Als je in het bedrijfsleven actief bent heb je vast van de term SEO gehoord. SEO, oftewel Search Engine Optimization, zorgt ervoor dat de online reikwijdte van je organisatie aanzienlijk wordt vergroot. Door middel van SEO rank jij hoger in zoekmachines, zodat potentiële klanten je sneller kunnen vinden. Als je nieuw bent met SEO kan het best intimiderend zijn. Om je om weg te helpen vind je hieronder alle informatie over SEO en wat het jouw bedrijf op kan leveren.
In het kort: dit houdt SEO in
Laten we eerst ingaan op hoe SEO in zijn werking treedt. Voor effectieve zoekmachine optimalisatie dien je eerst een klein onderzoekje te verrichten. Je moet namelijk weten welke zoektermen je klanten intikken om je producten of diensten te vinden. Vervolgens speel je in op deze populaire termen om zo te stijgen in de zoekmachine ranglijst. Verwerk de zoektermen in je webpagina-titel en je webpagina-beschrijving (anders gezegd je meta title en je meta description) om je vindbaarheid te vergroten. Als jouw webpagina de termen bevat waar klanten op zoeken, dan val je sneller op.
Mocht je er zelf niet uitkomen, dan kun je altijd een SEO-bureau inschakelen. Dit zijn specialisten die precies weten hoe ze zoekmachines moeten bespelen om jouw organisatie zo hoog mogelijk te laten ranken. Na het uitvoeren van een analyse maken ze een passend plan om jou te laten stijgen in de ranglijsten. Dus geen zorgen als je er zelf niet uitkomt: er zijn genoeg professionals die je kunnen helpen met SEO.
Optimaliseer de vindbaarheid van je bedrijf
Wat zijn precies de voordelen van SEO? Allereerst ben je dus sneller te vinden voor potentiële klanten: hoe hoger je staat op de zoekmachine ranglijst, hoe meer mensen op je website zullen klikken. Een verhoogde reikwijdte betekent een hogere omzet voor jouw organisatie. Bovendien zorgt SEO ervoor dat je webpagina relevante bezoekers trekt. Omdat je op specifieke zoektermen inspeelt kun je afbakenen voor wie je dienst of product geschikt is. Meer relevante web-bezoekers leidt dus ook tot meer geïnteresseerde klanten! Verder wordt de betrouwbaarheid van je organisatie toeneemt als je hoog in een zoekmachine staat. Ben je te vinden op de eerste pagina van Google, dan gaan bezoekers er vanuit dat je organisatie te vertrouwen is.
Het verschil tussen SEO en SEA uitgelegd
Naast SEO kun je ook kiezen voor SEA. SEA betekent dat je tegen betaling gaat adverteren op zoekmachines, zodat je gegarandeerd een hoge plaatsing op de ranglijst ontvangt. Zo kun je gebruikmaken van Google Ads om op Google je organisatie op te laten vallen. Je kiest een aantal zoekwoorden uit waarop je graag wil adverteren en betaalt hier een bepaald bedrag voor. Als je gebruikmaakt van SEA betaal je per bezoeker die op je website klikt. Bij SEO hoef je hier overigens niet voor te betalen: de betaling wordt gezien als grootste onderscheid tussen SEA en SEO. Veel organisaties kiezen ervoor om de twee met elkaar te combineren, om de hoogst haalbare vindbaarheid te bereiken.