143 verlichte geesten, 1 doorgeslagen complotters en 7 trollen aanwezig, 3401 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

Ter dood veroordeeld: de Afghaan die over vrouwenrechten las / reageer

Door Donkerdoorn, gepubliceerd op 31-01-2008 22:38, 40 reacties, rubrieken: Dissidenten, Geopolitiek, Afghanistan, Zapruder, Actie!, Opmerkelijk!, Persoonlijk

imageEen jonge man, een student journalistiek, is ter dood veroordeeld. In Afghanistan. Met goedkeuring van de regering van Afghanistan. Waarom? Omdat hij het in zijn hoofd haalde om een verslag over vrouwenrechten vanaf een Iraanse website te plukken. Dit is niet het Afghanistan onder het juk van de extremistische Taliban, maar het Afghanistan onder president Karzai. Het Afghanistan dat wordt “opgebouwd” maar waar journalisten, vrouwen en mensen met een mening nog altijd gevaar lopen. Sayed Pervez Kambaksh is veroordeeld wegens “blasfemie” omdat het document wat hij downloadde stelt dat fundamentalisten het bij het verkeerde eind hebben als zij denken dat de profeet Mohammed onderdrukking van vrouwen goedkeurde en daarom zal Kambaksh ter dood worden gebracht. De straf heeft een storm aan internationale kritiek losgemaakt. De VN, mensenrechtenorganisaties en diplomaten hebben bij de Afghaanse regering aangedrongen Kambaksh te sparen maar gisteren onderstreepte het Afghaanse parlement het vonnis. Vandaag is het Britse The Independent een handtekeningenactie gestart. Lees verder...

Het is nog niet te laat om het vonnis terug te laten draaien, maar het is daarom belangrijk om druk te zetten op “onze” regeringen. Want staat deze bizarre zaak niet juist voor het waarom “we” -het westen- in Afghanistan zijn? The Independent zal de actie aanbieden aan “The Home Office” in de hoop dat zij op hun beurt genoeg invloed kunnen aanwenden bij de regering Karzai. Het is maar een simpele handtekening maar toch....

Lees hier het artikel van The Independent.

Teken hier de petitie

Hier nieuws vanuit Afghanistan

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
never give up | 01-02-2008 00:14
31121 Als reporter kan je daar beter in een boerka rondlopen ..... heb je tenminste bewegingsvrijheid !
merethan | 01-02-2008 00:20
31122 Moet Amerika daar niet eens tegen ingrijpen? Met zo'n hoog moreel in het land moet dat toch een eitje zijn.
Paul2 | 01-02-2008 01:39
31127
maar gisteren onderstreepte het Afghaanse parlement het vonnis.

That's democracy working
Paul2 | 01-02-2008 01:46
31128
Omdat hij het in zijn hoofd haalde om een verslag over vrouwenrechten vanaf een Iraanse website te plukken

Toen Clintons woordvoerder werd gevraagd of de Clinton adm. geen problemen had (olie)zaken te doen met de Taliban gezien hun behandeling van vrouwen, reageerde deze met "We can live with that.
Dus dat ingrijpen,Merethan....Moreel,R.I.P.
papaloe | 01-02-2008 02:31
31129 Daar ga je toch je leven voor geven als nedelands militair!
Ja...die mannen vechten voor iets moois. Ehhh.... voor volk en vaderland ?
Wat zijn dat toch voor een kansloze types ?
Bata_4 | 01-02-2008 08:54
31130 Een stelletje leipe prutsers zijn.
En bij hun buren is het helaas niet beter gesteld met de rechten van wie dan ook.

Het recht komt uit de loop van het geweer, dat is alles wat ze begrijpen, en verder zijn ze goed in drugshandel en het kapot knallen van cultureel erfgoed.

Ik weet dat dit nogal generaliserend klinkt, maar het is daarom nog niet minder waar.
Piratesgirl | 01-02-2008 11:26
31133 @bata_4: Het recht komt uit de loop van het geweer, dat is alles wat ze begrijpen

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6763865.stm

Well, ik denk dat die Afghanies slimmer zijn dan jou...
busje | 01-02-2008 11:56
31135 dan jij ! piratenmuts. Nota bene een staatszender-artikel waar die gasten het alleen maar over dollars hebben.
Renatus | 01-02-2008 12:46
31137 Ik zag laatst de verfilming van De Vliegeraar (The Kitehunter) waarin de situatie in Afghanistan filmisch wordt weergegeven (daadwerkelijk opnamens waren in China) en waar je ook kennis maakt met de Taliban en Sharia (Islamtische grondwet).. dat is geen prettige indruk kan ik je zeggen.

De Afghaanse wederopbouw missie is 100% succesvol in haar onofficiële doel: het wederop bouwen van de opium productie voor heroine. De rest is allemaal smoke screens.
Piratesgirl | 01-02-2008 13:04
31138 @Busje
Jij... dank je wel : - )
Wat bedoel je precies met:
waar die gasten het alleen maar over dollars hebben. ?

@Renatus
It's interesting that you mention the book/film The Kiterunner. Actualy a lot of problems the book talks about are to be refound in the death penalty case now:
The condemned student is obviously not a Pashtoe: maybe a Hazara like the little boy in the book, a Tagik or an Uzbek. So probably not even a Sunni but a Shiite. And these ethnic/religious groups (along with the women) are the first victims of a "retalibanisation", i.e. the take over by radical sunni Pashtoes.
busje | 01-02-2008 13:16
31139 de dollar is geen afghaans geld. Door de *uche* democratie in een land (welk land dan ook) te brengen, creeer je tevens een staatsschuld. Door de stroom van goederen (olie voor westerse producten) maakt men afhankelijkheid. En nu kunnen ze dus armoede en de totale teloorgang uitdrukken in dollars.
busje | 01-02-2008 13:17
31140 olie of papaver of een pijpleiding, het is om het even.
Piratesgirl | 01-02-2008 13:23
31141 @busje: yes, yes and yes.
But how do you want to interrupt this vicious circle if not in supporting the real democratic forces? And nothing else do we do, when we sign a petition who demands liberty for a student who didn't want to do anything else than discussing about philosophical/religious matters.
busje | 01-02-2008 13:29
31142 dit artikel maakt veel duidelijk. En waarom iran nog niet de status heeft bereikt van irak en afghanistan.

http://www.webofdebt.com/articles/war-with-iran.php
Bata_4 | 01-02-2008 13:38
31143 De anekdote gaat dat aan het begin van de schermutselingen Musharaf onder druk is gezet door de Amerikanen met :

"en anders bombarderen we jullie terug naar het stenen tijdperk".

Nou, ook zonder zo'n bombardement is het nivo van beschaving in dat gebied echt niet veel hoger dan in het stenen tijdperk.

Je hoeft niet intelligent te zijn om dat in alle nuchterheid vast te kunnen stellen.
Zelfs ik met mijn domme verstand kan dat.

Nu jij nog piratesgirl !

En pak anders je boerka en ga het effe zelf tsjekke.
Piratesgirl | 01-02-2008 14:02
31144 @Bata_4
With cynical resignation you are playing along with their dirty game. I can understand that.
But if I then look at the boys photo it reminds me that he could be one of my apprentices - and I sign the petition. All there....
Bata_4 | 01-02-2008 14:15
31145 Leuter maar lekker door piraatje
Ikke niet begrijpen.

Web of Debt is meer de moeite waard om even op in te gaan.
De banksters spelen behoorlijk hoog spel.
Maar overspelen ze hun eigen hand niet?
Bijvoorbeeld de publieke opinie [ over Iran ] ?

Maar ook...
Als het er op aan komt zal blijken dat Iran meer bondgenoten heeft dan verwacht.
Die laten nu nog niet het achterste van hun tong zien natuurlijk.
busje | 01-02-2008 14:42
31146 shanghai-pact? Beetje speculeren, maar dan toch. Als rusland, china en brazilie de rol van de dollar willen overnemen, laten ze de amerikanen doodbloeden. En dat lukt aardig. Tot nu toe spelen ze het spelletje zeer wel. Er van uitgaande dat elke overeenkomst een dubbele bodem heeft, dus aannemelijk.
Publieke opinie? bestaat dat dan?
Bata_4 | 01-02-2008 15:11
31148 Zo zie ik het ook. Brazilië maar ook Argentinië bouwen de rol van de dollar in hoog tempo af.

Argentinië heeft het IMF en de Wereldbank er al een tijdje geleden uitgekikkerd en de samenwerking met China verloopt naar wens.

Laat die Chinezen maar schuiven met hun telraampjes, en Putin is wel een hele goeie pokeraar gebleken.
Johnito | 01-02-2008 15:17
31149 Getekend. Maar ja, het zijn " onze" schurken die daar aan de macht zijn. Dan tellen mensenrechten niet meer.
busje | 01-02-2008 15:26
31150 venezuela gaat argentinie achterna. Maar voelt de hete adem van us-gesteunde colombianen in de achtertuin. De euro als tegenhanger van de dollar en straks van een nieuw te creeren muntsoort. VS hebben geen productie capaciteit en china plenty. Gewoon stuivertje wisselen.
Donkerdoorn | 01-02-2008 15:30
31151 Thnx Antagonizer wink
Bata_4 | 01-02-2008 15:38
31152 Publike opinie speelt wel een belangrijke rol volgens mij.

Al die uitspraken van: "let's nuke them", "preemptive strike" en meer van dat fraais doet bij velen terecht de rillingen over de rug lopen.

Binnen een hele korte tijd - 1 jaar - is er ontzettend veel rijkdom van eigenaar verwisseld. Als het nog even zo doorgaat met die kredietcrisis - en dat gaat het - is de VS over een jaar helemaal irrelevant.

Dan wordt het dek nog een keer goed geschud en mag iedereen uitkomen en z'n kaarten laten zien.

Maar het lijkt mij sterk dat Iran zal worden aangevallen.
China wil niet, Rusland niet en de Saudis ook niet.

Wie aanvalt pleegt zelfmoord.

In Mexico is het ook al zo lekker aan het gisten. Die Mexicanen hadden zeker ook een paar Diebold machines geleend, maar die Calderon zit niet lekker in het zadel. Wordt in onze media uitgelegd als strijd tussen rivaliserende drugsbendes.
DIck | 01-02-2008 15:42
31153 'Wie aanvalt pleegt zelfmoord.'

Een kat in het nauw kan rare sprongen maken.
busje | 01-02-2008 15:47
31154 een soort knijp-kat in het donker dan. Zolang de nukes van de vs vol zitten met chinese chips, maak ik me geen zorgen.
Donkerdoorn | 01-02-2008 15:52
31155 Nee, maar die nukes worden bewaakt door Israëli's.... wink
DIck | 01-02-2008 16:13
31156 Haha de VS als een knijp-kat in het donker,maar ik denk niet dat ze zich zomaar van de tafel laten verwijderen,en als ik het goedbegrepen heb is dat wel aan het gebeuren.
Bata_4 | 01-02-2008 16:39
31157 Dat is inderdaad aan het gebeuren ja. In een heel snel tempo.
Nederland had nog niet ja gezegd tegen een verlenging in Uruzgan of Putin maakt het hele Afgahnistan verhaal volkomen irrelevant.
Iets dergelijks op Wallstreet afgelopen maand.
Wie heeft de regie in handen? Bernanke ?
busje | 01-02-2008 16:47
31158
Nee, maar die nukes worden bewaakt door Israëli's....


en niet alleen de nukes, maar ook vliegvelden enz enz. En waar komt al die software ook al weer vandaan (flightcontrol, bankingsystems enz enz)?
En dan de hoeveelheid dubbele paspoorten in de us-politiek, dat zet je wel aan het denken. Het lijkt wel op de slag van Troje.
Renatus | 01-02-2008 17:13
31160 Het Israëlische ICTS was de beveiliger op alle luchthavens die bij 9/11 betrokken waren (link) ICTS doet tevens de beveiliging op Schiphol. Lekker gevoel.
busje | 01-02-2008 17:34
31163 weten ze in de bijlmer ook alles van. Soort generale repetitie. Maar dat is natuurlijk pure speculatie.
Inanna | 01-02-2008 18:10
31165 @ Busje, de manier waarop jij reageert op Piratesgirl verschilt eigenlijk niet veel van de manier waarop de door jou zo misprezen Afghanen omgaan met vrouwen.
Er zal nog een hoop moeten veranderen, niet alleen in Afghanistan.

@ Piratesgirl, all my respect for the way you react to this Male Chauvinist!

Oh, en natuurlijk heb ik getekend. Dank voor de link, Donkerdoorn!
Piratesgirl | 01-02-2008 18:17
31167 @Inanna
Male Chauvinists: No prob, I live with one ; - ))))))
busje | 01-02-2008 18:18
31168 nog an toe zeg! een geemancipeerde vrouw die alleen maar naar 1 enkele (grappig bedoelde) opmerking kijkt en de rest van onze discussie niet leest. Weet waar e-man-cipatie vandaan komt. Mij vergelijken met een vrouw-onderdrukkende taliban. Ga eens wat nuttigs doen en enorme muts dat je bent!
Inanna | 01-02-2008 22:16
31177 @ Piratesgirl, I rather live alone!

@ Busje, je blijkt ook nogal hardleers. Lege busjes blazen het hardst, zullen we maar zeggen....
busje | 01-02-2008 23:00
31182 wat je wilt Inanna, 't is jouw feestje.
Paul2 | 01-02-2008 23:57
31186
Want staat deze bizarre zaak niet juist voor het waarom “we” -het westen- in Afghanistan zijn?

Inderdaad.Goed voorbeeld doet goed volgen,ze zullen goed luisteren naar onze lessen over menselijke waardigheid.
http://www.informationclearinghouse.info/article19259.htm
Paul2 | 02-02-2008 14:24
31210 Zelfs pro-war hoofdredactie van Elsevier begint nu zijn twijfels te krijgen over onze aanwezigheid daar.
http://www.elsevier.nl/opinie/commentaren/asp/artnr/190984/index.html
Bata_4 | 03-02-2008 09:40
31239 Elsevier slaat inmiddels ook een andere toon aan over Wilders.
Tja de veranderingen gaan ook razendsnel.

Wat de VS willen wordt met de dag irrelevanter.
Dus ook die dwaze oorlog om niets.
Het wordt dan ook hoog tijd dat de defensietop eens wat minder bij het pentagon op schoot gaat zitten. Ze gedragen zich veel te veel als schoothondjes, maar werken wel ondertussen mee aan oorlogsmisdaden. Ook de du discussie is doorgedrongen in Elsevier trouwens.

Dat de politiek opeens zo hysterisch over Wilders doet heeft natuurlijk alles te maken met geld dat de Saudis in onze economie investeren.
Donkerdoorn | 06-02-2008 23:24
31351 "It was a simple case that became a political issue," he said. "He [Mr Kambaksh] just printed an article but they are calling him an infidel. The religious conservatives are getting stronger day by day, because political figures, who are not interested in religion, are building their relations with conservative groups to serve their own interests. Islam is being used as political game. To get something you just use the name of religion."

63.000 handtekeningen....
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux