepaalde grenzen, grenzen die nu ruimschoots overschreden zijn.

Zo kon het dus gebeuren dat zonder dat er enige fysieke reden voor was onze productiviteit toch verminderde en economieën toch instortten.

Geldkrimp iemand?

Er nis niemand op aarde die dat kan overzien.

typo, er is...
Patrick Savalle (Patman) | 24-11-2010 18:17
66389 Veel typo's :(
Heb ze verbeterd smile
democraatus | 24-11-2010 19:41
66390 Heel goed geschreven. Mag ik ook van minus naar nog meer minus pinnen? BTW, waar is die Flattr-knop voor dit artikel? Moet je gelijk nog meer geld opnemen de zevende.
De Oude Stempel | 24-11-2010 22:24
66391 Kunnen ze als overheid de banken niet tijdelijk ontzien door de reserve ratio naar 0,1% te verlagen. Uiteindelijk gaan al die opgenomen euro's toch weer terug naar de bank... Zo kan een overheid een geplande bankrun afketsen...
Patrick Savalle (Patman) | 24-11-2010 22:35
66392 Nee. Het probleem is dat het geld er gewoon niet is. Los van de reserve ratio. De oplossing zou juist zijn ruim van tevoren de reserve ratio te verhogen, maar dat is wat ze al drie jaar proberen en wat ze niet meer voor elkaar krijgen.
democraatus | 25-11-2010 00:14
66393 Er is lang niet genoeg cash geld om terug te betalen. Het leeuwendeel van ons geld zijn slechts 0-en en 1-en.

Check de cijfers van ING uit 2009. Op pagina 92 staat de geconsolideerde balans. Daaruit blijkt dat ING een balanstotaal heeft van €1.162 miljard. Dat is opgedeeld in 39 miljard eigen vermogen (joehoe, nog steeds leverage 1 op 30 in een vette crisis wink ), en 1.123 miljard vreemd vermogen. In dat eigen vermogen zit 469 miljard aan 'toevertrouwde middelen'.

Die toevertrouwde middelen zijn spaarcentjes. Die staan op pagina 144 toegelicht, het betreft voor het leeuwendeel spaargelden. Op pagina 153 zie je dat de opeisbaarheid daarvan voor het grootste deel (410 miljard) minder dan 1 maand is. Dat is dus nagenoeg onmiddelijk. Ofwel, van het balanstotaal van ING wordt tenminste 35% gefinancierd door onmiddelijk opeisbaar geld. Je hoeft geen econoom te zijn om te snappen dat je een idioot bent als je je geld bij ING in plaats van bij een minder risicovol gerunde bank laat staan wink

Stel, klanten komen - geheel legaal - hun gelden massaal opvragen. Hoe kan ING dat dan nakomen? Terug naar pagina 92.

Onder activa is te zien dat ING ongeveer 15 miljard aan kasgeld had. Dan zijn er nog een hele hoop andere activa, maar die kan je niet zomaar meegeven aan een spaarder. Ofwel, per stand 2009 was het met 15 miljard in feite al klaar. Dat is nog geen 3% van de 'toevertrouwde middelen'. De bank zou dan elders kasgeld moeten regelen om spaarders uit te kunnen betalen. Dat staat nog los van de vraag of er genoeg chartaal (fysiek) geld aanwezig is.

Natuurlijk zou de Centrale Bank bijspringen, maar als de druk te hoog wordt, krijg je dan een gesloten loket te zien. Dan is de beer los, en is de kans groot dat mensen massaal opnemen als de bank haar loket na 1 week of zo weer opent. Een classic.

Om je een idee te geven van verhoudingen (alhoewel vertekend), de Miljoenennota 2011 begroot 225 miljard aan inkomsten, en 245 miljard aan uitgaven. Bedenk dan eens hoe fijn een incidentele tegenvaller van staatssteun aan een kreunende ING zou betekenen.

CHAOS ...
Who dares?
Paul2 | 25-11-2010 00:39
66394
. Dat is opgedeeld in 39 miljard eigen vermogen (joehoe, nog steeds leverage 1 op 30 in een vette crisis ), en 1.123 miljard vreemd vermogen. In dat eigen vermogen zit 469 miljard aan 'toevertrouwde middelen'.

Dat laatste eigen vermogen moet denk ik vreemd vermogen zijn ?
Patrick Savalle (Patman) | 25-11-2010 01:08
66395 Wahaha, geweldig die reacties op NUJIJ

http://www.nujij.nl/run-the-bank!-7-december!.10474795.lynkx

Maar tegelijk natuurlijk allemaal behoorlijk egoistisch. Triest zelfs. Dat zijn mensen die nu nog aan de aantrekkelijke kant van het systeem verkeren en het veel grotere deel dat er de dupe van is lekker willen laten creperen. 'Ogen dicht en ik heb er geen last van'. Het zijn juist dat soort egoisten die je eigenlijk juist een crash toewenst... wink
Paul2 | 25-11-2010 01:09
66396
Onder activa is te zien dat ING ongeveer 15 miljard aan kasgeld had.

We mogen er dus van uit gaan dat al het binnengebrachte spaargeld girale nullen en eentjes zijn,ingeval van een opnamerun?

In hoeverre kan een overheid dan besluiten het fysiek ontbrekende maar wel bestaande spaartegoed bij te printen bij een run(of een garantie daarop te geven ,gaat natuurlijk wat tijd overheen),je verhoogt zo theoretisch toch niet de totale geldhoeveelheid? Dit geld stond al als bestaand spaargeld op de balansen.
Patrick Savalle (Patman) | 25-11-2010 01:09
66397 Zo zie je maar, en dat ziet de elite dan wel weer goed: het volk is er om van achteren genomen te worden. Zolang dat collectief gebeurt, vinden ze dat nog heerlijk ook. Gaan al die kontjes wiebelend de lucht in!
democraatus | 25-11-2010 01:30
66398 Paul, idd, vreemd vermogen. Volgens nujij.nl publiek is Patman nu een terrorist. Duiken als een motorrijder naast je stopt bij het stoplicht.
Patrick Savalle (Patman) | 25-11-2010 01:35
66399 En ik was volgens dat soort lui al een holocaust-ontkenner, een anti-semiet, een homohater, een massa-moordenaar van arme Afrikaanse kinderen, ik vind terrorist daar wel bij passen wink
democraatus | 25-11-2010 01:41
66400 Krek komt zo wel langs om te vertellen dat de feiten echt niet kloppen. O nee, dat is inhoudelijk commentaar, stom van mij.
Patrick Savalle (Patman) | 25-11-2010 14:19
66401 Ik word gek gebeld door journalisten...
Paul2 | 25-11-2010 14:30
66402
Ik word gek gebeld door journalisten..

Terroristen zijn nu eenmaal hot news.
Paul2 | 25-11-2010 14:42
66403 Even wat positiefs
''Zie je wel, we hebben die banken helemaal niet nodig"
Uit de reële economie komen steeds meer goede berichten. En dat terwijl veel banken nog aan het infuus liggen. Dat had niemand van te voren verwacht, en is vooral goed nieuws
Ifo goed!
Duitse ondernemers waren nog nooit zo optimistisch, zowel over de huidige omstandigheden als over de verwachtingen voor de toekomst. Als het even meezit is medio volgend jaar de achterstand die de productie opliep door de crisis geheel weggewerkt. Dat betekent dat Nederland na een kwartaaltje met minimale krimp waarschijnlijk ook een goed vierde kwartaal aan het doormaken is (de groeibeperkende anti-liberale maatregelen van kabinet Rutte gooien pas later roet in het eten)

Positief 2

De Duitse economie verkeert in een uitstekende conditie. "Het gaat goed met de mensen''. "De werkloosheid in het land is aan het dalen, de binnenlandse vraag trekt aan. We zijn in een stemming om te groeien", aldus de Duitse minister van Economische Zaken Rainer Brüderle.
De werkloosheid daalde in oktober tot onder de politiek gevoelige grens van 3 miljoen, het laagste niveau in achttien jaar. ,,Zelfs het aantal langdurig werklozen neemt af, dat is nog nooit eerder voorgekomen'', aldus de minister.


Positief 3
Rente VS omhoog
De stijging van de yields op de Amerikaanse staatsleningen, waarbij het rendement op een tienjarige staatslening met 15 basispunten flink steeg tot 2,9%, kwam nadat macrodata lieten zien dat de steunaanvragen afgelopen week scherp gedaald waren. Hierdoor nam de hoop toe dat de Amerikaanse economie een draai maakt en er daarom geen aanvullende kwantitatieve verruimingsmaatregelen nodig zijn om de economie te stimuleren.
MeMeBot | 25-11-2010 15:37
66404 Ik zie wel wie er verder aan meedoen, ik heb in ieder geval niets te verliezen dus ik haal gewoon mijn centjes van de bank op 7 december.
Niet geschoten is altijd mis.
pbelize | 25-11-2010 17:52
66405 Dus jullie halen het geld op 7 december weg om het een aantal dagen later er weer op te zetten. Want wat moet je er anders mee?
democraatus | 25-11-2010 19:28
66406 Alhoewel er aan gewerkt wordt, is duidelijk dat banken nog steeds erg kwetsbaar zijn. Het laatste wat je dan moet doen bij het grote publiek is doorgaan met bonussen. Dat blijft een rode lap, zeker in combinatie met bail-outs versus bezuinigingen op publieke voorzieningen.

Het stelsel brengt met zich mee dat relatief_niet stuntende banken evenzeer lijden onder een bankrun elders. Zij mogen meebetalen aan de daarop volgende uitkeringen uit hoofde van het depositogarantiestelsel. Zo is de Rabobank een flinke schuldeiser geworden in het faillissement van DSB.

Het systeem blijft zo roekeloos gedrag belonen en risicomijdend gedrag bestraffen. Het systeem is trouwens al belachelijk eerlijk uit de doeken gedaan in MSM zoals de Volkskrant en De Trouw. Wat dat betreft zijn journalisten niet achter gebleven. Vroeger gingen presidentsverkiezingen over deze materie in plaats van over sex, geloof en abortie.
bartelomeus00 | 25-11-2010 21:44
66407 Okay, ik laat ik dan wat sceptisch uit de hoek komen.
Wil er wat effect gesorteerd worden dan heeft geld oversluizen van bank naar bank geen zin.
Er moet zoals gesteld letterlijk gepind worden.

A Daar zij we te met zijn alle te lui voor
B Niemand wil zoveel losgeld thuis hebben liggen
C Later terugbrengen naar de bank is veel gedoe aangezien veel bankfilialen geen loket meer hebben
D Stel dat er 7 december een bovengemiddelde rij van 3 personen aan de flappenstap staat wat let de bank om
even "buiten gebruik" op het scherm te zetten
Johnito | 26-11-2010 03:38
66409
Evolutie. De markt. De markt is de enige entiteit die weet wat voor financiële faciliteiten het nodig heeft… En de markt, dat is alles zonder bankkartels, politiek of centrale munten en banken.

Eens met de oproep, niet eens met de stelling dat de markt een entiteit is die weet wat voor financiële faciliteiten het nodig heeft. De markt is een hulpmiddel, een gereedschap, een creatie van de mens, (één van de vele creaties). En de méns weet prima wat er wel of niet nodig is, maar heeft een keuze in welke belangen er gediend zouden moeten worden. Daar betere keuzes in maken, dát is volgens mij werkelijke evolutie.
democraatus | 26-11-2010 08:30
66410 De markt is een optelsom van vele individuele beslissingen. Liever dat de markt nu beslissingen forceert dan dat burgers zich kwaad afwenden van het samenwerkingsidee na de zoveelste bailout.
merethan | 26-11-2010 12:54
66411
Ik was volgens dat soort lui al een holocaust-ontkenner, een anti-semiet, een homohater, een massa-moordenaar van arme Afrikaanse kinderen, ik vind terrorist daar wel bij passen!
Je bent ondertussen zelfs al geupgrade naar "moslim-extremist".

Die mensen weten echt niet waar ze het zoeken moeten. Allemaal heel angstige figuren.
Vincent Brunott | 26-11-2010 16:18
66412 De markt is een locatie waar vragers en aanbieders elkaar ontmoeten. Het ligt er maar aan vanuit welke intenties die ontmoetingen plaatsvinden of daar iets goeds of iets slechts wordt bereikt.
Als handel drijven in alle vrijheid plaatsvindt kan je er terecht om iets te kopen waarmee je op vrijwel risicoloze wijze je schoonmoeder om zeep kan helpen of juist voor iets waarmee je haar een plezier doet.
Handel drijven is altijd gebonden geweest aan wetten. Dat is ook noodzakelijk om slechte intenties in te perken. Helaas zijn er naast goede wetten nogal wat wetten die die slechte intenties juist bevorderen. Sommige van die slechte wetten zijn goed bedoeld maar pakken verkeerd uit terwijl andere slechte wetten voortkomen uit slechte intenties.
De weg naar een gezonde economie is nog lang en een simpele bankrun zal die weg niet bekorten.
Johnito | 27-11-2010 16:48
66415 @Vincent Brunott : ik denk wel dat de bankrun, en/of alleen de dreiging ervan al, nu al een psychologisch succes is. Morgen vergadert de EU telefonisch "over de euro."
Vincent Brunott | 27-11-2010 18:01
66416 @Johnito

Dat een dreigende bankrun invloed heeft op het beleid neem ik zonder meer aan maar of die invloed gunstig zal zijn betwijfel ik. Misschien zie ik het te somber in maar het kost me nou eenmaal grote moeite om in onze leiders iets anders te ontwaren dan zelfingenomenheid en wereldvreemde idealen. Maar goed, we zullen zien hoe het verder gaat. En wie weet of de harde realiteit ze niet toch langzamerhand een beetje wakker schud.
Antagonizer | 28-11-2010 12:17
66419 Een paar dingen: banken hebben formeel niet het alleenrecht op geldcreatie; iedereen mag geld uitbrengen en dat gebeurt op bescheiden schaal al op verschillende plaatsen. Bekend voorbeeld zijn spaarpunten/geld waarmee je bij lokale winkeliers kunt betalen. De creatie van officiële fiat-currency ligt idd wel bij de centrale banken (alhoewel de banken die dunnetjes overdoen door er rente overheen te gooien, wat in wezen ook geldcreatie is).

Iedereen mag dus geld drukken en lokaal geld is inderdaad beter voor de dagelijkse economie dan internationaal geld: http://zapruder.nl/portal/artikel/corporatisme_het_gevaarlijkste_virus_ter_wereld_deel_1/

Maar verder vind ik dat er teveel gewicht wordt gehangen aan de banken. In een hernieuwde economie moet de rol van banken zoveel mogelijk teruggedrongen worden. Ik zie weinig in een heleboel mini-bankjes waar omvallen aan de orde van de dag zal zijn. Uiteindelijk zal hetzelfde machtswellustige spel zich ontspinnen tussen de banken en de consument - bang als hij is - zal kiezen voor de grootste, de veiligste.

Daarbij komt ook dat wanneer je de banken aanpakt en het corporatisme laat voortbestaan er nog een boel opgelost moet worden. Corporaties blinken namelijk ook uit in geldcreatie (daarbij geholpen door banken): met aandelenemissies nemen zij ook een voorschot op de toekomst en creëren ze geld met de belofte in de toekomst te kunnen groeien en meer omzet te behalen. Ik zou zeggen: neem gelijk de hele (georganiseerde) aandelenhandel en handel in derivaten mee.

Uiteindelijk kun je zeggen dat al deze vormen van commerciële en monetaire uitbuiting uitingen zijn van een ziek systeem. Pak je het ene aan, dan komt er wel weer een andere manier om uitbuiting te organiseren. Ik denk dat we eerst eens volwassen moeten worden als ras.
Patrick Savalle (Patman) | 28-11-2010 13:48
66420 Natuurlijk heb je gelijk, maar het is wel het ultieme excuus om niets te doen...
Vincent Brunott | 28-11-2010 16:28
66421 Maar als we als ras niet volwassen worden kunnen we doen wat we willen zonder dat het helpt...

In plaats van te vragen wat we moeten doen om het systeem te verbeteren kunnen we net zo goed vragen wat we moeten doen om onszelf te verbeteren. Dat laatste hoeft niet tot 'niets doen' te leiden. In beide gevallen is er veel werk te doen.

Ik denk dat we zowel het systeem als onszelf moeten aanpakken. Maar bij dat laatste raken we al snel verstrikt in misbruikte en vervuilde begrippen als 'bewustwording' e.d.

En ik vraag me af: Waarom een bankrun als je ook bij de Triodos Bank kunt bankieren? Natuurlijk is die bank afhankelijk van het zieke systeem waarmee alles en iedereen zit opgescheept maar het maakt toch wel iets uit dat je geld dan niet wordt geïnvesteerd in uitbuiting, wapentechnologie, gentech, milieuverontreiniging, enz.

Zou een oproep om je geld weg te halen bij opportunistische egoïsten om het vervolgens onder te brengen bij een bank met een geweten niet meer zoden aan de dijk zetten dan een oproep tot een bankrun zonder meer?
merethan | 28-11-2010 17:20
66422
banken hebben formeel niet het alleenrecht op geldcreatie; iedereen mag geld uitbrengen en dat gebeurt op bescheiden schaal al op verschillende plaatsen. Bekend voorbeeld zijn spaarpunten/geld waarmee je bij lokale winkeliers kunt betalen.
Dat kun je in mijn ogen niet een echt nieuw soort geld noemen. Je bent namelijk bij wet verplicht om als reële waarde achter je spaarpuntjes of eigen munt het wettelijke betaalmiddel aan te houden. Ofwel euro's, momenteel. Je zit dan nog steeds te handelen in euro's, alleen met een representatie laagje er overheen.

Even een eigen economie en bijbehorende munt beginnen is er dus gewoon niet bij. Ten eerste ben je strafbaar wegens het weigeren van de "wettelijke" munt, ten tweede ben je buiten zicht van de belastingdienst. En vooral de laatste vind de heersende orde niet leuk. Dat betekent kort gezegd mannen met gummiknuppels en pistolen aan je deur.
Antagonizer | 28-11-2010 20:38
66423 Het probleem nu is dat je salaris in euro's wordt uitbetaald. Als je de keuze hebt om deels in Zapdollars uitbetaald te worden, dan zou je daarmee kunnen kopen bij winkels die alleen lokaal en duurzaam handelen.

Zou wel wat zijn, een eigen munt wink
Vincent Brunott | 28-11-2010 21:39
66424 Het ruilen van diensten en producten via een centrale gebeurt buiten de euro en de belastingdienst om. Er worden dan producten en diensten geruild waar in de dominante economie voor betaald zou worden.
Het gaat dan om kluswerk, tuinieren, reparaties, haar knippen, kleding maken, enz.
En niemand die aan dit soort initiatieven meedoet heeft tot nog toe mannen met gummiknuppels en pistolen aan de deur gehad. Ik neem aan dat het wettelijk gezien beschouwd wordt als vrijwilligerswerk en dat is niet verboden.
Wel is het zo dat als je een lap stof nodig hebt om voor iemand een jasje te maken je die stof meestal in een gewone winkel met euro's zult moeten betalen. Maar de energie die je er in steekt om iemand ergens mee van dienst te zijn wordt door het reguliere systeem niet belast.
Dit soort ruilbeurzen functioneert dus gedeeltelijk buiten de reguliere economie om. En, naar het zich laat aanzien, heeft het groeipotentie.
Het veranderen van het systeem gaat nou eenmaal in kleine stappen. Op den duur zou het ook mogelijk moeten zijn om buiten de reguliere economie om zelf de stof voor een jasje te vervaardigen al was het maar omdat niemand je kan verbieden om in je eigen tuin katoen te verbouwen.
In Zuid Amerika zijn dit soort alternatieven veel verder ontwikkeld en wordt er hier en daar buiten het reguliere systeem om ook al medische hulp verleend en onderwijs gegeven.
Niet dat dit soort initiatieven de reguliere economie tenslotte zullen vervangen maar naast allerlei andere initiatieven heeft het in mijn ogen wel iets wat navolging verdient.
Johnito | 08-12-2010 00:07
66514 Wow. Dat was me de bankrun wel. Volgend jaar weer? wink
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux