Van vrouwen wordt vaak gezegd dat zij voornamelijk naar films en series kijken. Ook de reality shows op televisie doen het vaak goed onder vrouwelijke kijkers. Temptation Island en bijvoorbeeld Ex on the Beach zijn er goede voorbeelden van. Mannen kijken volgens de verhalen van hun partner juist vaak naar sport. Klopt dit wel? Kijken alle mannen inderdaad uit naar toekomstige Europa League wedstrijden of LaLiga voetbalwedstrijden? In dit artikel lees je meer over de populairste programma’s onder mannen.
Sport het populairst onder mannelijke kijkers
Mannen kijken met name in het weekend graag naar sport op televisie. Het verschilt per persoon of dit naar de F1 met Max Verstappen is, of bijvoorbeeld naar voetbal en wielrennen. Ook darten heeft de laatste jaren sterk aan populariteit gewonnen. Met name op de donderdagavond wordt vaak naar het darten gekeken, als de Premier League live wordt uitgezonden door RTL7. Waar vrouwen series en programma’s vaak terugkijken via apps op de televisie, is dat voor mannen niet mogelijk. Zij willen sportwedstrijden live bekijken. Toch lijkt ook hier een verandering aanstaande. Eerder dit jaar werd bekend dat onder meer Netflix in de race zou zijn voor uitzendrechten voor belangrijke voetbalwedstrijden.
Programma’s over technische onderwerpen
Niet alleen sport is populair bij mannen. Ook zijn er veel mannen die kijken naar programma’s over technische onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan programma’s als Fast N’Loud, Mythbusters en Air Crash Investigation. Ze zijn niet allen gericht op de techniek in auto’s of producten, maar bijvoorbeeld ook in de technische oorzaken die ten grondslag kunnen liggen aan een crash met vliegtuigen. Het zijn programma’s die bijvoorbeeld door zenders als Discovery Channel en National Geographic worden uitgezonden.
Techniek in spannende en actiefilms
Techniek zit soms ook verwerkt in films. Films voor mannen worden vaak uitgezonden door een zender als RTL7. Deze zender noemt zichzelf niet voor niets een zender voor echte mannen.
Betalen voor extra zenders op televisie
Het feit dat mannen hun sportwedstrijden het liefst live kunnen bekijken, maakt dat zij steeds vaker investeren in een betaald pakket. Denk bijvoorbeeld aan het zenderpakket van ESPN, het voormalige Fox Sports. Ook Ziggo biedt een dergelijk pakket aan voor internationaal voetbal op televisie. Voor vrouwen is de aankoop van zo’n extra pakket minder interessant, daar programma’s vaak gratis kunnen worden teruggekeken. Wel kiezen zij eerder voor een abonnement op Netflix en bijvoorbeeld Videoland. Iets wat mannen weer minder sneller doen.