184 verlichte geesten, 1 doorgeslagen complotters en 9 trollen aanwezig, 3998 leden

RSS-feed van artikelen Twitter-feed van artikelen Zapruder Inc.

Waarom moet jij zo hard werken? / reageer

Door Patrick Savalle (Patman), gepubliceerd op 15-04-2009 12:00, 26 reacties, rubrieken: Corporatisme, Wall-street

imageTechnologische vooruitgang is een zegen voor de mensheid. Naarmate technologie vordert, naarmate we de onze productieprocessen meer en meer optimaliseren, automatiseren, robotiseren en weet ik wat al niet meer, kunnen we met minder arbeid meer produceren. Omdat productie de motor achter welvaart is, worden we steeds welvarender, verdwijnt armoede van de planeet en kunnen we ons richten op het bedenken van steeds duurzamere producten zodat ook de planeet niet naar de tyfus gaat. Was dat niet de belofte?

Yeah right. Dat de productie toeneemt, dat klopt. Maar dat wij daar iets van merken, dat klopt niet. Onze beloning stijgt niet evenredig met de productie (productiviteit). De armoede wordt niet kleiner. Productie wordt niet duurzamer. We werken ons helemaal uit de naad, maar de enige welvaart die wij zien, is nog meer schuld voor nog meer modieuze troep. Ergens lekt er welvaart weg uit ons deel van de maatschappij. Ergens ging het fout. In de VS was dat zo rond 1973. Even denken wat gebeurde er toen ook alweer? Waar zou al onze arbeid dan voor worden gebruikt?

Uiteindelijk is het dat prachtige kapitalistische systeem dat ons aan het uitwringen is, zo is het in de loop der tijd ontworpen. Verreweg de belangrijkste factor daarin is waarschijnlijk, en dat is mijn persoonlijke theorie, het monetaire systeem. De banken zijn de grootste reden van het achterblijven van onze welvaart bij onze productie.

image

Wat gebeurde er namelijk in 1973? In 1973 viel de goudstandaard en lieten vrijwel alle belangrijke landen de koppeling tussen hun munt en de dollar los en creëerde de VS hun Petro-dollar. Vanaf dat moment kreeg het fractional reserve banking pas echt de vrije hand. Ofwel, er kon naar hartelust geld gecreëerd worden, uit het niets. Zolang banken maar één of andere sukkel konden vinden die je een schuld kon aanpraten, konden ze weer meer geld maken. Sommige van die sukkels bleken ook nog eens te spreken namens een heel volk. Als snel deed iedereen het. Centrale banken gingen het doen, commerciële banken gingen het doen en later gingen de investeringsbanken het ook doen. En die waren er pas echt goed in! Die konden schulden weer herkapitaliseren, zodat ze nogmaals geld konden worden en nogmaals, enzovoort. Al deze geldcreatie is echter een probleem - voor ons, niet voor hen -, want naast alle andere ongewenste effecten heeft geldcreatie namelijk één heel bijzondere uitwerking: het herverdeelt waarde (welvaart). Elke keer dat de geldhoeveelheid wordt vergroot, verdwijnt er waarde uit de reële economie en dat effect zou er best wel eens in grote mate voor verantwoordelijk kunnen zijn, dat we elk jaar minder verdienen voor dezelfde hoeveelheid arbeid. Dus of we moeten elk jaar harder werken, of we kunnen elk jaar minder uitgeven. Aan jou de keuze.

En ondertussen zijn er mensen letterlijk slapend rijk aan het worden. Waarom? Omdat één of andere idioot ze de macht heeft gegeven geld te creëren. Oh, wacht, die idioten dat zijn onze politici en voor wie werken die ook alweer? Juist. Niet voor ons. De grootste economie in de wereld heeft recentelijk nog een clown aangenomen om ons dagelijks te vertellen dat hij de economie gaat redden door nog meer geld te maken. Best raar, want dat is precies wat het niet doet, niet ons deel van die economie. Of toch weer niet zo raar als je bedenkt wie zijn campagne sponsorde en voor welke bedrijven de mensen op de belangrijkste financiële posities van die economie werkten. Dat was Wallstreet en die mensen kwamen van AIG en co.

Soms is het allemaal zo makkelijk te begrijpen. Hier een professor economie die het net zo goed begrijpt als jullie nu.

P.S. De oplossing heet full-reserve banking, maar dat is heel zielig voor de banken, dat zijn dan namelijk alleen nog maar grote kluizen en daar kunnen ze maar weinig mee verdienen. Arme banken.

eKudos NUjij MSN Reporter Facebook Tell-a-friend
Pluto | 15-04-2009 13:23
56230 In Frankrijk zijn er alweer zilveren en gouden munten in omloop, resp. 5 en 10 Neuro's waard, en gewoon bij de bakker uit te geven.
Aldus Max Keiser in the Truth about markets, ik weet niet meer welke aflevering.
Donkerdoorn | 15-04-2009 15:29
56234 Hehe.....iedereen in topstemming vanwege Goldman. Tsja, Sachi heeft veel geld gekregen van "schaduw-centralebank" AIG. Dus van de belastingbetaler...

Het verhaal wordt beter en beter.....

off-topic...
peter v | 15-04-2009 15:49
56236 Leuk stukje weer .
Op school probeerde ze me ook wijs te maken dat alleen kapitalisme mensen zou aanzetten tot creatieviteit .
Hoe hebben ze dan bv het wiel uitgevonden ? Volgens mij was er voor zo'n vinding al geheel geen ruilsysteem nodig laat staan het op schuld en uitzuigen berustende kapitalisme
MysticWarrior | 15-04-2009 16:05
56237 Ben ik is even blij met mijn uitkering......
Mises | 15-04-2009 17:21
56240 Dat banken geld mogen bijdrukken en de goudstandaard er niet meer is lijkt mij typisch het resultaat van overheidsactie/overheidssanctionering. Op een vrije markt zouden verschillende geldtypen bestaan gebaseerd op goud of zilver (of iets ander met intrinsieke waarde).

Wie bepaalt de hoogte van de rente? De staat
Wie bepaalt wie bank mag spelen? De staat
Wie drukt geld bij? De centrale bank.

En dat vrije markt noemen? Wat een onzin.
komodo | 15-04-2009 22:17
56251
Wie drukt geld bij? De centrale bank


...en natuurlijk de private geldscheppende banken als abnamro, rabo....etc.

Op school probeerde ze me ook wijs te maken dat alleen kapitalisme mensen zou aanzetten tot creatieviteit .


Ook wordt nog steeds geroepen dat we zonder cuncurrentie nooit een stap verder zouden zijn gekomen.

Dat is nog zo'n misser van een hogere orde.

Met samenwerking hadden we veel meer bereikt, veel betere en duurzamere producten ontworpen en gemaakt en dat alles met veel minder moeite.

P.S. De oplossing heet full-reserve banking, maar dat is heel zielig voor de banken, dat zijn dan namelijk alleen nog maar grote kluizen en daar kunnen ze maar weinig mee verdienen. Arme banken.


Ja...ach en wee...

Ik vraag me trouwens af of iemand die in het gelukkige bezit is van een huis met zo'n fijne hypotheek een kans zou maken bij de rechter om z'n te veel betaalde rente terug te krijgen.

Het zou bv. kunnen voorkomen dat hem of haar, bij wanbetaling, het huis wordt ontnomen.

Dan zouden ze pas echt zielig zijn, die %^&**(*&$banken.

Maar full-reserve bankieren zou niet werken zonder een mogelijkheid om, voor investeringen zoals bv. een nieuwbouwhuis of een brug, tijdelijk geld bij te maken.

Daar moet de overheid voor zorgen. Een evt. vergoeding kan gewoon in de schatkist en komt direct ten goede aan de bevolking.
peter v | 16-04-2009 06:54
56261 En weg met dat belachelijke rente systeem , gewoon de reëele kosten berekenen , bankdirecteuren betalen als boekhouders , geen speculaties meer met geld , kan de gulden weer terug ... want ik mis ze nog steeds die mooie briefjes wink
democraatus | 16-04-2009 23:09
56279 Hola, eerst moeten we nog bloeden voor het spel met de lucht-euro's (en US Dollars). De echte economie wordt meer en meer geraakt. Wat thans in de VS speelt, lijkt na 6 tot 9 maanden ook bij ons te spelen. Het wordt dus nog mooier (cash is en blijft dus king). It's deflation time.

Nooit gedacht dat euro's vasthouden nog een paar jaartjes nuttig zou kunnen zijn in plaats van schadelijk wink
Marcus | 16-04-2009 23:54
56280 Eerst deflatie, zodat diegenen in wier zakken al dat extra luchtgeld is terechtgekomen de reeële economie kunnen opkopen tegen "pennies on the dollar", daarna inflatie omdat al dat geld dan in circulatie komt?
P.uncia | 17-04-2009 01:41
56283 Hoezo hard werken? ik ben de luiheid zelve en zal me niet meer inspannen als strikt noodzakelijk is LOL
Kiwi45 | 17-04-2009 11:48
56290 Vraag maar eens aan je opa, of zijn opa, wat hard werken is.
Dan lul je niet meer.

Helemaal eens dat het systeem fout is. Maar dat kapitalisme geen welvaart zou creëeren is kolder, zoals Mises hierboven al duidelijk maakt.

Quatsch over 'samenwerken is beter dan concurrentie' klinkt mooi, maar het grote probleem is dat de samenwerkers per definitie gaan wachten tot de ander het werk doet. En er dus niet of nauwelijks iets gebeurt.

De hele bankensector moet gewoon écht vrij worden. Dus ook zonder staatsmonopolie op wat geld is. Dan kun je kiezen of je jouw salaris in Rabo's of in ABN's wilt laten uitkeren. De banken zorgen dan opeens wel voor solide beleid, wedden?
Eén probleem met zo'n systeem: overheden moeten dan opeens op de centen letten, en politici kunnen geen nep-geld gebruiken om stemmen te kopen.
Patrick Savalle (Patman) | 17-04-2009 13:26
56293 Kiwi, nou ga je toch aan een paar dingen voorbij. Al die technologische vooruitgang die er in de tussentijd is geboekt, wat hebben wij daarvan gemerkt? Behalve dezelfde troep in het kwadraat? Kunnen we er minder door werken? Kunnen we er een groter deel van de wereld mee voorzien van welvaart? Lijkt me niet. Daarnaast wordt het verschil tussen rijk en arm steeds groter. De 2% rijksten hebben meer rijkdom dan de 80% armsten.

Dus hoewel de productiviteit toeneemt, neemt koopkracht dat niet, of veel, veel minder. Net zo min als onze werkdagen korter worden.

Samenwerking is volgens mij ook veel beter dan concurrentie. Concurrentie werkt in het huidige systeem in ieder geval niet vaak voor de consument. Wiskunde is het met me eens:

http://blog.wired.com/wiredscience/2009/02/cooperation.html

En kijk vooral even die documentaire van die econoom. Dan praat je wel anders over kapitalisme wink
komodo | 17-04-2009 14:45
56295
Quatsch over 'samenwerken is beter dan concurrentie' klinkt mooi, maar het grote probleem is dat de samenwerkers per definitie gaan wachten tot de ander het werk doet.


Nou nou, jij vertelt effe een hele boel over jezelf.
Paul2 | 17-04-2009 16:34
56302
P.uncia | 17-04-2009 01:41
56283
Hoezo hard werken? ik ben de luiheid zelve en zal me niet meer inspannen als strikt noodzakelijk is

Er zijn er meer die zo leven ,al komen die wat makkelijker aan hun gewenste inkomen
For a speech to Goldman Sachs executives, Summers walked away with $135,000. This is substantially more than double the earnings for an entire year of high-seniority auto workers, who have been pilloried by the Obama administration and the media for their supposedly exorbitant and “unsustainable” wages.

http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=13208
P.uncia | 17-04-2009 17:42
56307 Wel Paul ik verricht wel degelijk arbeid tongue laugh maar als graficus achter een PC kan ik dat geen hard werken noemen tongue wink
Bata_4 | 18-04-2009 08:15
56319
Al die technologische vooruitgang die er in de tussentijd is geboekt, wat hebben wij daarvan gemerkt?


Wat een domme opmerking weer Patman. De zoveelste in deze inmiddels lange rij. Wat dacht je van internet ? Ik durf het bijna niet eens te noemen, omdat ik het zo'n open deur vind...maar jou achterlijke opmerkingen dwingen mij wel om dit voor de handliggende commentaar te geven.

Als je lezers wilt houden, doe je er verder verstandig aan een stickynote aan je computerscherm te plakken met een lijstje van woorden die je niet te pas en te onpas zou moeten gebruiken. Om je een idee te geven: kapitalisme [?].

Ga eens turfen hoe vaak dat woord wel niet valt op Zapruder, en hoe vaak het niet gewoon een holle slogan is, en verder absoluut helemaal niets verduidelijkt of aan de discussie bijdraagt.

Nog een paar woorden: fascisme [?], materialisme [?], en verzin zelf ook nog maar een paar erbij...

Laat die creatieve motor in je hoofd weer eens draaien Patman, en stop met al die stomme cliché beelden.
peter v | 18-04-2009 08:51
56321 Ja de menselijke cultuur zit aan zijn top en wat nu .
De techniek zit (bijna) aan zijn top maar gaat ons ook zeker niet redden .
Zie hier een ieder met een goed hart denken maar het zal verdomd lastig worden .
Geld is nu eenmaal een 1e levensbehoefte geworden en wij het volk hebben daar maar een verdomd klein beetje van , dus als er geld blijft bestaan zal het volk nix te vertellen krijgen tenzij ze stoppen met arbeid verrichten .
Dat dat ook voor het volk niet goed gaat uitpakken behoeft geen uitleg . . de klappen zullen we krijgen .
Terug naar ruilhandel met de buren is geen optie want hoeveel procent van de bevolking heeft de kennis en middelen nog om zijn eigen voedsel te verbouwen .
Wie heeft er een echt serieus overkoepelend idee .. ikke niet in deze
Patrick Savalle (Patman) | 18-04-2009 10:08
56322
"Wat een domme opmerking weer Patman. De zoveelste in deze inmiddels lange rij. Wat dacht je van internet ? Ik durf het bijna niet eens te noemen, omdat ik het zo'n open deur vind...maar jou achterlijke opmerkingen dwingen mij wel om dit voor de handliggende commentaar te geven."


Ik weet inmiddels dat je niet de sterkste bent in begrijpend lezen, maar om nou speciaal voor jou onze artikelen te voorzien van ondertiteling en gebarentaal en ze op halve snelheid op te schrijven, gaat vooralsnog wat ver. Ik kan natuurlijk wel weer wat uitleg geven in de hoop dat je er iets van oppikt.

De context in deze is 'qua welvaart, zoals minder werken, zoals meer spaargeld, zoals meer gelijkmatige verdeling van rijkdommen, enzovoort'. Probeer de zin dan nog eens te begrijpen.

*30 min pauze hier*

Zo, ben je er weer? Verontschuldigingen voor je domme commentaar of agressieve houding zijn niet nodig, als ik een plaat van de Josti-band opzet, verwacht ik ook geen London Symphony Orchestra. Met die bril lees ik inmiddels ook al jouw commentaren. Het woord 'bril' is in dit geval beeldspraak, voor de duidelijkheid. Verplichte smiley ----> wink
komodo | 18-04-2009 16:23
56325
Ja de menselijke cultuur zit aan zijn top en wat nu .


Huh ?

Ik denk net dat we een strijd gaan voeren ( of aan 't voeren zijn ) om ons van het stenen tijdperk los te maken.

De techniek zit (bijna) aan zijn top maar gaat ons ook zeker niet redden .


You ain't seen nothing yet.

Gebruik je fantasie eens en bedenk daarbij dat er veel dingen zijn waarvan we niet weten dat we ze niet weten.

De stenen-tijdperk technieken zoals mechanica en electronica komen dan wel aan hun grenzen van het maakbare maar andere technieken zullen die wellicht kunnen vervangen en grondig verbeteren.

Wie weet waar je straks je progjes op draait. Een dna computer of optische computer zou nu al tot de mogelijkheden behoren maar wie weet wat er nog meer is.

Geld is nu eenmaal een 1e levensbehoefte geworden en wij het volk hebben daar maar een verdomd klein beetje van , dus als er geld blijft bestaan zal het volk nix te vertellen krijgen tenzij ze stoppen met arbeid verrichten .


Ik denk wel dat we van heel dat materialistische denken af moeten. Geld is noodzakelijk gemaakt door de PTB omdat het een makkelijk middel is om de bevolking te sturen en te onderdrukken.

Het is geen behoefte om te leven.
De mensheid kan zonder...en dat zal veel beter gaan.

Terug naar ruilhandel met de buren is geen optie want hoeveel procent van de bevolking heeft de kennis en middelen nog om zijn eigen voedsel te verbouwen .


Zelfvoorziening voor wat betreft de eerste levensbehoeften zou een begin kunnen zijn om los te komen uit de greep van de PTB. Iedereen weer boer.

Met de huidige technieken zou dat voor iedereen mogelijk zijn als we al het nutteloze werk ( overheidsadministratie ) overboord zetten. Er blijft dan ruim voldoende tijd over voor het echte nuttige werk en voor 'vrije tijd', wat dat dan ook moge zijn.
peter v | 19-04-2009 10:07
56326 Tecniek of niet de manier waarop wij samenleven draaft echt wel door tot in het gekke toch , deze manier is niet meer te handhaven en we kunnen er ook niet meer op door blijven bouwen . Het systeem is zichzelf aan het verteren , doorgewoekerd en verkankert .
In jouw optiek moeten we echt terug naar het stenentijdperk .
Zelfvoorziening betekent dan ook je eigen gereedschap maken , onderdak , zaadveredeling , waterhuishouding enz , alles moet weer naar de kleine gemeenschap .
Al die techniek , kennis en gemakken gaan we echt niet massaal vergeten lijkt me . Denk juist wel dat we de princiepes van de fysieke werkelijkheid aardig in kaart hebben , we moeten nog wel wat dingen verder ontwikkelen .
Het maken van 'de bom ' is naar mijn mening daar het bewijs van .
Je noemt zelf al vele technieken op die we kennen of mogelijk achten maar enkel nog moeten toepassen .
En wat zouden we cultureel nog kunnen verzinnen wat werkelijk nieuw is en nog nuttig ook ?
De meeste 'accoorden' zijn gespeelt , althans de mooie denk ik , we kunnen alleen nog maar valser gaan spelen .

http://www.punpunthailand.org/seed-saving.html Hierin beschrijft een thai het verschil tussen vroeger en nu
peter v | 19-04-2009 10:13
56327 Beta 4 zitten we niet in een maatschappij vergeven van cliché's en gebouwd door doorborduren op herhalingen ?
Wat is er in de kern veranderd in de laatste paar duizend jaar dan ?
Dat is het punt , je kunt alleen nog herhalen want er gebeurt niks nieuws meer hooguit iets wat we al kennen in een ander jasje
ShapeShifter | 19-04-2009 13:49
56331 Ach, je hoeft niet verder te kijken dan... GELD. De wortel van bijna alle problemen op deze verneukte wereld. Mensen kunnen niet met geld omgaan en ze kunnen niet met macht omgaan en zolang geld gelijk staat aan macht, zal het nooit wat worden zolang er geld bestaat. En aangezien wijsheden ver zijn te zoeken bij het klootjesvolk is de enige oplossing: totale ineenstorting van heel het kutsysteem, zodat we weer overnieuw kunnen beginnen. Dan pas zal men gaan nadenken over hoe het wel beter kan, eerder niet. Nou maar hopen dat 2012 een hoop slachtoffers gaat maken.
serieusgeld | 20-04-2009 13:41
56358 Behoorlijk raak Patman.

Je vergeet echter one major item: rente.

De helft van jouw en mijn inkomen gaat op aan rente, ook als je geen hypotheek hebt, versleuteld in prijzen.
Bedrijven hebben namelijk megakapitaalkosten en dat moet ergens vandaan komen.

Zie dit:
http://www.gelre-handelsnetwerken.nl/pdf/margrit_kennedy.pdf

Dé analyse omtrent rente en een exponentiëel groeiende geldhoeveelheid.
Exponentieel groeiende schuld, dus, want iedere euro is een schuld aan de bank waar per jaar minimaal 5% over wordt betaald.

Kijk ook eens naar het Baliedebat (Monetaire Alternatieve Systemen, MAS) van begin dit jaar: http://www.debalie.nl/player/playmovie_v2.jsp?movieid=317056&videofragmentsid=
Kennedy spreekt daar. De bijdrage van Migchels is ook wel aardig.
serieusgeld | 20-04-2009 13:42
56359 PS: als je je gaat realiseren hoe lang dit spel al gespeeld wordt en om hoeveel geld het gaat, dan gaat jullie antipathie tegen de Rothschild theorieën waarschijnlijk ook wat evolueren.
serieusgeld | 20-04-2009 13:49
56360 PS2:
De oplossing is overigens zeker niet 'full reserve banking'.

Het idee dat geld uit het niets gemaakt kan worden is niet zo gek. Gewoon doen.
Alleen dan geen 5 tot 10% per jaar vragen.

Rentevrij geld maken.
Krediet als gemeenschapsfunctie, dat is waar het over gaat.
Lees mensen als Bernard Lietaer, Thomas Greco en Charles Eisenstein.

De toekomst van geld is rentevrij wederzijds krediet.
serieusgeld | 20-04-2009 13:52
56361 PS3:
en natuurlijk niet teveel maken, want dan krijgen we inflatie en dat is ook niet de bedoeling.
Jouw reactie

*naam:

Email:

Onthoud mijn inloggegevens in een cookie

Email mij bij opvolgend commentaar

*Laat zien dat je geen spambot bent door het onderstaande woord te typen:


opmaken van je reactietekst
lees hier de huisregels
xhtml 1.1 · css/2 · rss 2.0 · WAI · site by Patrick Savalle · hosted by Digitux