143 verlichte geesten, 2 doorgeslagen complotters en 2 trollen aanwezig, 3402 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

DE SHOCKDOCTRINE De opkomst van rampenkapitalisme: Naomi Klein / reageer

imageMet haar nieuwste boek, ”DE SHOCKDOCTRINE
De opkomst van rampenkapitalisme
”, gaat Canadees onderzoeksjournaliste Naomi Klein wederom geen vrienden maken in de hogere regionen van de corporate wereld en aan de rechterkant van het politieke pallet. Klein brak in 2000 door met het boek “No Logo“, over de onzinnigheid van de merkengerichte consumptiecultuur in het “westen“ en uitbuiting van werknemers in derdewereldlanden. Het boek werd prompt omhelst door de zogenaamde “anti-globalistische“ beweging en geldt sindsdien (opmerkelijk) als een soort manifest. In “The Shockdoctrine“ graaft Klein dieper naar de machinaties van corporations en hun politieke handlangers. Hoe doormiddel van “shock therapy“ de fundamentalistische ultieme “vrije markt“ theorie van Milton Friedman, volgens velen de belangrijkste economisch denker van de twintigste eeuw, de wereld veroverde. Van de Chileense coup in 1973 tot de “uitverkoop“ van de federale staat door de Bush-administratie in de Verenigde Staten. Met als (voorlopig?) apotheose de corporate maakbaarheid van samenleving en privatisering van oorlog in Irak. 

Met de “shockdoctrine“ doelt Klein op het gebruikmaken van de massale desoriëntatie die ontstaat na ingrijpende gebeurtenissen als oorlog, terroristische aanslagen en rampen, door corporations en gelieerde NGO (non-governmental organisations, cq Wereldbank, IMF etc) om impopulaire economische maatregelen in het “shockgebied“ door te voeren. Deze zogenaamde economische en maatschappelijke “shocktherapy“-filosofie blijkt zijn oorsprong te vinden in de jaren vijftig van de vorige eeuw, waarin twee controversiële onderzoekers driftig experimenteerden en filosofeerden in hun repectievelijke vakgebieden: Dr Ewan Cameron en Milton Friedman.

De Canadese psycholoog Cameron experimenteerde (met geld van de CIA) heftig met shocktherapy en verschillende drugs op zijn patienten. Zijn uiteindelijke doel was het bereiken van een “schone lei“, totaal uitgewiste breinen die “opnieuw beschreven kunnen worden“. Zijn controversiële werk eindigde uiteindelijk in CIA-martelhandboeken en zal wereldwijd toepassing vinden. Van de Zuid Amerikaanse martelgevangenissen tot Guantanamo-Bay.

De econoom Friedman, professor aan de University of Chicago, is in eerste instantie weinig succesvol. Friedman staat de complete “vrije markt” voor, zonder bemoeienis van overheden of sociale bewegingen. De “markt“ reguleert zichzelf en zorgt altijd voor het optimale. Een (wetenschappelijk) onderbouwde filosofie die door voorstanders van de ultieme vrije markt (corporations) op handen wordt gedragen.

Het eerste experiment met de “shockdoctrine“ vindt plaats in Zuid Amerika, waar met hulp van de CIA “ontwikkelingsgerichte“ regeringen worden omvergeholpen en via studentenprogramma’s Zuid Amerikaanse economen opgeleid in de “Chicago-school“, de theorie van Friedman. De aangestelde militaire junta’s gooien hun economieën open voor buitenlandse investeerders en proberen via “tereurcampagnes“ en marteling de bevolking schoon te wissen van “socialistische gedachtes“. Het experiment faalt jammerlijk. De “vrijemarkt-politiek“ vernietigde bijna alle economieën en tot de dag van vandaag worden leiders van de bloedige junta’s vervolgd.

Maar het “experiment“ Zuid Amerika liet wel zien dat er ongelovelijke winsten te maken zijn in landen die de theorie van Friedman toepassen en dat ondanks de verschrikkelijke en vaak rampzalige gevolgen voor de bevolking de “shock“ politici helpen om hun (impopulaire) beleid door te voeren.

Klein geeft hoofdstuk na hoofdstuk gedetailleerd en met ingehouden woede beschrijvingen waar in de moderne geschiedenis de “shockdoctrine“ is toegepast. Van Thatcher en haar “reddende“ Falklandoorlog, tot de kersttsunami van 2004. Het toegepaste recept is altijd hetzelfde: privatisering overheidsdiensten, openstellen binnenlandse markt voor buitenlandse investeerders, keiharde repressie tegen “dissidenten“.

Na de val van de muur en de Sovjet Unie is de “shockdoctrine“ of het fundamentalistische kapitalisme de allesoverheerende economische theorie geworden betoogt Klein. Het “einde van de geschiedenis“, ingeluid door de neoconservatief Fukuyama, betekent niet het einde van nieuwe menselijke inzichten, maar eerder het ontbreken van een idee of idealogie die zich kan meten met Friedman en de Chicago-school. Het tegenwicht, communisme, waartoe westerse bevolkingen altijd kon worden verleid, dwong regeringen een sociaal compromis te sluiten. Met het wegvallen van dit tegenwicht is de weg vrij voor het ultieme vrije kapitalisme.

Met de “shock“ van 911 kon eindelijk in het thuisland van Friedman de theorie worden toegepast en vindt het zijn voorlopige hoogtepunt. Met de Amerikaanse economie in het slop na het barsten van de “dot-com“ bubbel begon de Bush-administratie na 11-9-2001 federale functies uit te besteden en creëerde nieuwe winsten voor bedrijven als Haliburton en Blackwater in sectoren die voor die tijd exclusief overheidsterrein waren. Het werkelijke ultieme hoogtepunt van de “shockdoctrine“ is natuurlijk de oorlog in Irak, waar pupillen van de Chicago-school een in shock gebombardeerd land en bevolking (en anders geholpen door “wissen” in Abu Grahib) in een “vrijemarkt“ paradijs proberen te veranderen.

Zoals gezegd, Klein’s uiteenzetting is gedetailleerd en stevig historisch onderbouwd. Hoewel zij regelmatig in herhaling valt, doet dit niets af aan de kracht van haar boodschap: de theorie van Friedman en het “martelen om mensen “op te bouwen““ hebben gefaald. Dit heeft de geschiedenis keer op keer uitgewezen. Toch zullen politici, door de invloed van corporations en het ontbreken van een duidelijke tegenstroming, de theorie blijven koesteren. Iets waardoor in Nederland afschaffen van bijvoorbeeld vaste contracten of privatisering van gezondheidszorg in een opvallend licht komen te staan.

En de “tegenbeweging“ heeft eigenlijk ook al grond gevat. In het Zuid Amerika, het continent dat als eerste als laboriatorium fungeerde, lijkt de socialistische en ontwikkelingsgerichte politiek niet te stoppen en zich te verspreiden als een veenbrand. Zij hebben hun les kennelijk geleerd. Voor ons wacht nog een onzekere en misschien donkere toekomst. 

“well, what is the sense of ruining my head and erasing my memory, which is my capital, and putting me out of business? It was a brilliant cure but we lost the patient” - Ernest Hemingway

Naomi Klein bezoekt van woensdag 10 tot en met zaterdag 13 oktober ons land ter promotie van De shockdoctrine. Ze zal op de volgende plaatsen optreden:

Woensdag 10 oktober
Global debat
LUX – Nijmegen
Mariënburg 38-39, Nijmegen
Tel. 024-3221612
Aanvang 20.00 uur
Lezing en debat. Na afloop zal Naomi Klein signeren.
http://www.lux-nijmegen.nl of http://www.globaldebat.nl

Donderdag 11 oktober
Globaliseringslezing
Felix Meritis, Keizersgracht 324 te Amsterdam.
Aanvang lezing en debat: 20.30 uur
Toegang: € 12,50 / 9,50 met korting
Reserveren: / telefonisch 020 623 13 11
http://www.vpro.nl/programma/globaliseringslezing/

Vrijdag 12 oktober
’Kracht van de kudde’
28ste Symposium VeerStichting
Pieterskerk Leiden
Toegang: besloten
http://www.veerstichting.nl/nl/home/


eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
Johnny | 11-10-2007 19:00
26439 Naomi rules.
merethan | 11-10-2007 21:17
26443 Impressive
sandocan | 11-10-2007 21:41
26445 http://www.youtube.com/watch?v=-xYeuzG24mo
Sander | 11-10-2007 23:57
26447 Ben vanavond langs geweest in Amsterdam.
het geeft wel een ander licht op de Tsunami, New Orleans en 911.
Johnito | 12-10-2007 02:09
26451 Fuk, ik zou alleen in Leiden kunnen. Maar 450.- euro voor dat symposium is wat veel van het goede.

Desondanks mooi dat Klein weer eens indringend van zich laat horen.
| 12-10-2007 11:40
26460 Pfff, €450,- euro vragen, en tegelijkertijd tegen het kapitalisme zijn. En mensen trappen er nog in ook!
Sorry, maar 90% van wat Naomi schrijft is onzin, de rest is gelul.

Het kapitalisme aanvallen terwijl je er geen reet van begrijpt, nogal dom.

Lees ook: http://www.vrijspreker.nl/vs/item/2007/09/naomi-klein-s-nieuwe-dieptepunt
sandocan | 12-10-2007 12:55
26461 Naomi Klein zelf is een telg uit een even infaam als hardnekkig Marxistisch-feministisch-vakbond-pacifistisch middenklasse geslacht, dat nu al 100 jaar grof geld verdient door vrijhandel te belasteren met volslagen onzin. Ze heeft haar dynastie niet teleurgesteld.

Zij maakt deel uit van dezelfde dynastie als waaruit deze zogenaamde vrijspreker (die alleen vrij wil spreken voor de draagkrachtigen van zijn op winst geregeerde wereldje) zegt te spreken. Zij doet de dat aan de andere kant van de balans. Beiden gebalanceerd en toegestaan om ten bate van dezelfde (machtsdynatie) belangen te propageren, maar altijd in het oog houdend dat de werkelijkheid zorgvuldig verborgen blijft... Dat wil nog niet zeggen dat je beide kanten niet zorgvuldig moet bestuderen natuurlijk.
bee | 12-10-2007 13:36
26463 Klein betoogt in haar boek dat de mensen op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989 betoogden tegen de economische hervormingen...dus voor MEER staatsinvloed. Je moet maar durven...
Eens een marxist, altijd een marxist.
Johnito | 12-10-2007 13:41
26466 @kiwi45: voor een symposium is het geen rare prijs. En die is niet door haar georganiseerd. Ik bedoel dat IK het niet kan betalen op dit moment. Ik neem aan dat je ook naar de toegangsprijzen van de andere locaties hebt gekeken?
Johnito | 12-10-2007 13:42
26467 @klaas: zie 26466
Assi | 12-10-2007 13:44
26468
Dat gelul dat globalisatie en geld verdienen de oorzaak zijn van het kwaad in de wereld is gewoon desinfo

Ja tuuuuuurlijk, allemaal verspreid om de menigte bezig te houden! Kom op klaas wanneer wordt je eens serieus? Je weet niets van economie klaas, je weet zoiezo nergens iets van. Als je dat wel weet dan moet je dat laten zien. Je praat slechts complotters na en verdiept je nergens in.
Johnito | 12-10-2007 13:48
26469 hoho assi, niet alle "complotters" denken daar het zelfde over. Ik vind dat geld verdienen mag. Maar ik vind de globalisering zoals die plaatsvindt heel erg fout, en absoluut een belangrijke oorzaak (maar niet de enige) van een hoop ellende.
| 12-10-2007 14:47
26471 This is where it all started:

http://www.barefootsworld.net/tavistok.html

En dat gemekker over geld, Noami Klein is een merk opzich geworden.
En daar betaal je voor. Als je dat niet kunt, koop het boek wink
| 12-10-2007 15:05
26473 Jullie (wellicht wat uitzonderingen daargelaten) snappen het kapitalisme niet. Let op: de VS is NIET kapitalistisch. Fascistisch? Grotendeels. Socialistisch? Ook grotendeels. Kapitalistisch? Voor een klein deel nog maar.

Neem nou deze alinea: "Met de “shock“ van 911 kon eindelijk in het thuisland van Friedman de theorie worden toegepast en vindt het zijn voorlopige hoogtepunt. Met de Amerikaanse economie in het slop na het barsten van de “dot-com“ bubbel begon de Bush-administratie na 11-9-2001 federale functies uit te besteden en creëerde nieuwe winsten voor bedrijven als Haliburton en Blackwater in sectoren die voor die tijd exclusief overheidsterrein waren. Het werkelijke ultieme hoogtepunt van de “shockdoctrine“ is natuurlijk de oorlog in Irak, waar pupillen van de Chicago-school een in shock gebombardeerd land en bevolking (en anders geholpen door “wissen” in Abu Grahib) in een “vrijemarkt“ paradijs proberen te veranderen."

Dit kun je alleen maar schrijven als je echt nul komma nul weet van de theorie van Friedman. Even heel simpel: in het kapitalisme is er slechts een héél kleine overheid (of helemaal geen). En al helemaal geen overheid die oorlogen gaat voeren in het buitenland. Kortom: volgens Friedman's theorie zou deze oorlog nooit zijn ontstaan, omdat er geen overheid zou zijn om haar te beginnen.
In Irak is men als eerste begonnen om een overheid op touw te zetten. Dat zou Friedman dus zeker niet gewild hebben.

Kijk, dat je het kapitalisme als ideaal niet begrijpt, dat snap ik. Is ook een moeilijk te begrijpen ideaal. Dat je vervolgens dingen aan het kapitalisme gaat toerekenen die door de OVERHEID, nota bene de grote vijand van het kapitalisme, worden veroorzaakt, dan heb je het dus echt niet begrepen. En ben je bezig met des-info.

Voorlopig zijn het namelijk altijd de overheden die oorlog voeren. Bedrijven maken daar soms inderdaad gebruik van. Alleen zouden die bedrijven zonder die overheid al snel failliet zijn. Precies zoals het in het kapitalisme hoort te werken. Dankzij het socialisme en al die andere extreem foute linkse doctrine's zoals Naomi Klein's kolder zitten we op dit moment in een wereld die steeds minder vrij wordt.
Donkerdoorn | 12-10-2007 15:25
26474 Laat ik nu wel iets van de theorie van Friedman weten wink

Waar het om gaat is niet de zuivere implementatie van "de vrije markt" maar de overheid als kruiwagen voor implementatie van de theorie. Zal wel moeten, aangezien de overheid historisch tot een grote speler in de markt is gegroeid. Wat in Irak gebeurd is in principe alles wat Friedman in zijn eerdere "projecten" voor ogen stond.
Dat is geen des-info, dat is het pragmatische gedrag van de aanhangers van de chicago-school.
Overigens nog een leuke serie op Asia-times over kapitalisme en imperialisme. Zoals je weet, omdat je veel van het ideaal kapitalisme zegt te weten, gaan die twee ook hand-in-hand......volgens de "oude" leer.

Deel I: een structurele verbintenis.
Deel II: deregulatie, de wereldwijde oorlog tegen arbeid.

Veel plezier. Ik zie je wel weer terug als je echt iets van kapitalisme snap.....
Renatus | 12-10-2007 15:38
26475 En de overheid neemt toch al vaak beslissingen die in het voordeel van het grote geld? In feite worden we bestuurd door een overheid die 10% voor de burger werkt en 90% voor de elite en bedrijven.
sandocan | 12-10-2007 16:41
26480 "In feite worden we bestuurd door een overheid die 10% voor de burger werkt en 90% voor de elite en bedrijven."

Het probleen voor ons alleen is, dat het nooit anders is geweest dan dat diezelfde overheden (zogenaamd democratisch) via bedrijfsbelangen 'geloofwaardig' de meerderheid van de burgerij voor enkele geslepen families in deze wereld als slaaf gehouden worden. Wedden dat ook Jan van de sp op de achtergrond gedirigeerd wordt door belangen waarvan wij niet het flauwste vermoeden hebben? Of halsema, die zich nu vol overgave heeft gestort op het verdedigen van de belangen van een genoeg via ranzige drug tankjes vangende omhooggevallen leugen-queen? Kapitalisme is het kunnen uitbuiten van de meerderheid door en voor een kleine (en geslepen dat geef ik toe) elite, terwijl die meerderheid denkt voor het algemeen belang aan het werk te zijn! Sterker nog die meerderheid levert de capo`s waarmee die elitaire machtsverslaafde minderheid ons steeds beter en efficient kan uitbuiten. En via zogenaamd behaalde diploma`s kunnen en willen (naders geen loonstrookje) wij niet meer zien wat de realiteit is. Dat worden dan zogenaamd economen genoemd. Of onderzoeksjournalisten met een leuk kopie, maar meer is het niet haar boek hier op schoot hebbend. (ik heb er nu al spijt van, want in deze kapitalistische propaganda hier ben ik alvast wel getrapt hahaha...) Toch bedankt Donkerdoorn.
| 12-10-2007 16:54
26481 Overheden voeren volgens mij geen oorlog, die plannen ze en starten ze. En aangezien degenen die voor de overheid werken daar veelal neergezet zijn door de grote corporaties (multinationals en banken, maarja achterhaal dat maar eens)...

Maarja, dit soort zaken vind je natuurlijk niet terug in economische theoriën.
Johnny | 12-10-2007 17:50
26483 Hee Kiwi, het zijn de BEDRIJVEN die de touwtjes in handen hebben en de politiek die erachteraan hobbelt hoor, niet andersom.

"snappen het kapitalisme niet" ?

Bedrijven voeren oorlog, de overheden zijn hun gereedschap die het kunnen verkopen aan het volk, niet anders.

Vrijwel alle oorlogen voert men namens het bedrijfsleven.

Hoe dat kan? Dat kan omdat wij McDonalds willen blijven eten en CocalCola willen blijven drinken en in dikke auto's willen blijven rijden.

Naomi is een heldin.
Johnny | 12-10-2007 18:12
26485 Doe nou niet net alsof ik daar nog nooit eerder van hoorde.

De meeste Rockefellers & Rothschilders enzo zijn zakenlui, oliebaronnen & bankiers. Zij verwisselen vaak van functie binnen invloedrijke posities in het zakenleven zowel als de politiek.

De politiek behartigt de belangen van het bedrijfsleven, omdat geld werkelijk de dienst uitmaakt.

Dit manifesteert zich politieke besluiten die het zakenleven vrijwel altijd gunstig uitkomen.
Johnny | 12-10-2007 18:25
26486 Dit manifesteert zich in

Pardon.
Assi | 12-10-2007 19:10
26488 Trouwens, als je dergelijke dingen googled dan kom je uiteraard op allerlei consipracy sites terecht die hetzelfde zeggen als wat klaas ook hier verkondigt. Ik ben benieuwd of er ook onafhankelijke info over te vinden is. Vreemd zijn en blijven die organisaties, komt uiteraard door al die geheimzinnigheid eromheen en tsja dat is voedingsbodem voor allerlei theorieën, de een nog griezeliger dan de ander. Onze samenleving is zo transparant als een gebruikt koffiefilter, prettig maar-niet-heus.
archie123 | 12-10-2007 20:23
26493 Sociaal-Democraten,Vakbond leiders,heroïne-gangsters en nazi~collaborateurs; dat was het vreemde mengelmoes van medewerkers waarmee de CIA kort na haar oprichting de eerste successen behaalde. Na de tweede wereldoorlog begonnen de Amerikanen zich al snel ernstig zorgen te maken over Europa. Ze hadden de controle van de Sovjet-Unie over Oost-Europa moeten accepteren, ze hadden nog net op tijd, genoeg van West-Europa bezet om dat uit handen van de Sovjets te houden en nu begon het er op te lijken of West-Europa toch nog communistisch zou worden. Niet door de militaire kracht van de Russen maar door de vrijheid en democratie waar de USA zelf de mond zo vol van had.

In praktisch alle West-Europese landen waren de communisten namelijk zeer sterk uit oorlog en bezetting tevoorschijn gekomen. Hun populariteit was ongekend. Als er verkiezingen gehouden zouden zijn in 1945 dan zouden de communisten in heel wat landen de grootste partij geworden zijn. Verkiezingen werden dus zoveel mogelijk uitgesteld. Maar ook op andere terreinen hadden de communisten zich machtspositie verworven. De oude vakbonden hadden vaak (zoals in Nederland het NVV) samengewerkt met de nazi's en nieuwe vakbonden, waarin communisten een groot aandeel hadden, namen hun plaats in. In Frankrijk waren de communisten zelfs massaal aanwezig in de nieuwe politiemacht, de CNR, die de oude kol laborerende politie vervangen moest. De ijver van de CNR bij het opsporen van zwarthandelaren, collaborateurs en cocaïnesmokkel bracht heel wat hooggeplaatsten in verlegenheid.
sandocan | 12-10-2007 20:25
26494 JEWS ARE THE BIGGEST DUPES


</strong>

Socialism and Communism are Jewish in origin, membership and character. Throughout the past century, naïve Jews flocked to the Red banner. The clarion call: "Capitalists are rich. Communism will bring equality."



This clarion call was just bait. The richest people in the world created & financed Communism; their agenda was to get even richer. Socialism is the same thing on a smaller scale, a way of electing their lackeys and increasing government power. (Socialism might have some intrinsic merit but this is not why they back it.)



The false conflict between "public" and "private"; Left and Right; government and free enterprise; keeps the public in a political trance.




Jews like Noam Chomsky and Naomi Klein  uphold this false dichotomy. They blame everything on the private sector, on corporations, on US imperialism. Left versus Right. Government vs Free Enterprise.
The truth is the corporations she vilifies own both her publisher and the politicians Right and Left. Public vs Private is meaningless today because Private controls Public (through debt.) 



In a  recent profile Ms. Klein says: “I don't question being a leftist any more than I would question being a Jew – it's the culture I got taught as a kid.”

The day when Naomi Klein advocates government take control of its credit, or traces the Mossad role in 9-11, will be the day she disappears from the mass media. She is an example of what many socialist Jewish dupes do best: control the debate, enrich themselves and wax self-righteous. They are the company union.



CONCLUSION



In 2004, I wrote: "Anti-Semitism is not an irrational hatred or sickness in the Gentile soul, as Jews imagine. It is a healthy defense mechanism of mainly Christian and Moslem nations, cultures, races and religions that are threatened by a gradual and insidious process of extinction (i.e. world government.)"




If anti-Semitism is opposition to the world banker agenda, rather than to all Jews  heedless of their role, then anti-Semitism is a healthy sign.

Hier kan je het hele artikel lezen:
http://www.henrymakow.com/do_jews_control_the_world.html
sandocan | 12-10-2007 20:32
26495 Heb nog wat moeite met de opmaak , waardoor het lijkt of mijn spam-hour er weer is... Zal niet weer gebeuren.
Marcus | 12-10-2007 22:56
26499 Uiteindelijk gaat het niet om geld verdienen.

Wanneer het leeuwendeel van het geld en het monetaire systeem onder je controle is (zelfs msm journalist Middelkoop verklaart dat Wallstreet gemanipuleerd wordt, wat deze dagen overtuigend bewezen wordt) dan is het tijd om je absolute macht te consolideren. Helaas gaat dat natuurlijk via brute force (on their side) and ignorance (on our side) waardoor ze er mee weg kunnen komen via manipulatie en propaganda.

Kapitalisme, socialisme en communisme zijn begrippen die door een gemanipuleerde geschiedschrijving onbruikbaar geworden zijn. Er kleven teveel vooroordelen aan: Stalin was geen communist zoals Marx het bedoelt heeft, Bush is geen "vrije handel" kapitalist zoals Friedman het bedoelt heeft.

Het is nu de kunst om de wij/zij tegenstelling die die ik hier boven schets bloot te leggen: "You're either with the people or you're with the gigalomaniacs"

Wij moeten het systeem via democratische, evolutionaire weg herdefinieren.

Iemand nog ideeen?
links of rechts | 13-10-2007 09:51
26509 Als je geen zin hebt om te lezen, geef je het een label en verander je van onderwerp!Het boek is relatief goedkoop uitgegeven. Lees eens wat.
Naomi Klein is een heldin.
links of rechts | 13-10-2007 10:06
26510 Klein heeft 5 jaar lang serieuze gesprekken met mensen gevoerd.
Het is echt heel belangwekkend wat ze verteld en gaat veel verder dan wat je op internet leest. Laat je niks wijsmaken, lees en huiver.
Succes.
Sander | 13-10-2007 10:25
26511 Hebben mensen hier wel de documentaire "The Corporation" gezien.?
deel 1: http://www.ezania.net/stuff/economy/the.corporation/the%20corporation%20cd1.avi

deel 2: http://www.ezania.net/stuff/economy/the.corporation/the%20corporation%20cd2.avi
Donkerdoorn | 13-10-2007 17:32
26521 Prachtig Klaas.....en wat ga je nu met je kennis doen? Sta je al dag-in dag-uit met je spandoek voor Huis Ten Bosch? Voor de Nederlandse bank? Nee? Waarom heb je dan zoveel kritiek op mensen die ageren tegen de machinaties van je nwo-helden? Of hoe je het ook wil noemen....

Ow wacht, Klein heeft een joodse achtergrond. Dan ben je meteen verdacht. Net als Chomski. En ze zeggen ook al niets over 911!!! Dubbel verdacht...the jews did it, weetjewel....

*zucht*

armchairgeneral.......
stpierre | 13-10-2007 19:23
26523 @ Klaas

Even een steuntje voor je Klaas, ik ga helemaal met je mee, ik ben me al maanden aan het inlezen - ik ben al la retraite en heb dus tijd zat - en gebruik mijn opgedane kennis o.a. om te zien wat er via de MSM op ons losgelaten wordt. Gore Nobelprijs, en ontvangt het Illuminatibedrag van 1,1 miljoen dollar.
Het nieuws staat er vol mee, en de sheeple zijn te stom om te zien.

Klaas, ik sta naast je. Goed raad; koop goud!!! geen geintje. De rest wordt onderuitgetrokken. Olie wordt door de BB naar 100 dollar getrokken, false flag op Iran, straat van Hormuz dicht, olie naar 200 dollar, beurzen onderuit en de Illuminati - of hoe je ze wil noemen - zijn weer een stapje verder.
Paul2 | 13-10-2007 21:10
26525 Naomi Klein bij de Maher show tegen een grachtengordel achtergrondje,flauwe opmmerking over drugs kon natuurlijk weer niet uitblijven.

http://rawstory.com/news/2007/Naomi_Klein_explains_how_we_willingly_1013.html
Assi | 14-10-2007 12:10
26537 Tuurlijk is het raar dat Micheal Moore in de hemel wordt geprezen! Hij is het niet met jouw eens, en dan is het meteen een onzin figuur. Overweldigend bewijsmateriaal? Jij weet helemaal niets, jij praat na en doet niets meer dan dat. De andere kant van het verhaal interesseert je niet meer, alleen de stukken die het met jouw eens zijn. Met jouw valt ook niet te discussieren, zie bijv het 2de maanlandingstopic. Het stukje van HP in dat andere topic over complottdenkers is compleet op jouw te plaatsen, maar uiteraard dat vind jij onzin en er klopt uiteraard geen zak van. Voorspelbaar.
Assi | 14-10-2007 12:11
26538 Oja, even tussendoor, je hebt wel gelijk dat het een belediging voor de Nobelprijzen zijn dat Al Goor die gekregen heeft.
Paul2 | 14-10-2007 12:44
26541 De Nobelprijs voor de vrede voor Gore
http://www.counterpunch.org/cockburn10132007.html

Again the national security establishment mustered in support of a plan to hold Saddam accountable and bombard Baghdad, a plan hotly advocated by Gore and his national security advisor, Leon Feurth. The two individuals most reluctant to endorse this plan were Bill Clinton and George Bush Sr. “Do we have to take this action?” Clinton muttered to his national security team as the cruise missiles on two carriers in the Persian Gulf were being programmed.

Eight of the 23 missiles hit the residential Mansour suburb of Baghdad, one of them killing Leila al-Attar, a prominent Iraqi artist. According to Clinton’s pollster Stan Greenberg, the bombing of Baghdad caused an uptick of 11 points in Clinton’s popularity, a lesson Clinton and Gore did not forget. Years later, in the 2000 campaign, Gore out-hawked George Bush Jr on the subject of finishing the job in Iraq.

On June 29, 2000, Gore was in Chicago to talk about “energy policy incentives for cities”. Danny Muller of Voices in the Wilderness went to Navy Pier, where the event was being held. Gore was at the podium amid wild ovations. Muller remembers the scene: “I raised my voice and asked ‘Mr. Gore, why should anyone vote for an administration that kills 5,000 innocent children a month through sanctions in Iraq?’ Gore stopped. And he laughed. He actually laughed. He said he would discuss this later in the day. I responded by saying that every ten minutes a child dies in Iraq due to sanctions and we do not have the time to wait.”
Paul2 | 14-10-2007 14:10
26545 Klaas-Assi-Klaas -Assi-Klaas-Assi-Klaas-Assi.Enz enz.

Krijg het idee dat anderen het hier voor gezien houden vanwege het kinderachtige op de man spelen/ruzie maken van enige leden incl. gebruik van beledigende taal.Buiten StPierre is er al meer dan 24 uur niemand van buiten die verder nog reageert.Aan het interessante topic onderwerp ligt het niet.
Assi | 14-10-2007 14:31
26547 Er valt niet eens iets te debunken smile Dat is het leuke nou juist. En ja gut, betaald, grotendeels vrijwilligerswerk, je wilt niet weten welke privilege's ik straks krijg na Endgame!
Maar goed ik had even zin om uit de band te springen, en uiteraard verwachte ik een dergelijke reactie wel. Eentonig eigenlijk, vandaar dat mijn reacties jegens jouw ook zo eentonig zijn.
george orwell | 14-10-2007 20:27
26548 eindelijk iemand die de hele waarheid op een bierviltje heeft en dan luisteren ze naar iemand die 1111 bladzijden voor een deel van de waarheid nodig heeft! Zonde van de tijd.
Patrick Savalle (Patman) | 15-10-2007 00:50
26549 Sommige mensen beginnen soms al aardig op een billy te lijken. Wat voor constructiefs is er ook alweer aan deze manier van discussieren. Graag aanpassen. ( Dit is geen vraag trouwens... wink Wie de schoen passe, trekke hem aan... ) Dus Klaas, Assi.
Patrick Savalle (Patman) | 15-10-2007 00:52
26550 Ik wil best voor jullie twee je eigen chatbox inrichten op Zapber, maar hier is het klaar met dat geouwehoer op deze manier.
| 15-10-2007 09:16
26558 Wil hij beweren dat de kersttsunami van 2004 geen natuurlijke oorzaak had?
Fawkes | 15-10-2007 11:33
26568 Vrije handel, pure kapitalisme lijkt op papier heel mooi, maar het is in de praktijk onmogelijk. Overal een prijs kaartje aanhangen, geen regering (of zo klein mogelijk) en dan bepaald de markt de meest optimale. Alleen, in de praktijk bestaat zoiets niet. Je kunt geen prijskaartje hangen aan vriendjespolitiek, propaganda, manipulaties, enz. Deze theorie zou misschien werken als mensen (ten alle tijden) rationele/emotieloze wezens waren, maar dat zijn we niet. We laten ons (te veel) beinvloeden door emoties en te weinig door verstand. Daarom werkt propaganda en reclame zo goed; ze spelen in op onze emoties. Het moment dat de mensheid rationeler wordt (bijvoorbeeld in hun aankopen), stort de wereldeconomie in en gaat er "een wereld voor ons open". Er zullen bijvoorbeeld minder oorlogen gevoerd worden omdat mensen minder vatbaar zijn voor de angst (emotie) doctorine ("er schuilt een terrorist achter elke boom, geef mij je geld/vrijheid en ik los het op").

Emotioneel is bijvoorbeeld Iran de vijand, de VS de goedzak. Draai het eens om: wat zou er gebeuren als de Iraanse geheime dienst geheime martelgevangenissen in Roemenie en Polen heeft, en illegale vliegtuiglandingen heeft in ons land. Als Iran militairen martelt in Abu Graib. Iran een nucleaire pre-emptive aanval op de VS van plan is. Enz. enz. Als dat zo was dan zou het hek van de dam zijn, ons land te klein. Nu is het de VS en nu wordt het geaccepteerd.
george orwell | 15-10-2007 15:53
26580 Kan niemand Klaas een handje helpen ?
Johnny | 15-10-2007 18:57
26587 Iemand Idiocracy gezien?

Dat is dus waar we zo langzaam maar zeker naartoe gaan.
| 15-10-2007 19:28
26589 History repeating....

Protest US intervention and dirty campaign in Costa Rican CAFTA Referendum

On October 7 a historic referendum took place in Costa Rica: nearly 75% of the population came out to vote on whether the country should join the US-Dominican Republic-Central America Free Trade Agreement (CAFTA). The “Yes” vote appears to have won with 51.5% of the total vote, and yet claims of fraud and irregularities persist.

The last poll before the vote showed the “No” forces well in the lead with over 55% of the vote. However, in the final days of the campaign the US government stepped in to effectively campaign on behalf of the pro-CAFTA side; first, the US Trade Representative declared that Costa Rica could lose its trade preferences should the people vote against CAFTA, then the White House declared that CAFTA would not be renegotiated and urged Costa Ricans to vote “Yes”. These comments were made during the 3 day “blackout period” for campaigning and played a role in shifting the results – as did previous statements by US Ambassador Mark Langdale and the fear-provoking, dirty campaign of the Costa Rican government and right-wing media. In fact, the claims of the White House and the USTR are inaccurate because of Bush’s lame duck status as president and because Congress controls trade preferences. Nevertheless, opponents of CAFTA were unable to counter the false statements.

With the results still pending final authorization, now is the time to take action and demand that the Organization of American States (OAS) and the Costa Rican Supreme Elections Tribunal not certify the election results!

http://www.citizen.org/trade/cafta/
sandocan | 15-10-2007 19:32
26590 "Ik heb het een aantal keer eerder gezegd, maar ik ben wel een beetje klaar hier.....nogmaals succes allemaal, wat je plan ook is... "

Klaas, que pasa hermano... Natuurlijk moet je wel eens plaats op de plaat maken voor zaken die niet 1op1 hetzelfde worden beleefd, maar tot nu toe kan ik geen betere site ontdekken waar zonder vervelende regels en drempels gepost mag worden. Er zijn inderdaad wat zagers, die plezier beleven aan het belletje trekken, maar ook zij kunnen tegen beter weten in een stimulans zijn voor diegenen die twijfelen. Bij mij is dat altijd wel zo geweest. Ik kan je wel vertellen dat hp, assi enz. debet zijn aan mijn overlopen naar jou kant man! Bekijk het eens van deze kant, en laat de reacties op jou zinnige bijdrages geen reden voor lieden met verborgen agenda`s zijn om hun oranje vlaggetjes buiten te hangen. Gun ze dat niet en laat zoals Patman via zijn avatar doet, hun puberaal gedrag van het scherm af spatten! Alleen met die mentaliteit gaan ze voor je steekhoudende argumenten opzij in plaats de dat jij ze hun plezier gunt toch? Zo ken ik je niet en daar kunnen zij (tro-inc.) in iedergeval niet mee weg komen Klaas wat maak je me nou?
Donkerdoorn | 15-10-2007 19:58
26591 Het probleem is dat Klaas ongeacht topic dezelfde riedel blijft afdraaien. En dat begint toch wat op te vallen en zelfs te storen. Niet eens met de informatie hier? Doe er wat aan. Daar is het Zaplog <-------- en bunker het vol met wat je wil, hoe je wil, hoeveel je wil. Daar is het voor. Wees een beetje pro-actief ipv jezelf tot dezelfde "droogredenen" te laten verleiden. Of kies je discussies/verbale gevechten wat kieskeuriger..

Een schot hagel op een mug raakt meestal niets...

The world is yours...
Assi | 16-10-2007 10:38
26598 En dan maar zeggen dat Al Gore een onheilsprofeet is....criminele klaas jij geeft bepaalde mensen wel HEEL veel kredit en geeft ze macht van hier tot Tokio, dat is pas angst zaaien. Wie zegt dat JIJ niet gewoon een infiltrant is die ons probeerd te overspoelen met desinfo zodat wij compleet de kluts kwijtraken door al die verwarring??
Assi | 16-10-2007 10:45
26600 Overigens snap je toch zelf wel dat er een NWO MOET komen, aangezien de huidige WO niet te houden is? Een orde waar het westen, en dan vooral de USA, niet langer zo dominant is en waar voor het huidige westerse consumentisme geen plaats is.
Calimero | 16-10-2007 11:40
26601
Ik kan zelf wel allerlei artikeltjes maken (wat ik heb gedaan: nostro nazus), echter dan komt er niet eens een link naar populair
sandocan | 16-10-2007 16:40
26607 Nogmaal succes allemaal met waar je mee bezig bent, ik ga naar de NWO afkickkliniek...en daarom verlaat ik jullie hiermee...veel kijkplezier...
http://erichufschmid.net/video/Silence-of-the-Sheeple.wmv
| 16-10-2007 18:18
26615 @ sandocan | 16-10-2007 16:40

Je neemt die antisemiet annex holocaustkenner toch niet serieus mag ik hopen?!
| 16-10-2007 18:26
26617 kenner moet natuurlijk ontkenner zijn. Walgelijke kerel, die Hufschmidt.
sandocan | 16-10-2007 19:09
26619 Voor een zo compleet mogelijk beeld van hetgeen er aan de hand is, vind ik het noodzakelijk dat je vooral wel bespreekt wat in 95% van de gevallen niet wordt besproken. En of Eric nou de waarheid in pacht heeft, is net zo niet ter zake doende als dat Naomi die wel heeft. Ook mevrouw Klein lees ik dus weldegelijk. Om de voor haar bekende redenen kiest zij ervoor om de zaken van Eric te verzwijgen. Goed toch? Omdat iemand over zaken informeert die gerelateerd zijn aan bepaalde onderwerpen (die voor jou onbespreekbaar zijn), hoeft dat niet voor iedereen met belangstelling voor alle dimensies, hetzelfde effect te hebben als bij jou? Jij mag een ieder walgelijk en onaanvaardbaar vinden, maar ik ken posters op deze site die hetzelfde over jou en wellicht ook over mij denken...Heilloze Profetie...so what? Ik neem dat graag op de koop toe als ik daarmee mijn kennis omtrent de feiten maar in alle vrijheid kan blijven vergaren. En dat is gelukkig tot nog toe heel goed mogelijk. Mooi toch?
Donkerdoorn | 16-10-2007 19:15
26620 Je bent toch niet de spoof van Klaas mag ik aannemen sandocan?

Daarnaast, die hufshit...

"We can't ask women and childern to ask questions blabla
"Free people long ago blabla
"Natural leaders....lekker tegen supremacy aanschurken...

Zie je zelf dan niet dat die gast zo fout is als maar kan ?
sandocan | 16-10-2007 19:25
26621 kenner moet natuurlijk ontkenner zijn. Walgelijke kerel, die Hufschmidt.
Heilloze Profetie | 16-10-2007 18:26


Wat voor jou een kenner is, is voor mij een ontkenner en andersom. Bovendien kan je dat alleen bepalen, door zowel alle pro`s als contra`s die gerelateerd zijn aan deze zaken te onderzoeken. Door hier zonder argumenten anti-semiet te gaan roepen, heeft dat op mij gelukkig altijd als resultaat dat ik wil weten waarom en voor wie iemand dat zo beledigd kenbaar wil maken. Dus HP, leg mij maar eens uit waarom Eric volgens jou a la mein kampf (verboden) walgelijk materiaal is.
sandocan | 16-10-2007 19:37
26622 Je bent toch niet de spoof van Klaas mag ik aannemen sandocan?

Grappig dat je dat denkt, en bovendien als je dat zeker denkt te weten handel je daar toch naar? Een perma-wanker-ban was het toch? Donkerdoorn, alles wat jij gepast vindt hier op je site, aanvaard ik dat als gast met alle respect... (niet zoals Jeroen dat doet)
smile.gif
| 16-10-2007 21:07
26623 @ sandocan | 16-10-2007 19:25

Holy fuck hé, zijn filmpje dat jij gepost hebt staat al bol van de holocaust ontkenningen en antisemitisme... Dat jij dat niet gezien hebt zegt veel.

Hij noemt zichzelf ook een holocaust-ontkenner:
http://911review.com/denial/holocaust.html#hufschmid

Een paar van Hufschmid's pareltjes:
http://holocaustcontroversies.blogspot.com/2006/08/saddest-attempt-at-holocaust-denial.html

http://holocaustcontroversies.blogspot.com/2006/11/eric-hufschmid-gets-sadder.html

Het is kortom een freaking malloot, en het erge is dat hij door figuren als jij ook nog serieus genomen wordt ook.
Patrick Savalle (Patman) | 16-10-2007 21:58
26625 "echter dan wil ik wel wat serieuzere sheit er tegenover: NWO en de figuren achter NWO. "

Je bedoelt mensen die satanische rituelen uitvoeren terwijl ze met elkaar afspreken ons allemaal tot slaaf te maken en ons daarvoor besproeien met chemische troep dag in dag uit? Man, NWO bestaat niet zoals jij denkt dat ie is. Wat jij ziet is gewoon corporatisme en kapitalisme. Heel erg zichtbare mechanismen met exact die uitwerking die jij toeschrijft aan almachtige,onzichtbare figuren. Dat en onnozele politici die erbij willen horen.
sandocan | 16-10-2007 22:08
26626 Dat hij door mensen als ik sirieus genomen wordt is, omdat hij hier als anti- zionist spreekt, en niet zoals jij dat graag hoort als anti-semiet! De welbekende riedel van lieden die op onrecht betrapt worden, maar daar in hun arrogantie niet op aangesproken wensen te worden. Zijn geloofwaardigheid zou voor mij niets waard blijken te zijn, als ik van hem niet zulke interresante invalshoeken zou horen en zien! Als je de moeite neemt om zijn (kern-bron) site door te nemen, zou je ontdekken dat hij net zulke zinnige als onzinnige dingen zegt als iedere andere site. Hij blinkt wel uit in zijn zinnigheid en lef!. Bijvoorbaat al zo angstig doen over hetgeen jou als rechtvaardige waarheid zou kunnen beschadigen, zegt alles over de onbetrouwbare waard die zo ook zijn gasten behandelt. Hetgeen hij hieronder in zijn betoog leert, is van een dusdanig niveau, dat jij al bij voorbaat (zonder te luisteren) in je eigen vooroordelen bevestigt wil worden. Omdat je te angstig bent om deze kant van de story te onderzoeken? Door daar aan toe te gevent laat je maar bronnen uit de 2e (niet Eric`s sites!) hand zien... Als je de ballen had om te luisteren en lezen, kon je uit zijn eigen bron laten horen of zien, waarmee hij toont een racist te zijn. Ik daag je uit, want dat kan je namelijk niet. Sorry HP, maar moet helaas weg jammer...bedankt voor je feedback. Respect.

http://erichufschmid.net/mp3/Hufschmid-11Oct2007.mp3
Donkerdoorn | 16-10-2007 22:23
26627 ...al kan iedereen die tot drie kan tellen tussen de regels lezen dat Hufsmit een soort bekeerde white-supremacist en zeker een sexist is. Nog los van zn holocaust-verhaal....
Zijn riedel is ook op tig andere sites te lezen, dus ik snap werkelijk niet wat de toegevoegde waarde van deze man is.
Dinosaur | 16-10-2007 22:35
26628
Je bedoelt mensen die satanische rituelen uitvoeren terwijl ze met elkaar afspreken ons allemaal tot slaaf te maken en ons daarvoor besproeien met chemische troep dag in dag uit? Man, NWO bestaat niet zoals jij denkt dat ie is. Wat jij ziet is gewoon corporatisme en kapitalisme. Heel erg zichtbare mechanismen met exact die uitwerking die jij toeschrijft aan almachtige,onzichtbare figuren. Dat en onnozele politici die erbij willen horen.
Patman (lid) | 16-10-2007 21:58



Dat vind ik ook een ietwat te eenzijdige benadering. Men moet beseffen dat de recente geschiedenis slechts een voetnoot is in de tijd en dat bepaalde mechanismen heus wel die verborgen agenda die tot globale onderwerping kan leiden in zich kunnen dragen.
Patrick Savalle (Patman) | 16-10-2007 23:51
26629 Klopt, maar, en dat soort mensen zullen heus wel bestaan, maar het gaat er bij mij niet in dat hun invloed groter is dan de mechanismen die ik bedoel. Ook zij zijn maar passagier, misschien zitten ze dan wel eerste klas, maar niet veel meer...
| 17-10-2007 00:02
26630 sandocan | 16-10-2007 22:08

Ik zal ondanks je afwezigheid reageren. Hufschmid plakt zelf het stickertje anti-zionisme op zijn epistels, maar ieder weldenkend mens ziet dat hij een latente antisemiet is. Het is allemaal de schuld van de joden bij hem, van de 'nwo' tot de praatjes van Alex Jones...

De bronnen die ik aanhaal halen hun info rechtsstreeks van zijn webstek af of van door hem geplaatste artikelen elders op het internet.
Marcus | 17-10-2007 00:50
26632 @Patman,

Wat vind je dan van de uitspraak die Middelkoop deed op die Rodriquez avond in Amsterdam, dat de de koersen op Wallstreet grootschalig gemanipuleerd worden? Hij zei zelfs zoiets als: de vrije markt bestaat bijna niet meer; met het samenklonteren van de grote bedrijven begint het steeds meer op een centraal geleide (socialistische) economie te lijken.
Marcus | 17-10-2007 00:51
26633 Jullie server loopt 20 minuten voor:)
george orwell | 17-10-2007 11:09
26647 De vrije markt bestaat niet!
Leve de zelfvoorzienendheid.
Laten we lekker leren breien allemaal
ipv te staren naar de beurskoersen.

Ook in de hautefinance is het een gezellige multiculturele boel hoor.
De een houdt van Marx, de ander van Allah of Kabbalah, graaien doen we allemaal.
Paul2 | 09-11-2007 14:54
27770 Klein is zondag te zien op Belgie/Canvas om 22.40 tot 23.10 uur ,interview.

Recensie Klein's boek

http://www.thepeoplesvoice.org/cgi-bin/blogs/voices.php/2007/11/09/p20924#more20924
george orwell | 10-11-2007 18:29
27817 Wel droevig word ik van dat boek.
Moeilijk door te komen, maar het is woord voor woord goed doordacht.
Wie heeft het helemaal gelezen? ( stilte ... )
Donkerdoorn | 10-11-2007 19:25
27823 ik dus..
george orwell | 10-11-2007 20:03
27830 knie. Maar 'k motter toch an vrees ik.
george orwell | 10-11-2007 20:08
27832 Waar haal jij de guts vandaan, om dat te lezen?
Donkerdoorn | 11-11-2007 13:35
27853 Huh?
Geus | 10-09-2008 09:29
43421 Zapruder blijft maar telkens op mijn zoekresultaten komen.

Ik heb oorlog met Zapruder, eigenlijk vanwege zowat elk artikel hier. Jullie liggen nu eenmaal op mijn terrein papen. Ga maar lekker liegen tegen je kinderen over Sint Wim van Eijk, de opvolger van Granvelle...
Kardinaal Granvelle

Granvelle was gevlucht uit Nederland, net als Simonis.
Moet ik trots zijn voor die schande?
Ik hoop toch dat wel dat dr. Mengele een tijdje aanblijft.

Goed Nieuws: Gerard Reve staat nu niet meer op de Index van de Leidse Universiteit. De naam Gerard Reve is zelfs nagenoeg verdwenen van de Leidse Universiteit. Die lekkere boy werd in België begraven, dus zo papistisch was tie nu ook weer niet.
Slecht Nieuws: Maxim Verhagen opent dit jaar het begin van het schooljaar van de Leidse Universiteit.

Nog Nieuws op Zapruder wat niet van mij komt?
Niet echt. De Paus wordt verdedigt met het Kannonnenvlees dat hier in Nederland bekend is als Anne Frank. Anne Frank en Akbhar kunnen jullie vast redden uit jullie Zionistiche samenzwering. Ook wel de Kapitalistische samenzwering genoemt. De Arabische versie van de Protocollen van de geleerde ouderen van Zion zijn nog beter verkocht dan de Koran. Niets nieuws op Zapruder.

Akhbar, bedankt voor je hulp in de informatie oorlog.
Met al die complotters.

Eric Hufsmit, Alex Jones, en Naomi Klein = de Sovjet hoer die net zo Maoistisch het intellect foltert als Jan Marijnissen en overbekende popist Chavez is in de olie. Zwart goud voor de kleur van de donkere kelders waar men John Huss ombracht in de vorm van een laf Complot.

Alex Jones is nu wel kapot. Net zo 'alternatief" als de rechtzinnige VPRO. André Rouvout SJ omringt door Bisschoppen op het EO. Antoine Bodar is ook gevlucht. Dat zijn de slimmeren. Juist die, die ik wil vangen. Jammer. Beschermt door gevaarlijke popisten als Jan Marijnissen, Hans van Mierlo, Paul Rosenmuller. Elke Rooms Katholiek krijgt zo een eigen politieke partij. O mensen, kijk uit voor de Zionistische Samenzwering!
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux