Natuurlijk wil iedere werkgever dat zijn medewerkers veilig en gezond blijven op de werkvloer. Er zijn ook heel wat dingen die je als bedrijf kan doen om dit te stimuleren. Een garantie van 100% valt nooit te geven, maar het juiste gedrag stimuleren en faciliteren is vaak al een hele grote stap in de juiste richting. Maar hoe pak je dat het beste aan? En waarom is het zo belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven?
Maak het mogelijk en gemakkelijk
Om ervoor te zorgen dat mensen veilig hun werk kunnen doen, moet je dat ten eerste mogelijk maken. Daarbij gaat het om tal van verschillende zaken. Ten eerste zijn er de wettelijk verplichte veiligheidsmaatregelen, natuurlijk. Voldoende vluchtwegen, goed nadenken over brandveiligheid; zaken die simpelweg verplicht zijn, en niet voor niets. Ook als er binnen een bedrijf potentieel gevaarlijke werkzaamheden plaatsvinden moet hier extra aandacht aan worden besteed. Ook dan zijn er vaak wettelijk voorgeschreven maatregelen die moeten worden ingevoerd, om te voorkomen dat medewerkers risico’s lopen die niet nodig zijn.
Wanneer er binnen een bedrijf geen gevaarlijke werkzaamheden worden uitgevoerd, zijn er nog steeds aardig wat vereisten waar een bedrijfspand aan moet voldoen. Daarnaast is het goed om ook aan de kleine, niet per se verplichte zaken te denken. We zien meer en meer in dat veiligheid niet alleen in het pand zit, maar ook in het gedrag van medewerkers. En dat het niet alleen om valpartijen of branden gaat, maar ook om gezondheidsrisico’s die virussen en bacteriën met zich mee kunnen brengen. Handdesinfectie is net zozeer een onderdeel van de veiligheidsprocedures als brandveiligheid. Zorg dus dat hiervoor voldoende gelegenheid is, zodat medewerkers nauwelijks moeite hoeven te doen om hun handen te reinigen als zij bijvoorbeeld het pand betreden. Zorg bij iedere wasbak en gootsteen voor een zeepdispenser, en stimuleer het gebruik ervan.
Geef het goede voorbeeld
Alle zaken die met veiligheid te maken hebben is één, zorgen dat medewerkers er ook daadwerkelijk gebruik van maken, dat is een tweede. En vaak een best lastig punt, want hier komt het op gedrag aan. Zijn mensen iets niet gewend, dan valt het niet mee om hen een nieuwe routine ‘aan te leren’. Belangrijk is het hierbij dat leidinggevenden het goede voorbeeld geven. Altijd even de handen reinigen wanneer zij een ruimte betreden. Niet stoer doorwerken bij een verkoudheidje, maar netjes thuiswerken om te voorkomen dat kwetsbare medewerkers hun virus oplopen. Het veranderen van het gedrag van medewerkers begint met het veranderen van een cultuur, van ongeschreven regels binnen een bedrijf.