Thuis lijkt het altijd alsof je zeeën van tijd hebt. Eindelijk genieten van je vrije tijd na een lange werkdag of werkweek. Niets is echter minder waar. Dat je thuis bent, betekent natuurlijk niet dat je ook daadwerkelijk niets meer te doen hebt. Ook daar beschik je nog over enorm veel verantwoordelijkheid. De zorg voor de kinderen, het huishouden, persoonlijke doelen nastreven, sporten of het ondernemen van activiteiten met vrienden en familie. Je komt dan ook al snel tijd tekort.
Om voor alle dingen voldoende tijd vrij te maken is het belangrijk dat je de juiste prioriteiten stelt. Toch blijken veel mensen hier toch best wel wat moeite mee te hebben. Een cursus time management is tegenwoordig dan ook ontzettend populair. Want hoe deel je alle dagen goed in? Zelfs thuis? In dit artikel geven we alvast 3 goede tips om jouw (vrije) tijd beter in te delen.
1. Maak een goede planning
Het klinkt misschien vreemd om ook een planning thuis te maken, maar het is enorm effectief om dit wel degelijk te doen. Hoe kun je je tijd goed inplannen als je niet weet wat er allemaal gedaan moet worden?
Start daarom iedere week door even alle agenda’s naast elkaar te leggen. Hoeveel vrije tijd heb je deze week? Wat zijn je plannen? Welke dingen moeten er zeker gedaan worden? Maak vervolgens een duidelijke planning voor iedere dag, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Hang deze planning vervolgens ergens duidelijk in het zicht. Zo zijn ook andere gezinsleden op de hoogte van de planning voor deze week en kunnen ze hierop ook hun eigen afspraken afstemmen.
2. Leer vaker ‘nee’ te zeggen
Dit is misschien wel onze grootste valkuil: ‘nee’ zeggen. Het is onmogelijk om iedere week altijd overal ‘ja’ op te zeggen. Probeer het maar eens uit. Je zal merken dat je direct overweldigd raakt door de dingen die je moet doen. Bedenk daarom voordat je antwoord geeft of het inderdaad in je planning past. Denk serieus na over verzoeken en wijs ze af als het echt niet gaat.
Daarnaast is het ook belangrijk om ruimte vrij te maken voor dingen die je écht graag wilt doen. Dit heet prioriteiten stellen. Het is natuurlijk belangrijk dat je je vrije tijd ook zoveel mogelijk met leuke dingen vult. Zijn er dus verzoekjes waar je dolgraag ‘ja’ op zou willen zeggen, maar waar je eigenlijk geen tijd voor hebt? Kijk dan of er dingen zijn die je zou kunnen verschuiven naar een andere week om toch tijd vrij te maken. Zo houd je het plannen leuk!
3. Maak er een routine van
Vooral bij huishoudelijke taken is het belangrijk dat het routine wordt. Iets waar je eigenlijk niet meer over na hoeft te denken, maar dingen die je automatisch aanpakt. Hierdoor lijken het bijna geen noodzakelijke klussen meer, maar dingen die je simpelweg doet. Ongemerkt werk je zo al een heel groot lijstje af.
Zorg er bijvoorbeeld voor dat je iedere avond nadat de kinderen op bed liggen even snel alle speelgoed opruimt, de keuken afneemt, de vaatwasmachine inruimt en ervoor zorgt dat je een nieuwe dag weer fris en schoon kunt beginnen. Plan daarnaast tevens een vaste wasdag in de week. Op die dag verzamel je al het wasgoed in huis, haal je het beddengoed van de bedden, vervang je deze en begin je met wassen. Door hier een routine van te maken, vergt het bijna geen tijd meer om dit in te plannen. Je weet wat je moet doen en doet dit al op de automatische piloot. Routines zijn de perfecte manier om meer voor elkaar te krijgen in huis. Ze bieden je houvast.