Als bedrijf ben je vast bekend met late betalingen en zelfs gevallen dat er geen betaling plaatsvindt. Helaas zijn er maar al te veel redenen waarom dit gebeurt. Maar ongeacht de omstandigheden kunnen onbetaalde facturen je bedrijf schaden. Daarom moet je juist handelen wanneer je geld wilt ontvangen. En er zijn een aantal manieren hoe je dit het beste aan kunt pakken. In dit advies nemen we graag de opties met je door.
Neem een kredietverzekering
Wil je nu écht geen last meer hebben van openstaande facturen? Dan kun je een kredietverzekering afsluiten. Met een kredietverzekering ben je er namelijk altijd zeker van dat je geld ontvangt. De verzekeraar zal namelijk een incassobureau inzetten. En wanneer het dan nog steeds niet lukt om je factuur te laten betalen. Zullen zij je betalen. Zo loop je helemaal geen risico. Vaak kun je bij dit soort aanbieders ook inzien wat klanten zijn die een verhoogd risico hebben op wanbetaling. Zo kun je mogelijk al eerder voorbereidingen treffen.
Bespreek alle kosten voorgaand aan een project
Een kredietverzekering is handig. Maar je kunt zelf ook voorbereidingen treffen om wanbetaling te voorkomen. Zo is het aan te raden om alle kosten gelijk op tafel te leggen. Op deze manier weet je zeker dat de klant volledig op de hoogte is van alle kosten. En zo kun je ook nog eens een betere relatie creëren met je klant.
Laat de betaling vooraf plaatsvinden
Om er zeker van te zijn dat je netjes je centjes ontvangt, kun je voordat de werkzaamheden beginnen de factuur al opsturen. Het kan voor klanten misschien onbetrouwbaar en riskant lijken om te betalen voordat er werk is verzet. Maar dit is wel de beste manier om zeker te zijn van je betaling. Wanneer de klant twijfelt over je betrouwbaarheid, kun je recensies van andere klanten laten zien. Ook kun je ze vragen om contact op te nemen met een van je referenties.
Blijf volhouden met late betalers
Betaalt en klant niet? Geef dan niet zomaar op en blijft reminders sturen. Je hoeft hier niet agressief in te zijn. Maar je kunt gerust een aantal keer een herinnering sturen. Bel ze ook zeker even op om te kijken hoe de zaken ervoor staan. Communicatie is heel erg belangrijk hierbij. Je wilt altijd tot een goede oplossing komen. En dat kan het beste met goede communicatie.
Doe vooraf onderzoek
Wanneer je nog niet met een klant gewerkt hebt, kun je ervoor kiezen om vooraf onderzoek te doen. Zo kun je de naams een in Google intypen om te kijken of wat voor resultaten je krijgt. Je weet nooit wat je aan zal treffen. Misschien kun je hierdoor wel voorkomen dat je met een oplichter in zee gaat. Vooral wanneer het om grote bedragen gaat, doe je er goed aan om vooraf een klein onderzoek te starten.
Om af te sluiten willen we je nogmaals benadrukken dat voorkomen beter is dan genezen. Zorg dat je vooraf goed weet met wie je in zee gaat. Zo kun je achteraf veel problemen voorkomen. Wanneer je altijd zeker wilt zijn van een betaling, kun je ervoor kiezen om een kredietverzekering af te sluiten. In dit geval weet je altijd dat je jouw geld zal ontvangen.